Regeling vervallen per 01-01-2012

Archiefverordening gemeente IJsselstein 2008

Geldend van 22-05-2008 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2008

Intitulé

Archiefverordening gemeente IJsselstein 2008

Archiefverordening gemeente IJsselstein 2008

(Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen)

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet : de Archiefwet 1995;

  • b.

    gemeentelijke organen : de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor

    zover behorende tot de gemeente;

  • c.

    de archiefbewaarplaats : de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaar-

    plaats;

  • d.

    de archivaris : de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde gemeente-

    archivaris;

  • e.

    beheerder : degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de

archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

  • f.

    beheerseenheid : een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen

    organisatie-onderdeel;

  • g.

    informatiesysteem : systeem van documentatie, procedures, apparatuur en

    programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen

    worden vervaardigd bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd;

  • h.

    de gemeenschappelijke regeling: de gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum

    Rijnstreek en Lopikerwaard.

Hoofdstuk II. De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en in stand houden van voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder/beheerders.

Artikel 4

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ongeacht hun vorm.

Artikel 5

  • 1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast.

Artikel 8

Burgemeester en wethouders doen tenminste eenmaal per twee jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.

Hoofdstuk III. Slotbepalingen

Artikel 9

De Archiefverordening van de gemeente IJsselstein 1998 incl. de eerste wijziging 2001 worden met terugwerkende kracht per 1 april 2008 ingetrokken.

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 april 2008.

Artikel 11

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening gemeente IJsselstein 2008.

Artikel