Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR395309
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR395309/1
Regeling vervallen per 15-05-2018
Ondermandaatbesluit domein Stedelijke Ontwikkeling 2016
Geldend van 07-03-2016 t/m 31-05-2016 met terugwerkende kracht vanaf 16-02-2016
Intitulé
De directeur van domein Stedelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad;Overwegende dat de directeur alle bevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie ten behoeve van het dagelijks beheer van het domein Stedelijke Ontwikkeling van de gemeentesecretaris / algemeen directeur in ondermandaat heeft gekregen, met uitzondering van de in artikel 5 lid 2 van het Organisatiebesluit;
Overwegende dat het, uit een oogpunt van doelmatigheid, wenselijk is een aantal bevoegdheden te ondermandateren;
Gelet op het ‘Organisatiebesluit Zaanstad 2012’, en de ‘Budgetregels gemeente Zaanstad 2011’;
Besluit vast te stellen:
Ondermandaatbesluit domein Stedelijke Ontwikkeling 2016 Algemeen deel
Artikel 1 Definities
- 1.
Bevoegdhedenovereenkomst: overeenkomst waarin een bestuursorgaan van de gemeente met betrekking tot een haar toekomende publiekrechtelijke bevoegdheid met haar wederpartij(en) afspreekt op welke wijze zij deze publiekrechtelijke bevoegdheid al dan niet zal uitoefenen.
- 2.
Mandaatregister: het door de directeur vastgestelde ondermandaatbesluit inclusief vier bijlagen namelijk: een algemeen uniform deel, een bijzonder deel, een P-matrix ende Budgetregels gemeente Zaanstad 2011). Hierin wordt aangegeven waar welke bevoegdheden in de organisatie worden neergelegd (op functieniveau met daaraan gekoppeld de personen).
- 3.
Naast hogere leidinggevende: de functionaris aan wie de direct leidinggevende van de ambtenaar voor zijn werkzaamheden in hiërarchische zin verantwoording verschuldigd is.
- 4.
P-matrix: matrix met de beslissingsbevoegdheden op het gebied van personeel en organisatie.
- 5.
Budgethouder: degene die bevoegd is te beschikken over een toegekend budget ter uitvoering van een specifieke taak en hierover verantwoording aflegt als bepaald in art. 2 van de Budgetregels gemeente Zaanstad 2011.
Artikel 2 Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur van domein Stedelijke Ontwikkeling van de gemeente Zaanstad verleent aan de in de bijlagen bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlagen genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke -en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden binnen het werkveld van de mandataris.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van de (algemeen) directeur.
- 5.
Het ondermandaat mag ook worden uitgeoefend door de gelijke of naast hogere in functie, dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen de portefeuille van de directeur.
Artikel 3 Uitsluitingen
Dit ondermandaat is niet van toepassing op:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
- c.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijk voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- d.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de ondergemandateerde beschikbaar staande budget;
- e.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- f.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- g.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens ondermandaat;
- h.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
Artikel 4 Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 5 Ondertekening
Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekenen van besluiten en overeenkomsten die uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeien.
Artikel 6 Waarneming bij afwezigheid/ vervanging
- 1.
De vervanging in het kader van dit besluit vindt, met uitzondering van het goedkeuren en betalen van facturen, plaats ofwel door de gelijke dan wel de naast hogere in functie dan wel de daarop volgende hogere in functie binnen het domein van de directeur.
- 2.
De waarneming bij het goedkeuren en betalen van facturen vindt plaats door een door de budgethouder aangewezen functionaris.
Artikel 7 Personeelsaangelegenheden
De ondermandaten op het gebied van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-matrix.
Artikel 8 Mandaatregister Budgethouders
- 1.
De afdelingshoofden zijn budgethouder van de budgetten aangaande het werkveld van hun afdeling en dienen zich te houden aan de geldende budgetregels.
- 2.
De verantwoordelijkheid over een budget houdt mede in het aangaan van verplichtingen en het goedkeuren van facturen.
Artikel 9 Gedeeltelijke gelijkstelling functies met afdelingshoofd
De bevoegdheden die op basis van dit besluit zijn ondergemandateerd aan de afdelingshoofden komen ook toe aan programmamanagers, netwerkontwikkelaars, projectmanager GAF, met uitzondering van de bevoegdheden die niet specifiek aan hen zijn toebedeeld in de bijlage bijzonder deel.
Artikel 10 Ondertekening besluiten
1.Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
< m evrouw>/de heer< tit u l atuur>< voorletters >< naam functionaris >
Voorbeeld:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
m evrouw mr. N. Zeef
2.In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
namens de burgemeester van Zaanstad,
functienaam,
<mevrouw/de heer><titulatuur><voorletters><naam functionaris>
Artikel 11 Ondertekening en inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt de dag na bekendmaking in werking en vervangt het ondermandaatbesluit van het Domein Stedelijke Ontwikkeling 2015.
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad.
- 3.
Dit besluit zal worden gepubliceerd op www.overheid.nl.
Bijlage I behorende bij ondermandaatsbesluit domein Stedelijke Ontwikkeling Algemeen deel
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (waaronder mede wordt verstaan het vestigen van zakelijke rechten) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie (Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 exclusief BTW geldt dat Cluster Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Bevoegdhedenovereenkomsten |
|||
Het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van bevoegdhedenovereenkomsten |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. |
idem |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. |
|
Ondertekenen overeenkomst na collegebesluit |
|||
Het ondertekenen van een (bevoegdheids)overeenkomst nadat de beslissing om de overeenkomst aan te gaan is genomen door het college van burgemeester en wethouders. |
Burgemeester van Zaanstad en/of het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Uitgaande subsidies |
|||
Een subsidieaanvraag o.g.v. art. 4:5Algemene wet bestuursrecht (aanvraag isonvolledig, voldoet niet aan een wettelijk voorschrift e.d.) niet in behandeling tenemen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Opschorten van de beslistermijn op grond van artikel 4:14 of 4:15 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidies aangaande het werkveld van de betreffende sector binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor rechtshandelingen vermeld in artikel 4:71 Algemene wet bestuursrecht. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Nemen van een besluit op een verzoek om toestemming voor het vormen van een bestemmingsfonds. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Bekendmaken van het voornemen tot weigering van subsidie (artikel 4:51 Algemene wet bestuursrecht). |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij een subsidiebedrag groter of gelijk aan € 200.000. |
Idem |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij een subsidiebedrag kleiner dan € 200.000. |
Subsidie verkrijgen |
|||
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring,het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie. Het besluiten tot en verzoek in te dienen om een subsidieaanvraag in te trekken. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 500.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 500.000, Deze voorwaarde geldt niet voor sector R&B mits er sprake is van een project dat al op het MIP staat. |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
De cofinanciering van Zaanstad is minder dan € 200.000 en het bedrag van de aanvraag is minder dan € 200.000. Deze voorwaarde geldt niet voor sector R&B mits er sprake is van een project dat al op het MIP staat. |
Nadeelcompensatie |
|||
Het nemen van besluiten over (het afhandelen van) een verzoek tot nadeelcompensatie met uitzondering van het besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Voor zover het een besluit tot toekenning betreft geldt dit mandaat tot een bedrag van € 200.000 exclusief BTW. |
Besluit tot toekennen van nadeelcompensatie |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
|
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen |
|||
Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures te voeren. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Besluiten nemen over het verschaffen van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Wet dwangsom |
|||
Besluiten nemen over het afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 4:18 (beschikking betreffende een verbeurde dwangsom vanwege niet tijdig beslissen op een aanvraag) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Bestuursrechtelijke en/of privaatrechtelijke geldschulden |
|||
Alle bevoegdheden op grond van titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht inzake bestuursrechtelijke geldschulden aangaande het werkveld van de betreffende afdeling. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
De bevoegdheid tot het afboeken van definitieve oninbare vorderingen van dubieuze debiteuren. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofd samen met betrokken sectorhoofd |
|
Klachten |
|||
De bevoegdheid tot het behandelen, registreren en rapporteren van klachten, als bedoeld in artikel 4 van de Klachtenregeling gemeente Zaanstad en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
De centrale klachtencoördinator |
|
De bevoegdheid tot het behandelen van klachten, als bedoeld in de Klachtenregeling gemeente Zaanstad 2015 en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
klachtencoördinatoren |
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
|||
Het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Maatregelen mbt ordeverstoring |
|||
Het geven van bevelen die noodzakelijk te achten zijn voor de handhaving van de openbare orde als bedoeld in artikel 172, derde lid van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan in het Gemeentehuis, voor een periode niet langer dan noodzakelijk ter bescherming van de openbare orde, dan wel het optreden als eigenaar van het Gemeentehuis. |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden en de externe beveiligingsorganisatie |
|
Het voeren van alle correspondentie en het nemen van besluiten op basis van het Agressieprotocol |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Mits het agressief gedrag gemeld is en het registratieformulier is ingevuld. |
Rest |
|||
Het doen van aangifte van vermoedelijk strafbare feiten |
Burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden/medewerkers Facilitaire Zaken en de externe beveiligingsorganisatie. |
Bijlage behorende bij het Ondermandaatbesluit 2016 Stedelijke Ontwikkeling (Bijzonder deel)
Speciale bevoegdheden afdeling Vakspecialisten |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Wet Geluidhinder |
|||
Het sluiten van overeenkomsten voor het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Betreft overeenkomsten met eigenaren betreffende woning. Bij financiële verplichting < € 200.000. (Dit bedrag is exclusief BTW. Voor raamovereenkomsten is dit het totaal van de verplichtingen waarop de overeenkomst tijdens de looptijd betrekking heeft, dan wel naar verwachting zal hebben). |
Verzoek tot verlenen van opdracht tot het instellen van een akoestisch onderzoek. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Bij financiële verplichting < € 200.000. |
Het nemen van besluiten voor het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Afvalstoffenverordening |
|||
Aanwijzen van het inzamelmiddel of voorziening en de plaats daarvan ten behoeve van de gebruiker van een perceel, conform art. 4 jo art. 9 of art.10 van de Afvalstoffenverordening. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Betreft het aanwijzen van locaties voor het aanbieden van huishoudelijk restafval. |
Het vaststellen en wijzigen van de dagen en tijden waarop categorieën huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling kunnen worden aangeboden conform art. 11 van de Afvalstoffenverordening. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Monumentenwet/Wabo/ Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad |
|||
Het nemen van een besluit over het voornemen tot aanwijzing als beschermd gemeentelijk monument en het verzenden van de kennisgeving hiervan aan de eigenaar zoals genoemd in artikel 4 van de Erfgoedverordening 2010 gemeente Zaanstad. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een enkelvoudige omgevingsvergunning gericht op rijks provinciale - en gemeentelijke monumenten voor zover het college van burgemeester en wethouders daartoe de bevoegdheid bezit. Hieronder wordt mede verstaan alle besluiten en acties zoals genoemd in de Monumentenwet, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en de Erfgoedverordening 2010 gemeente Zaanstad die een relatie hebben met en/of bijdragen aan de besluitvorming over de bovengenoemde omgevingsvergunning. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het versturen van de kennisgeving op grond van artikel 6 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad en alle relevante correspondentie omtrent de aanwijzing van een pand als gemeentelijk monument op grond van artikel 3 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het registreren van een pand op de gemeentelijke monumentenlijst dat is aangewezen door het college op grond van artikel 3 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Zaanstad. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het beoordelen van het rapport omtrent de archeologische waarde van het te verstoren terrein als bedoeld in artikel 17, tweede lid, onder e van de Erfgoedverordening |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd/Fungerend stadsarcheoloog |
|
Het vaststellen van een programma van eisen als bedoeld in artikel 1 onder k en artikel 18, eerste lid, onder a van de Erfgoedverordening |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd/Fungerend stadsarcheoloog |
|
Plan van aanpak goed of afkeuren ten aanzien van een opgraving als bedoeld in artikel 1 sub h Monumentenwet 1988 |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd/Fungerend stadsarcheoloog |
|
Het geven van aanwijzingen op grond van artikel 18, tweede lid van de Erfgoedverordening |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd/Fungerend stadsarcheoloog |
|
Huisvestingsverordening Zaanstad 2016 |
|||
Toekennen en weigeren stadsvernieuwingsindicaties |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Leegstandswet |
|||
Wel of niet instemmen met tijdelijke verhuur |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Wet bodembescherming |
|||
Het nemen van besluiten in het kader van actie Bodembeheer, zoals omschreven in de Nota Bodembeheer. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Instellen projectgroep (incl. financiële toezeggingen). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Financiële toezegging < € 200.000. |
Nemen / wijzigen / intrekken van beschikkingen o.g.v. art. 27, 29, 37, 38, 39 (met uitzondering van artikel 39b lid 6, 39c, 39d en 39e. Artikel 39f alleen ondermandaat voor wat betreft saneringsplan) en 40 Wet Bodembescherming. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Nemen / wijzigen / intrekken van beschikkingen, waarbij afdeling 3.4 van de Awb is gevolgd en waarbij zienswijzen zijn ingediend. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Verlengen van de behandelingsduur van een aanvraag om een beschikking. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het sluiten van co-financieringsovereenkomsten (o.a. zoals bedoeld in art. 76 Wet Bodembescherming). |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Financiële toezegging < € 200.000. |
Beantwoording van schriftelijke vragen en het informeren van burgers en bedrijven in relatie tot bodemverontreiniging en –sanering. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Speciale bevoegdheden afdeling Grondzaken |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Afwijken uitvoeringsregels Grondprijzen |
|||
Gebruikmaken van de afwijkingsmogelijkheden van de genoemde prijzen in de geldende Uitvoeringsregels Grondprijzen voor wat betreft stroken grond I tot en met III, gronden voor niet commerciële en gronden voor maatschappelijke doeleinden. Hierbij wordt de voorwaarde gesteld dat het geëigende bevoegdheids-niveau wordt bepaald aan de hand van de berekening van de theoretische omvang van de transactie op basis van de vastgestelde prijzen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Theoretische omvang van de transactie < € 200.000. |
Gebruikmaken van de afwijkingsmogelijkheden van de genoemde prijzen in de geldende Uitvoeringsregels Grondprijzen voor wat betreft stroken grond I tot en met III, gronden voor niet commerciële en gronden voor maatschappelijke doeleinden. Hierbij wordt de voorwaarde gesteld dat het geëigende bevoegdheids-niveau wordt bepaald aan de hand van de berekening van de theoretische omvang van de transactie op basis van de vastgestelde prijzen. |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd |
Theoretische omvang van de transactie > € 200.000 |
Vestigen van zakelijke rechten |
|||
Het vestigen van zakelijke rechten |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofd |
Bij financiële verplichtingen groter of gelijk aan € 200.000 exclusief BTW per transactie (bij rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan canon e.d.). Alvorens de verplichting aan te gaan overlegt het sectorhoofd met de budgethouder. Onder het vestigen van zakelijke rechten wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van het zakelijke recht. Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000 moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden (= budgethouder) |
Bij financiële verplichting kleiner dan € 200.000 exclusief BTW per transactie. (bij rechten van erfpacht en andere zakelijke rechten geldt als waarde van de verplichting het jaarbedrag dat is verschuldigd aan canon e.d.). Onder het vestigen van zakelijke rechten wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen, uitvoeren en opzeggen van het zakelijke recht. Het budgethouderschap houdt tevens in het goedkeuren van facturen. Grondverkopen bedoeld voor commerciële doeleinden, niet zijnde vastgoed, erfpacht of snippergroen, waarbij de berekende waarde meer is dan € 50.000, moeten ter besluitvorming worden voorgelegd aan het college. |
Gebouwenbeheer |
|||
Het doen van (elektronisch) aangifte bij de politie vanwege gepleegde strafbare feiten gericht op gemeentelijk vastgoed. |
De burgemeester van Zaanstad |
Medewerkers van de afdeling Grondzaken en Bodem |
|
Speciale bevoegdheden afdeling Omgevingsplannen |
|||
Bestemmingsplannen |
|||
Het ondertekenen van verweerschriften in het kader van procedures inzake ruimtelijke plannen. |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
Het nemen van besluiten tot het instellen van beroep, het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening of het indienen van een verzetschrift bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en het ondertekenen van de bij genoemde besluiten behorende correspondentie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
|
De bevoegdheid tot het elektronisch vastleggen, waarmerken en publiceren van Wro instrumenten conform Bro artikel 1.2.1 lid 1, Bro artikel 1.2.2 lid 2, Bro artikel 1.2.3 lid 1 en Bro artikel 1.2.3 lid 1 en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008 |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd; Senior beleidsadviseur/Coördinator team bestemmingsplannen en de juridisch beleidsadviseurs van de afdeling Omgevingsplannen |
|
Het voeren van verweer in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State in bestemmingsplanprocedures d.m.v.: ·het indienen van verweerschriften ·vertegenwoordiging ter zitting. |
het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd; Senior beleidsadviseur/Coördinator team bestemmingsplannen en de juridisch beleidsadviseurs van de afdeling Omgevingsplannen |
|
Artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening |
|||
Het nemen van besluiten (toekennen, afwijzen, niet in behandeling nemen etc) ten aanzien verzoeken tot tegemoetkoming van planschade |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
1.Tot een maximum van € 200.000 per toekenning per aanvraag 2.Het planschaderisico dient opgenomen te zijn in de risicoparagraaf 3.Indien wordt afgeweken van het advies van de externe adviseur is er geen mandaat |
Sector Realisatie en Beheer |
|||
Afdeling beleid en ondersteuning |
|||
Het nemen van besluiten op grond van artikel 5.4 Telecommunicatiewet |
Het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Beleid en Ondersteuning |
|
Het aanwijzen van een installatieverantwoordelijke op grond van artikel 3.4 en 3.5 van de Arbowet |
Het college van Zaanstad |
sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Vaststellen evaluatie en uitvoeringsplannen gladheidsbestrijding |
Het college van Zaanstad |
sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Afdeling Beheer |
|||
Het nemen van verkeersbesluiten bij of krachtens de Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Aanwijzen verkeersbrigadiers ex artikel 13 Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Verlenen en weigeren van ontheffingen ex artikel 87 RVV |
Het college van Zaanstad |
sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Verlenen en weigeren van ontheffingen ex artikel 7.1 Voertuigreglement |
Het college van Zaanstad |
sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Het verlenen en weigeren van ontheffingen ex artikel 149 Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Beheer/teamleider Beheer |
|
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen bij of krachtens de Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
afdelingshoofd Beheer/teamleider Beheer |
|
Afdeling Realisatie |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Het college van Zaanstad |
teamleiders sector Realisatie en Beheer |
Bij financiële verplichtingen tot een maximum van € 50.000,- |
Het verrichten van alle rechtshandelingen die noodzakelijk zijn voor het aanbestedingsproces, met uitzondering van de bevoegdheid om de opdracht te gunnen en de overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen, welke bevoegdheden zijn voorbehouden aan de verantwoordelijke budgethouder uit hoofde van de budgetregeling en het integraal management-principe. |
Het college van Zaanstad |
projectleiders sector Realisatie en Beheer |
|
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van meerwerk t.a.v. werken bij een opdrachtsom |
Het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
projectleiders sector Realisatie en Beheer |
De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk. Het mandaat strekt zich financieel uit tot: een cumulatief bedrag tot15% van de opdrachtsom (excl. BTW) en met een maximum van 50.000 (excl. BTW) per meerwerkopdracht NB. Indien 15% van de opdrachtsom < 7500 (excl. BTW) dan geldt in afwijking van het vorige een mandaat tot en met € 7500 (excl. BTW) voor meerwerkopdrachten NB. Het projectbudget is Het totaal beschikbare budget op een codenummer (op het MIP) om het gehele project te kunnen realiseren (inclusief de post meerwerk en onvoorzien). Opdrachtsom betreft het bedrag waarvoor is aanbesteed. |
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van meerwerk t.a.v. werken |
Het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
Directievoerder (hoofdopzichter) |
De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk. Het mandaat strekt zich uit tot € 5000 (excl. BTW) per meerwerkopdracht en moet passen binnen het totaal beschikbare bedrag aan meerwerk van de opdrachtsom. |
Wet Geluidhinder |
|||
Het sluiten van overeenkomsten voor het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd |
Betreft overeenkomsten met eigenaren betreffende de woning. Bij financiële verplichting kleiner dan €200.000. (Dit bedrag is excl. BTW. Voor raamovereen- komsten is dit het totaal van de verplichtingen waarop de overeenkomst tijdens de looptijd betrekking heeft, danwel naar verwachting zal hebben). |
GAF (gemeentelijk adviesbureau funderingen) |
|||
Bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die nog voortvloeien uit de inmiddels ingetrokken Verordening Stimuleringsleningen Funderingsherstel onderzoek- en actiegebieden 2010-2011 |
Het college van Zaanstad |
projectmanager GAF |
Maximaal bedrag ad € 50.000,-- (exclusief BTW) per beslissing. |
Bevoegdheid tot het nemen van besluiten op grond van: de subsidieregeling Funderingsonderzoek 2013-2014 en de subsidieregeling Funderingsonderzoek 2015 |
Het college van Zaanstad |
projectmanager GAF |
|
Bevoegdheid tot het nemen van beslissingen op grond van Verordening Maatwerklening Funderingsherstel |
Het college van Zaanstad |
Projectmanager GAF |
|
Sector Uitvoering |
|||
Afdeling Wijkonderhoud |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Het college van Zaanstad resp. de burgemeester |
Wachtdienstchef |
1)Tot een maximum van € 5.000,- (excl. BTW) in geval van een calamiteit in de openbare ruimte buiten kantooruren waarbij direct gehandeld moet worden. 2) Tot een maximum van € 20.000 (excl. BTW) na toestemming van de wachtdienst- coördinatoren geval een calamiteit in de openbare ruimte buiten kantooruren waarbij direct gehandeld moet worden. De toestemming van de wachtdienst- coördinator dient altijd via de email te worden bevestigd en aan het dossier te worden toegevoegd. |
Overig
Aanwijzen van complexen ten behoeve van een stadsvernieuwingsurgentie |
Het college van Zaanstad |
Woningcorporaties |
conform mandaatbesluit tot het verlenen van een huisvestingsvergunning 2016 Gemeente Zaanstad 2015/245894 |
Bijlage bij het Ondermandaatbesluit 2016 Stedelijke Ontwikkeling
Personele matrix
MANDAATMATRIX PERSONELE BESLUITEN |
Bijlage behorende bij het Ondermandaatbesluit 2016 Stedelijke Ontwikkeling |
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
||
Onderwerp |
art. AGZ |
niveau beslissingsbevoegdheid |
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de directeuren. De directeur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. Het staat de medewerker altijd vrij om bij afwijzing van een verzoek met zijn naasthogere leidinggevende in gesprek te gaan, voordat hij eventueel gebruik maakt van de formele bezwaarmogelijkheid op grond van de Awb.De Awb termijn loopt echter wel door! |
|
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
||||
|
Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten |
|
naasthoger leidinggevende |
|
|
vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant |
|
direct leidinggevende |
|
|
arbeidsduur/ werktijden |
|
direct leidinggevende |
|
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
|||
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
|||
aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching |
direct leidinggevende |
|||
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker. |
||
|
dienstopdracht |
|
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
Instroom |
||||
|
openstellen vacature |
|
sectorhoofd of directeur |
|
|
verlenen vaste aanstelling |
2:4 |
directeur |
|
|
aanvraag inhuur externen |
|
sectorhoofd of directeur |
|
|
verlenen (verlenging van) tijdelijke aanstelling |
2:4 |
sectorhoofd |
|
|
instroom inhuur (binnen kader) |
|
direct leidinggevende |
|
|
stageovereenkomst/ Stageregeling |
|
direct leidinggevende |
|
|
|
|
|
|
Toeslagen, vergoedingen en declaraties |
||||
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
||
|
toekennen vergoedingen (buiten kaders) |
|
naasthoger leidinggevende |
|
|
toekennen toeslagen |
|
naasthoger leidinggevende |
|
|
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
|
naasthoger leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
|
toekennen vergoedingen |
|
direct leidinggevende |
|
dienstreis binnenland |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
||
Uitstroom |
||||
|
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
|
directeur |
|
|
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
|
direct leidinggevende |
|
|
|
|
|
|
Verzuim en re-integratie |
||||
|
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
7:3 lid 14 |
naasthoger leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
|
herplaatsing bij einde wachttijd |
|
naasthoger leidinggevende |
|
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtigingen |
7:14 |
naasthoger leidinggevende |
||
|
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
naasthoger leidinggevende |
||
|
opdragen passende arbeid |
7:16 |
direct leidinggevende |
dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling |
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
|||
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
||||
|
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
|
|
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
|||
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
||
vaststelling beoordeling |
naasthoger leidinggevende |
|||
bevordering |
naasthoger leidinggevende |
|||
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
naasthoger leidinggevende |
|||
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
|||
|
nevenwerkzaamheden |
15:1e |
directeur |
|
|
||||
Disciplinair/zwaarwegend |
||||
|
vaststellingsovereenkomst |
|
gemeentesecretaris |
in Organisatiebesluit 2012 bepaald uitgesloten van ondermandaat |
|
functiewaardering bij niet eensluidend advies |
gemeentesecretaris |
zie organisatiebesluit |
|
disciplinaire maatregelen |
hfdst 16 |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
|
schorsing |
8:15:1 |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
ontzegging toegang gebouwen |
15:1:19 |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
|
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schadeloosstelling |
15:1:25 |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
detachering |
|
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
|
functieprofiel incl. waardering |
|
directeur |
directeur bewaakt functiescheiding |
|
dienstongeval |
7:5 |
directeur |
zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid |
Bijlage bij het Ondermandaatbesluit 2016 Stedelijke Ontwikkeling
Richtlijn opdrachtgeverschap besluitnota’s Stedelijke Ontwikkeling.
De directeur van Stedelijke Ontwikkeling,
Overwegende dat het uit een oogpunt van doelmatigheid wenselijk is om de bevoegdheid om een besluitnota op te (laten) stellen, te ondertekenen en in het besluitvormingsproces in te brengen over te dragen;
Besluit:
bij een initiatief dat afkomstig is van “buiten” de gemeentelijke organisatie deze bevoegdheid over te dragen aan de netwerkontwikkelaars;
bij een initiatief dat afkomstig is van “binnen” de gemeentelijke organisatie deze bevoegdheid over te dragen aan de spelverdelers.
Voorwaarde:
Hierbij geldt dat de directeur deze bevoegdheid ook zelf kan blijven uitoefenen en/of deze richtlijn direct kan wijzigen of intrekken.
Besluit d.d. |
16 februari 2016 |
Inwerkingtreding |
Dag na bekendmaking Ondermandaatbesluit Stedelijke Ontwikkeling 2016 in het Gemeenteblad |
Geldig tot |
De werking van deze richtlijn is gekoppeld aan de werking van het Ondermandaatbesluit 2016 Stedelijke Ontwikkeling |
Handtekening directeur Stedelijke Ontwikkeling |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl