Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR410990
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR410990/1
BELEIDSREGEL VERGUNNINGVERLENING TERRASSEN DEN HAAG 2016
Geldend van 11-02-2016 t/m 28-02-2018
Intitulé
BELEIDSREGEL VERGUNNINGVERLENING TERRASSEN DEN HAAG 2016HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,
overwegende dat de evaluatie 2015 (RIS 289290) van de huidige beleidsregels voor terrassen (RIS 256801) aanleiding geeft tot een beperkt aantal aanpassingen;
gelet op:
- -
artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag.
Besluit:
- I.
Vast te stellen het uitvoeringsbeleid voor de afhandeling van vergunningaanvragen voor terrassen, de Beleidsregel vergunningverlening terrassen Den Haag 2016, die als bijlage bij het onderhavige voorstel is gevoegd.
- II.
In te trekken de beleidsregels vergunningverlening terrassen, vastgesteld op 19 februari 2013 (RIS 256801).
- III.
Dat dit besluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad van week 6 van 2016 en met ingang van 11 februari 2016, inclusief toelichting, terug te vinden zal zijn op de sitewww.denhaag.nl/bestuurlijkestukken, onder risnummer 291635.
Den Haag, 9 februari 2016
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de locoburgemeester,
mw. A.W.H. Bertram mw. I.K. van Engelshoven
Beleidsregels vergunningverlening terrassen Den Haag 2016
- 1.
Voor hulpdiensten als brandweer, politie en ambulance moet in voetgangersgebieden een vrije doorgang van tenminste 350 cm in een rechte lijn gegarandeerd zijn. In straten met een verkeersfunctie wordt voor de trottoirs altijd een minimale obstakelvrije doorloopruimte van 150 cm in een rechte lijn gehanteerd.
- 2.
De drank- en voedselverstrekking op terrassen moet direct vanuit het daar bijhorende bedrijfspand plaatsvinden: geen tappunten e.d. Servieskasten zijn toegestaan als deze direct verplaatsbaar zijn, geen reclame bevatten en niet fungeren als terrasafscheiding.
- 3.
De terrassen mogen slechts direct aan of voor de gevel van het bij behorende bedrijfspand worden geplaatst.
- 4.
vervallen
- 5.
vervallen
- 6.
Parasols (zonder zijflappen) mogen slechts worden toegepast, indien deze een semi-permanent karakter hebben en als afzonderlijke elementen herkenbaar blijven. Parasols mogen niet groter zijn dan het vergunde terras, moeten inklapbaar zijn en mogen niet in de grond verankerd zijn zonder schriftelijke toestemming van de gemeente. In de afgelopen jaren is het assortiment en met name de omvang van de parasols flink gegroeid. Met het oog op deze ontwikkeling wordt het mogelijk om, in overleg met de gemeente, parasols te verankeren in de grond. Indien tot plaatsing wordt overgegaan zonder voorafgaand overleg komt eventuele hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de ondernemer. In geval van gemeentelijke toestemming mogen eventuele obstakels van de verankering enkel gedurende het toegestane seizoen aanwezig zijn.
- 7.
Terrasafscheidingen zijn slechts toegestaan, indien deze haaks en in een rechte lijn geplaatst worden tegen de gevel van het bij behorende bedrijfspand.Deze mogen maximaal 1.50 m hoog zijn en vanaf één meter hoogte transparant; of maximaal 1.80 m hoog en volledig transparant.Terrasafscheidingen moeten wegneembaar zijn en mogen niet zonder gemeentelijke toestemming in de straat of aan de wegverharding bevestigd worden.
- 8.
Het terras mag geen hinder opleveren voor de omgeving en geen inbreuk doen op het doelmatig beheer en onderhoud van de weg. Daarnaast mag geen schade worden toegebracht aan de weg.
- 9.
In geval van een bijzondere situatie is het niet toegestaan om een terras te plaatsen. Onder een bijzondere situatie wordt verstaan een situatie waarbij het uit een oogpunt van de verdeling van gebruiksmogelijkheden van de weg nodig wordt geacht dat de locatie van het terras gevrijwaard wordt van obstakels. In die gevallen dient de exploitant dan wel zijn gemachtigde voor eigen rekening of risico er voor zorg te dragen dat de locatie obstakelvrij wordt opgeleverd. Een bijzondere situatie kan zich voordoen bij staatsbezoeken, aangelegenheden waarbij leden van het Koninklijk Huis zijn betrokken, demonstraties met verhoogd risico, grote evenementen, inclusief de op- en afbouwperiode, of gebeurtenissen van overeenkomstige aard. Het gaat hier om terrassen die zijn gesitueerd binnen het evenemententerrein dan wel binnen een zekere begrenzing rondom de bijzondere gebeurtenis.
- 10.
Vergunningen voor parkeerplaatsen worden alleen gegeven in straten die onderdeel uitmaken vande hoofdwinkelstructuur, zoals benoemd in de door de raad vastgestelde detailhandelsmonitor, alsook in de Lange Houtstraat, Groenewegje, Dunne Bierkade en Bierkade. Verder vindt er altijd een toets op verkeersveiligheid en parkeerdruk plaats (parkeerdruk binnen 200 meter loopafstand van locatie aanvraag terras onder de 90%). Vergunningen op parkeerplaatsen worden verleend in die gevallen waar een terras op het trottoir niet mogelijk dan wel erg beperkt (minder dan 1,50 m diep) is. Terrasschotten zijn bij parkeerplaatsterrassen toegestaan aan de rijbaanzijde en aan beide koppen van het terras, maar niet aan de trottoirzijde. De maximale hoogte van de schotten is 90 cm. In verband met de bereikbaarheid van en het zicht op terrasboten kan afhankelijk van de parkeerdruk maximaal één parkeerplaats op de kade ter hoogte van de terrasboot vergund worden.
- 11.
Terrasafscheidingen zijn niet toegestaan bij eilandterrassen, tenzij er sprake is van aantoonbare ernstige windhinder en alleen bij solitaire eilandterrassen. In deze specifieke situaties zijn terrasschotten toegestaan. Aan de plaatsing zijn echter de volgende afwijkende voorwaarden verbonden:
- -
de schotten mogen vanaf de grond gemeten maximaal 1,50 meter hoog zijn;
- -
de schotten dienen volledig transparant te zijn en te blijven (bijv. beplakking en bekladding dienendoor de ondernemer te worden verwijderd);
- -
de schotten mogen niet in de straat of aan de wegverharding bevestigd worden;
- -
de schotten mogen geen reclame dragen;
- -
de schotten mogen alleen geplaatst worden gedurende de periode dat het terras geëxploiteerd wordt;
- -
verzoeken voor het mogen plaatsen van terrasschotten worden om advies aan de ACOR voorgelegd
- -
- 12.
Bij strijdigheid met de vorenstaande beleidsregels zijn de vorenstaande beleidsregels tot 1 maart 2018 niet van toepassing op het verlenen van een vergunning van terraselementen en/of parkeerplaatsterrassen, indien er voor deze terraselementen en/of parkeerplaatsterrassen reeds een vergunning was afgegeven en voor zover de aanvraag niet afwijkt van de laatstgenoemde vergunning. Vanaf 1 maart 2018 dienen alle terraselementen en/of parkeerplaatsterrassen onverkort aan de vorenstaande beleidsregels te voldoen.
Actualisatie 2016 beleidsregels vergunningverlening terrassen
Bij de vaststelling van het beleid in 2013 in het kader van Red Tape zijn de meeste overbodige regels al vervallen. Toch is in het kader van de evaluatie 2015 onderzocht of er ruimte is om de bestaande regels kritisch te bezien en zo mogelijk te versoepelen.
Een van de huidige regels is nog afkomstig uit het vorige beleid: Het terrasmeubilair dient van natuurlijke of natuurlijk ogende materialen te zijn, zoals hout of op hout lijkende materialen, aluminium en staal, riet, rotan of daarop gelijkende materialen. Met de snel veranderende trends voor de stoffering en inrichting van terrassen is deze regel onnodig beperkend voor creatief en vernieuwend ondernemerschap en kan deze regel vervallen.
Een andere overbodige regel is dat het plaatsen van terraselementen dient plaats te vinden binnen de maatvoering van het terras. In de vergunning is de maat vastgelegd waarbinnen het terras kan worden opgesteld en daarmee is ieder terraselement buiten dit vergunde vlak een overtreding waarop de gemeente gaat handhaven. Deze regel kan dus ook vervallen.
Uit het overleg met de branche zijn nog de volgende gewenste aanpassingen naar voren gekomen:
• de huidige hoogte van terrasschotten (1.50m) ervaren veel ondernemers (met rokende gasten) als te laag. De maat van 1.80 m zou beter zijn. Om toch transparantie te houden bestaat de wens dat deze hoge schotten volledig doorzichtig moeten zijn. Aan deze wens kan tegemoet gekomen worden, omdat de uitgangspunten van het beleid overeind blijven.
• Ander punt van aandacht zijn de bestekkasten (debrasseerkasten). Voor veel grotere ondernemers vormen deze kasten een noodzakelijk onderdeel van hun bedrijfsvoering. Dit verzocht acht het college gerechtvaardigd en is bereid om hierop de regels te versoepelen.
Hierdoor blijft een beperkte heldere regels over die voor alle ondernemers duidelijk is en op groot draagvlak kan rekenen in de Haagse samenleving.
Toelichting bij de beleidsregels vergunningverlening terrassen Den Haag 2016
1. Inleiding
De belangrijkste doelstelling voor het terrassen beleid is het blijven stimuleren van terrassen als bijdrage aan de gezelligheid van de stad met zo weinig mogelijk regels.
We willen voorkomen dat openbare ruimte wordt geprivatiseerd en ontoegankelijk wordt voor algemeen gebruik door omheiningen en andere objecten. Terrassen moeten een bijdrage leveren aan de levendigheid van de stad; dus altijd openbaar toegankelijk en doorloopbaar en zo weinig mogelijk fysiek afgescheiden. Daarom mogen banken en bijvoorbeeld bloembakken enkel langs en haaks op de gevel staan en niet parallel. Bij eilandterrassen, terrassen niet direct aan de gevel mogen in principe helemaal geen afscheidingen geplaatst worden. Alleen bij solitaire eilandterrassen zijn enkel, onder specifieke voorwaarden, terrasschotten mogelijk (richtlijn 11). Terrasvergunningen worden voor een periode van maximaal vijf jaar verleend . In het kader van Red Tape worden - binnen een aantal voorwaarden - terrassen direct aan de gevel op trottoirs vrijgesteld van de vergunningplicht.
2. Parkeerplaatsterrassen
Terrassen op parkeerplaatsen leveren een bijdrage aan het succes van een winkelstraat. Deze terrassen gaan wel ten koste van parkeerplaatsen, terwijl het aantal auto’s nog steeds toeneemt en de parkeerdruk in grote delen van de stad onverminderd hoog blijft. De gemeente heeft daarom het beleid ingezet om de komende jaren het aantal parkeerplaatsen daar waar noodzakelijk en mogelijk uit te breiden (P2500). Het, op grote schaal, uitgeven van terrassen op parkeerplaatsen staat daarmee op gespannen voet.
Maar een beperkte uitbreiding van terrassen op parkeerplaatsen in winkelstraten vormt een bijdrage aan de levendigheid en willen we daarom ook mogelijk laten zijn.
Het nieuwe terrassenbeleid heeft daarom een heldere regel voor parkeerplaatsterrassen: vergunningen worden alleen gegeven in straten die onderdeel uitmaken van de hoofdwinkelstructuur, zoals benoemd in de door de raad vastgestelde detailhandelsmonitor. Verder vindt er altijd een toets op verkeersveiligheid en parkeerdruk plaats. De parkeerdruk binnen 200 meter loopafstand van locatie aanvraag terras onder de 90% te zijn. We vergunnen alleen parkeerplaatsterrassen in die gevallen waar een terras op het trottoir niet mogelijk dan wel erg beperkt (minder dan 1.50 m diep) is.
Terrasschotten zijn bij parkeerplaatsterrassen toegestaan aan de rijbaanzijde en aan beide koppen van het terras, maar niet aan de trottoirzijde. Omdat deze terrassen grenzen aan de rijbaan is de maximale hoogte van de afscheiding gesteld op 90 cm. Ook op de Lange Houtstraat, Groenewegje, Dunne Bierkade en Bierkade is het mogelijk om parkeerplaatsterrassen te hebben op grond van de horecafunctie van de straat. (De straat valt buiten de aangewezen gebieden van de Detailhandelsmonitor).
In verband met de bereikbaarheid van en het zicht op terrasboten bestaat daarnaast de mogelijkheid om maximaal één parkeerplaats bij terrasboten te vergunnen. Hiervoor gelden de voorwaarden voor eilandterrassen.
3. Meer aansluiting zoeken bij het openbaar gebied, geen ‘privatisering’
Terrassen maken onderdeel uit van het openbare leven in het stedelijk gebied. Het is hierdoor gewenst dat er zoveel mogelijk transparantie is rond een terras, zodat het zowel visueel als fysiek toegankelijk blijft vanaf de straat. In toenemende mate worden objecten, zoals bloembakken en banken, gebruikt als afscheiding van het terras. Daarom worden bloembakken en banken ook beschouwd als terrasafscheiding.
Terrasafscheidingen zijn slechts toegestaan, indien deze haaks en in een rechte lijn geplaatst worden tegen de gevel van het bij behorende bedrijfspand. Voor terrasschotten geldt dat deze maximaal 1.50 m hoog mogen zijn en vanaf één meter hoogte transparant dient te zijn.
Terrasafscheidingen bij eilandterrassen zijn niet toegestaan. Uitzondering hierop vormt het zogenaamde solitaire eilandterras (een terras dat als enige op een plein of andere open ruimte staat). Als er hier sprake is van aantoonbare ernstige windhinder zijn onder een aantal voorwaarden terrasschotten (zie richtlijn 11) hier wel mogelijk.
4. Openingstijden geen onderdeel van het terrassenbeleid
Vergunningverlening op basis van artikel 2:10 APV is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders. Openbare orde is een bevoegdheid die is geregeld in artikel 174 van de Gemeentewet.
Op grond van artikel 174 Gemeentewet is de burgemeester het bevoegd gezag om hierover te oordelen en niet het college van burgemeester en wethouders.
Dit houdt in dat bij vergunningverlening op grond van artikel 2:10 APV geen voorwaarden worden gesteld in verband met de openbare orde dus hiermee ook niet aan openingstijden. De openingstijden worden vermeld in de exploitatievergunning. Voor non-alcoholische daghoreca, die vrijgesteld zijn van de exploitatievergunning, verwachten we wat betreft geluidsoverlast geen problemen vanwege de beperktere openingstijden van de winkel.
5. Overgangsrecht
Met de invoering van het nieuwe beleid voor terrassen passen - in sommige gevallen - bestaande situaties niet meer binnen het beleid. In deze economische slechte tijden mogen wij niet van ondernemers verlangen dat zij onlangs gedane investeringen in terraselementen versneld afschrijven. Een periode die loopt tot 1 maart 2018 achten wij voldoende voor een ondernemer om hiermee rekening te houden (ook bij eventuele overnames). Daarom is in de beleidsregel voor vergunningverlening een regeling opgenomen voor terraselementen die al zijn vergund onder de huidige regels maar niet passen in de nieuwe regels. Per 1 maart 2018 is er dan sprake van een 0-situatie en gaat het nieuwe beleid onverkort voor alle situaties gelden.
In de tussengelegen periode wijzen we ondernemers op de toekomstige richtlijnen en maken we ze attent op investeringen in objecten die na 1 maart 2018 niet meer mogen.
6. Uitzonderingsgevallen
Vooral in de binnenstad zijn er verkeersvrije straten (zoals het smalle deel Molenstraat en Oude Molstraat) waar de trottoirs zo smal zijn dat er eigenlijk geen terrassen kunnen. Maar omdat deze straten autovrij zijn, worden deze als uitzondering gezien en verlenen we wel vergunningen.
Het Plein neemt in onze stad een bijzondere positie in, als voorportaal van onze parlementaire democratie. Hier worden politici geïnterviewd en vinden talrijke demonstraties plaats. Ook vervult het Plein een belangrijke rol als ‘huiskamer’ van de stad, met manifestaties, markten en festivals. Dit rechtvaardigt een beperking van de mogelijkheid om terrassen te hebben. Daarom willen we terrassen op het middendeel van het Plein, tot aan de binnenste bomenrij, niet meer toestaan, waarbij voor het huidige terras van Plein 10k, de kiosk een overgangstermijn van 25 jaar geldt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl