RICHTLIJNEN VERGUNNINGVRIJE TERRASSEN DEN HAAG 2016

Geldend van 07-03-2020 t/m heden

Intitulé

RICHTLIJNEN VERGUNNINGVRIJE TERRASSEN DEN HAAG 2016

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,

overwegende dat de evaluatie 2015 (RIS 289290) van de huidige Richtlijnen vergunningvrije terrassen (RIS 256802) aanleiding geven tot een beperkt aantal aanpassingen;

gelet op artikel 2:10, tweede lid, onder f, sub 2 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag.

Besluit:

  • I.

    Tot vaststelling van het bij dit besluit gevoegde Richtlijnen vergunningvrije terrassen Den Haag 2016.

  • II.

    In te trekken Vaststelling richtlijnen vergunningvrije terrassen, vastgesteld op 19 februari 2013 (RIS 256802).

  • III.

    Dit besluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad van week 6 van 2016 en met ingang van 11 februari 2016, inclusief toelichting, terug te vinden zal zijn op de sitewww.denhaag.nl/bestuurlijkestukken, onder risnummer 291636.

Den Haag, 9 februari 2016

de secretaris, de locoburgemeester,

mw. A.W.H. Bertram mw. I.K. van Engelshoven

Toelichting

Op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Den Haag geldt dat terrassen geplaatst op trottoirs en direct aan of voor de gevel van het bij behorende bedrijfspand van waaruit het terras wordt geëxploiteerd, waarbij het terras maximaal de helft van het trottoir mag innemen en er op het trottoir altijd een obstakelvrije doorgang overblijft van minimaal 1,50 m in een rechte lijn, vergunningvrij zijn, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • -

    vóór aanvang van de voorgenomen plaatsing, of wijziging van de in gebruik genomen ruimte voor het terras op de weg moet aan het college van burgemeester en wethouder melding worden gedaan van deze plaatsing, of wijziging met het daarvoor door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde meldingsformulier, en

  • -

    het terras dient te voldoen aan de onderstaande richtlijnen.

Richtlijnen vergunningvrije terrassen

  • 1.

    De drank- en voedselverstrekking op terrassen moet direct vanuit het daar bijhorende bedrijfspand plaatsvinden: geen tappunten e.d. Servieskasten zijn toegestaan als deze direct verplaatsbaar zijn, geen reclame bevatten en niet fungeren als terrasafscheiding.

  • 2.

    De terrassen mogen slechts direct aan de gevel van het bij behorende bedrijfspand worden geplaatst.

  • 3.

    Parasols (zonder zijflappen) mogen slechts worden toegepast, indien deze een semi-permanent karakter hebben en als afzonderlijke elementen herkenbaar blijven. Parasols mogen niet groter zijn dan het vergunde terras, moeten inklapbaar zijn en mogen niet in de grond verankerd zijn zonder schriftelijke toestemming van de gemeente. In de afgelopen jaren is het assortiment en met name de omvang van de parasols flink gegroeid. Met het oog op deze ontwikkeling wordt het mogelijk om, in overleg met de gemeente, parasols te verankeren in de grond. Vooraf overleg is noodzakelijk om te voorkomen dat kabels en/of leidingen worden geraakt. Indien tot plaatsing wordt overgegaan zonder voorafgaand overleg komt eventuele hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de ondernemer. In geval van gemeentelijke toestemming mogen eventuele obstakels van de verankering enkel gedurende het toegestane seizoen aanwezig zijn.

  • 4.

    Terrasafscheidingen zijn in de regel alleen toegestaan wanneer zij haaks op de gevel van het bijbehorende bedrijfspand zijn geplaatst. In beperkte mate worden terrasafscheidingen toegestaan die parallel op de gevel geplaatst zijn. Terrasafscheidingen haaks op de gevel worden in een rechte lijn geplaatst tegen de gevel van het bijbehorende bedrijfspand en mogen maximaal 1.80 meter hoog zijn, gemeten vanaf de grond, en moeten vanaf 1.00 meter volledig transparant zijn.

    Terrasafscheidingen parallel aan de gevel worden geplaatst op maximaal de helft van de breedte van het terras. Daarnaast zijn zij maximaal 1.50 meter hoog, gemeten vanaf de grond, en volledig transparant.

    Terrasafscheidingen moeten wegneembaar zijn en mogen niet zonder gemeentelijke toestemming in de straat of aan de wegverharding bevestigd.

  • 5.

    Het terras mag geen hinder opleveren voor de omgeving en geen inbreuk doen op het doelmatig beheer en onderhoud van de weg. Daarnaast mag geen schade worden toegebracht aan de weg.

  • 6.

    In geval van een bijzondere situatie is het niet toegestaan om een terras te plaatsen. Onder een bijzondere situatie wordt verstaan een situatie waarbij het uit een oogpunt van de verdeling van gebruiksmogelijkheden van de weg nodig wordt geacht dat de locatie van het terras gevrijwaard wordt van obstakels. In die gevallen dient de exploitant dan wel zijn gemachtigde voor eigen rekening of risico er voor zorg te dragen dat de locatie obstakelvrij wordt opgeleverd. Een bijzondere situatie kan zich voordoen bij staatsbezoeken, aangelegenheden waarbij leden van het Koninklijk Huis zijn betrokken, demonstraties met verhoogd risico, grote evenementen, inclusief de op- en afbouwperiode, of gebeurtenissen van overeenkomstige aard. Het gaat hier om terrassen die zijn gesitueerd binnen het evenemententerrein dan wel binnen een zekere begrenzing rondom de bijzondere gebeurtenis.

Actualisatie 2016 richtlijnen vergunningverlening terrassen

Bij de vaststelling van het beleid in 2013 in het kader van Red Tape zijn de meeste overbodige regels al vervallen. Toch is in het kader van de evaluatie 2015 onderzocht of er ruimte is om de bestaande regels kritisch te bezien en zo mogelijk te versoepelen.

Een van de huidige regels is nog afkomstig uit het vorige beleid: Het terrasmeubilair dient van natuurlijke of natuurlijk ogende materialen te zijn, zoals hout of op hout lijkende materialen, aluminium en staal, riet, rotan of daarop gelijkende materialen. Met de snel veranderende trends voor de stoffering en inrichting van terrassen is deze regel onnodig beperkend voor creatief en vernieuwend ondernemerschap en kan deze regel vervallen.

Een andere overbodige regel is dat het plaatsen van terraselementen dient plaats te vinden binnen de maatvoering van het terras. In de vergunning is de maat vastgelegd waarbinnen het terras kan worden opgesteld en daarmee is ieder terraselement buiten dit vergunde vlak een overtreding waarop de gemeente gaat handhaven. Deze regel kan dus ook vervallen.

Uit het overleg met de branche zijn nog de volgende gewenste aanpassingen naar voren gekomen:

de huidige hoogte van terrasschotten (1.50m) ervaren veel ondernemers (met rokende gasten) als te laag. De maat van 1.80 m zou beter zijn. Om toch transparantie te houden bestaat de wens dat deze hoge schotten volledig doorzichtig moeten zijn. Aan deze wens kan tegemoet gekomen worden, omdat de uitgangspunten van het beleid overeind blijven.

Ander punt van aandacht zijn de bestekkasten (debrasseerkasten). Voor veel grotere ondernemers vormen deze kasten een noodzakelijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. Dit verzocht acht het college gerechtvaardigd en is bereid om hierop de regels te versoepelen.

Hierdoor blijft een beperkte heldere regels over die voor alle ondernemers duidelijk is en op groot draagvlak kan rekenen in de Haagse samenleving.