Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR4048
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR4048/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Regeling functiebeschrijving, -waardering en plaatsing
Geldend van 01-08-2007 t/m 31-12-2019
Intitulé
Regeling functiebeschrijving, -waardering en plaatsingHet college van de gemeente Dronten,
gehoord de commissie voor georganiseerd overleg d.d. 28 juni 2007;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 3:1 van de Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling;
B E S L U I T:
vast te stellen de volgende Regeling functiebeschrijving, -waardering en plaatsing.
Hoofdstuk 1. algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
ambtenaar:
hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:1 van de Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling;
- b.
functieprofiel:
een algemene beschrijving van de aard van werkzaamheden dan wel van een aantal vergelijkbare werkzaamheden;
- c.
functiefamilie:
verzameling van functies met hetzelfde functieprofiel;
- d.
bandbreedte:
het niveau van werkzaamheden binnen een functiefamilie;
- e.
functionele schaal:
hetgeen daaronder wordt verstaan in de Bezoldigingsverordening april 1996.
Artikel 2. Reikwijdte regeling
Deze regeling is van toepassing op de beschrijving van functies waarvan de bezoldiging door het gemeentebestuur wordt vastgesteld.
Artikel 3. Methode van beschrijving
De gemeentelijke functies worden beschreven volgens het functiewaarderingssysteem van ODRP.
Hoofdstuk 2. Vaststelling functieboek en plaatsing
Artikel 4. Functieboek
-
1. Het college stelt een functieboek vast.
-
2. Het functieboek bevat voor elke functiefamilie functiebeschrijvingen.
-
3. Een functiebeschrijving bestaat uit de combinatie van een functieprofiel en een bandbreedte.
-
4. Het functieboek vermeldt bij een functiebeschrijving een waardering.
-
5. Het functieboek bevat een conversietabel waarin de aan de waarderingen gekoppelde functionele schalen worden vermeld.
Artikel 5. Instemming georganiseerd overleg
Voorafgaand aan de vaststelling van het functieboek legt het college de conversietabel ter instemming voor aan de commissie voor georganiseerd overleg.
Artikel 6. Ontwerp functieboek
-
1. Het ontwerp voor het functieboek wordt door de secretaris vastgesteld.
-
2. De secretaris wint over het ontwerp advies in bij een toetsingscommissie.
Artikel 7. Toetsingscommissie
-
1. De toetsingscommissie bestaat uit:
- a.
een directeur;
- b.
een lid aangewezen door de commissie voor georganiseerd overleg;
- c.
een door de hiervoor genoemde leden aangewezen onafhankelijke voorzitter.
- a.
-
2. Op haar verzoek kan de secretaris een ambtenaar aanwijzen die de commissie bijstaat.
Artikel 8. Plaatsing
Het college geeft een beschikking waarin wordt vastgelegd met welke beschrijving de functie die een ambtenaar vervult, overeenstemt.
Artikel 9. Zienswijze
Voorafgaand aan de beschikking tot plaatsing geeft het college de betrokken ambtenaar gedurende vier weken de gelegenheid zijn zienswijze te geven op een voornemen tot plaatsing.
Artikel 10. Ontwerp beschikking plaatsing
-
1. De secretaris stelt het ontwerp voor een beschikking tot plaatsing vast.
-
2. De secretaris wint over het ontwerp advies in bij de toetsingscommissie.
-
3. De toetsingscommissie hoort desgewenst de betrokken manager.
Hoofdstuk 3. Evaluatie functieboek
Artikel 11. Periodieke actualisering
-
1. De secretaris overlegt eens per twee jaar met de ondernemingsraad of aanpassing van het functieboek gewenst is.
-
2. Het functieboek wordt gewijzigd:
- a.
indien wijziging van het systeem van functiewaardering noodzakelijk is;
- b.
indien de arbeidsmarkt daartoe aanleiding geeft;
- c.
bij een organisatiewijziging.
- a.
-
3. Het college kan om andere redenen besluiten tot aanpassing van het functieboek.
Artikel 12. Procedures
Op een wijziging van het functieboek zijn de procedures van hoofdstuk 2 van toepassing.
Hoofdstuk 4. Slotbepalingen
Artikel 13. Hardheidsclausule
Het college kan bepalingen van deze regeling buiten toepassing laten, wanneer toepassing daarvan uit een oogpunt van goed personeelsbeleid zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 14. Intrekking oude regeling
De Regeling functiewaardering formatieplaatsen gemeente Dronten wordt ingetrokken.
Artikel 15. Overgangsbepalingen
-
1. Functiebeschrijvingen en –waarderingen die gelden bij de inwerkingtreding van deze regeling, blijven van kracht tot zij op grond van deze regeling zijn vervangen.
-
2. Het college kan ten gunste van een belanghebbende aan een functiebeschrijving en -waardering op grond van deze regeling terugwerkende kracht verlenen.
Artikel 16. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2007.
Artikel 17. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling functiebeschrijving, -waardering en plaatsing.
Ondertekening
Dronten, 10 juli 2007
Het college van Dronten,
burgemeester
mr. A.B.L. de Jonge
secretaris
drs. G.K. Zijlstra
Toelichting
Het college heeft besloten tot de invoering van een nieuw systeem van functiewaardering. De ondernemingsraad heeft daarover op … geadviseerd. Deze regeling heeft bepalingen die betrekking hebben op de invoering van dat systeem, namelijk op de vaststelling van een nieuw functieboek. Verder regelt hoofdstuk 3 dat het functieboek eens per twee jaar wordt geëvalueerd.
Totstandkoming van het functieboek
De secretaris neemt het initiatief voor de opstelling van een functieboek. Uiteraard maakt hij het niet zelf, maar geeft hij daartoe opdracht aan een deskundige. Het product van die deskundige wordt door een toetsingscommissie beoordeeld (artikel 6).
De conversietabel die zo is opgesteld, wordt ter instemming voorgelegd aan de commissie voor georganiseerd overleg (artikel 5).
Het functieboek is een algemene regeling, waartegen een individuele ambtenaar geen bezwaar kan maken.
Welke functiebeschrijving voor een ambtenaar van toepassing is, is wel een individueel belang. Daarover adviseert eerst de toetsingscommissie (artikel 10). De ambtenaar krijgt daarna de gelegenheid om zijn zienswijze te geven op het voorgenomen plaatsingsbesluit (artikel 9). Het daarop volgende collegebesluit is een beschikking, waartegen op de gebruikelijke wijze bezwaar en beroep openstaat.
Aanpassing van het functieboek
De secretaris neemt het initiatief voor de evaluatie van het functieboek. In overleg met het de ondernemingsraad gaat hij na of er aanleiding is voor een aanpassing (artikel 11). Bij een organisatiewijziging of bij wijziging van het systeem van functiewaardering is (op grond van de Wet op de ondernemingsraden) advies respectievelijk instemming van de ondernemingsraad vereist. Bij een wijziging van de conversietabel is instemming van de commissie voor georganiseerd overleg nodig.
Anders dan bij de vaststelling van het functieboek, is bij een wijziging van het functieboek mogelijk wel een persoonlijk belang van een ambtenaar betrokken. Hoe beperkter de aanpassing, hoe groter de kans dat een wijziging niet als een algemene regeling, maar als een beschikking wordt aangemerkt.
Op de aanpassingen zijn verder dezelfde procedures van toepassing als voor de vaststelling van het functieboek.
Slotbepalingen
De regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2007. Op die datum start de formele procedure voor het nieuwe functieboek. Gezien de organisatieaanpassing zal het college nieuwe inpassingen (bij verbetering van de positie van de ambtenaar) in het algemeen terugwerkende kracht verlenen tot 1 januari 2007. In een individueel geval is een eerdere datum ook mogelijk.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl