Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR397714
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR397714/1
Verordening op de vertrouwenscommissie die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt
Geldend van 25-02-2016 t/m heden
Intitulé
Verordening op de vertrouwenscommissie die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidtDe raad van de gemeente Hardinxveld-Giessendam;
gezien het voorstel van het presidium, nr. 052311322/052334532
gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 15 juli 2012
b e s l u i t
vast te stellen de:
Verordening op de vertrouwenscommissie die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt
Artikel 1 Taak
De vertrouwenscommissie (verder te noemen: de commissie) heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden;
Artikel 2 Samenstelling commissie
-
1 De commissie bestaat uit de volgende zes leden te benoemen door en uit de gemeenteraad:
de heer Arjan Meerkerk
de heer Jan Nederveen
de heer Kor Nederveen
de heer Martin van Rossum
de heer Wim de Ruiter
de heer Niek Verkaik
-
2 De commissie bepaalt wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie is.
-
3 De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning
-
1 De raadsgriffier is secretaris van de commissie.
-
2 De gemeentesecretaris wordt voor de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak als plaatsvervangend secretaris toegevoegd.
-
3 De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.
-
4 De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie
Artikel 4 Adviseur
-
1 De gemeenteraad benoemt Theo Boerman zijnde wethouder van de gemeente Hardinxveld-Giessendam, als adviseur van de commissie in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak.
-
2 De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.
-
3 De adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.
Artikel 5 Geheimhouding
-
1 De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.
-
2 De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.
-
3 De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
-
4 De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8 tweede lid en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
-
5 De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.
-
6 De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.
-
7 Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en de adviseur.
Artikel 6 Vergaderingen
-
1 De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of een meerderheid van het aantal leden dit noodzakelijk achten.
-
2 De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie en de adviseur.
-
3 De commissie vergadert niet als niet een meerderheid van het aantal leden aanwezig is.
-
4 De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.
Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemingsprocedure
-
1 De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.
-
2 Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.
-
3 Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.
Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
-
1 De Gemeentewet bepaalt in artikel 61, lid 4, dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.
-
2 De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.
Artikel 9 Verslag
De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:
a. een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;
b. een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie, waarbij ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling wordt gemotiveerd;
c. of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;
d. de conceptaanbeveling van twee personen.
Artikel 10 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 11 Ontbinding van de commissie
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.
Artikel 12 Archivering
-
1 De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
-
2 De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
-
3 De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl