Regeling vervallen per 01-01-2021

VERORDENING CLIENTENRAAD LEERLINGENVERVOER

Geldend van 01-05-2004 t/m 31-12-2020

Intitulé

VERORDENING CLIENTENRAAD LEERLINGENVERVOER

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;

                    

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders  uit 1999;

 

 

HEEFT BESLOTEN:

 

de Verordening Cliëntenraad Leerlingenvervoer vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • a. Cliëntenraad : Cliëntenraad van ouders waarvan de leerlingen woonachtig in de gemeente Groningen, die gebruik maken van het door het college van burgemeester en wethouders gesubsidieerde leerlingenvervoer.

  • b. Vervoersbedrijven : Vervoersbedrijven die leerlingen, woonachtig in de gemeente Groningen, vervoeren naar de diverse scholen in en buiten Groningen en betaald worden door het college van burgemeester en wethouders Groningen.

Artikel 2 Taken Cliëntenraad Leerlingenvervoer.

De Cliëntenraad heeft tot taak:

  • a.

    door middel van overleg, het geven van gevraagd en ongevraagd advies en het nemen van besluiten op basis van haar toekomende bevoegdheden bij te dragen tot goede onderlinge samenwerking en communicatie tussen ouders en scholen enerzijds en vervoersbedrijven en burgemeester en wethouders anderzijds;

  • b.

    het signaleren, inventariseren en melden van problemen en klachten van algemene aard, niet toegespitst op individuele gevallen;

  • c.

    het informeren van betrokken partijen van de zaken die vallen onder de Cliëntenraad;

  • d.

    de Cliëntenraad vertegenwoordigt de groep van ouders/verzorgers waarvan leerlingen gebruik maken van een vorm van vervoer gesubsidieerd door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 3 Samenstelling

  • a. de Cliëntenraad bestaat uit 11 leden, te weten:

    • -

      2 vertegenwoordigers (ouders/verzorgers) van de speciale scholen voor basisonderwijs in de gemeente Groningen, waarvan de leerlingen, woonachtig in de gemeente Groningen gebruik maken van het leerlingenvervoer;

    • -

      1 vertegenwoordiger (ouders/verzorgers) per schoolsoort, waarvan leerlingen woonachtig in de gemeente Groningen gebruik maken van het leerlingenvervoer van elk van de volgende soort:

      * zmlk (zeer moeilijk lerende kinderen)

      * zmok (zeer moeilijk opvoedbare kinderen)

      * blinde en slechtziende kinderen

      * dove kinderen

      * slechthorende kinderen

      * pi (pedologisch instituten)

      * lg/mg (lichamelijk/meervoudig gehandicapten)

      * lz (langdurig zieke kinderen)

      * basisonderwijs.

  • b. de Cliëntenraad kiest/benoemt in onderling overleg een dagelijks bestuur (voorzitter, vice-voorzitter, secretaris);

  • c. de functieverdeling wordt bekend gemaakt aan ouders, scholen, sector onderwijs (contactpersoon leerlingenvervoer).

Artikel 4 Benoeming

  • a. de voorzitter en de leden worden benoemd door burgemeester en wethouders op voorstel van de Cliëntenraad leerlingenvervoer;

  • b. elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de Cliëntenraad;

  • c. voor de werving van nieuwe leden (regulier of tussentijds) kan gebruik worden gemaakt van alle kanalen die daarvoor nodig worden geacht, zoals:

    • 1.

      advertenties

    • 2.

      een oproep aan ouders via de scholen.

  • d. Een afvaardiging uit de Cliëntenraad, bestaande uit de voorzitter en twee leden, is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe kandidaten.

  • e. In afwijking van het gestelde onder a. benoemen burgemeester en wethouders de leden van de eerste Cliëntenraad naar aanleiding van door hen geselecteerde kandidaten. Burgemeester en wethouders nemen bij de benoeming het bepaalde onder 4a in acht.

Artikel 5 Zittingsduur

  • a. de benoemingsduur van de leden van de Cliëntenraad bedraagt 2 jaar. Leden kunnen daarna herbenoemd worden;

  • b. wanneer een lid van de Cliëntenraad leerlingenvervoer niet meer aan één of meer van de voorwaarden voldoet om te kunnen worden benoemd, eindigt het lidmaatschap met ingang van de dag volgend die waarop niet meer aan de voorwaarde(n) wordt voldaan.

Artikel 6 Werkwijze

  • a. de Cliëntenraad komt ten behoeve van de uitoefening van haar taak tenminste 2 maal per jaar bijeen;

  • b. tussentijdse vergaderingen worden gehouden op verzoek van tenminste 5 leden, danwel wanneer de voorzitter dit nodig acht;

  • c. de bijeenroeping geschiedt door de secretaris, door middel van een schriftelijke uitnodiging aan de leden;

  • d. ongeacht het aantal aanwezige leden zal de vergadering doorgang vinden.

    Besluiten kunnen worden genomen wanneer tenminste 5 van het totaal aantal zitting hebbende leden aanwezig is;

  • e. burgemeester en wethouders stellen desgewenst een vergaderruimte voor de vergaderingen van de Cliëntenraad beschikbaar.

Artikel 7 Overleg gemeente - Cliëntenraad

  • a. burgemeester en wethouders voeren tenminste 2 maal per jaar overleg met de Cliëntenraad;

  • b. de Cliëntenraad en burgemeester en wethouders kunnen agendapunten aandragen voor dit overleg;

  • c. burgemeester en wethouders zullen de Cliëntenraad tijdig alle inlichtingen en gegevens verstrekken, welke redelijkerwijs nodig zijn voor een goede taakvervulling van de Cliëntenraad.

    Desgevraagd zal de sector onderwijs de informatie schriftelijk verstrekken;

  • d. de Cliëntenraad wordt in elk geval door burgemeester en wethouders om advies gevraagd inzake:

    • 1.

      Voornemen tot wijziging van de Verordening Leerlingenvervoer.

    • 2.

      Wijziging van de toepassing van de Verordening Leerlingenvervoer.

    • 3.

      Concept Jaarverslag.

    • 4.

      Programma van eisen/kwaliteitseisen.

    • 5.

      Overige relevante onderwerpen.

  • e. de leden van de Cliëntenraad en de sector onderwijs zijn verplicht tot geheimhouding van alle aangelegenheden die zij in hun hoedanigheid vernemen en waarvan die als vertrouwelijk zijn aangemerkt;

  • f. het secretariaat van de onder a. en b. bedoelde overleg berust bij een nader door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar;

  • g. het overleg wordt voorgezeten door de verantwoordelijke wethouder danwel een nader door deze aan te wijzen ambtenaar.

Artikel 8

  • 1. De adviezen van de Cliëntenraad worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de Cliëntenraad. Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 2. Indien de Cliëntenraad advies uitbrengt aan burgemeester en wethouders, worden deze adviezen tevens ter kennis van de gemeenteraad gebracht.

Artikel 9 Financiën

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een budget van € 910,00 als bijdrage in de kosten van de Cliëntenraad Leerlingenvervoer beschikbaar. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.

Van de uitgaven dient ieder jaar voor 1 april verantwoording te worden afgelegd.

Artikel 10 Huishoudelijk reglement

De Cliëntenraad maakt een huishoudelijk reglement met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. In het reglement wordt in ieder geval opgenomen de taken van de voorzitter en de secretaris. Een afschrift van het huishoudelijk reglement wordt ter kennisneming gezonden aan burgemeester en wethouders.

Artikel 11

In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking de dag volgend op haar bekendmaking.

Artikel 13

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening Cliëntenraad Leerlingenvervoer'.

Ondertekening

Gedaan te Groningen ter openbare raadsvergadering van 24 maart 1999.
 
 
De voorzitter,       
J. Wallage.
De secretaris,                                                 
 
A. Wink