Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR405976
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR405976/1
Regeling vervallen per 21-03-2017
Mandaatregister Geldrop-Mierlo 2016
Geldend van 19-05-2016 t/m 20-03-2017
Intitulé
Mandaatregister Geldrop-Mierlo 2016Mandaatregister
Behoort bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van 13 januari 2004. De eerste wijziging van het Mandaatregister is vastgesteld bij besluit van 22 juni 2004. De tweede wijziging van het Mandaatregister is vastgesteld op 12 april 2005.
De derde wijziging van het Mandaatregister is vastgesteld op 30 mei 2006. De vierde wijziging is vastgesteld op 1 mei 2007. De vijfde wijziging is vastgesteld op 21 april 2009. De zesde wijziging van het Mandaatregister is vastgesteld op 19 januari 2010. De zevende wijziging is vastgesteld op 29 maart 2011. De achtste wijziging is vastgesteld op 31 januari 2012. De negende wijziging is vastgesteld op 26 maart 2013. De tiende wijziging is vastgesteld op 20 mei 2014. De elfde wijziging is vastgesteld op 10 maart 2015. De twaalfde wijziging is vastgesteld op 10 mei 2016.
Mij bekend,
De secretaris,
J.H.M. van Vlerken.
- -
Algemene mandaten;
- -
Afdeling Ondersteuning;
- -
Afdeling Maatschappelijke ontwikkeling;
- -
Afdeling Publiekszaken;
- -
Afdeling Ruimte;
- -
Afdeling Centrum voor Maatschappelijke Dienstverlening
- -
Openbaar Lichaam PlusTeam
- -
Bijlage uitleg begrippen beleidsgevoelig en Ph dient kennis te hebben van
I ALGEMENE MANDATEN |
||||
Volg nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Mandaat (M), Volmacht (V), Machtiging (MA) |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: 1. mandaat beleidsgevoelig is 2. Ph kennis dient te hebben van gebruik mandaat |
1. |
Het voeren van routinematige correspondentie inzake onderwerpen de primaire eenheden betreffende. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
Van toepassing is artikel 4 van de Mandaatregeling zodat dit mandaat niet geldt bij beleidsaspecten. Ph dient kennis te hebben van. |
|
2. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van de raad, burgemeester en wethouders, de burgemeester, voor zover daaraan geen bestuurlijke, politieke en / of zwaarwegende aspecten zijn verbonden. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
Ph dient kennis te hebben van. |
|
3. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering, dan wel het tekenen van stukken ter vastlegging c.q. afwikkeling van krachtens mandaat genomen besluiten. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
||
4. |
Het opvragen, waarmerken en toezenden van bescheiden. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
||
7. |
Het vragen van adviezen aan derden, voor zover daaraan geen kosten verbonden zijn. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
8. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
||
9. |
Het afwikkelen van klachten, voor zover dit geen overleg met portefeuillehouder vraagt. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
10. |
Toestemming verschuiving binnen het budget behorend bij het product van de gewone dienst. |
budgethouder (MA) |
Geen ondermandaat gewenst |
-tot maximaal € 10.000,- excl. BTW -in overleg met portefeuillehouder |
11. |
Werken Bevoegdheid -Vaststellen van inkoopstrategieën en aanbestedingsdocumenten (zoals een bestek, Programma van Eisen en Nota van Inlichtingen) voor werken tot een maximum van € 500.000,- excl. BTW -Het voornemen tot gunning uitspreken -Gunningsbeslissing voor werken tot een maximum van € 500.000,- excl. BTW -Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten dan wel het verstrekken of gunnen van de overheidsopdracht op basis van de gunningsbeslissing tot een max van € 500.000,- excl. BTW -Ondertekenen van overeenkomsten met een opdrachtwaarde tot een max van € 500.000,- excl. BTW. . |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
Tot € 50.000 is ondermandaat mogelijk aan een seniormedewerker. |
Conform de vastgestelde Kadernota Inkoop Geldrop-Mierlo 2013 dan wel de laatste herziening daarvan met inbegrip van de aan die Kadernota gekoppelde uitvoeringsregelingen, protocollen en modellen. Bevoegdheden die betrekken hebben op aanbestedingen van opdrachten vanaf € 50.000,- tot € 200.000,- dienen in overleg met de portefeuillehouder te geschieden. Bevoegdheden die betrekking hebben op aanbestedingen van opdrachten vanaf € 200.000,- tot € 500.000,- dienen na voorafgaande instemming van de portefeuillehouder te geschieden. |
12. |
Leveringen/Diensten Bevoegdheid -Vaststellen van inkoopstrategieën voor leveringen en diensten tot een bedrag ter hoogte van de Europese drempel -Het voornemen tot gunning uitspreken -Gunningsbeslissing voor leveringen en diensten (de doorlopen procedure wordt toegelicht en het voorstel tot gunning wordt geadviseerd) tot een bedrag ter hoogte van de Europese drempel -Sluiten van de raamovereenkomst dan wel gunnen van de overheidsopdracht op basis van de gunningsbeslissing voor leveringen en diensten tot een bedrag ter hoogte van de Europese drempel -Ondertekenen van overeenkomsten met een opdrachtwaarde tot een max van de Europese drempel |
Afdelingshoofd / Secretaris (V) |
Tot € 15.000,- is ondermandaat mogelijk aan een seniormedewerker. |
Conform de vastgestelde Kadernota Inkoop Geldrop-Mierlo 2013 dan wel de laatste herziening daarvan met inbegrip van de aan die Kadernota gekoppelde uitvoeringsregelingen, protocollen en modellen. Ph dient over het gebruik van de volmacht te worden geïnformeerd. De volmacht geldt niet indien het een gezamenlijk inkooptraject met andere gemeenten is. |
13. |
Het beslissen op ingekomen aansprakelijkheidsstellingen van de gemeente door derden |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
Afdeling verzekeringen gemeente Helmond |
Beperkt tot afwikkeling van schaden tot een maximum van € 2500,-- en Alle schadeclaims vooraf voorleggen aan medewerker verzekeringen i.v.m. relatie naar verzekeringsmaatschappij Ph dient kennis te hebben van |
14. |
Vertegenwoordiging van het administratieve bestuursorgaan (college van burgemeester en wethouders, de burgemeester) op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (President van de) rechtbank of door de (voorzitter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een schorsings-/voorlopige voorzienings- en/of bezwaar en/of beroepsprocedure worden belegd. |
Afdelingshoofd / Secretaris (MA) |
Ph dient kennis te hebben van. |
|
Aanstellen en ontslaan personeel |
||||
15. |
Aanstellen van personeel in vaste of tijdelijke dienst (art. 2:1 CAR/UWO).en her- en overplaatsen van personeel (art. 15:1:10 CAR/UWO) |
Afdelingshoofd / secretaris (M) |
Geen ondermandaat |
Instemming is vereist van de secretaris. Mandaat geldt niet voor zover het cruciale functies voor het bestuur betreft, zoals afdelingshoofden, bestuurssecretaresse, medewerker veiligheid e.d. |
16. |
Verlenen van ontslag op eigen verzoek. |
Afdelingshoofd / secretaris (M) |
Geen ondermandaat |
|
17. |
Aanpassen arbeidsduur (artt. 2:7 en 2:7a CAR/UWO). |
Afdelingshoofd / secretaris (M) |
Geen ondermandaat |
Ph dient kennis te hebben van |
18. |
Sluiten van arbeidsovereenkomsten met oproepkrachten (art. 2:5 CAR/UWO). |
Afdelingshoofd/ Secretaris (V) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
19. |
Aanbieden leerwerkplan, instapplan (artt. 1:2:2 en 1:2:3 CAR/UWO). |
Afdelingshoofd/ Secretaris (V) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
Studiefaciliteiten |
||||
20. |
Uitvoering studiefaciliteiten, waaronder het verlenen / intrekken van studiefaciliteiten. (Hfdst. 17 CAR/UWO; plaatselijke uitvoeringsregelingen) |
Afdelingshoofd/ Secretaris (M) |
||
21 |
Verlenen toestemming tot deelname aan congressen / seminars e.d.. |
Afdelingshoofd/ Secretaris (M) |
||
Vakantie en verlof |
||||
22 |
Het verlenen van buitengewoon verlof o.a. verlof t.b.v. vakbondsactiviteiten e.d., zorgverlof en ouderschapsverlof (6:4:1 t/m 6:4:5a CAR/UWO en art. 6:5 t/m 6:5:7 CAR/UWO) |
Afdelingshoofd/ Secretaris (M) |
||
23 |
Het toekennen/weigeren van onbetaald verlof (art. 6:9 CAR/UWO) |
Afdelingshoofd / secretaris (M) |
||
24 |
Verlenen van vakantie (art. 6:1:1 CAR/UWO |
Afdelingshoofd/ senior/ Secretaris (M) |
||
25 |
Beslissen op verzoek overhevelen saldo vakantie-uren naar volgend jaar (art. 5 Vakantieregeling) |
Afdelingshoofd/ Secretaris (M) |
Instemming is vereist van secretaris |
|
26 |
Beslissen op verzoek koop of verkoop vakantie-uren (artt. 4a:1 en 4a:2 CAR/UWO) |
Afdelingshoofd/ Secretaris (M) |
||
Toelagen |
||||
27 |
Uitvoering regeling vervangingstoelagen bij vervanging van ambtenaren in hogere functies, autovergoeding, kledingtoelagen, piketregeling, gladheidsbestrijdingsregeling, verplaatsingskostenregeling en onregelmatigheidstoeslag (3:1:2 CAR/UWO, 3:3 CAR/UWO en plaatselijke regelingen) |
Afdelingshoofd / Secretaris (M) |
||
Formatie |
||||
28 |
Doorvoeren wijzigingen in de formatie |
Secretaris (MA) |
Geen ondermandaat |
Wijzigingen beperken zich tot max 10 uur. |
Functiewaardering |
||||
29. 30. |
Het vaststellen van een taaktypering en het koppelen van die taaktypering aan een generieke en/of specifieke functiebeschrijving (art. 8 Procedureregeling functiebeschrijving en – waardering gemeente Geldrop-Mierlo Vrijwilligers Het aangaan van vrijwilligersovereenkomsten met inwoners voor het verrichten van werkzaamheden tegen een vrijwilligersvergoeding (Burgerlijk wetboek / Wet op de Inkomstenbelasting). |
Secretaris (MA) Afdelingshoofd / Secretaris (V) |
Geen ondermandaat Geen ondermandaat |
AFDELING ONDERSTEUNING |
||||||
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Betrokken orgaan |
Mandaat (M), Volmacht V), Machtiging (MA) |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: 1. mandaat beleidsgevoelig is 2. Ph kennis dient te hebben van gebruik mandaat |
Wet Openbaarheid van Bestuur |
||||||
1. 1A |
Beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de wet, gericht aan burgemeester en wethouders, de burgemeester en bestuurscommissies Beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de wet, gericht aan burgemeester en wethouders, de burgemeester die betrekking hebben op aan de Dienst Dommelvallei opgedragen taken |
Art. 5 en 6 Wob Art. 5 en 6 Wob |
B en W, burgemeester B en W, burgemeester |
Afdelingshoofd / juridisch controller (M) Directeur Dienst Dommelvallei |
beleidsgevoelig Beleidsgevoelig Mandaat geldt niet voor verzoeken op het terrein van personeelsaangelegenheden (zowel ambtelijk als bestuurlijk) |
|
Wet bescherming Persoonsgegevens |
||||||
2. |
Beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de wet, gericht aan burgemeester en wethouders, de burgemeester en bestuurscommissies |
Art. 35 Wbp |
B en W, burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
Besluit inlichtingen justitiële documentatie |
||||||
3. 3A |
Opvragen inlichtingen uit de algemene documentatie- registers t.b.v. uitreiken van Koninklijke onderscheidingen Opvragen en ontvangen justitiële gegevens pilot Bestuurlijke Informatie Justiabelen |
Wet op de justitiële documentatie Art. 11a Besluit justitiële gegevens |
Burgemeester Burgemeester |
Afdelingshoofd / juridisch controller (MA) Afdelingshoofd / Medewerker Openbare Orde en Veiligheid / Medewerker integrale handhaving |
||
Voorlichting en representatie |
||||||
4. |
Toekenning relatiegeschenken |
B en W, Burgemeester |
Afdelingshoofd (MA) |
Conform Representatienota Ph dient kennis te hebben van |
||
5. |
Beslissen op verzoeken inzake gebruik logo gemeentewapen |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
||
Algemene wet bestuursrecht |
||||||
6. |
Het zo spoedig mogelijk doorzenden van verkeerd geadresseerde en ingezonden bezwaarschriften naar het bevoegde orgaan, onder gelijktijdige mededeling aan de afzender |
Artikel 6:15 Awb |
Burgemeester, B en W |
Juridisch controller/ juridisch medewerkers Afdeling Ondersteuning (MA) |
Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriften-commissie. |
|
7. |
Het bevestigen dat de bezwaarprocedure is beëindigd door intrekking van het bezwaarschrift |
Artikel 6:21 Awb |
Burgemeester, B en W |
Juridisch controller/ juridisch medewerkers Afdeling Ondersteuning (MA) |
Ph dient kennis te hebben van Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriften-commissie |
|
8. |
Het verdagen van de beslissingen op bezwaarschriften |
Artikel 7:10, derde en vierde lid Awb |
Burgemeester, B en W |
Juridisch controller/ juridisch medewerkers Afdeling Ondersteuning (MA) |
Ph dient kennis te hebben van Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriftencommissie |
|
9. 9A |
Het verdagen van de beslissing op een klacht Het ondertekenen van beslissingen op bezwaar die vallen onder de competentie van de Algemene of Sociale kamer van de Commissie voor Bezwaarschriften |
Artikel 9:11, tweede lid Awb 10:11 Awb |
Burgemeester, B en W Burgemeester, B en W |
Juridisch controller / juridisch medewerkers Afdeling Ondersteuning (MA) Afdelingshoofd Ondersteuning |
Ph dient kennis te hebben van Geldt zowel voor bezwaarschriften van de kamer Algemene Zaken als van de kamer Sociale zaken van de bezwaarschriftencommissie Uit het besluit moet blijken dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen |
|
Handhaving |
||||||
10. |
Stilleggen bouwwerkzaamheden |
Art. 5.17 en 5.18 Wabo; art. 6.2 Wabo; hfdst 5 Awb, art. 5:21 Awb |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Aangewezen toezichthouders o.g.v. art. 5:11 Awb en 5.10 Wabo |
Ph dient kennis te hebben van |
11. |
Aan een stilleggingsbevel van bouwwerkzaamheden een preventieve lastgeving onder dwangsom verbinden. |
Art. 5.17,en 5.18 Wabo; 6.2 Wabo; hfdst. 5 Awb, art. 5:31d en 5:32 Awb |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Deze bevoegdheid moet worden uitgeoefend binnen de kader van het besluit van B en W van 6 december 2005 (nr. 05bw.0813)) |
|
12. |
Het doen uitgaan van een vooraanschrijving bestuurlijke sanctie n.a.v. controles m.b.t. handhaven van vergunningen, AMvB's, bestemmingsplannen en bouwverordening. |
Hfdst. 5 Wabo, art. 5.14, 5.17 en 5.18 Wabo; 6.2 Wabo; hfdst 5 Awb, art. 5:20, 5:21, 5:31d en 5:32 Awb |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Beleidsgevoelig |
|
13. |
Het naar aanleiding van controles van de milieuregelgeving doen van mededelingen omtrent strijdigheden met voornoemde regelgeving. |
Wet milieubeheer, Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
14. |
Het afwikkelen van milieuklachten. |
Wet milieubeheer, Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Voor zover dit geen overleg met portefeuillehouder vraagt. |
|
15. |
Aanstellen onbezoldigde ambtenaren als toezichthouder met of zonder opsporingsbevoegdheid |
Artikel 1:2, eerste lid onder f en g CAR/UWO, artikel 5:11 Awb |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
Facilitaire dienstverlening |
||||||
16. |
Ontvangst aangetekende stukken e.d. (op postkantoor) |
Onderdeel postbehandeling |
B en W Burgemeester |
Bodes, medewerker repro (MA) |
||
17. |
Het beschikbaar stellen van ruimten in het gemeentehuis aan derden |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
||
18. |
Het inhuren van oproepkrachten voor bodewerk |
Boek 7, titel 10 Burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
||
Brandweer |
||||||
19. |
Verlenen omgevinsgvergunning brandveilig gebruik (en voorwaarden) voor een bouwwerk |
Artikel 2.1 lid 1 sub d Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
20. |
Het in spoedeisende situaties, waarbij het bij herhaling niet lukt vooraf toestemming te vragen aan de burgemeester, in werking stellen van NL-Alert |
Artikel 7, lid 1 Wet veiligheidsregio’s |
Burgemeester |
Directeur Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (MA) |
Officier van Dienst Brandweer; Hoofdofficier van Dienst Brandweer; Leider Commando Plaats Incident Regionaal Operationeel Leider |
Van het activeren wordt zo spoedig mogelijk mededeling gedaan aan de burgemeester met vermelding van datum en tijdstip van diens onbereikbaarheid. |
21. |
Het in spoedeisende gevallen in werking stellen van het sirenenetwerk van het Waarschuwings- en Alarmerings Systeem |
Artikel 7, lid 1 Wet veiligheidsregio’s |
Burgemeester |
Directeur Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (MA) |
Officier van Dienst Brandweer; Hoofdofficier van Dienst Brandweer; Leider Commando Plaats Incident Regionaal Operationeel Leider |
|
Documentaire informatievoorziening |
||||||
Archiefwet |
||||||
22. |
Het besluiten tot vernietiging van archiefbescheiden behorende tot het Bestuursarchief |
Archiefwet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
23. |
Het uitlenen van archiefbescheiden, behorende tot het Bestuursarchief, aan anderen dan gemeentefunctionarissen |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
||
24. |
Het raadplegen van archiefbescheiden, behorende tot het Bestuursarchief, door anderen dan gemeentefunctionarissen |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
||
25. |
Het verstrekken van inlichtingen van eenvoudige aard uit archiefbescheiden behorende tot het Bestuursarchief |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
|||
26. |
Het overdragen van archiefbescheiden behorende tot het Bestuursarchief aan de gemeentelijke archiefbewaarplaats |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
|||
Wet tijdelijk huisverbod |
||||||
27. |
Het horen van belanghebbenden |
Wet tijdelijk huisverbod Art. 4:8 en 4:9 Awb |
burgemeester |
Hoorcommissie Wet tijdelijk huisverbod |
||
28. |
Ondertekeninsgmandaat ten aanzien van de bevoegdheden genoemd in art. 2, eerste, derde, zevende en achtste lid en art. 5 eerste lid Wet tijdelijk huisverbod |
Art. 3 Wet tijdelijk huisverbod |
burgemeester |
Hulp officier van justitie |
Geen ondermandaat |
AFDELING MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING |
||||||
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Betrokken orgaan |
Mandaat (M), Volmacht (V), Machtiging (MA) |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: 1. mandaat beleidsgevoelig is 2. Ph kennis dient te hebben van gebruik mandaat |
Categorie Onderwijs, welzijn en sport |
||||||
1. |
Het beslissen op incidentele subsidieverzoeken. |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
In overleg met portefeuillehouder; Mandaat geldt tot € 2.500,00 Aanvraag subsidie voor een evenement wordt aangehouden tot is beslist op aanvraag evenement |
||
2. |
Het beslissen op verzoeken om verstrekking van voorschotten op toegekende subsidies. |
Algemene Subsidie- verordening |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
3. |
Het beslissen op verzoeken om voorlopige en definitieve vaststelling van subsidie. |
Alg. subsidieverordening en de betreffende beleidsregels / stimuleringsmaatregelen |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig Ingeval de hardheidsclausule (art. 4, lid 3 ASV 2009) van toepassing is, wordt het verzoek tot voorlopig, danwel definitieve vaststelling van de subsidie" ter besluitvorming aan het college voorgelegd |
|
4. |
Maken van afspraken met de huisartsen, de medisch specialisten, de jeugdartsen en de zorgverzekeraars over de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de verwijzing plaatsvindt. |
Jeugdwet, art. 2.7 4e lid |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
5. |
Het vaststellen van regels en/of voorschriften voor de inrichting van begroting, werkplan, jaarrekening, jaarverslag en administratie van de aanvrager. |
Algemene subsidieverordening en de betreffende beleidsregels |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
6. |
Verlenen van gemeentelijke erkenning aan vrijwilligersorganisaties |
Algemene subsidieverordening |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Na overleg met portefeuillehouder |
|
7. |
Toekennen van subsidies voor activiteiten samen Werkt |
Buurtpreventiefonds; Awb |
B en W |
Afdelingshoofd / Beleidsmedewerker Gebiedsgericht Werken (M) |
1.overleg met portefeuillehouder 2.mandaat afdelingshoofd geldt tot € 5.000,- en het mandaat beleidsmedewerker gebiedsgericht werken geldt tot € 1.500,-. 3.Toewijzing geschiedt conform de vastgestelde kaders en binnen de door de raad vastgestelde begrotingspost. 4.aan het eind van ieder jaar wordt verantwoording afgelegd. |
|
8. |
Uitvoering Verordening Leerlingenvervoer |
Verordening leerlingenvervoer / Wet op het primair onderwijs |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
9. |
Benoemen toezichthouders Wet kinderopvang |
Art. 61 Wet kinderopvang |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
10. |
Opstellen jaarroosters verhuur sporthallen t.b.v. het gebruik door "basisonderwijs" en sportverenigingen |
Artikel 160 Gemeentewet |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
11. |
Het incidenteel verhuren van sportaccommodaties |
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet; Art. 171 Gemeentewet |
B en W Burgemeester |
Afdelingshoofd (V) |
||
12. |
Het inhuren van oproepkrachten voor de sporthallen |
Boek 7, titel 10 Burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
||
Categorie Sociaal Cultureel Centrum Hofdael |
||||||
13. |
Het exploiteren van de horecagelegenheid van SCC Hofdael incl. de vaststelling van horeca- en verkoopprijzen |
Artikel 160 Gemeentewet. |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
Directeur SCC Hofdael |
De vast te stellen prijzen mogen max. 10% afwijken van de prijzen van de gangbare horeca-ondernemingen in Geldrop-Mierlo |
14.. |
Het incidenteel verhuren van ruimten, inclusief het sluiten van arrangementen. |
Artikel 160 Gemeentewet; Art. 171 Gemeentewet |
B en W Burgemeester |
Afdelingshoofd (V) |
Directeur SCC Hofdael |
Er wordt voorrang verleend aan plaatselijke verenigingen en instellingen. |
15. |
Het inhuren van oproepkrachten voor SCC Hofdael |
Boek 7, titel 10 Burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
De mandaten onder 13, 14 en 15 zijn tijdelijke mandaten en vervallen met ingang van de datum dat SCC Hofdael is geprivatiseerd. |
AFDELINGPUBLIEKSZAKEN |
||||||
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Betrokken orgaan |
Mandaat (M), Volmacht (V), Machtiging (MA) |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: 1. mandaat beleidsgevoelig is 2. Ph kennis dient te hebben van gebruik mandaat |
Categorie Bevolkingszaken |
||||||
1. |
Het uitoefenen van taken op het gebied van het gegevensbeheer Brp. |
Wet en besluit Brp |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
2. |
Het uitvoeren van taken op het gebied van de gegevensverwerking en het afgeven van allerlei soorten documenten en verklaringen uit de Brp |
Wet Brp |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
3. |
Verstrekken van persoonsinformatie (intern- en extern) uit de basisadministratie persoonsgegevens |
Wet Brp |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
4. |
Voorbereidingen treffen en beslissing van B en W op grond van artikel 2.60 Wet Brp |
Wet Brp, Awb |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
5. |
Correspondentie m.b.t. de te nemen beslissing op grond van artikel 2.60 Brp |
Wet Brp |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
6. |
Vertegenwoordiging bij de rechtbank als bedoeld in artikel 2.61 Wbrp |
Wet Brp |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
7. |
Bevoegdheden m.b.t. een (voorgenomen) besluit om gegevens te verstrekken als bedoeld in de artikelen 3.21 t/m 3.24 Wet Brp |
Wet Brp |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
Wet op de Lijkbezorging |
||||||
8. |
Het tekenen van: a.kennisgevingen van overlijden aan de inspecteur der registratie en successie; b.laisser-passer voor lijken (zgn. lijkenpas); c.verloven als bedoeld in artikel 12 lid 1 Wet op de lijkbezorging |
Wet op de Lijkbezorging |
Burgemeester |
Ambtenaar Burgerlijke Stand (M) |
||
9. |
Het afgeven van verlof ontleding van een lijk |
artikel 68 Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
Ambtenaar Burgerlijke Stand (M) |
||
10. |
Het bepalen van een andere termijn voor begraving of verbranding van een lijk |
Artikel 17 Wet op de Lijkbezorging |
Burgemeester |
Ambtenaar Burgerlijke Stand (M) |
||
Categorie Verkiezingen |
||||||
11. |
Het uitoefenen van in de regelgeving opgedragen taken |
Kieswet en -besluit en Wet en besluit Europese Verkiezingen |
B en W Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig Met uitzondering van: -benoeming leden stembureau -instelling en samenstelling hoofdstembureau -aanwijzing van de stemlokalen -indeling gemeente in stemdistricten -vaststellen vergoeding voorzitter, leden en hulpen stembureaus en vergoeding gebruikte stemlokalen -taken burgemeester als voorzitter hoofd- c.q. centraal stembureau |
|
Categorie Reisdocumenten |
||||||
12. |
Het verstrekken en uitreiken van reisdocumenten |
Paspoortwet c.q. paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van innemen paspoort/identiteitskaart |
|
13. |
Het verantwoorden van ontvangen rijksleges reisdocumenten |
Besluit paspoortgelden |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
Categorie Rijbewijzen |
||||||
14. |
Het afgeven, innemen en vernieuwen van rijbewijzen |
Wegenverkeerswet en Reglement rijbewijzen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
15. |
Het verantwoorden van ontvangen rijksleges rijbewijzen |
Wegenverkeerswet en Reglement rijbewijzen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (MA) |
||
16. |
vervallen |
|||||
Categorie Diversen |
||||||
17. |
Het in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naturalisatie tot Nederlander (i.c. het verrichten van onderzoek naar persoonlijke en maatschappelijke omstandigheden van verzoeker en de belanghebbende(n) |
Rijkswet op het Nederlanderschap en van toepassing zijnde ministeriële circulaires |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (MA) |
Beleidsgevoelig |
|
18. |
Het in behandeling nemen van en beslissen op optieverklaringen |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
19. |
Het uitreiken van het Koninklijk Besluit betreffende de verkrijging van het Nederlanderschap |
Art. 2 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
20. |
Het in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naamswijziging (i.c. het verrichten van onderzoek naar persoonlijke en maatschappelijke omstandigheden van verzoeker en belanghebbende(n) |
BW (Boek 1) Richtlijnen geslachtsnaamswijziging 1989 (Vastgesteld bij besch. Staatssecretaris van Justitie 3 jan. '89, circ. Staatssecretaris nr. 582/688) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (MA) |
beleidsgevoelig |
|
21. |
Het uitoefenen van bij of krachtens de Inkwartierings- en Vorderingswetten opgedragen taken met betrekking tot mobilisatievoorbereiding en vordering van motorrijtuigen en gebouwen |
Inkwartieringswet en Vorderingswet |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
22. |
Inlichtingen uit de algemene documentatieregisters t.b.v. de afgifte van een verklaring omtrent het gedrag en t.b.v. verzoeken om naturalisatie |
Wet / Besluit op de justitiële documentatie |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (MA) |
||
23. |
Benoemen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag |
Burgerlijk wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
24. |
Beslissingen op aanvragen bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag, welzijnactiviteiten en schoolkosten |
WWB en gemeentelijke verordeningen |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
25. |
Het inhuren van oproepkrachten voor receptie, 1e lijnsdienstverlening |
Boek 7, titel 10 Burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
||
26 |
Bijhouden reglement burgerlijke stand en het nemen van beslissingen voortvloeiend uit dit reglement |
Reglement burgerlijke stand; burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
Wet inburgering nieuwkomers |
||||||
32. |
Het opleggen van een bestuurlijke boete |
Hoofdstuk 6 paragraaf 2 Wi |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
27 |
Drank- en Horecawet |
|||||
28. |
Verlenen vergunning ex art. 3 Drank- en Horecawet |
art. 3 Drank- en Horecawet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Bij positief advies t.a.v. aanwijzing basisstukken, levensgedrag, leeftijdseisen, inrichtingseisen en eisen sociale hygiëne. Aan ph wordt periodiek een overzicht verstrekt van verleende vergunningen. |
|
29 |
Verlenen van een ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard |
art. 35 Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
30. |
Opvragen inlichtingen uit de algemene documentatieregisters t.b.v. uitvoering Drank- en Horecawet |
Wet op de justitiële documentatie |
B en W |
Afdelingshoofd / senior Vergunningen / juridisch controller (MA) |
||
Winkeltijdenwet |
||||||
31 |
Vervallen |
|||||
32 |
Ontheffing verlenen voor openstelling op zon- en feestdagen voor afzonderlijke situaties |
Winkeltijdenwet en Verordening Winkeltijden |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Jaarlijks wordt een overzicht verstrekt van de verleende ontheffingen |
|
Flora en Faunawet |
||||||
33 |
Toestemming fretteren |
Art. 65, lid 6 Flora en Faunawet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
Wet op de kansspelen |
||||||
34 |
Verlenen / weigeren loterijvergunning |
Art. 3 Wet op de kansspelen |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Zoveel mogelijk één vergunning per zelfde periode Jaarlijks wordt een overzicht verstrekt van de verleende vergunningen |
|
35. |
Verlenen / weigeren aanwezigheidsvergunning Speelautomaten |
Art. 30 e.v. Wet op de kansspelen Art. 2:16 APV |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
Jaarlijks wordt een overzicht verstrekt van de verleende vergunningen |
|
36 |
Verlenen weigeren vergunning vestiging speelautomatenhal |
Art. Verordening Speelautomatenhallen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
37 |
Kennisgeving kleine kansspelen (Kienspel, Rad van avontuur, e.d.) |
Art. 7c Wet op de kansspelen |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
38 |
Toezicht op de naleving van het verbod bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen, en van de door burgemeester aan vergunningen verbonden voorschriften |
art. 30w Wet op de kansspelen |
B en W |
Korpschef regio Oostbrabant (M) |
Basisteamchef Dommelstroom |
Ph dient kennis te hebben van |
APV |
||||||
39 |
Het verdagen van beslissing op een aanvraag |
Art. 1:2 APV |
Burgemeester / B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
40 |
Buiten behandeling laten van een te laat ingediende aanvraag |
Art. 1:3 APV |
Burgemeester / B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
41 |
Het verlenen van ontheffing van het verbod tot het aanbieden e.d. van geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen |
Art. 2:2A APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
42 |
Het verlenen van ontheffing voor het optreden als straatmuzikant |
Art. 2:3 APV |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
43 |
Verlenen van een vergunning t.b.v. voorwerpen of stoffen op, aan en boven de weg. |
Art. 2:4 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Zie ook Openbare Werken en Ruimtelijke Ontwikkeling m.b.t. bewegwijzering, gedenkelementen en lichtreclame |
|
44 |
Verlenen van een evenementenvergunning |
Art. 2:7 APV |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
45 |
Verlenen exploitatievergunning |
Art. 2:9A APV |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
46 |
Accepteren/weigeren melding exploiteren terras |
Art. 2:10 APV |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
47 |
Accepteren/weigeren kennisgeving incidentele festiviteiten |
Art. 4:3 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
48 |
Ontheffing overige geluidhinder |
Art. 4:5 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
49 |
Verlenen ontheffing kamperen buiten kampeerterreinen |
Art. 4:18 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
50 |
Verlenen of weigeren van een collectevergunning |
Art. 5:9 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
In kader landelijk collecteplan |
|
52 |
Verlenen of weigeren van een standplaatsvergunning |
Art. 5:11 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Met inachtneming van vastgestelde beleidsregels |
|
53 |
Verlenen of weigeren vergunning snuffelmarkten |
Art. 5:15 APV |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (M) |
||
54 |
Ontheffing verbod vuur te stoken |
Art. 5:18 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
Wegsleepregeling |
||||||
55 |
Verwijderen van een voertuig op de in artikel 1 Wegsleepregeling aangegeven gronden |
Artikel 1 Wegsleepregeling / Wegsleepverordening |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
Parkeerverordening |
||||||
55a |
Verlenen/weigeren van een vergunning voor het parkeren op belanghebbendenplaatsen of parkeerapperatuurplaatsen |
Artikel C Parkeerverordening 2006 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
Verkeersregelaars |
||||||
56 |
Het aanstellen van verkeersregelaars bij evenementen |
Artikel 56 Babw / Regeling verkeersregelaars |
Burgemeester |
Senior Vergunningen / Basisteamchef Dommelstroom (MA) |
||
Wabo |
||||||
57 |
Volledigheidstoets van aanvragen van een omgevingsvergunning. |
Artikel 4:5 Awb juncto artikel 2.8 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Voor wat betreft de activiteit bouwen van een bouwwerk: met inachtneming van Beleidsregel Volledigheidstoets aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk Geldrop-Mierlo 2010. |
|
58 |
Het inwinnen van bij of krachtens de Wabo voorgeschreven adviezen |
Artikel 2.26 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
59 |
Het mededelen van oordelen over statische berekeningen t.b.v. aanvragen om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Artikelen 2 en 120 Woningwet |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
60 |
Het verlenen van vrijstelling voor een bodemonderzoek |
Artikel 2.8 Wabo juncto artikel 4.4 Bor juncto artikel 2.7 aanhef en onder c Mor & artikel 2.1.5 Bouwverordening Geldrop-Mierlo 2012 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
61 |
Het (niet) accorderen van bodemonderzoeksresultaten en de evt. hieruit voortvloeiende saneringsmaatregelen |
Artikel 8 Woningwet juncto paragraaf 2.4 Bouwverordening Geldrop-Mierlo 2012 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van In overleg met regionale Milieudienst. |
|
62 |
Aanhouden van een aanvraag om omgevingsvergunning wegens wettelijke aanhoudingsgrond |
Artikelen 3.3 t./m 3.6 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
63 |
Verlengen beslistermijn van de een aanvraag om omgevingsvergunning. |
Artikelen 3.9 lid 2 en 3.12 lid 8 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
64 |
Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning |
Artikelen 2.10 t/m 2.20 juncto artikel 2.22 Wabo Artikel 5.1 Bor |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
65 |
Het verlenen / weigeren van een omgevingsvergunning voor een project, dat uiteen valt in een of meer van de volgende activiteiten: a.het bouwen van een bouwwerk b.het uitvoeren van een werk of werkzaamheden c.planologisch strijdig gebruik: d.gebruik i.v.m. brandveiligheid e.oprichten / veranderen / in werking hebben van een inrichting f.slopen, verstoren, verplaatsen wijziging, gebruiken of laten gebruiken van een rijksmonument g.slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald. h.slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht i.slopen, verstoren, verplaatsen wijziging, gebruiken of laten gebruiken van een gemeentelijk of provinciaal monument j.maken, hebben, veranderen of het gebruik veranderen van een (uit)weg k.vellen of doen vellen van houtopstanden |
Artikel 2.1 lid 1 onder a juncto artikel 2.10 Wabo Artikel 2.1 lid 1 onder b juncto artikel 2.11 Wabo Artikel 2.1 lid 1 onder c juncto artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 1º, 2º en 3º Wabo / artikel 4 bijlage II Bor Artikel 2.1 lid 1 onder d juncto artikel 2.13 Wabo Artikel 2.1 lid 1 onder e juncto artikel 2.14 Wabo / Bor Artikel 2.1 lid 1 onder f juncto artikel 2.15 Wabo Artikel 2.1 lid 1 onder g juncto artikel 2.16 Wabo juncto het desbetreffende bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit. Artikel 2.1 lid 1 onder h juncto artikel 2.16 Wabo Artikel 2.2 lid 1 onder b juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikel 11 Monumentenverordening Geldrop-Mierlo Artikel 2.2 lid 1 onder e juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikel 2:5 en 2:5A Algemene plaatselijke verordening Artikel 2.2 lid 1 onder g juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikelen 2, 6 en 11 lid 4 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig / Ph dient kennis te hebben van Sub c: met inachtname van Beleidsregel medewerking aan aanvragen om omgevingsvergunning voor strijdig gebruik bij woonbestemmingen binnen de bebouwde kom van Geldrop-Mierlo 2010. |
|
l.het verbinden van voorschriften of beperkingen aan een omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van houtoopstanden |
Artikel 2.2 lid 1 onder g juncto artikel 2.18 Wabo juncto artikelen 6, 9 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
|||
66 |
Het weigeren van een omgevingsvergunning voor de activiteiten bouwen van een bouwwerk en het uitvoeren van een werk of werkzaamheden op grond van de Wet Bibob |
Artikel 2.1 lid 1 onder a en b juncto artikelen 2.10, 2.14 en 2.20 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
67 |
Het weigeren van een omgevingsvergunning voor een activiteit waarvoor een vvgb als bedoeld in artikel 2.27 lid 1 Wabo is geweigerd. |
Artikel 2.12 lid 1 onder a, onder 3° juncto artikel 2.20a Wabo Artikel 2.14 juncto artikel 2.20a Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
68 |
Het weigeren van een activiteit waarvoor omgevingsvergunning wordt aangevraagd wegens weigering vvgb |
Artikelen 2.1 en 2.2 juncto artikel 2.19 Wabo juncto artikel 16 Natuurbeschermingswet 1998 / artikel 19 Natuurbeschermingswet 1998 / artikel 26 Flora- en faunawet / artikel 75 lid 3 Flora- en faunawet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
69 |
Het weigeren van een omgevingsvergunning wegens negatief bindend advies Waterschap |
Artikel 2.26 lid 2 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
70 |
Het verlenen / weigeren van een omgevingsvergunning voor een bepaalde termijn: a.activiteit bouwen van een bouwwerk b.activiteit uitvoeren van een werk of werkzaamheden c.activiteit planologisch strijdig gebruik |
Artikel 2.1 lid 1 onder a juncto artikel 2.23 Wabo juncto artikel 5.16 Bor Artikel 2.1 lid 1 onder b juncto artikel 2.23 Wabo juncto artikel 5.17 Bor Artikel 2.1 lid 1 onder c juncto artikel 2.12 lid 2 Wabo juncto artikel 5.18 Bor |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
71 |
Opleggen van nadere voorwaarden na sloopmelding |
Artikel 2 Woningwet juncto artikel 1.29 Bouwbesluit 2012 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
72 |
Wijzigen van nadere voorwaarden sloopmelding |
Artikel 2 Woningwet juncto artikel 1.30 Bouwbesluit 2012 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
73 |
Besluiten tot wijziging van een omgevingsvergunning of van de daaraan verbonden voorschriften |
Artikel 8 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
74 |
Intrekken van een omgevingsvergunning. |
Artikelen 2.33 en 2.33a Wabo Artikel 8 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van Voor wat betreft de activiteit bouwen van een bouwwerk: met inachtneming van de Beleidsregel intrekken omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk wegens tijdsverloop 2010. |
|
75 |
Bijzondere besluiten inzake de activiteit oprichten / veranderen / in werking hebben van een inrichting: a.het verlenen van een revisievergunning (inclusief alle wettelijk voorgeschreven aanwijzingen) b.Het afgeven / weigeren van de schriftelijke verklaring t.a.v. meldingen c.Ambtshalve besluiten tot wijzigen van de omgevingsvergunning voor het voor het oprichten of veranderen of veranderen van de werking van een milieu- inrichting of de daaraan verbonden voorschriften d.Besluiten tot wijzigen van de aan de omgevingsvergunning voor het voor het oprichten of veranderen of veranderen van de werking van een milieu-inrichting verbonden voorschriften e.Uitvoering geven aan artikel 3.17 Wabo en indien nodig een termijn opnemen f.Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor het voor het oprichten of veranderen of veranderen van de werking van een milieu-inrichting en vergunning Waterwet |
Artikel 2.6 Wabo Artikel 2.1 lid 1 onder e juncto artikel 2.14 en 3.10 lid 3 Wabo Artikel 2.30 en 3.15 Wabo Artikel 2.31 en 3.15 Wabo Artikel 3.17 Wabo Art. 3.18 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd(M) |
Beleidsgevoelig |
|
76. |
Goedkeuring en ondertekening programma van eisen brandmeldinstallaties |
Bouwbesluit 2012 |
B en W |
Senior cluster vergunningen (MA) |
||
Monumenten |
||||||
77. |
Toekennen van bijdragen onderhoudskosten gemeentelijke monumenten |
Beleidsregel Bijdrage gemeentelijke monumenten Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Senior cluster vergunningen (M) |
||
Postkamer |
||||||
78. |
Openen ingekomen poststukken |
Art. 74 Gemeentewet |
Burgemeester |
medewerker postkamer (M) |
||
AFDELING RUIMTE |
||||||
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Betrokken orgaan |
Mandaat (M), Volmacht (V), Machtiging (MA) |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: 1. mandaat beleidsgevoelig is 2. Ph kennis dient te hebben van gebruik mandaat |
Cluster Ontwerp |
||||||
1 |
Het inwinnen van bij of krachtens de Wabo voorgeschreven adviezen |
Artikel 2.26 Wabo |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
2. |
Het opstarten van vooroverleg |
Artikel 3.1.1 Bro |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig Eerst na behandeling in B en W en (eventueel) raadsplein |
|
3. |
Mededelen dat een geprojecteerde uitbreiding van een pand in strijd is met het vigerende bestemmingsplan en in overweging geven een gewijzigd plan in te dienen |
Bestemmingsplannen |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
4. |
Het verlenen/weigeren van vergunning voor bewegwijzeringsborden verkeerssituaties |
Art. 2:4 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
5. |
Het verlenen / weigeren van een ontheffing om kampeerwagens, caravans e.d. in gebruik voor andere doeleinden dan verkeersdoeleinden langer dan drie dagen te laten staan op een aangewezen weg c.q. te doen of laten staan op een aangewezen plaats |
Art. 5:5 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
6. |
Het verlenen/weigeren van een ontheffing parkeren reclamevoertuigen |
Art. 5:6 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
7. |
Het verlenen/weigeren van ontheffingen in het kader van art. 87 van het R.V.V. 1990 (bijv. verbod stilstaan, parkeren, geslotenverklaringen, eenrichtingswegen, te volgen rijrichtingen). |
art. 87 R.V.V. |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
8. |
Het nemen van verkeersbesluiten ex art.18 Wegenverkeerswet 1994 |
art. 18 Wegenverkeerswet 1994 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
9. |
Het in aangewezen gevallen verlenen /weigeren van ontheffing de Wegenverkeerswet |
art. 149 Wegenverkeerswet |
B en W |
Afdelingshoofd (m) |
Beleidsgevoelig |
|
10. |
Het verlenen/weigeren van toestemming inzake bijzondere transporten. |
art. 149b Wegenverkeerswet 1994 jo. artt. 4 en 6 Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
Cluster Vastgoed |
||||||
11. |
Het digitaal waarmerken en publiceren van structuurvisies, bestemmingplannen, projectbesluiten, voorbereidingsbesluiten, Beheersverordeningen, exploitatieplannen en het Manifest. |
Artikel 1.2.1 en 1.2.2 Bro |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
12. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van door de gemeente genomen besluiten: 1.registergoederen door of aan de gemeente in eigendom worden overgedragen; 2.zakelijke rechten op registergoederen ten behoeve of ten laste van de gemeente gevestigd of opgeheven. |
art. 171 Gemeentewet |
Burgemeester |
Afdelingshoofd (MA) Medewerkers Notariskantoor Koudijs & Galama (V) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
13. |
De aan- en verkoop, verhuur en het in bruikleen geven grondstroken (incl. groenstroken) tot en met 100 m2 incl. tekenen overeenkomst. |
Gemeentewet / Burgerlijk wetboek |
B en W Burgemeester |
Afdelingshoofd (V) |
Beleidsgevoelig. Mandaat uitoefenen volgens vastgesteld beleid. Afwijken van de door de raad vastgestelde grondprijzen is toegestaan als: ·een discussie over verjaring is ontstaan, waarbij belanghebbende bij een eventuele rechtszaak in het gelijk zou kunnen worden gesteld; ·de belanghebbende uiteindelijk wel wil kopen, maar gezien de voorgeschiedenis niet bereid is om de vastgestelde grondprijs te betalen; ·de gemeente er bij gebaat is om de grond af te stoten omdat deze geen functionele toevoeging is voor het openbaar groen of anderszins; ·behoud van de grond door de gemeente alleen kosten met zich mee brengt (onderhoud) die niet hoeven te worden gemaakt wanneer de grond wordt verkocht; ·het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en de wethouder Grondzaken vooraf en per geval de afweging hebben gemaakt of de situatie via een mandaat aan het afdelingshoofd kan worden afgehandeld. |
|
14. |
Het aangaan en beëindigen van pachtovereenkomsten. |
Pachtwet / Gemeentewet / Burgerlijk wetboek |
B en W Burgemeester |
Afdelingshoofd (V) |
Volgens vastgesteld beleid |
|
15. 15A |
De verkoop (incl. tekenen overeenkomst) van individuele bouwkavels aan particulieren t.b.v. woningbouw. Aangaan van optieovereenkomsten, gericht op aankoop van een woningbouwkavel voor de duur van max 1 jaar en een optievergoeding van max € 2000,- |
Gemeentewet / Burgerlijk wetboek Gemeentewet / Burgerlijk wetboek |
B en W Burgemeester B en W burgemeester |
Afdelingshoofd (V) Afdelingshoofd (V) |
Ph dient kennis te hebben van Tegen vastgestelde grondprijzen. Beleidsgevoelig |
|
16. |
Het verlenen/weigeren van ontheffing van de bewoningsverplichting van een gekochte woning. |
Gemeentewet / Burgerlijk wetboek |
B en W Burgemeester |
Afdelingshoofd (V) |
||
17. |
Het voeren van correspondentie inzake de lijst gegadigden bouwkavels. |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
||
18. |
Het aanschrijven van huurders van gronden m.b.t. (geïndexeerde) huurverhoging. |
Gemeentewet / Burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
19. |
Het toetsen van de aangeleverde documenten aan de vormvereisten. |
Artikel 4 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
20. |
Het inschrijven van documenten in het Wkpb-administratie (register en registratie). |
Artikelen 3, 5, 6, 7 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd, / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
21. |
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers. |
Artikel 6 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
22. |
Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument. |
Artikel 7 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd/ beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
23. |
Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie. |
Artikel 8 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd, / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
24. |
Het behandelen van herstelverzoeken en het zonodig doorvoeren van correcties. |
Artikel 8 en 11 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
25. |
Het voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten. |
Artikel 9 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
26. |
Het afgeven van bewijzen van inschrijving. |
Artikel 9 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
27. |
Het waarmerken van afschriften met een stempel en handtekening van in de registratie opgenomen beperkingenbesluiten. |
Artikel 9 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
28. |
het op verzoeken verstrekken van gewaarmerkte afschriften van opgenomen beperkingbesluiten, een afschrift of uittreksel van de in de Wkpb-registratie opgenomen gegevens. |
Artikel 9 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
29. |
het op verzoek afgeven van een schriftelijke verklaring dat er blijkens de gemeentelijke Wkpb-registratie op een aangegeven onroerende zaak geen beperking van kracht is. |
Artikel 9 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd, / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA) |
||
30. |
het op verzoek afgeven van een vervallenverklaring (een constatering van een feitelijke situatie dat een beperkingenbesluit in het kader van de Wkpb is komen te vervallen. |
Artikel 9 Wkpb |
B en W |
Afdelingshoofd / beheerder Wkpb en vervangend beheerder Wkpb (MA)) |
||
31. |
Het besluiten tot het aangaan van huurovereenkomsten met particulieren t.b.v. het aanwezig hebben van rioolgemalen en/of besturingskasten |
Burgerlijk Wetboek, art. 160, eerste lid onder e Gemeentewet |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
beleidsgevoelig Artikel 169, vierde lid Gemeentewet wordt in acht genomen |
|
Wet bag |
||||||
32 |
Opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ |
Art. 6a Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
32a |
Het vaststellen en toekennen van nummeraanduidingen aan de op het grondgebied van de gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen. |
Art. 6 eerste lid Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
32b |
Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten |
Art. 8 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
||
33 |
Toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet bag |
Art. 11 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
34 |
Het uitschrijven van inschrijfnummers en identificatienummers |
Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
35 |
Het inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet bag aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister |
Art. 10 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
36 |
Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is |
Art. 9 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
37 |
Het zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie |
Art. 14 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
38 |
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen; |
Art. 14a en 15 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
39 |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Art. 31, 37, 38, 39, 40, 41 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
40 |
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen; |
Art. 31 Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
41 |
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen; |
Art. 32, eerste lid onder a Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie; bij afwezigheid van de BAG-beheerder diens plaatsvervanger |
|
42 |
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders |
Wet bag |
B en W |
BAG-beheerder, medewerker geo-informatie |
Medewerker geo-informatie heeft alleen mandaat bij afwezigheid van de BAG-beheerder als diens plaatsvervanger |
|
Cluster Beleid |
||||||
43 |
Het verstrekken van informatie met betrekking tot de kwaliteit van de bodem en het beoordelen van kleinschalige bodemverontreinigingen |
Wet milieubeheer / Wet bodembescherming |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
43a |
Het opleggen van maatwerkvoorschriften op grond van Barim |
Wet milieubeheer / Barim |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
44 |
Het toekennen van hogere grenswaarden |
Wet geluidhinder |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Het ontheffingenbeleid hogere grenswaarden Geldrop-Mierlo dient te worden aangehouden |
|
45. |
Het toewijzen en afwijzen van startersleningen |
Verordening Starterslening 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
||
46. |
Het verlenen/weigeren van een vergunning voor de verhuur van een woning |
Art. 15 Leegstandswet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
46a |
Het verlenen/weigeren van een verlenging van een vergunning voor de verhuur van een woning |
Art. 15 Leegstandswet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
47. |
Het toekennen of weigeren van een stimuleringslening duurzaamheid inclusief het verbinden van voorwaarden aan een toewijzingsbesluit |
Art. 5 Verordening duurzaamheidslening Geldrop-Mierlo 2016 |
B en W |
Afdelingshoofd (V) |
Beleidsgevoelig |
|
48. |
Het uitvoeren van de bevoegdheden genoemd in de Afvalstoffenverordening |
Art. 10.23, lid 1 Wm, Afvalstoffenverordening |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
49. |
Het verlenen/weigeren van een vergunning voor standplaatsen op de markt. |
Marktverordening |
B en W |
Afdelingshoofd / senior cluster beleid (M) |
beleidsgevoelig Op basis van door B en W vastgestelde opstelling en branchesamenstelling |
|
50. |
Het verlenen/weigeren van een ontheffing voor gebruik van eigen materiaal of innemen standplaats met een verkoopwagen. |
Marktverordening |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig Verzoeken innemen standplaats met verkoopwagen o.g.v. medische indicatie worden voor advies gezonden aan de GGD / Argonaut |
|
51. |
De uitvoering van overige bevoegdheden op basis van de Marktverordening. |
Marktverordening |
B en W |
Medewerker belast met marktzaken (marktmeester) (MA) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
52. |
De verpachting kermisstandplaatsen. |
Verpachtingsvoorwaarden kermis |
B en W |
Afdelingshoofd / senior cluster beleid (V) |
1.beleidsgevoelig 2.ph dient kennis te hebben van |
|
53. |
Uitvoering overige bevoegdheden verpachtingsvoorwaarden kermis. |
Verpachtingsvoorwaarden kermis |
B en W |
Medewerker belast met kermiszaken (MA) |
1.beleidsgevoelig 2.ph dient kennis te hebben van |
|
53a |
Uitvoering Nadere regels stimulering recreatie en toerisme Geldrop-Mierlo 2013 |
Nadere regels stimulering recreatie en toerisme Geldrop-Mierlo 2013 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
Cluster beheer |
||||||
54. |
Het verlenen/weigeren van een vergunning voor lichtreclame aan lichtmasten. |
Art. 2:4 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
55. |
Het verlenen van toestemming tot direct vellen (noodkap) wegens gevaarzetting |
Artikel 7 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B |
Afdelingshoofd (V) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
56. |
Het opleggen van een herplantplicht aan de zakelijk gerechtigde of aan degene, die uit andere hoofde tot het treffen van voorzieningen bevoegd is. |
Artikel 9 en 10 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
57. |
Het opleggen van de verplichting om voorzieningen te treffen waardoor houtopstand die ernstig wordt bedreigd, kan worden gered. |
Artikel 10 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
58. |
Het opleggen van de verplichting om een bomen-effect-analyse op te stellen en aan te bieden aan het bevoegd gezag voor houtopstand die ernstig wordt bedreigd. |
Artikel 10 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
59. |
Het gelasten tot het treffen van maatregelen ter voorkoming van gevaar voor bomenziekte en ziekteverspreiders. |
Artikel 13 lid 1 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
60. |
Het verlenen van toestemming van het verbod boomsoorten die een boomziekte kan verspreiden, voorhanden of in voorraad te hebben of te vervoeren. |
Artikel 13 lid 2 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelinghoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
61. |
Het doen van een aanschrijving vanwege uitzicht belemmerende beplanting. |
Artikel 15 Bomenverordening Geldrop-Mierlo 2014 |
B en W |
Afdelinghoofd (M) |
||
62. |
Het aanwijzen van voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken en plantsoenen. |
Art. 5:17, lid 2 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Beleidsgevoelig |
|
63. |
Het verlenen/weigeren van een ontheffing van het verbod om zich met voertuigen e.d. op voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken en plantsoenen te bevinden |
Art. 5:17, lid 5 APV |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Beleidsgevoelig |
|
64. |
Het beslissen tot het aansprakelijk stellen van derden inzake schade aan straatmeubilair. |
Burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
65. |
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. uitvoering van werken. |
Artikel 17 Wegenverkeers-wet jo. BABW |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Ph dient kennis te hebben van |
|
66. |
Het beslissen tot het aansprakelijk stellen van derden voor schade (die niet valt onder schade aan straatmeubilair) door de gemeente voor zover het betreft de openbare voorzieningen van de gemeente. |
Burgerlijk Wetboek |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig Beperkt tot afwikkeling van schaden tot een maximum van € 2500,-- en Alle schadeclaims moeten vooraf voorleggen aan medewerker verzekeringen i.v.m. aansprakelijkheids- verzekering |
|
Buitendienst |
||||||
67. |
De bestrijding van ongedierte. |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
Op basis geldende regeling |
Afdeling Centrum voor Maatschappelijke Deelname |
||||||
Volg nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Betrokken orgaan |
Mandaat (M), Volmacht (V), Machtiging (MA) |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: 1. mandaat beleidsgevoelig is 2. Ph kennis dient te hebben van gebruik mandaat |
1. |
Beslissingen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning. |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
2. |
Aanwijzen, weigeren en opheffen van individuele gehandicaptenparkeer-plaatsen. |
Hoofdstuk II, par. 2 Wegenverkeerswet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
3. |
Beslissingen op aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten. |
Hoofdstuk IV Babw |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
4. |
Uitvoering Verordening Leerlingenvervoer. |
Verordening leerlingenvervoer / Wet op het primair onderwijs |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
5. |
Uitvoering Leerplichtwet. |
Leerplichtwet |
B en W |
Leerplichtambtenaar (M) |
Instructie leerplichtambtenaar Beleidsgevoelig |
|
6. |
Beslissingen in het kader van de Jeugdwet. |
Jeugdwet, artikel 2.3, 1e lid en artikel 2.3, 3e lid, artikel 8.1.1, 1e lid en artikel 8.1.1, 4e lid |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
beleidsgevoelig |
|
7. |
Het doen van onderzoek in het kader van de Jeugdwet |
Jeugdwet |
B en W |
Afdelingshoofd (MA) |
||
8. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben. |
Afdelingshoofd (MA) |
||||
9. |
Het verstrekken en weigeren van een persoonsgebonden budget. |
Jeugdwet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
10 |
Verwerken van gegevens ten behoeve van het gegevensknooppunt Jeugd. |
Jeugdwet, artikel 7.4.1 2e lid |
B en W |
Gebruiksbeheerder informatieknooppunt (Dienst Dommelvallei) MA |
||
11. |
Vertegenwoordigen van de gemeente in het formele berichtenverkeer tussen justitie partijen (de raad voor de kinderbescherming, de politie, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en de rechtbanken) en de gemeente. |
Jeugdwet |
B en W |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid (MA) |
Integraal handhaver |
Gemandateerden zijn/worden op naam aangemeld bij landelijke databank. |
12. |
Beslissen op aanvragen Regeling ouderenvervoer 65-plussers/verstandelijk gehandicapten |
Regeling ouderenvervoer 65-plussers/verstandelijk gehandicapten |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
13. |
Beslissingen op aanvragen bijzondere bijstand en overige regelgevingen voortvloeiend uit de Participatiewet. |
Participatiewet |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Senior 2e lijn, coördinator Inkomensondersteuning en Schuldhulpverlening |
|
14. |
Beslissingen in het kader van Uitvoering Urgentieregeling. |
Urgentieregeling |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
||
15. |
Beslissingen op aanvragen Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening. |
Wet Schuldhulpverlening |
B en W |
Afdelingshoofd (M) |
Senior 2e lijn, coördinator Inkomensondersteuning en Schuldhulpverlening |
|
16. |
Aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten tot €15.000,00 per individuele casus |
Wmo / Jeugdwet Gemeentewet / Burgerlijk wetboek |
Afdelingshoofd (V) |
Na overleg met Ph en in kwesties die niet politiek gevoelig zijn |
||
URGENTIEVERORDENING |
||||||
17. |
Het uitvoeren van de intake van (urgent)woningzoekenden, gespreksvoering, het doorzenden van verzoeken om urgentiebeschikking aan het secretariaat van de Urgentiecommissie en het voeren van alle overige routinematige correspondentie en contacten. |
Urgentieverordening |
B en W |
De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie / de voorzitter van de Urgentiecommissie / hoofd afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en Centrum voor Maatschappelijke Deelname (Ma) |
||
18. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering, dan wel het tekenen van stukken ter vastlegging c.q. afwikkeling van krachtens mandaat genomen besluiten. |
Urgentieverordening |
B en W |
De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie / de voorzitter van de Urgentiecommissie / hoofd afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en Centrum voor Maatschappelijke Deelname (Ma) |
||
19. |
Het opvragen, waarmerken en toezenden van bescheiden |
Urgentieverordening |
B en W |
De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie / de voorzitter van de Urgentiecommissie / hoofd afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en Centrum voor Maatschappelijke Deelname (Ma) |
||
20. |
Het vragen van adviezen aan derden. |
Urgentieverordening |
B en W |
De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie / de voorzitter van de Urgentiecommissie / hoofd afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en Centrum voor Maatschappelijke Deelname (Ma) |
Ondermandaat is alleen toegestaan bij kosteloze adviezen |
|
21. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent de Urgentieverordening gemeente Geldrop- Mierlo 2016 over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben. |
Urgentieverordening |
B en W |
De directeur-bestuurder van een in het SGE werkzame woningcorporatie / de voorzitter van de Urgentiecommissie / hoofd afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en Centrum voor Maatschappelijke Deelname (Ma) |
||
22. |
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan op hoorzittingen welke door de commissie voor de behandeling van de bezwaarschriften, de (voorzieningenrechter van de) Rechtbank, de (voorzieningenrechter van de) Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State in het kader van een bezwaar-, voorlopige voorzienings-, beroep- of hoger beroepsprocedure worden belegd waar het betreft: -beschikkingen op verzoeken tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Urgentieverordening gemeente Geldrop- Mierlo 2016 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016, alsmede de intrekking of wijziging daarvan. |
Urgentieverordening |
B en W |
Hoofd afdeling Centrum voor Maatschappelijke Deelname (Ma) |
De portefeuillehouder dient in kennis te worden gesteld van de geëntameerde procedure. |
|
23. |
Het verlenen of weigeren van verzoeken tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016. |
Artikel 6 lid 7 Urgentieverordening gemeente Geldrop- Mierlo 2016. |
B en W |
Hoofd afdeling Centrum voor Maatschappelijke Deelname (M) |
||
24. |
Het afwijzen van een herhaald verzoek tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016 |
Artikel 6 lid 10 Urgentieverordening gemeente Geldrop- Mierlo 2016 j° artikel 4:6 Awb. |
B en W |
Hoofd afdeling Centrum voor Maatschappelijke Deelname (M) |
||
25. |
Het intrekken van een beschikking tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016. |
Artikel 7 lid 1 Urgentieverordening gemeente Geldrop- Mierlo 2016. |
B en W |
Hoofd afdeling Centrum voor Maatschappelijke Deelname (M) |
||
26. |
Het, al dan niet op verzoek, wegens gewijzigde omstandigheden verstrekken van een nieuwe beschikking tot indeling in de medische urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 3 onder b van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016 of de sociale urgentiecategorie als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Urgentieverordening gemeente Geldrop-Mierlo 2016. |
Artikel 7 lid 6 Urgentieverordening gemeente Geldrop- Mierlo 2016. |
B en W |
Hoofd afdeling Centrum voor Maatschappelijke Deelname (M) |
||
Openbaar Lichaam PlusTeam |
||||||
Volg nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Betrokken orgaan |
Mandaat (M), Volmacht (V), Machtiging (MA) |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden waaronder aantekening of: 1. mandaat beleidsgevoelig is 2. Ph kennis dient te hebben van gebruik mandaat |
1. |
Het vragen van adviezen aan derden, voor zover daaraan geen kosten verbonden zijn. |
Manager PlusTeam (MA) |
||||
2. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben. |
Manager PlusTeam (MA) |
||||
3. |
Het zo spoedig mogelijk doorzenden van verkeerd gedresseerde en ingezonden bezwaarschriften naar het bevoegde orgaan, onder gelijktijdige mededeling aan de afzender. |
Artikel 6:15 Awb |
Manager PlusTeam (MA) |
|||
4. |
Het in spoedeisende gevallen inzetten van zorg die door de gemeente is ingekocht, waarvoor nog geen beschikking is afgegeven. |
Manager PlusTeam (M) |
||||
5. |
Uitvoeren van besluiten in het kader van de Jeugdwet |
Jeugdwet |
Manager PlusTeam (MA) |
|||
6. |
Uitvoeren van besluiten in het kader van de Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015. |
Wmo 2015 |
Manager PlusTeam (MA) |
|||
7. |
Doen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming. |
Jeugdwet, artikel 2.4, 1e lid |
Manager PlusTeam (MA) |
|||
8. |
Het ontvangen van een mededeling van een gecertificeerde instelling die een verzoek tot onderzoek heeft gedaan. |
Jeugdwet, artikel 3.1, 4e lid |
Manager PlusTeam (MA) |
|||
9. |
Overleggen met de gecertificeerde instelling over de inzet van de jeugdhulp die is aangewezen bij de uitvoering van de kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering. |
Jeugdwet, artikel 3.5, 1e lid |
Manager PlusTeam (MA) |
Bijlage Nadere toelichting begrippen Beleidsgevoelig en Portefeuillehouder dient kennis te hebben van
Nieuw in het Mandaatregister is de aantekening “beleidsgevoelig” of “Ph dient kennis te hebben van” bij een aantal mandaten. Voor de mandaten met de aantekening beleidsgevoelig geldt dat men extra alert moet zijn op de aanwezigheid van beleidsaspecten. Het betekent dus niet dat op voorhand al wordt aangenomen dat dit mandaat beleidsaspecten bezit. Dat zou namelijk betekenen dat het mandaat nooit mag worden toegepast.
Hetzelfde geldt ten aanzien van de aantekening Ph dient kennis te hebben van. Het wil niet meer zeggen dan dat je hier alert moet zijn. Hou er rekening mee dat bij de uitoefening van het mandaat het aangewezen kan zijn om de portefeuillehouder in kennis te stellen van het gebruik van het mandaat.
Beleidsgevoelig
In het overzicht is aangegeven waar de kans aanwezig wordt geacht dat beleidsaspecten een rol kunnen gaan spelen. Deze mandaten zijn aangemerkt als beleidsgevoelig. Het is niet gemakkelijk om in algemene termen aan te geven wanneer iets beleidsgevoelig is. De mandaten zijn hiervoor getoetst aan artikel 4 van de Mandaatregeling. Artikel 4 luidt:
- 1.
Bevoegdheden, die in beginsel onder het bereik van deze Mandateringsregeling vallen, worden door de gemandateerde niet uitgeoefend voor zover er sprake is van beleidsaspecten. Indien de gemandateerde – zo nodig na overleg met de betrokken portefeuillehouder(s) – van oordeel is, dat er sprake is van beleidsaspecten legt hij de beslissing over de aangelegenheid voor aan het bestuursorgaan.
- 2.
Stukken worden geacht beleidsaspecten te bezitten indien:
- a.
het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;
- b.
er rekening mee gehouden moet worden, dat het bestuursorgaan op de verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
- c.
uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.
- d.
dit door of namens het bestuursorgaan is kenbaar gemaakt.
- a.
Dit artikel biedt handvaten om te bepalen of een mandaat beleidsgevoelig c.q. politiek gevoelig is door te omschrijven wanneer sprake is van beleidsaspecten. Daarnaast is gekeken of er sprake is van beleidsvrijheid. In welke mate is een bevoegdheid ingekaderd door (beleids)regels. Hoe meer beleidsvrijheid, hoe minder een bevoegdheid gebonden is en er des te eerder sprake is van beleidsgevoeligheid. Bij de mandaten die zijn aangemerkt als beleidsgevoelig moet de gemandateerde dus rekening houden met de aanwezigheid van beleidsaspecten.
Aanbevolen wordt om een aangelegenheid waar beleidsaspecten vermoed worden in ieder geval te bespreken met de portefeuillehouder. Is de conclusie dat er beleidsaspecten zijn, dient de beslissing te worden voorgelegd aan het bestuursorgaan (college of burgemeester). Dit betekent ook dat het besluit wordt ondertekend door het bestuursorgaan. Eventuele vervolgprocedures dienen daarna via het bestuursorgaan te lopen.
Ph dient kennis te hebben van
De overgebleven mandaten zijn vervolgens getoetst aan de vraag of de portefeuillehouder kennis moet hebben van het gebruik van het mandaat. Want hoewel een mandaat niet beleidsgevoelig hoeft te zijn, en hierdoor is begrensd, kan een portefeuillehouder worden aangesproken. Net als de raad in het kader van de actieve informatieplicht heeft een collegelid informatie nodig om zijn taak goed te kunnen vervullen. Door een portefeuillehouder te informeren over het gebruik van de mandaatbevoegdheid kan hij beter inhoud geven aan zijn taak. Maar ook gewoon omdat hij/zij een openbare functie heeft kan het aangewezen zijn om de portefeuillehouder te informeren over de toepassing van het mandaat in een concreet geval. Dus niet zozeer omdat het de inhoud van zijn taakvervulling raakt, maar omdat van een collegelid wordt verwacht dat hij/zij midden in de gemeenschap staat en de mensen verwachten dat ze goed geïnformeerd zijn over wat er gebeurt op een gemeentehuis.
Voor de beoordeling of een portefeuillehouder kennis dient te hebben van het gebruik van een mandaat, zijn de onderstaande criteria gebruikt:
- 1.
leeft het onderwerp maatschappelijk.
- 2.
heeft een onderwerp publiciteit of kan dat krijgen.
- 3.
heeft het te nemen besluit relevante bestuurlijke of juridische veranderingen of risico’s tot gevolg.
- 4.
zijn er verschillende belangen mee gemoeid.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl