Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR415394
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR415394/1
Reglement basisregistratie personen
Geldend van 28-07-2016 t/m 29-03-2017
Burgemeester en wethouders van de gemeente Druten
Gelet op
- 1.
Artikel 3.8 Wet basisregistratie personen
- 2.
de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen van
- 3.
de Wet bescherming persoonsgegevens
Besluiten vast te stellen:
Het Reglement voor de basisregistratie personen gemeente Druten 2016
Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Druten, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden versterkt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn gemeld in bijlage 1
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie
-
2. Het Reglement BRP, vastgesteld door het college op 4 maart 2014, wordt ingetrokken
-
3. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen gemeente
Ondertekening
De secretaris, mr. drs. A.J.E.M. Buise-Jansen
De burgemeester, drs. L.J.E.M. van Riswijk
Bijlage 1, tabel 1
Organisatieonderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Rechtmatige grondslag |
RAP = Ad hoc raadpleging persoon in BRP/GBA applicatie |
Ad hoc raadpleging persoon in CMG |
Mutatieberichten via datadistributiesysteem |
MB = mutatieberichten |
S = Selectieverstrekking |
Verstrekking via kanalen mail/telefonie/balie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gemeentewinkel frontoffice |
Burgerlijke Stand Verklaring omtrent gedrag Reisdocumenten Rijbewijzen Mutaties in BRP Verloren voorwerpen Gevonden voorwerpen Registreren meldingen (melddesk) |
Dienstverlening aan burgers |
Wet BRP, Reglement BRP, Burgerlijke Wetboek 1, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Nationaliteitswetgeving, Wet justitiële documentatie, Paspoortwet, Rijksdienst voor het Wegverkeer, Regelgeving rijbewijzen, Wet op de lijkbezorging, Besluit gevonden voorwerpen Lokaal beleid mbt Melddesk |
1 |
1 |
|
1 |
9 |
|
Gemeentewinkel backoffice |
Burgerlijke Stand Mutaties in BRP Naturalisatie Verkiezingen Controlewerkzaamheden (kwaliteit) BRP Administratie begraafplaats |
Dienstverlening aan burgers Benoeming leden stembureaus; instructie;indeling;uitbetaling vergoedingen Op peil houden van de kwaliteit in de BRP Mutaties mbt rechthebbende verwerken in administratie algemene begraafplaats
|
Wet BRP, Reglement BRP, Burgerlijke Wetboek 1, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
|
Samenleving |
Maatschappelijke ondersteuning en jeugd Participatiewet Inburgering Leerplicht Leerlingenvervoer Gehandicaptenparkeerkaarten |
Verstrekken van uitkeringen Dienstverlening aan cq ondersteuning van burgers Controle naleving wet Vergoedingen, kosten en organiseren van vervoer (leerlingenvervoer) Behandelen aanvragen
gehandicaptenparkeerkaarten
|
WMO AWBZ Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Participatiewet
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen Besluit vangnetregeling Wet kinderopvang Wet inburgering Leerplichtwet Leerplichtregeling 1995 Wet op primair onderwijs Gehandicapten parkeerregeling |
|
1 |
1 |
|
1 |
|
Informatievoorziening |
Registratie post |
Eenduidige registratie |
Lokaal beleid |
|
8 |
8 |
|
|
|
Informatievoorziening |
Systeembeheer |
Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties |
|
1 |
1 |
|
|
|
|
Informatievoorziening |
Functioneel applicatiebeheer CMG/CML |
Waarborgen kwaliteit gegevensmakelaar Beheer gegevensstromen |
Lokaal beleid |
1 |
1 |
|
|
1 |
|
Informatievoorziening |
Beheer kadastrale gegevens tbv verwerken grondtransacties Toekenning huisnummers |
Transacties verwerken in systeem |
Basisregistratie Kadaster GIS |
|
6 |
6 |
|
|
|
Bestuurssecretariaat |
Jubileaoverzichten: 50, 60, 65, 70 en 75-jarige huwelijken 100 en 100+jarigen Onderscheidingen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek
Waardering richting burgers |
Lokale taak
Wet orde Nederlandse leeuw Wet orde Oranje Nassau |
|
2 |
|
|
2 |
|
Vergunningen, toezicht en handhaving |
Checken correspondentie in basisregistratie |
Eenduidig gebruik van gegevens |
Wet ruimtelijke ordening Woningwet WABO Burgerlijk Wetboek Wet Milieubeheer Waterwet |
|
3 |
|
|
|
|
Vergunningen, toezicht en handhaving |
Verstrekken van omgevingsvergunningen |
Dienstverlening aan burgers en bedrijven |
Woningwet APV Wet ruimtelijke ordening Monumentenwet WABO |
|
3 |
|
|
|
|
Vergunningen, toezicht en handhaving |
alle wetten m.b.t. Vergunningen, toezicht en handhaving toezichthouder BRP
|
Controle naleving wetten |
alle wetten m.b.t. Vergunningen, toezicht, handhaving en BRP |
|
8 |
|
|
|
|
Vergunningen, toezicht en handhaving |
Vergunningen drank-en horecawet |
Controle naleving wet |
Wet op de kansspelen Drank-en horecawet |
|
3 |
|
|
|
|
Openbare Ruimte |
Beheer openbare ruimte Buitendienst Algemene begraafplaats |
Eenduidig gebruik van gegevens |
Wet milieubeheer Woningwet Wet verontreiniging oppervlaktewater APV Wet ruimtelijke ordening Beheersverordening algemene begraafplaats |
|
2 |
|
|
|
|
Advies en ondersteuning |
OZB Afvalstoffenheffing Rioolheffing Hondenbelasting Lijkbezorgingsrechten |
Heffen van leges Terugbetalen van leges Opleggen aanslagen gemeentelijke belastingen Behandeling bezwaarschriften mbt leges cq belasting |
Artikel 216 Gemeentewet Invorderingswet Wet WOZ Gemeentelijke Belastingverordening Verordening lijkbezorgingsrechten legesverordening |
|
3 |
3 |
|
|
|
Advies en ondersteuning Strategie en beleid |
Aanschrijven burger |
Juiste tenaamstelling en adressering |
Lokaal beleid |
|
1 |
|
|
8 |
|
Advies en ondersteuning |
IB verklaring opmaken |
Juiste opmaak verklaring |
belasting |
|
3 |
|
|
|
|
Advies en ondersteuning |
Aanschrijven burger ihkv bepaalde activiteiten Gemeente Druten Checken juistheid adres |
Juiste tenaamstelling en adressering Verzenden gepersonaliseerde brieven ihkv informeren burger inzake bepaalde activiteiten gemeente |
Lokaal beleid |
|
8 |
|
|
8 |
|
Advies en ondersteuning |
Behandeling bezwaarschriften en overige binnenkomende correspondentie |
Eenduidig gebruik van gegevens Doen van onderzoek naar juistheid opgave.
|
Lokaal beleid |
|
7 |
|
|
|
|
Strategie en beleid |
Behandeling dossiers |
Juiste tenaamstelling en adressering Dossiers opvoeren in zaaksysteem |
|
|
8 |
|
|
|
|
Personeel en Organisatie |
Behandelen binnenkomende correspondentie |
Juiste tenaamstelling en adressering
|
Lokaal beleid |
|
8 |
|
|
|
|
Bijlage 1, tabel 2
Omschrijving |
Profiel 1 |
Profiel 2 |
Profiel 3 |
Profiel 4 |
Profiel 5 |
Profiel 6 |
Profiel 7 |
Profiel 8 |
Profiel 9 |
Persoonsgegevens |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
Naamsgegevens |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
Oudergegevens |
x |
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
Nationaliteitsgegevens |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
Huwelijksgegevens |
x |
x |
|
|
x |
x |
x |
|
|
Overlijdensgegevens |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
|
|
Geheimhouding |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
|
|
Verblijfplaatsgegevens |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
adresgegevens |
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
Kindgegevens |
x |
|
|
|
x |
x |
x |
|
|
Verblijfstitelgegevens |
x |
|
|
|
x |
|
|
|
|
Verwijsgegevens |
x |
|
x |
|
x |
x |
x |
|
|
Reisdocumentgegevens |
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
Reglement BRP
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014 (Verordening gegevensverstrekking BRP). Deze Verordening is op 20 februari 2014 door de Raad vastgesteld.
De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Druten.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Druten woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Druten op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Druten wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Druten beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Druten woonachtig zijn, dient de gemeente Druten het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking daags na publicatie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl