Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR395544
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR395544/1
Regeling vervallen per 01-04-2016
Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Hilversum 2015
Geldend van 01-01-2015 t/m 31-03-2016
Intitulé
Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Hilversum 2015RAADSBESLUIT
De raad van de gemeente Hilversum,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 oktober 2014;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
BESLUIT:
Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Hilversum 2015 vaststellen.
Artikel 1. Cliëntenraad
- 1.
De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken.
- 2.
De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen.
- 3.
De cliëntenraad bestaat uit ten minste drie en ten hoogste vijf personen.
- 4.
De benoeming van de leden van de cliëntenraad gebeurt door het college op schriftelijke voordracht van de cliëntenraad.
- 5.
De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter ten behoeve van de voorbereidingsvergaderingen.
- 6.
De zittingstermijn voor leden is een periode van twee jaar.
- 7.
Benoeming voor een volgende periode is mogelijk.
- 8.
De cliëntenraad komt ten minste vier maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar. Dit wordt de overlegvergadering genoemd. Ter voorbereiding op deze overlegvergadering zijn er voorbereidingsvergaderingen.
- 9.
Naast de leden van de cliëntenraad nemen aan de overlegvergadering deel de afdelingsmanager Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) en de ambtelijk secretaris. Tenminste één keer per jaar neemt de portefeuillehouder deel aan de overlegvergadering.
- 10.
Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt, naast periodiek aftreden, tussentijds op het moment dat:
a) een lid van de cliëntenraad daar zelf om verzoekt;
b) het college op grond van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad een lid uitsluit van verdere deelname aan de cliëntenraad;
c) een lid niet meer behoort tot de groep personen als aangeduid in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet.
Artikel 2. Ambtelijk secretaris
Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.
Artikel 3. Taken van gemeentebestuur
- 1.
Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van invloed kan zijn op het te nemen besluit.
- 2.
Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is in ieder geval sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.
Artikel 4. Ondersteuning cliëntenraad
Het college zorgt in goed overleg met de afdelingsmanager Werk, Inkomen en Zorg (WIZ) en de ambtelijk secretaris voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad.
Het college
- a.
stelt een vergaderruimte ter beschikking ten behoeve van de voorbereidingsvergaderingen;
- b.
biedt de leden van de cliëntenraad via de ambtelijk secretaris toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;
- c.
zorgt ervoor, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk secretaris tijdig bereiken;
- d.
stelt ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht;
- e.
zorgt ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad;
- f.
verstrekt de informatie, bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming;
- g.
ziet erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.
Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
- 1.
De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid in het kader van de Participatiewet en andere door de afdeling Werk, Inkomen en Zorg uitgevoerde regelingen.
- 2.
Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk veertien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.
- 3.
De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid.
- 4.
Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk veertien werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de ambtelijk secretaris.
Artikel 6. Taken van de ambtelijk secretaris
De ambtelijk secretaris:
- a.
draagt in overleg met de cliëntenraad zorg voor een vergaderreglement en ziet toe op de naleving ervan;
- b.
stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen;
- c.
stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;
- d.
verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, uiterlijk acht werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;
- e.
ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last hij een tussentijds extra overleg in;
- f.
maakt een verslag van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.
Artikel 7. Beleid en financiën
- 1.
Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks op basis van een door de cliëntenraad bij de afdelingsmanager WIZ voor 1 september ingediende begroting een budget beschikbaar gesteld.
- 2.
De leden van de cliëntenraad ontvangen per drie maanden een bedrag als onkostenvergoeding en een vergoeding voor deelname aan de vergaderingen.
- 3.
Ten laste van het budget kunnen, ter beoordeling van de afdelingsmanager WIZ, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.
- 4.
Het college kan in beleidsregels aanvullende bepalingen vaststellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.
Artikel 8. Jaarverslag
De cliëntenraad stelt jaarlijks voor 1 april het jaarverslag vast. Dit verslag wordt ter kennisname aan het college gezonden.
In het financiële gedeelte van dit jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.
Artikel 9. Intrekken oude verordening
De “Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ van Gemeenten Hilversum en Weesp 2010” wordt ingetrokken ingaande 1 januari 2015.
Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Hilversum 2015.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 5 november 2014
De griffier, De voorzitter,
A.E.M. Randsdorp, a.i. P.I. Broertjes
Toelichting op Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Hilversum 2015
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers in een vroegtijdig stadium betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
- -
die algemene bijstand ontvangen;
- -
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
- -
personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;
- -
personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;
- -
personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
- -
personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
- -
personen zonder uitkering;
en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. Cliëntenparticipatie wordt gezien als een belangrijk instrument in een cliëntgerichte uitvoeringsorganisatie.
De cliëntenraad wordt in een vroegtijdig stadium betrokken bij de voorbereiding van het gemeentelijke beleid. De in deze verordening gestelde termijnen moeten als richtlijn worden gezien. Een te stringente toepassing van deze termijnen zou een adequate advisering en besluitvorming in de weg kunnen staan.
Alleen de bepalingen die om een nadere toelichting vragen worden hier behandeld.
Begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ, de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening.
Artikel 1. Cliëntenraad
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van de in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen.
De benoeming van de leden van de cliëntenraad gebeurt door het college.
De cliëntenraad werft leden op basis van de in het functieprofiel gestelde selectiecriteria. In ieder geval gelden de volgende selectiecriteria:
- 1.
behorend tot de personengroep als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet;
- 1.
woonachtig zijn in Hilversum;
- 1.
kennis hebben van het Sociaal Domein;
- 1.
geen ambtenaar zijn, geen lid zijn van de gemeenteraad.
De selectiegesprekken worden gevoerd door twee leden van de cliëntenraad en de afdelingsmanager Werk, Inkomen en Zorg (WIZ).
Uit de leden van de cliëntenraad wordt de voorzitter benoemd. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter voor en namens de benoemde doelgroep handelt.
Er is sprake van overlegvergaderingen en van voorbereidingsvergaderingen. De overlegvergaderingen worden geleid door de afdelingsmanager WIZ. In deze vergaderingen vindt periodiek overleg plaats tussen het hoofd van de afdeling en de cliëntenraad over uitvoeringsaangelegenheden van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ). Deze vergadering worden door de ambtelijk secretaris voorbereid.
In de voorbereidingsvergaderingen bereiden de leden van de cliëntenraad, ondersteund door de ambtelijk secretaris, de overlegvergaderingen voor. De voorbereidingsvergaderingen worden door de voorzitter van de cliëntenraad geleid. Voor beide vergaderingen is geen quorum vereist.
Artikel 2. Ambtelijk secretaris
Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet wordt voorzien in ondersteuning om de cliëntenraad zodat deze zijn rol effectief kan vervullen. Daarom wordt een ambtelijk secretaris aan de cliëntenraad toegevoegd. De afdelingsmanager WIZ kan binnen de afdeling de uit te voeren taken bij meerdere medewerkers beleggen.
Artikel 3. Taken van het gemeentebestuur
Het is belangrijk dat de cliëntenraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is.
Artikel 4. Ondersteuning cliëntenraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de cliëntenraad wordt gefaciliteerd.
Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. De cliëntenraad brengt uiterlijk veertien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen advies uit door toezending aan de afdelingsmanager WIZ.
Ieder lid van de cliëntenraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk veertien werkdagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten worden gezonden aan de ambtelijk secretaris.
Artikel 6. Taken van de ambtelijk secretaris
De ambtelijk secretaris vormt de ambtelijke schakel tussen de ambtelijke organisatie, het college, de gemeenteraad en de cliëntenraad. Hij ziet er op toe dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak zo effectief mogelijk kunnen vervullen.
Artikel 7. Beleid en financiën
Ten laste van het budget kunnen kosten worden gebracht indien deze zijn goedgekeurd door de afdelingsmanager WIZ.
De cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 september een begroting ter goedkeuring in. De cliëntenraad legt jaarlijks achteraf verantwoording af voor 1 april.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl