Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR396223
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR396223/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Beschikbaarheidsdienst
Geldend van 16-02-2016 t/m 31-12-2019
Intitulé
BeschikbaarheidsdienstBeschikbaarheidsdienst
Beschikbaarheidsdienstregeling
Inhoudsopgave
-
Artikel 1 Aanwijzing
-
Artikel 2 Rooster
-
Artikel 3 Toelage beschikbaarheidsdienst
-
Artikel 4 Buitendagvenstertoelage
-
Artikel 5 Uitzondering vergoeding
-
Artikel 6 Afbouwregeling
-
Artikel 7 Citeertitel
-
Artikel 8 Inwerkingtreding
Artikel 1 Aanwijzing
Lid 1
Aanwijzing van ambtenaren of groepen van ambtenaren die buiten de voor hem geldende werktijden beschikbaarheidsdienst heeft, geschiedt onder goedkeuring van de gemeentesecretaris door het aangewezen MT-lid.
Lid 2
De ambtenaar, die tot het verrichten van beschikbaarheidsdienst is aangewezen, is hiertoe verplicht, tenzij hij hiervan op medische gronden, door de bedrijfsarts te bepalen, tijdelijk of blijvend wordt uitgezonderd.
Artikel 2 Rooster
Lid 1
Het afdelingshoofd stelt onder goedkeuring van het aangewezen MT-lid een dienstrooster vast en houdt hierbij rekening met wat in de arbeidstijdenwet vermeld staat.
Lid 2
In bijzondere gevallen, ter beoordeling van het aangewezen MT-lid, dient met persoonlijke omstandigheden van de ambtenaar die dienst heeft rekening te worden gehouden.
Artikel 3 Toelage beschikbaarheidsdienst
Lid 1
De ambtenaar die buiten de voor hem geldende werktijden beschikbaarheidsdienst heeft, ontvangt en toelage volgens artikel 3:13 van de CAR/UWO.
Lid 2
In aanvulling op de feestdagen genoemd in artikel 4:5 derde lid van de CAR/UWO gelden als zodanig ook Goede vrijdag, de dag na hemelvaartsdag en de vijfde mei.
Artikel 4 Buitendagvenstertoelage
Indien de ambtenaar tijdens beschikbaarheidsdienst werkzaamheden dient te verrichten waarvoor hij zich ter beschikking moet houden, ontvangt hij daarvoor een buitendagvenstertoelage als bepaald in artikel 3:12 van de CAR/UWO.
Artikel 5 Uitzondering vergoeding
Lid 1
Geen recht op vergoeding als bedoeld in artikel 4, heeft de ambtenaar voor wie, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, bij de vaststelling van zijn bezoldiging of anderszins bij de regeling van zijn rechtspositie, met vergoeding van beschikbaarheidsdienst rekening is gehouden.
Lid 2
Indien een medewerker gedurende vier aaneengesloten weken geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt is, wordt de toelage beschikbaarheidsdienst gestopt met terugwerkende kracht tot het moment van het ontstaan van de arbeidsongeschiktheid. Ten onrechte uitbetaalde vergoeding wordt verrekend. Recht op vergoeding ontstaat weer met ingang van de dag waarop de werkzaamheden volledig worden hervat (met inachtneming van de overige voorwaarden).
Lid 3
Bij opname van onbetaald verlof op basis van artikel 6:9 van de CAR bestaat (op basis van artikel 6:10 van de CAR) geen recht op vergoeding.
Artikel 6 Afbouwregeling
Aan de ambtenaar van wie de beschikbaarheidsdienst buiten zijn toedoen blijvend wordt verlaagd of beëindigd, heeft recht op een afbouwtoelage volgens artikel 3:16 van de CAR/UWO.
Artikel 7 Citeertitel
Lid 1
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag der instemming van de OR.
Lid 2
Deze regeling kan worden aangehaald als “Beschikbaarheidsdienstregeling gemeente Veere”.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze (gewijzigde) regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij bekend is gemaakt en werkt terug tot 1 januari 2016.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl