Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR410063
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR410063/1
Regeling vervallen per 01-01-2017
Tabel legesverordening 2016
Geldend van 18-05-2016 t/m 31-12-2016
Intitulé
Tabel legesverordening 2016HOOFDSTUK 1 BURGERLIJKE STAND
1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap dat niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879 (Stb.72) kosteloos wordt voltrokken: |
||
1.1.1.1 |
op werkdagen tijdens openingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
402,50 |
1.1.1.2 |
op werkdagen voor of na de openingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
480,00 |
1.1.1.3 |
op zaterdag |
€ |
657,50 |
1.1.2 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op locatie dat niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879 (Stb. 72) kosteloos wordt voltrokken: |
||
1.1.2.1 |
op werkdagen tijdens openingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
652,50 |
1.1.2.2 |
op werkdagen voor of na de openstellingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
727,50 |
1.1.2.3 |
op zaterdag |
€ |
905,00 |
1.1.3 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, dat niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879 (Stb.72) kosteloos wordt voltrokken, waarbij sprake is van een zakelijke, formele en eenvoudige ceremonie, tijdens openingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
198,50 |
1.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met ceremonie in het Weerderhuys: |
||
1.1.4.1 |
op werkdagen tijdens openingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
402,50 |
1.1.4.2 |
op werkdagen voor of na de openstellingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
480,00 |
1.1.4.3 |
op zaterdag |
€ |
657,50 |
1.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met ceremonie op locatie: |
||
1.1.5.1 |
op werkdagen tijdens openingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
652,50 |
1.1.5.2 |
op werkdagen voor of na de openstellingstijden conform het reglement burgerlijke stand |
€ |
727,50 |
1.1.5.3 |
op zaterdag |
€ |
905,00 |
1.1.6 |
Bij annulering van een huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van partnerschap in huwelijk worden de leges gerestitueerd, waarbij als het voorbereidend gesprek reeds met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand heeft plaatsgevonden, hiervoor in mindering wordt gebracht |
€ |
50,00 |
1.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: |
||
1.1.7.1 |
het beschikbaar stellen van een getuige door de gemeente, per getuige |
€ |
37,50 |
1.1.7.2 |
het verstrekken van een trouwboekje/boekje geregistreerd partnerschap |
€ |
26,00 |
1.1.8 |
Het tarief bedraagt ter zake van het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
18,25 |
1.1.9 |
Het verstrekken van een verklaring huwelijksbevoegdheid |
€ |
22,80 |
1.1.10 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand |
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
1.2. |
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag: |
||
1.2.1 |
van een nationaal paspoort: |
||
1.2.1.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
64,40 |
1.2.1.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
51,20 |
1.2.2 |
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): |
||
1.2.2.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
64,40 |
1.2.2.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
51,20 |
1.2.3 |
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): |
||
1.2.3.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
64,40 |
1.2.3.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
51,20 |
1.2.4 |
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
€ |
51,20 |
1.2.5 |
van een Nederlandse identiteitskaart: |
||
1.2.5.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
50,40 |
1.2.5.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
28,45 |
1.2.6 |
voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van |
€ |
47,30 |
HOOFDSTUK 3 RIJBEWIJZEN
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.3.1.1 |
tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ |
38,95 |
1.3.2 |
Het tarief genoemd in 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van |
€ |
34,10 |
1.3.3 |
tot het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen |
€ |
8,00 |
HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. |
||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking |
€ |
8,00 |
1.4.2.2 |
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: |
||
1.4.2.2.1 |
voor 50 verstrekkingen |
€ |
360,00 |
1.4.2.2.2 |
voor 100 verstrekkingen |
€ |
720,00 |
1.4.2.2.3 |
voor 500 verstrekkingen |
€ |
3.600,00 |
1.4.2.2.4 |
voor 1.000 verstrekkingen |
€ |
7.200,00 |
1.4.2.2.5 |
voor 5.000 verstrekkingen |
€ |
36.000,00 |
1.4.2.2.6 |
voor 10.000 verstrekkingen |
€ |
72.000,00 |
1.4.3 1.4.4 |
Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.4.4.1 |
tot éénmalige verstrekking van gegevens per selectie een vast bedrag van |
€ |
77,00 |
1.4.4.2. |
Bij het verstrekken van gegevens verhoogd met de volgende bedragen: |
||
1.4.4.2.1 |
0 tot 100 verstrekkingen |
€ |
37,00 |
1.4.4.2.2 |
100 tot 500 verstrekkingen |
€ |
73,00 |
1.4.4.2.3 |
500 tot 1.000 verstrekkingen |
€ |
146,00 |
1.4.4.2.4 |
1.000 tot 5.000 verstrekkingen |
€ |
294,00 |
1.4.4.2.5 |
5.000 tot 10.000 verstrekkingen |
€ |
586,00 |
1.4.4.2.6 |
meer dan 10.000 verstrekkingen |
€ |
1.174,00 |
1.4.5 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisadministratie personen voor ieder besteed kwartier of gedeelte daarvan |
€ |
18,25 |
1.4.6 |
Tot het verstrekken van een afschrift verklaring onder ede |
€ |
12,80 |
HOOFDSTUK 5 KIEZERSREGISTER
1.5.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
€ |
8,00 |
HOOFDSTUK 6 VERSTREKKINGEN OP GROND VAN DE WET BESCHERMING
PERSOONSGEGEVENS
1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: |
||
1.6.1.1 |
bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: |
||
1.6.1.1.1 |
ten hoogste 100 pagina’s, per pagina |
€ |
0,25 |
met een maximum per bericht van |
€ |
5,00 |
|
1.6.1.1.2 |
meer dan 100 pagina’s |
€ |
23,00 |
1.6.1.2 |
bij verstrekking anders dan op papier |
€ |
5,00 |
1.6.1.3 |
dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking |
€ |
23,00 |
1.6.2 |
indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. |
||
1.6.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens |
€ |
5,00 |
HOOFDSTUK 7 BESTUURSSTUKKEN
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.7.1.1 |
een afschrift van de beleidsbegroting |
€ |
50,00 |
1.7.1.2 |
een afschrift van de beheersbegroting |
€ |
72,60 |
1.7.1.3 |
een afschrift van de gemeenterekening/verslag |
€ |
72,60 |
1.7.1.4 |
een afschrift van de voorjaarsnota |
€ |
36,30 |
1.7.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de raads- en commissiestukken |
€ |
83,00 |
1.7.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
||
1.7.3.1 |
een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening |
€ |
23,00 |
1.7.3.2 |
een exemplaar van de Bouwverordening |
€ |
74,75 |
1.7.3.3 |
een exemplaar van de Brandbeveilingsverordening |
€ |
23,00 |
1.7.3.4 |
een exemplaar van de regels, toelichting van een bestemmingsplan of ruimtelijke onderbouwing per pagina |
€ |
10,40 |
1.7.3.5 |
een exemplaar van “Standaard details leefomgeving/realisatie” |
€ |
52,00 |
1.7.3.6 |
Een kopie van de verbeelding van een bestemmingsplan: A4 formaat per pagina A3 formaat per pagina A2 formaat per pagina A1 formaat per pagina A0 formaat per pagina |
€ € € € € |
0,75 1,50 3,70 7,30 10,90 |
HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE
1.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het vertrekken van kadastrale gegevens per behandeling |
€ |
8,90 |
1.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van: |
||
1.8.2.1 |
het printen van een digitaal bestand op A4 formaat per pagina |
€ |
0,75 |
1.8.2.2 |
het printen van een digitaal bestand op A3 formaat per pagina |
€ |
1,50 |
1.8.2.3 |
het printen van een digitaal bestand op A2 formaat per pagina |
€ |
3,70 |
1.8.2.4 |
het printen van een digitaal bestand op A1 formaat per pagina |
€ |
7,30 |
1.8.2.5 |
het printen van een digitaal bestand op A0 formaat per pagina |
€ |
10,90 |
1.8.3 |
Het tarief bedraagt voor het leveren van een digitaal bestand per e-mail / cd-rom |
€ |
36,30 |
1.8.4 |
Het tarief voor het verstrekken van een verklaring van afwezigheid publiekrechtelijke bepalingen zoals bedoeld in art. 9, eerste lid, onder c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
€ |
6,75 |
1.8.5 |
Het tarief voor het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift uit het gemeentelijke publiekrechtelijke beperkingenregister zoals bedoeld in art. 9, eerste lid, onderdeel b van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
€ |
3,70 |
1.8.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: |
||
1.8.6.1 |
de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
€ |
25,90 |
HOOFDSTUK 9 OVERIGE KLANTENCONTACTCENTRUM
1.9.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.9.1.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag via COVOG |
€ |
41,35 |
1.9.1.2 |
tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn |
€ |
8,00 |
1.9.1.3 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
€ |
8,00 |
1.9.1.4 |
tot het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap |
€ |
8,00 |
1.9.1.5 |
tot het verkrijgen van een gewaarmerkte kopie van een officieel document of het in overeenstemming verklaren van afschriften van getoonde originelen |
€ |
3,70 |
1.9.1.6 |
Voor het afgeven van een gehandicaptenparkeerkaart |
€ |
45,00 |
HOOFDSTUK 10 GEMEENTEARCHIEF
1.10.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het doen van naspeuringen het resultaat, in de in het gemeente-archief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeente-archief, per kwartier of gedeelte daarvan |
€ |
18,25 |
HOOFDSTUK 11 KANSSPELEN
1.11.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen, voor een tijdvak van 12 maanden: |
||
1.11.1.1 |
Indien de vergunning voor één kansspelautomaat geldt |
€ |
58,65 |
1.11.1.2 |
Indien de vergunning voor twee kansspeelautomaten geldt |
€ |
93,95 |
1.11.2 |
Onderdelen 1.11.1.1 en 1.11.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in de onderdelen 1.11.1.1 en 1.11.1.2 bedoelde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning worden verlaagd onderscheidenlijk verhoogd. |
||
1.11.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen, voor een tijdvak van meer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd: |
||
1.11.3.1 |
indien de vergunning voor één kansspelautomaat geldt |
€ |
235,10 |
1.11.3.2 |
indien de vergunning voor twee kansspeelautomaten geldt |
€ |
376,20 |
1.11.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
€ |
72,60 |
HOOFDSTUK 12 LEEGSTANDWET
1.12 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
||
1.12.1 |
tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet |
€ |
155,00 |
HOOFDSTUK 13 KABELS EN LEIDINGEN
1.13.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2,2 en 3.2 van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Valkenswaard 2015, waarbij de graaflengte < 100 m¹ is of een montagegat c.q. lasgat met een oppervlakte van > 2 m² |
€ |
184,21 |
||||
1.13.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2,2 en 3.2 van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Valkenswaard 2015, waarbij de graaflengte ≥ 100 m¹ is |
€ |
368,42 |
||||
1.13.3 |
Het tarief genoemd onder 1.13.1 en 1.13.2 wordt vermeerderd met een bedrag per strekkende meter van |
€ |
1,77 |
||||
HOOFDSTUK 14 VERKEER EN VERVOER
1.14.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.14.1.1 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten |
€ |
72,60 |
1.14.1.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen |
€ |
72,60 |
1.14.1.3 |
Voor een ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen ingevolge artikel 148 van de Wegenverkeerswet in combinatie met een ontheffing ingevolge artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
€ |
72,60 |
HOOFDSTUK 15 DIVERSEN
1.15.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
||
1.15.1.1 |
een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ |
72,60 |
1.15.1.2 |
een vergunning, anders dan ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ |
72,60 |
1.15.1.3 |
een vergunning als bedoeld in artikel 2.10, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Valkenswaard, voor het plaatsen van containers, bouwhekken en bouwmaterialen op de openbare weg voor een periode van zeven dagen of minder voor een periode van meer dan zeven dagen |
€ € |
37,30 72,60 |
1.15.1.4 |
een ontheffing ingevolge artikel 4.6. van de Algemene Plaatselijke Verordening Valkenswaard voor het met toestellen of geluidsapparaten danwel op andere wijze verrichten van handelingen, welke voor de omgeving geluidshinder veroorzaken |
€ |
72,60 |
1.15.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
||
1.15.2.1 |
voor gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
3,70 |
1.15.2.2 |
voor afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
||
1.15.2.2.1 |
per pagina op papier van A4-formaat |
€ |
0,75 |
1.15.2.2.2 |
per pagina op papier van A3-formaat |
€ |
1,50 |
1.15.2.2.3 |
per pagina op papier van A2-formaat |
€ |
3.70 |
1.15.2.2.4 |
per pagina op papier van A1-formaat |
€ |
7,30 |
1.15.2.2.5 |
per pagina op papier van A0-formaat |
€ |
10,90 |
1.15.2.3 |
voor een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ |
5,10 |
1.15.2.4 |
voor een afdruk door middel van een lichtdrukmachine van tekeningen, kaarten e.d.,voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
||
1.15.2.4.1 |
A4 formaat of kleiner |
€ |
2,90 |
1.15.2.4.2 |
groter dan A4 formaat, maar kleiner dan A2 formaat |
€ |
5,80 |
1.15.2.4.3 |
A2 formaat of groter, maar kleiner dan A0 formaat |
€ |
10,20 |
1.15.2.4.4 |
A0 formaat of groter |
€ |
13,10 |
1.15.2.5 |
voor het verkrijgen van een afschrift op cd-rom voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ |
15,60 |
TITEL 2DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/ OMGEVINGSVERGUNNING
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
2.1.1.1 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
2.1.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
2.1.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
HOOFDSTUK 2 BEOORDELING CONCEPTAANVRAAG OF SCHRIFTELIJK VERZOEK
2.2.1 |
Het tarief voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag of schriftelijk verzoek, welke betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in art. 2.1, eerste lid, onder a of onder c, van de Wabo, bedraagt: |
||
2.2.1.1 |
voor conceptaanvragen of schriftelijke verzoeken waarvan de behandeling bestaat uit een planologische – en/of welstandstoets bedragen de legeskosten |
€ |
165,00 |
HOOFDSTUK 3 OMGEVINGSVERGUNNING
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
||
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
||
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, zijn de tarieven van toepassing zoals opgenomen in de bijlage “legeskosten bouwwerken” behorende bij de Tarieventabel bij de Legesverordening 2015. |
||
2.3.1.2 |
Verplicht advies agrarische commissie |
||
2.3.1.2.1 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief (exclusief BTW), indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: |
€ |
660,00 |
2.3.1.3 |
Leges bij onvolledige aanvraag |
||
2.3.1.3.1 2.3.1.4 |
Indien de aanvraag niet in behandeling wordt genomen en daarom geen vergunning verleend kan worden wegens onvolledigheid of wegens onvolledige aanvulling, bedragen de leges Leges bij besluit vergunningsvrij bouwwerk |
€ |
165,00 |
2.3.1.4.1 2.3.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit dir op grond van artikel 2 of 3 van Bijlage II van het Bor vergunningsvrij blijkt te zijn, dan bedragen de leges Aanlegactiviteiten |
€ |
165,00 |
2.3.2.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief; |
€ |
615,00 |
indien op grond van het bestemmingsplan advies wordt aangevraagd bij een extern adviesbureau, wordt het tarief verhoogd met het bedrag dat bij de gemeente door dit adviesbureau in rekening wordt gebracht. |
|||
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik |
||
2.3.3.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief; |
||
2.3.3.1.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) in combinatie met een bouwactiviteit |
€ |
260,00 |
2.3.3.1.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) zonder een bouwactiviteit |
€ |
490,00 |
2.3.3.1.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) in combinatie met een bouwactiviteit |
€ |
260,00 |
2.3.3.1.4 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) zonder een bouwactiviteit |
€ |
490,00 |
2.3.3.1.5 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke buitenplanse afwijking: |
€ |
490,00 |
2.3.3.1.6 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor de tweede keer bij eenzelfde bouwactiviteit wordt toegepast, omdat de termijn dient te worden verlengd |
€ |
490,00 |
2.3.4 |
Omgevingsvergunning ingevolge artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° Wabo |
||
2.3.4.1 |
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° van de Wabo wordt toegepast: |
||
2.3.4.1.1 |
een kostenbegroting opgesteld door burgemeester en wethouders waarbij de aanvrager de keuze heeft om de ruimtelijke onderbouwing intern, door de gemeente te laten opstellen, danwel extern te laten opstellen, dus niet voor rekening van de gemeenten. |
||
2.3.5 |
Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan |
||
2.3.5.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo |
€ |
265,00 |
2.3.6 |
Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit |
||
2.3.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder d van de Wabo |
€ |
265,00 |
2.3.7 |
Beoordeling bodemrapport |
||
2.3.7.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
||
2.3.7.1.1 |
Voor de beoordeling van een historisch onderzoek inzake de gesteldheid van de bodem |
€ |
55,00 |
2.3.7.1.2 |
Voor de beoordeling van een verkennend onderzoek inzake de gesteldheid van de bodem |
€ |
235,00 |
2.3.8 |
Aanvraag hogere grenswaarde |
||
2.3.8.1 |
Indien een aanvraag zoals vermeld onder 2.3.1 tevens een procedure vraagt in het kader van het vaststellen van een hogere waarde als bedoeld in of krachtens de artikel 47 e.v. (industrielawaai) en 83 e.v. (wegverkeerslawaai) van de Wet geluidhinder, of de artikel 8 e.v. van het Besluit geluidhinder spoorwegen, bedraagt het tarief: |
||
2.3.8.1.1 |
voor zover het akoestisch onderzoek met rapport intern door de gemeente opgesteld is |
€ |
1.860,00 |
2.3.8.1.2 |
voor zover het akoestisch onderzoek met rapport extern door de gemeente opgesteld is |
€ |
1.065,00 |
2.3.9 |
Aanleggen of veranderen weg |
||
2.3.9.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening Valkenswaard een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
75,00 |
2.3.10 |
Uitweg/inrit |
||
2.3.10.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Valkenswaard een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
75,00 |
2.3.11 |
Kappen |
||
2.3.11.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening Valkenswaard een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
38,25 |
2.3.12 |
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 |
||
2.3.12.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€ |
36,20 |
2.3.12.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 |
€ |
36,20 |
2.3.13 |
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet |
||
2.3.13.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief |
€ |
36,20 |
2.3.14 |
Andere activiteiten |
||
2.3.14.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: |
||
2.3.14.1.1 |
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
75,00 |
2.3.14.1.2 |
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: |
€ |
75,00 |
2.3.14.1.3 |
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
2.3.15 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
||
2.3.15.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.15.1.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
||
2.3.15.1.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
||
2.3.16 |
Overschrijven vergunningen |
||
2.3.16.1 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende -omgevingsvergunning met activiteit bouw, sloop of aanleg -bouwvergunning -sloopvergunning -aanlegvergunning, bedraagt het tarief, onder voorwaarde dat de verschuldigde leges als bedoeld in artikel 2.3.1. , 2.3.2. voldaan zijn. |
€ |
60,00 |
2.3.17 |
Onttrekken van een woning |
||
2.3.17.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 30, eerste lid van de Huisvestingswet |
€ |
55,00 |
2.3.18 |
Certificaat Politiekeurmerk Veilig Wonen |
||
2.3.18.1 |
Het tarief bedraagt voor het Certificaat Politiekeurmerk Veilig Wonen: |
||
2.3.18.1.1 |
Nieuwbouw per complex |
€ |
330,00 |
2.3.18.1.2 |
opleveringskeurmerk voor omgevingscertificaat voor bestaande bouw, per complex: |
€ |
650,00 |
2.3.18.1.3 |
aanpassing omgeving ter verkrijging van het certificaat voor bestaande bouw, per complex |
€ |
1.595,00 |
2.3.18.2 |
De vermelde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van het verzoek aan verzoeker meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
2.3.19 |
Overige aanvragen vergunning |
||
2.3.19.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een afwijking, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen |
€ |
165,00 |
2.3.20 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
||
2.3.20.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van: |
||
2.3.20.1.1 |
een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning ingevolge artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en als bedoeld in paragraaf 2, artikel 2, lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening voor het in gebruik nemen van een in dit artikel omschreven bouwwerk c.q. inrichting |
€ |
280,00 |
vermeerderd met een toeslag voor een bouwwerk c.q. inrichting met een gebruiksoppervlakte van |
|||
cat. 1 t/m 100 m² |
€ |
198,00 |
|
cat. 2 van meer dan 100 t/m 500 m² |
€ |
2,10 / m² |
|
cat. 3 van meer dan 500 t/m 2.000 m² |
€ |
675,00 + |
|
€ |
0,73 / m² |
||
cat. 4 van meer dan 2.000 t/m 5.000 m² |
€ |
1.680,00+ |
|
€ |
0,23/m² |
||
cat. 5 van meer dan 5.000 t/m 50.000 m² |
€ |
2.347,00+ |
|
€ |
0,10 / m² |
||
cat. 6 van meer dan 50.000 m² |
€ |
3.910,00+ |
|
€ |
0,04 / m² |
||
2.3.20.1.2 |
een aanvraag om vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.22.1.1 waarbij het betrekking heeft op een tijdelijke inrichting (aanwezigheidsduur max. 4 weken): 10% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.20.1.1 |
||
2.3.20.1.3 |
Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.20.1.1 wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. |
||
2.3.20.1.4 |
Indien de aanvraag betrekking heeft op een vergunning tot wijziging van een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.20.1.1 bedraagt het legestarief: |
||
2.3.20.1.4.1 |
bij een uitbreiding van de inrichting: het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.20.1.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding |
||
2.3.20.1.4.2 |
bij gewijzigd gebruik van de gehele inrichting: 50% van het legestarief vermeld onder 2.3.20.1.1 |
||
2.3.20.1.4.3 |
bij gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting: 50% van het legestarief vermeld onder 2.3.20.1.1 , met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte |
||
2.3.20.1.4.4 |
bij een verklaring van overdracht van de gebruiksvergunning aan de nieuwe gebruiker |
€ |
52,00 |
2.3.20.1.5 2.3.21 2.3.21.1 2.3.22 2.3.22.1 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit tot opheffing van sluiting van een inrichting ingevolge artikel 2.11.6 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en paragraaf 2, artikel 2, lid 3 van de Brandbeveiligingsverordening: 25% van het legestarief vermeld onder 2.3.20.1.1 en met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte, waarvoor de sluiting is geheven Toetsing zorgvuldige veehouderij (Verordening ruimte 2014) Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV) Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het extra tarief, indien een aanvraag om een omgevingsvergunning op grond van de Verordening ruimte 2014 getoetst moet worden aan de Toetsing zorgvuldige veehouderij en/of Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV) Advies Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het extra tarief, indien een aanvraag om een omgevingsvergunning op grond van het bestemmingsplan geadviseerd dient te worden door een onafhankelijke deskundige |
€ € |
1.156,00 94,00 |
HOOFDSTUK 4 VERMINDERING
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. |
HOOFDSTUK 5 TERUGGAAF
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten |
||
2.5.1.1 |
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van dat deel van de leges welke op grond van 2.3.1. is geheven |
||
2.5.1.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van één maand na het in behandeling nemen ervan |
75 % |
|
2.5.1.1.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na één maand na het in behandeling nemen ervan |
50 % |
|
2.5.2 |
Aanvraag wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging bouwactiviteit |
||
2.5.2.1 |
Het tarief voor het in behandeling nemen van een wijziging van een omgevingsvergunning welke geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van de bouwactiviteiten en waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 2.3.1 met dien verstande dat zij nimmer minder dan € 75,00 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld in feite sprake is van een nieuwe bouwactiviteit. |
||
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning |
||
2.5.3.1 |
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning, dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 op aanvraag van de vergunninghouder intrekt, wordt een deel van de leges welke betrekking heeft op de bouwactiviteit teruggegeven indien van de bouwactiviteit geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: |
||
2.5.3.1.1 |
25 % Van de verschuldigde leges als bedoeld in onderdeel 2.3.1 met dien verstande dat een bedrag minder dan € 165,00 niet wordt teruggegeven |
||
2.5.3.2 |
Indien binnen 6 maanden na intrekking van de vergunning een nieuwe aanvraag voor de bouwactiviteit wordt ingediend en kan worden verleend, kan de hierboven geheven leges worden verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 2.3.1 met dien verstande dat zij nimmer minder dan € 165,00 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de nieuwe bouwactiviteit zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld in feite sprake is van een nieuw bouwplan. |
||
2.5.4 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning |
||
2.5.4.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten als bedoeld onderdeel 2.3.1 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges welke betrekking heeft op de bouwactiviteit. De teruggaaf bedraagt: |
||
2.5.4.1.1 |
25 % van de verschuldigde leges bedoeld in het onderdeel 2.3.1 met dien verstande dat een bedrag minder dan € 165,00 niet wordt teruggegeven |
||
2.5.4.2 |
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.4.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
||
2.5.5 |
Minimumbedrag voor teruggaaf |
||
2.5.5.1 |
Een bedrag minder dan € 165,00 wordt niet teruggegeven. |
||
2.5.6 |
Geen teruggaaf legesdeel verklaring van geen bedenkingen |
||
2.5.6.1 |
Van de leges verschuldigd op grond van het onderdeel 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend. |
HOOFDSTUK 6 BESTEMMINGSWIJZIGINGEN
2.6.1 |
Indien op verzoek ten behoeve van een project, welke niet past binnen het bestemmingsplan, een quickscan moet worden uitgevoerd, bedragen de kosten voor een quickcan |
€ |
1.064,00 |
||
2.6.1.1 |
De genoemde kosten in artikel 2.6.1. kunnen worden verhoogd met het bedrag voor externe advieskosten en kosten voor externe onderzoeken, blijkend uit een begroting die vooraf aan de aanvrager is medegedeeld |
||||
2.6.2 |
Indien op verzoek ten behoeve van een project, een bestemmingsplan moet worden ontwikkeld, dan wordt daar vooraf een kostenbegroting opgesteld door burgemeester en wethouders waarbij de aanvrager de keuze heeft om het bestemmingsplan intern, door de gemeente te laten opstellen, danwel extern te laten opstellen, dus niet voor rekening van de gemeente. |
||||
2.6.3 |
Indien op verzoek ten behoeve van een project een wijzigingsplan (artikel 3.6a Wro) of uitwerkingsplan (3.6b Wro) moet worden ontwikkeld, dan wordt daar vooraf een kostenbegroting opgesteld door het college van burgemeester en wethouders waarbij de aanvrager de keuze heeft om het plan intern, door de gemeente te laten opstellen, danwel extern te laten opstellen, dus niet voor rekening van de gemeente. |
HOOFDSTUK 7 ARCHEOLOGIE
2.7 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van: |
||
2.7.1 |
een aanvraag voor het schriftelijk verstrekken van adviezen inzake archeologische waarden en verwachtingen op basis van uurtarief |
€ |
143,50 |
2.7.2 |
de beoordeling,namens het bevoegde gezag, van aangeleverde Programma’s van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen, KNA 3.1 |
€ |
754,50 |
2.7.3 |
de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Plannen van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek |
€ |
265,50 |
2.7.4 |
de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van offertes tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek |
€ |
265,50 |
2.7.5 |
de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek ex art. 39 lid 2 MW, ex art. 40 lid 1, afhankelijk van het soort archeologisch onderzoek en rapportage |
€ € |
754,50 999,00 |
2.7.6 |
de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van tweede versies van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek ex art. 39 lid 2 MW, ex art. 40 lid 1, ex art. 41, lid 1 (ongeacht het soort archeologisch onderzoek) |
€ |
510,00 |
HOOFDSTUK 8 IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING
2.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€ |
75,00 |
TITEL 3DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN
HOOFDSTUK 1 HORECA
3.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: |
||
3.1.1.1 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
€ |
384,00 |
3.1.1.2 |
een melding op grond van artikel 30A van de Drank- en Horecawet in verband met het aantreden van nieuwe leidinggevenden |
€ |
72,60 |
3.1.1.3 |
een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet |
€ |
104,00 |
3.1.1.4 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ |
72,60 |
HOOFDSTUK 2 ORGANISEREN EVENEMENTEN
3.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning) indien het evenement georganiseerd wordt door; |
||
3.2.1.1 |
een stichting ten behoeve van een aantoonbaar liefdadig doel |
gratis |
|
3.2.1.2 |
een lokale vereniging op het gebied van sport en cultuur |
gratis |
|
3.2.1.3 |
lokale ondernemingsverenigingen (doorberekening 50% aan organisatie zijnde) |
€ |
137,50 |
3.2.1.4 |
commerciële evenementenorganisaties (doorberekening 100% aan organisatie zijnde) |
€ |
275,00 |
HOOFDSTUK 3 PROSTITUTIEBEDRIJVEN
3.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting, escortbedrijf en sekswinkel als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Algemene plaatselijke verordening Valkenswaard |
€ |
975,00 |
HOOFDSTUK 4 BRANDBEVEILIGINGSVERORDENING
3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: |
||
3.4.1 |
een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning ingevolge artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en als bedoeld in paragraaf 2, artikel 2, lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening voor het in gebruik nemen van een in dit artikel omschreven bouwwerk c.q. inrichting |
€ |
275,00 |
vermeerderd met een toeslag voor een bouwwerk c.q. inrichting met een gebruiksoppervlakte van |
|||
cat. 1 t/m 100 m² |
€ |
193,00 |
|
cat. 2 van meer dan 100 t/m 500 m² |
€ |
2,05 / m² |
|
cat. 3 van meer dan 500 t/m 2.000 m² |
€ |
656,00 + |
|
€ |
0,71 / m² |
||
cat. 4 van meer dan 2.000 t/m 5.000 m² |
€ |
1.640,00+ |
|
€ |
0,22 / m² |
||
cat. 5 van meer dan 5.000 t/m 50.000 m² |
€ |
2.290,00+ |
|
€ |
0,09 / m² |
||
cat. 6 van meer dan 50.000 m² |
€ |
3.815,00+ |
|
€ |
0,03 / m² |
||
3.4.2 |
een aanvraag om vergunning als bedoeld in onderdeel 3.4.1 betrekking heeft op een tijdelijke inrichting (aanwezigheidsduur max. 4 weken): 10% van het legestarief vermeld in onderdeel 3.4.1 |
||
3.4.3 |
Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.4.1 wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. |
||
3.4.4 |
Indien de aanvraag betrekking heeft op een vergunning tot wijziging van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.4.1 bedraagt het legestarief : |
||
3.4.4.1 |
bij een uitbreiding van de inrichting: het legestarief vermeld in onderdeel 3.4.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding |
||
3.4.4.2 |
bij gewijzigd gebruik van de gehele inrichting: 50% van het legestarief vermeld onder 3.4.1 |
||
3.4.4.3 |
bij gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting: 50% van het legestarief vermeld onder 3.4.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte |
||
3.4.4.4 |
bij een verklaring van overdracht van de gebruiksvergunning aan de nieuwe gebruiker |
€ |
52,00 |
3.4.5 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit tot opheffing van sluiting van een inrichting ingevolge artikel 2.11.6 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en paragraaf 2, artikel 2, lid 3 van de Brandbeveiligingsverordening: 25% van het legestarief vermeld onder 3.4.1 en met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte, waarvoor de sluiting is geheven |
||
3.4.6 |
Inlichtingen uit brandweerrapporten over plaatsgehad hebbende branden alsmede inlichtingen over brandschaden of andere vormen van hulpverlening door de brandweer |
€ |
64,25 |
3.4.7 |
Een brandveiligheidskeuring van een voertuig voor de verkoop van warme spijzen |
€ |
104,00 |
HOOFDSTUK 5 GASTOUDEROPVANG / GASTOUDERBUREAU (BSO/KDV/PSZ)
3.5.1 |
een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een voorziening van gastouderopvang; inspectie (inclusief documenten en locatie) |
€ |
218,75 |
3.5.2 |
een aanvraag tot registratie van een voorziening voor; -GO B (gastouderbureau) -BSO (buitenschoolse opvang) -KDV (kinderdagverblijf) -PSZ (peuterspeelzaal) |
€ € € € |
1.837,50 1.837,50 1.837,50 1.837,50 |
3.5.3 |
onder eerste registratie wordt verstaan; ·aanvraag tot 1e registratie LRKP gastouder, zijnde woonadres of opvanglocatie vraagouder; ·aanvraag tot registratie extra locatie gastouder, zijnde het woonadres van de gastouder of opvanglocatie vraagouder. |
HOOFDSTUK 6 IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE VERGUNNING, ONTHEFFING OF ANDERE BESCHIKKING
3.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ |
72,60 |
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 november 2015.
Valkenswaard,
de gemeenteraad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. C. Miedema drs. A.B.A.M. Ederveen
Bijlage ‘legeskosten bouwwerken’ behorende bij de tarieventabel bij de Legesverordening 2016
tarief leges |
||
Hoofdstuk 1; Woningen |
||
rijtjeswoning per woning |
€ 2.870, |
|
1.1.1 |
rijtjeswoning 2 t/m 6 woningen |
€ 4.920, |
1.1.2 |
rijtjeswoningen 7 t/m 15 woningen |
€ 9.225, |
1.1.3 |
rijtjeswoningen vanaf 16 woningen |
€ 18.450, |
halfvrijstaande woning ( 2 onder 1 kap) per woning |
€ 4.715, |
|
1.2.1 |
halfvrijstaande woning 2 t/m 6 woningen |
€ 9.225, |
1.2.2 |
halfvrijstaande woning vanaf 7 woningen |
€ 18.450, |
appartement tot 200 m2 per appartement |
€ 4.615, |
|
met een maximum van |
€ 35.875, |
|
vrijstaand of vrijstaand geschakelde woning per woning |
€ 4.920, |
|
1.4.1 |
vrijstaand of vrijstaand geschakelde woning 2 t/m 4woningen |
€ 9.225, |
1.4.2 |
vrijstaand of vrijstaand geschakelde woning vanaf 5 woningen |
€ 18.450, |
appartement vanaf 200 m2 per appartement |
€ 4.920, |
|
met een maximum van |
€ 35.875, |
|
bungalow per woning |
€ 4.920, |
|
1.6.1 |
bungalow 2 t/m 4 woningen |
€ 9.225, |
1.6.2 |
bungalow vanaf 5 woningen |
€ 18.450, |
1.7 |
woonwagen of stacaravan per stuk |
€ 1.795, |
met een maximum van |
€ 2.305, |
|
1.8 |
tijdelijke woonunit |
€ 795,00 |
Hoofdstuk 2; Uitbreidingen en wijzigingen |
||
2.1 |
kelder tot 25 m2 |
€ 770,00 |
2.2 |
kelder vanaf 25 m2 |
€ 1.540,00 |
2.3 |
uitbreiden woonruimte (aan- of uitbouw) 1 bouwlaag met of zonder kap |
€ 720,00 |
2.4 |
uitbreiden woonruimte (aan- of uitbouw) 2 bouwlagen met of zonder kap |
€ 1.540,00 |
2.5 |
uitbreiden garage/berging |
€ 360,00 |
2.6 |
erker |
€ 515,00 |
2.7 |
serre |
€ 435,00 |
2.8 |
interne verbouwing bij woondoeleinden |
€ 260,00 |
2.9 |
interne verbouwing niet bij woondoeleinden gebouwen |
€ 1.025,00 |
2.10 |
dakkapel |
€ 165,00 |
2.11 |
gevelwijziging bij woondoeleinden |
€ 165,00 |
2.12 |
gevelwijziging niet bij woondoeleinden gebouwen |
€ 1.025,00 |
2.13 |
nieuw dak |
€ 515,00 |
2.14 |
dakopbouw |
€ 165,00 |
Hoofdstuk 3; Bijbehorende bouwwerken en andere bouwwerken |
||
3.1 |
bijgebouw (niet zijnde aan- of uitbouw) met of zonder kap |
€ 770,00 |
3.2 |
overkapping |
€ 165,00 |
3.3 |
tuinhuisje |
€ 165,00 |
3.4 |
zwembad |
€ 310,00 |
3.5 |
erfafscheiding |
€ 165,00 |
3.6 |
schotelantenne |
€ 165,00 |
Hoofdstuk 4; Bedrijfsgebouwen |
||
4.1 |
bedrijfsgebouw tot 100 m2 |
€ 2.050,00 |
4.2 |
bedrijfsgebouw van 100 m2 tot 1000 m2 |
€ 4.615,00 |
4.3 |
bedrijfsgebouw van 1000 m2 tot 2000 m2 |
€ 9.225,00 |
4.4 |
bedrijfsgebouw van 2000 m2 tot 15000 m2 |
€ 18.450,00 |
4.5 |
bedrijfsgebouw vanaf 15000 m2 |
€ 35.875,00 |
4.6 |
tussenvloer tot 200 m2 |
€ 2.050,00 |
4.7 |
tussenvloer vanaf 200 m2 |
€ 2.665,00 |
4.8 |
bedrijfskantoor in de hal tot 35 m2 |
€ 1.745,00 |
4.9 |
bedrijfskantoor in de hal vanaf 35 m2 |
€ 2.460,00 |
4.10 |
open loods/ open veldschuur |
€ 1.025,00 |
4.11 |
semi-permanente unit |
€ 1.540,00 |
4.12 |
loods/ voorraadschuur/ opslagloods/ werktuigenloods |
€ 1.025,00 |
4.13 |
romnyloods |
€ 515,00 |
4.14 |
nertsen |
€ 1.025,00 |
4.15 |
sleufsilo |
€ 770,00 |
4.16 |
mestsilo |
€ 770,00 |
4.17 |
zendmast voor antenne-installatie |
€ 2.460,00 |
Hoofdstuk 5; Overige gebouwen |
||
5.1 |
zorgfunctie/ scholen/ bijeenkomst/ kantoor/ showroom/ winkel/ horeca tot 100 m2 |
€ 2.870,00 |
5.2 |
zorgfunctie/ scholen/ bijeenkomst/ kantoor/ showroom/ winkel/ horeca van 100 m2 tot 500 m2 |
€ 6.665,00 |
5.3 |
zorgfunctie/ scholen/ bijeenkomst/ kantoor/ showroom/ winkel/ horeca van 500 m2 tot 1000 m2 |
€ 9.225,00 |
5.4 |
zorgfunctie/ scholen/ bijeenkomst/ kantoor/ showroom/ winkel/ horeca van 1000 m2 tot 7000 m2 |
€ 18.450,00 |
5.5 |
zorgfunctie/ scholen/ bijeenkomst/ kantoor/ showroom/ winkel/ horeca vanaf 7000 m2 |
€ 35.875,00 |
5.6 |
sporthal tot 3000 m2 |
€ 17.425,00 |
5.7 |
sporthal vanaf 3000 m2 |
€ 35.875,00 |
5.8 |
kleedgebouw |
€ 1.540,00 |
5.9 |
noodscholen |
€ 1.745,00 |
5.10 |
overige niet in de lijst voorkomende bouwwerken, geen gebouwen zijnde |
€ 260,00 |
5.11 |
overige niet in de lijst voorkomende gebouwen |
€ 520,00 |
Hoofdstuk 6; Tuinbouwkassen |
||
6.1 |
tuinbouwkas tot 100 m2 |
€ 515,00 |
6.2 |
tuinbouwkas van 100 m2 tot 1000 m2 |
€ 1.540,00 |
6.3 |
tuinbouwkas van 1000 m2 tot 2000 m2 |
€ 2.050,00 |
6.4 |
tuinbouwkas van 2000 m2 tot 9000 m2 |
€ 3.590,00 |
6.5 |
tuinbouwkas van 9000 m2 tot 20000 m2 |
€ 6.665,00 |
6.6 |
tuinbouwkaskas vanaf 20000 m2 |
€ 10.250,00 |
Hoofdstuk 7; Stallen (voor varken/ koe/ kip/ paarde.d.) |
||
7.1 |
stal (voor varken/ koe/ kip/ paard e.d.) tot 250 m2 |
€ 2.565,00 |
7.2 |
stal (voor varken/ koe/ kip/ paard e.d.) van 250 m2 tot 1000 m2 |
€ 4.100,00 |
7.3 |
stal (voor varken/ koe/ kip/ paard e.d.) van 1000 m2 tot 3000 m2 |
€ 10.250,00 |
7.4 |
stal (voor varken/ koe/ kip/ paard e.d.) van 3000 m2 tot 14000 m2 |
€ 15.375,00 |
7.5 |
stal (voor varken/ koe/ kip/ paard e.d.) vanaf 14000 m2 |
€ 35.875,00 |
Hoofdstuk 8; Kelders |
||
8.1 |
parkeerkelder tot 300 m2 |
€ 4.360,00 |
8.2 |
parkeerkelder van 300 tot 600 m2 |
€ 4.870,00 |
8.3 |
parkeerkelder van 600 tot 900 m2 |
€ 6.150,00 |
8.4 |
parkeerkelder vanaf 900 m2 |
€ 7.995,00 |
8.5 |
mestkelder tot 300 m2 |
€ 2.050,00 |
8.6 |
mestkelder van 300 tot 600 m2 |
€ 2.565,00 |
8.7 |
mestkelder van 600 tot 900 m2 |
€ 3.330,00 |
8.8 |
mestkelder vanaf 900 m2 |
€ 4.360,00 |
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 5 november 2015.
Valkenswaard,
de gemeenteraad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. C. Miedema drs. A.B.A.M. Ederveen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl