Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR408688
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR408688/2
Regeling vervallen per 05-10-2017
Uitvoeringsbesluit dagelijks bestuur 2016
Geldend van 17-05-2017 t/m 04-10-2017
Intitulé
Het dagelijks bestuur van Waterschap Brabantse Delta,gelezen het ambtelijk advies over portefeuille- en gremiaverdeling van 18 mei 2016, nummer 16IT024660;
gelet op artikel 1 van het Reglement van Orde dagelijks bestuur;
B E S L U I T :
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
portefeuillehouder: het lid van het dagelijks bestuur aan wie bepaalde beleidsvelden van het dagelijks
bestuur in het bijzonder zijn toegewezen en daarvoor de verantwoordelijkheid draagt.
Artikel 2 Collectief aandachtsgebied
De onderwerpen maatschappelijk verantwoord ondernemen, innovatie, duurzaamheid en klimaatadaptatie behoren tot het collectieve aandachtsgebied van de portefeuillehouders en elke portefeuillehouder is verantwoordelijk voor het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding van deze onderwerpen voor zover het betreft de beleidsvelden van zijn eigen portefeuille.
Artikel 3 Portefeuilleverdeling
-
1. De beleidsvelden worden als volgt verdeeld:
Portefeuillehouder: dijkgraaf Mw ir. ing. C.P.M. Moonen
Beleidsvelden:
- •
Bestuurlijke organisatie en verkiezingen
- •
Personeel en organisatie (incl. georganiseerd overleg)
- •
Bestuurlijke coördinatie van algemeen beleid, juridische zaken en bovenregionale onderwerpen
- •
Calamiteitencoördinatie
- •
Handhavingsbeleid (preventieve en repressieve handhaving)
- •
Klachtenafhandeling
- •
Communicatie en educatie
- •
Huisvesting
- •
Samenwerking met Vlaanderen
- •
KAM-zorg en beheer
- •
Veiligheidsnormen (keringen, Deltaprogramma)- en beleid
- •
Watertoets ruimtelijke plannen
- •
Deltaprogramma Maas
- •
Deltaprogramma Zuidwestelijke Delta
- •
Doelmatige Afvalwaterketen Midden- en West-Brabant algemeen (bestuurlijke begeleidingsgroep)
- •
Internationale samenwerking
- •
Ambassadeur Maaswaterketen
- •
Eigendommenbeheer en grondverwerving
Portefeuillehouder: mr. H.B. Hieltjes / 1e loco-dijkgraaf
Gemeenten:
- •
Woensdrecht
- •
Bergen op Zoom
- •
Roosendaal
- •
Steenbergen
- •
Halderberge
- •
Moerdijk
- •
Etten-Leur
Beleidsvelden:
- •
Ruimte voor de Rivier (Volkerak Zoommeer)
- •
Project watervoorziening Roode Vaart
- •
Uitvoeringsprojecten nieuwbouw, verbetering en inrichting regionale waterkeringen (in het hele gebied)
- •
Vergunningverlening.
- •
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Projecten in de in de genoemde gemeenten inzake:
- •
Inrichtingsplannen
- •
Waterberging en beek- en kreekherstel
- •
Gemeentelijke waterketen (rioleringsplannen/IBA's)
- •
Gemeentelijke waterplannen en uitvoeringsplannen
- •
Overdracht stedelijk waterbeheer
- •
Afkoppeling bestaand stedelijk gebied
- •
Inrichting evz's en natuurvriendelijke oevers
- •
Optimalisatie Afvalwater Systemen
- •
Doelmatige Afvalwaterketen Midden- en West-Brabant
- •
Gronden aan- en verkoop (projecten)
Portefeuillehouder: Dhr. Drs Th. J.J.M. Schots / 2e loco-dijkgraaf
Beleidsvelden:
- •
Financiën en beheer zuiveren
- •
Kadernota, Begroting, Meerjarenraming en Jaarrekening
- •
Treasury
- •
Subsidies
- •
Inkoop en aanbesteden (beleid)
- •
Managementletters en bedrijfsvoering
- •
Financieel beleid, kostentoedeling, legesverordening
- •
Belastingverordeningen, belastingheffing en invordering
- •
Verzekeringen
- •
Rechtmatigheid
- •
Comptabiliteit/concern control
- •
ICT
- •
Industriële waterketen (bedrijfsafvalwater/relatiebeheer grote bedrijven)
- •
Bouw en exploitatie zuiveringstechnische werken
- •
Slibverwerking
- •
Afvalwaterbehandeling voor derden
Portefeuillehouder: Dhr. ing. J.J.M. van der Aa / 3e loco-dijkgraaf
Gemeenten:
Beleidsvelden:
- •
Waterpoort
Projecten in de in de genoemde gemeenten inzake:
- •
Inrichtingsplannen
- •
Waterberging en beek- en kreekherstel
- •
Gemeentelijke waterketen (rioleringsplannen/IBA's)
- •
Gemeentelijke waterplannen en uitvoeringsplannen
- •
Overdracht stedelijk waterbeheer
- •
Afkoppeling bestaand stedelijk gebied
- •
Inrichting evz's en natuurvriendelijke oevers
- •
Optimalisatie Afvalwater Systemen
- •
Doelmatige Afvalwaterketen Midden- en West-Brabant
- •
Gronden aan- en verkoop (projecten)
Portefeuillehouder: Dhr. L.H. van der Kallen / 4e loco-dijkgraaf
Gemeenten:
- •
Drimmelen
- •
Oosterhout
- •
Waalwijk
- •
Dongen
- •
Loon op Zand
- •
Tilburg
- •
Gilze en Rijen
- •
Goirle
- •
Geertruidenberg
- •
Rucphen
- •
Zundert
- •
Breda
- •
Alphen-Chaam
- •
Baarle-Nassau /Baarle-Hertog
Beleidsvelden:
- •
Uitvoeringsprojecten primaire keringen
- •
Ruimte voor de Rivier (Overdiepse Polder)
- •
Cultuurhistorie
- •
Regionaal archief
Projecten in de in de genoemde gemeenten inzake:
- •
Inrichtingsplannen
- •
Waterberging en beek- en kreekherstel
- •
Gemeentelijke waterketen (rioleringsplannen/IBA's)
- •
Gemeentelijke waterplannen en uitvoeringsplannen
- •
Overdracht stedelijk waterbeheer
- •
Afkoppeling bestaand stedelijk gebied
- •
Inrichting evz's en natuurvriendelijke oevers
- •
Optimalisatie Afvalwater Systemen
- •
Doelmatige Afvalwaterketen Midden- en West-Brabant
- •
Gronden aan- en verkoop (projecten)
Portefeuillehouder: Dhr. C.A.M. de Jong / 5e loco-dijkgraaf
Beleidsvelden:
- •
Watersystemen
- •
Verdrogingsbestrijding
- •
Emissiebeheer
- •
Grondwaterbeheer (beleid en uitvoering)
- •
GGOR
- •
Beheer en onderhoud watersystemen (incl. kwaliteit oppervlaktewateren)
- •
Beheer en onderhoud waterkeringen
- •
Keur (oppervlaktewateren en keringen) incl. ontheffingenbeleid m.b.t. Keur oppervlaktewateren
- •
Opstellen, actueel houden en periodiek controleren leggers waterkering
- •
Baggeren
- •
Opstellen, actueel houden en periodiek controleren beheersinstrumenten watersysteem (legger, beheerregister, toetsing)
- •
Muskusrattenbestrijding
- •
Maaibeheer
- •
Vaarwegenbeheer
- •
Beregening
- •
Beleid passieve kwaliteit oppervlaktewateren
- •
Natuur
- •
Blauwe diensten
- •
Visstandbeheer en versterken vismigratie
- •
-
2. De vertegenwoordiging van het waterschap vanuit het dagelijks bestuur in externe beleids- en bestuursgremia is overeenkomstig de Gremialijst dagelijks bestuur 16IT025217.
Artikel 4 Vervanging van de dijkgraaf
-
1. Bij afwezigheid wordt de dijkgraaf vervangen door dagelijks bestuurslid dhr mr. H.B. Hieltjes als loco-dijkgraaf.
-
2. Bij afwezigheid van de in het eerste lid genoemde dagelijks bestuurslid wordt de dijkgraaf vervangen door één van de dagelijks bestuursleden als loco-dijkgraaf zoals hierna genoemd en in de daarbij aangegeven volgorde:
- a.
dagelijks bestuurslid dhr. drs. Th.J.J.M. Schots,
- b.
dagelijks bestuurslid dhr. ing. J.J.M. van der Aa,
- c.
dagelijks bestuurslid dhr. L.H. van der Kallen,
- d.
dagelijks bestuurslid dhr. C.A.M. de Jong.
- a.
Artikel 5 Onderlinge vervanging van portefeuillehouders bij afwezigheid
De onderlinge vervanging van de portefeuillehouders bij hun afwezigheid wordt als volgt geregeld, tenzij het dagelijks bestuur anders bepaalt:
- 1.
De dijkgraaf wordt vervangen door de heer H. Hieltjes;
- 2.
De heer C. de Jong wordt vervangen door de dijkgraaf;
- 3.
De heer H. Hieltjes wordt vervangen door de heer Th. Schots;
- 4.
De heer Th. Schots wordt vervangen door de heer H. Hieltjes voor wat betreft het onderdeel Financiën van zijn portefeuille en voor wat betreft het onderdeel Zuiveringsbeheer door de heer L. van der Kallen;
- 5.
De heer van der Kallen vervangt de heer Van der Aa en omgekeerd.
Artikel 6 Verantwoordelijkheid van de dijkgraaf en de andere portefeuillehouders
-
1. De dijkgraaf is als voorzitter van het dagelijks bestuur verantwoordelijk voor:
- a.
de coördinatie en eenheid van het waterschapsbeleid;
- b.
het als bestuurlijk procesmanager functioneren van het dagelijks bestuur en de individuele dagelijks bestuursleden;
- c.
de kwaliteit van de bestuurlijke besluitvormingsprocessen;
- d.
de verhouding tussen bestuursorganen zowel intern als extern.
- a.
-
2. De portefeuillehouder is verantwoordelijk voor:
- a.
het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding;
- b.
het in een inhoudelijke koers vertalen naar de organisatie van in het dagelijks bestuur behandelde strategie en tactische keuzevraagstukken;
- c.
de coördinatie en afstemming binnen zijn portefeuille;
- d.
het bestuurlijk procesmanagement in samenspraak met de dijkgraaf;
- e.
de verdediging van de beleidsvelden uit zijn portefeuille in de vergadering van het dagelijks en het algemeen bestuur.
- a.
-
3. De portefeuillehouder voert het vooroverleg met de programmabeheerder en overige ambtenaren die zijn betrokken bij de beleidsvoorbereiding van de beleidsvelden uit zijn portefeuille. Na dit vooroverleg draagt het programmabeheerder er zorg voor dat ten aanzien van het betrokken beleidsveld de benodigde beleidsnota's worden geagendeerd voor de vergadering van het dagelijks bestuur. De portefeuillehouder meldt voorafgaande aan de agendering de beleidsnota voor gezien te hebben aan de programmabeheerder. Na besluitvorming door het dagelijks bestuur draagt de portefeuillehouder zorg voor de verdere uitwerking van de beleidsnota.
-
4. Indien meer dan één portefeuillehouder bij de beleidsvoorbereiding dient te worden betrokken, neemt de eerstverantwoordelijke portefeuillehouder het initiatief voor gezamenlijk overleg.
Artikel 7 Intrekking oude regeling
Het 'Uitvoeringsbesluit dagelijks bestuur 2015, versie 2 juni 2015’ wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit besluit.
Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit uitvoeringsbesluit treedt direct in werking en wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt.
-
2. Dit uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als 'Uitvoeringsbesluit dagelijks bestuur 2016’.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl