Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR395093
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR395093/1
Handhavingsprotocol Toezicht Drank- en Horecawet gemeente Epe
Geldend van 30-01-2016 t/m heden
Intitulé
Handhavingsprotocol Toezicht Drank- en Horecawet gemeente EpeHandhavingsprotocol Toezicht Drank- en Horecawet gemeente Epe
Op 1 januari 2013 en 1 januari 2014 is de Drank- en Horecawet gewijzigd. De burgemeester is vanaf 1 januari 2013 verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de Drank- en Horecawet. De Drank- en Horecawet ziet toe op instellingen, inrichtingen en ondernemers die alcohol schenken en/of verstrekken. Dit handhavingsprotocol is dan ook van toepassing op: horeca, supermarkten, evenementen, slijterijen en paracommercie. In dit protocol wordt beschreven welke maatregel volgt bij een overtreding van de Drank- en Horecawet.
De ambitie is om de naleving van de Drank- en Horecawet te verbeteren. Hiermee wordt beoogd om schadelijk alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan en alcoholgerelateerde openbare ordeproblemen als overlast, agressie en geweld terug te dringen. De achterliggende gedachte van het protocol bestaat dus uit zowel een gezondheid- als een openbare orde perspectief. Beide perspectieven zijn leidend voor de opbouw van de handhavingsstappen. Op overtredingen die direct van invloed zijn op het openbare orde of gezondheidsperspectief wordt zwaarder ingezet.
Het handhavingsprotocol heeft de status van beleidsregel. Hiermee en hierin wordt duidelijk wat in het kader van de handhaving van de horeca en alcoholverstrekkende instellingen en bedrijven de regels zijn waaraan men zich moet houden en welke sancties kunnen worden opgelegd bij overtreding van de regels.
Ter uitvoering van het toezicht is het van belang om een handhavingsprotocol vast te stellen dat ten doel heeft:
- de verschillende handhavingsinstrumenten uniform en op consequente wijze toe te passen;
- ervoor te zorgen dat de te nemen maatregel(en) qua zwaarte en effectiviteit passend bij de ernst van de overtreding zijn en voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit;
- duidelijkheid te scheppen naar de overtreder zodat deze weet welke maatregel(en) hij na het maken van de overtreding kan verwachten;
- de toezichthouder(s) een duidelijke handleiding bij de uitoefening van hun taken te geven.
- de motivering van een opgelegde maatregel in een juridische procedure te versterken.
Toezicht en handhaving zijn belangrijke instrumenten om de naleving te bevorderen. Daarnaast willen wij ondernemers en paracommerciële rechtspersonen stimuleren en de ruimte geven om zelf maatregelen te treffen om de naleving van de Drank- en Horecawet te verbeteren. Dit leidt ertoe dat het toezicht en de handhaving gericht kan worden ingezet. De ondernemer of paracommerciële rechtspersoon die de regels goed naleeft, wordt minder gecontroleerd. Tevens is sprake van een beperkte toezichtcapaciteit.
Bestuurlijke boete
De Drank- en Horecawet kent het instrument bestuurlijke boete. Dit is een relatief nieuw instrument. De bestuurlijke boete kan zonder waarschuwing en rechtstreeks, zonder tussenkomst van de rechter, worden opgelegd. De bestuurlijke boete kan voor veel overtredingen die deze wet kent worden ingezet. De bestuurlijke boete kan niet worden ingezet, als (art. 44a, derde en vierde lid):
- overtreding leidt tot direct gevaar voor gezondheid of veiligheid van de mens;
- het economisch voordeel de hoogte van de bestuurlijke boete aanmerkelijk overschrijdt;
- Burgemeester art. 19a toepast (“three strikes out”), of;
- schriftelijke mededeling is gedaan tot intrekken van de vergunning.
Bij de introductie van de bestuurlijke boete in de Drank- en Horecawet is destijds bepaald dat overtreding van laatstgenoemde bepalingen altijd strafrechtelijk moet worden afgedaan. De Memorie van Toelichting geeft aan dat in beginsel wordt gehandhaafd middels het opleggen van bestuurlijke boetes en alleen in uitzonderlijke gevallen door toepassing van de Wet economische delicten (strafrechtelijk). De reguliere hoogte van de bestuurlijke boete is per delict nader uitgewerkt bij algemene maatregel van bestuur, in casu het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Er kan niet worden afgeweken van de gestelde hoogtes. Verder wordt bij de hoogtes onderscheid gemaakt in boetes voor kleine ondernemers (<50 medewerkers) en grote ondernemers. De bestuurlijke boete kan niet tegelijkertijd worden opgelegd met het besluit op grond van artikel 19a, om de bevoegdheid op het verkopen van drank te ontzeggen (“three strikes out”). De boete die wordt geïnd, valt toe aan de gemeente. Het voordeel van deze maatregel is dat direct kan worden gereageerd op een overtreding (lik op stuk). In dit handhavingsprotocol wordt de bestuurlijke boete beperkt ingezet omdat het opstellen van een boeterapport relatief veel administratieve werkzaamheden met zich meebrengt.
Bestuurlijk optreden
Bestuurlijk wordt opgetreden door de oplegging van een last onder dwangsom, toepassing van een last onder bestuursdwang of intrekking van de vergunning. Daar waar (na een tweede constatering) een last onder dwangsom wordt opgelegd is in de meeste gevallen uitgegaan van een dwangsom van € 250,- met een maximum van € 2.500,-. Het betreft hier overtredingen die niet direct tot een financieel voordeel leiden maar waarbij de dwangsom toch voldoende financiële prikkel moet geven om de overtreding te beëindigen. Een bedrag van € 250,- lijkt in die gevallen redelijk en proportioneel. De maximale dwangsom is vastgesteld op het dwangsombedrag vermenigvuldigd met de factor 10 zodat na 10 geconstateerde overtredingen zonodig een ander bestuurlijk instrument ingezet kan worden om een einde aan de overtreding te maken. Een uitzondering op deze bedragen vormt de dwangsom bij artikel 2:29 van de APV (overschrijding sluitingstijden), omdat hier een groter financieel gewin van de ondernemer in het spel is.
Bij ernstige overtredingen (zie hieronder) zal direct een einde aan de overtreding moeten worden gemaakt en zullen daartoe zwaardere middelen ingezet (moeten) worden. Denk aan intrekking van de vergunning. Van een ernstige overtreding is sprake indien:
- er een ernstig risico bestaat voor de gezondheid of veiligheid van mens en/of dier, en/of
- er sprake is van grove misleiding van de consument, en/of
- er een ernstig risico voor het milieu bestaat.
De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over een bestuurlijke maatregel het belang van de ondernemer en paracommerciële rechtspersoon af tegen dat van de gezondheid van jongeren en de openbare orde. De gezondheid van jongeren en de openbare orde wegen daarbij zwaar.
Bevoegdheden
Afwijkingsbevoegdheid
De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over de te treffen maatregelen een afwijkingsbevoegdheid. De stappen in het handhavingskader gelden daarbij als uitgangspunt. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan de burgemeester afwijken van deze uitgangspunten. Zo kan worden besloten om een stap over te slaan en niet eerst te waarschuwen maar direct tot een maatregel over te gaan, bijvoorbeeld als sprake is van ernstige gezondheidsschade als gevolg van de verstrekking van alcoholhoudende drank. Bij een dergelijk besluit wordt dit expliciet gemotiveerd.
De gemeente heeft op grond van de gemeentewet een beginselplicht tot bestuursrechtelijke handhaving (bestuurlijk optreden). Gelet op het hiervoor geschetste, betekent dit dat het nemen van handhavingsbesluiten door de gemeente ten aanzien van de DHW, reactief zal zijn, met andere woorden het verantwoordelijk bestuursorgaan (burgemeester) treedt bestuurlijk op naar aanleiding van rapportages van de formele toezichthouder en opsporingsinstanties. Veel situaties hebben betrekking op het beheer van het vergunningenbestand. In deze gevallen zal de daadwerkelijk uitgevoerde handhaving dan ook een ‘oog-en-oor’-functie hebben die bij de uitvoering en het beheer van de vergunningverlening als input nodig is. Ook kan het voorkomen dat er vanuit een administratieve toetsing in de backoffice informatie en constateringen aan de orde zijn die zonder daadwerkelijke handhaving in het bedrijf (controle/toezicht) dienen te leiden tot bestuurlijke maatregelen. De burgemeester heeft daartoe bevoegdheid tot het geven van aanwijzing tot intrekking van door het college verleende gunningen (art. 32 DHW). Het spreekt voor zich dat verzoeken om handhaving altijd worden behandeld.
Erfelijke belasting
Handhaving vindt plaats per ondernemer/paracommerciële rechtspersoon, per instelling en per locatie. Wanneer een nieuwe ondernemer/paracommerciële rechtspersoon het bedrijf overneemt, worden in beginsel de stappen in het handhavingsarrangement teruggebracht naar de startsituatie. “Erfelijke belasting” geldt in ieder geval indien een ondernemer/paracommerciële rechtspersoon zijn ondernemingsvorm wijzigt, bijvoorbeeld wanneer er een vennoot in de zaak bij komt. De intredende ondernemer krijgt dan ook te maken met het verleden van zijn compagnon.
Handhavende mogelijkheden Drank- en Horecawet O
Onderwerp |
Artikel |
Opmerking |
Intrekken van de DHW-vergunning |
31 DHW |
|
Schorsen van de vergunning |
32 DHW |
Dit is een nieuw instrument dat alleen van toepassing is op niet-imperatieve intrekkingsgronden. De burgemeester kan de DHW-vergunning voor maximaal 12 weken schorsen |
Verwijderen van bezoekers |
36 DHW |
|
Bestuurlijke boete |
44a DHW e.v.
|
De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in de bijlage van het Besluit Bestuurlijke Boete Drank- en Horecawet |
Three strikes out |
19a DHW |
Dit is een nieuwe maatregel. Niet DHW vergunningplichtige bedrijven die alcohol verkopen, zoals supermarkten en snackbars, kunnen worden gesanctioneerd als ze in een periode van 12 maanden drie keer hetzelfde artikel (art. 20, lid 1) overtreden. Met dit instrument kan de burgemeester een ondernemer het recht om alcohol te verkopen tijdelijk ontnemen, minimaal voor 1 week en maximaal voor 12 weken |
Dwangsom/ bestuursdwang |
125 Gemeentewet |
|
Sluiting van een horeca-inrichting |
174 Gemeentewet |
|
Exploitatievergunning |
2:28 en 2:29 APV |
In dit artikel worden regels gegeven met het oog op de handhaving van de openbare orde en veiligheid |
Regulering paracommerciële activiteiten |
2.34a en b APV |
De Drank- en Horecawet verplicht gemeenten om regels te stellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging waaraan paracommerciële rechtspersonen die in eigen beheer horeca-faciliteiten exploiteren zich te houden hebben bij de verstrekking van alcoholhoudende drank. |
Artikel Drank en Horecawet |
Beschrijving |
Omschrijving overtreding |
Maatregel(en) toezichthouder |
Maatregel(en) bestuur |
Art.3 |
Verbod zonder vergunning van de burgemeester uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf |
Het zonder vergunning exploiteren van een horecabedrijf of slijtersbedrijf |
Situatie 1: geen vergunning aangevraagd 1e constatering: mededeling dat de verstrekking van alcoholhoudende drank onmiddellijk moet worden gestaakt en de vereiste vergunning moet worden aangevraagd met waarschuwing bestuurlijke boete bij voortzetting alc. drankverstrekking zonder vergunning + rapportage van constateringen. 2e constatering: indien nog steeds geen vergunning is aangevraagd: bestuurlijke boete opleggen + rapportage van constateringen Situatie 2: wel vergunning aangevraagd Drankverstrekking in afwachting van vergunning gedogen Situatie 3: vergunning geweigerd 1e constatering: mededeling dat de verstrekking van alcoholhoudende drank onmiddellijk moet worden gestaakt en bestuurlijke boete opleggen + rapportage van constateringen |
Aanschrijven dat: a. de verstrekking van alcoholhoudende drank onmiddellijk moet worden gestaakt, en b. verstrekking van alcoholische drank alleen is toegestaan met een rechtsgeldige vergunning en c. bij voortzetting van de exploitatie (d.w.z. verstrekking alcoholische drank) bestuurlijk wordt opgetreden. Besluit oplegging last onder bestuursdwang (sluiting van inrichting) o.g.v. art. 125 Gemeentewet (met inachtneming van art. 4:8 Awb) N.v.t. Besluit oplegging last onder bestuursdwang (sluiting van inrichting) o.g.v. art. 125 Gemeentewet (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 4, lid 1 |
Overtreding voorschriften uit drank- en horecaverordening zoals opgenomen in APV betreffende paracommerciële inrichtingen |
Het overtreden van voorschriften die in de gemeentelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van paracommerciële inrichtingen zijn opgenomen betreffende: Schenktijden, bijeenkomsten van persoonlijke aard, niet-instellingsgebonden bijeenkomsten. |
1e constatering: wijzen op overtreding en mededeling dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijving dat voorschriften moeten worden nageleefd en waarschuwing dat bij volgende constatering bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 500,- per geconstateerde overtreding met max. € 2.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 8 juncto art. 31, lid 1b en c |
Eisen leidinggevende(n) |
Het optreden van leidinggevende(n) die niet op het aanhangsel bij de vergunning staat/ staan bijgeschreven |
1e constatering: indien leidinggevende over SVH beschikt erop wijzen dat deze persoon z.s.m. in aanhangsel bij vergunning moet worden bijgeschreven + rapportage constateringen
2e constatering opnieuw rapportage constateringen (bestuurlijke boete kan niet !) let op art. 24 aanwezigheidsplicht leidinggevende |
Aanschrijving dat binnen 2 weken een aanvraag tot bijschrijving van de betreffende leidinggevende (conform het bepaalde in artikel 30a DHW) moet worden ingediend, of - indien leidinggevende niet aan de wettelijke eisen voldoet - meedelen dat deze persoon niet meer als leidinggevende kan optreden Indien geen aanvraag tot aanpassing van het aanhangsel is ingediend procedure tot intrekking vergunning starten (let vooral op art. 31 lid 4) (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 9, lid 3 |
Verplichting registratie barvrijwilligers + aanwezigheid van lijst van barvrijwilligers |
Geen registratie barvrijwilligers en/of geen afschrift daarvan in de inrichting aanwezig |
1e constatering: wijzen op overtreding en mededeling dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijving dat voorschriften moeten worden nageleefd en waarschuwing dat bij volgende constatering bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 9, lid 4 |
Aanwezigheid reglement van paracommerciële rechtspersoon in de inrichting |
Reglement is niet in de inrichting aanwezig |
1e constatering: wijzen op overtreding en mededeling dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijving dat voorschriften moeten worden nageleefd en waarschuwing dat bij volgende constatering bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art.10 |
Inrichtingseisen |
De inrichting voldoet niet (meer) aan de inrichtingseisen ingevolge het Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet |
1e constatering: mededeling dat de inrichting moet worden aangepast en/of een verzoek om aanpassing van de vergunning moet worden ingediend + rapportage constateringen
2e constatering (dat geen gehoor aan aanschrijving is gegeven) rapportage constateringen (bestuurlijke boete niet mogelijk) |
Aanschrijven dat binnen bepaalde termijn aan de inrichtingseisen voldaan moet worden en/of indien van toepassing de vergunning moet worden aangepast met waarschuwing dat anders vergunning wordt ingetrokken
Procedure tot intrekking vergunning o.g.v. artikel 31 lid 1 sub b DHW starten (afhankelijk van situatie) (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 12, lid 1 |
Verbod verstrekking alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse anders dan in (de vergunning vermelde) horecalokaliteit of op terras |
Het verstrekken van alcoholhoudende drank (voor gebruik ter plaatse) in een andere ruimte of op een andere plaats dan bij vergunning is toegestaan |
1e constatering: A. indien niet gelegaliseerd kan worden: mededeling dat het verstrekken moet worden gestaakt en waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen B. indien wel gelegaliseerd kan worden: mededeling dat vergunning z.s.m. aangepast moet worden + rapportage bevindingen
2e constatering: A. geen legalisatie mogelijk: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen B. legalisatie mogelijk maar niet aangevraagd: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verstrekking alcoholhoudende drank in betreffende ruimte moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Aanschrijven dat binnen 2 weken aanvraag tot aanpassing van de vergunning moet worden ingediend
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 12, lid 2 |
Verbod verstrekking sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in (de vergunning vermelde) slijtlokaliteit |
Het verstrekken van sterke drank in een andere ruimte dan bij vergunning voor een slijterij is toegestaan |
1e constatering: mededeling dat het verstrekken moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verstrekking sterke drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden.
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art.13, lid 1 |
Verbod verstrekken van alcoholhoudende drank in horecalokaliteit voor gebruik elders dan ter plaatse |
Verkoop alcoholhoudende drank vanuit horecabedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse |
1e constatering: mededeling dat verkoop moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art.13, lid 2 |
Verbod verstrekken van alcoholhoudende drank in een slijterij voor gebruik ter plaatse, tenzij het betreft proeven op verzoek klant |
Verstrekken van alcoholhoudende drank in een slijterij voor gebruik ter plaatse, tenzij het betreft proeven op verzoek klant |
1e constatering: mededeling dat gebruik ter plaatse (anders dan voor proeven op verzoek van de klant) moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat gebruik van alcoholhoudende drank anders dan voor proeven op verzoek van de klant ter plaatse moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 14, lid 1 |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijterij |
De verkoop van andere producten dan drank en bij AmvB aangewezen producten in een slijterij |
1e constatering: mededeling dat verkoop moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van de betreffende producten moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom(€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art.14, lid 2 |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in horecalokaliteit of op terras |
Het tegelijkertijd uitoefenen van de kleinhandel of andere bedrijfsactiviteiten (dan horeca) in een horecalokaliteit of op een terras |
1e constatering: mededeling dat verkoop moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding volgt + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van de betreffende producten moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 15, lid 1 |
Verbod kleinhandel in lokaliteit behorende tot een horeca-inrichting tenzij publiek de betreffende ruimte ook kan bereiken zonder eerst de horecalokaliteit te betreden (m.u.v. supermarkten) |
Het uitoefenen van kleinhandel in een ruimte welke deel uitmaakt van een inrichting waarin ook het horecabedrijf wordt uitgeoefend, tenzij deze ruimte niet (alleen) via de horecalokaliteit bereikbaar is. |
1e constatering: mededeling dat kleinhandel moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat kleinhandel moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Art. 15, lid 2 |
Verbod verbinding tussen slijtlokaliteit en ruimte waar andere bedrijfsactiviteiten worden uitgeoefend (tenzij wordt voldaan aan bij AmvB gestelde voorschriften) |
Situatie waarin slijterij in verbinding met andere verkoopruimte(n) staat (tenzij voldaan wordt aan voorschriften AmvB) |
1e constatering: mededeling dat óf de slijtersactiviteiten óf de andere verkoopactiviteiten* in de inrichting moeten worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen * hangt af van de omstandigheden
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat óf de slijtersactiviteiten óf de andere verkoopactiviteiten in de inrichting*moeten worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden * afhankelijk van de situatie moet het één of het ander gebeuren als verkoopactiviteiten door een ander worden uitgeoefend, dan moeten de slijtersactiviteiten worden stopgezet
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per week dat overtreding voortduurt met max. € 1000,-); na 4 weken volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Art. 16 |
Verbod op verstrekking alcoholhoudende drank via automaten (m.u.v. automaten op hotelkamers) |
Alcoholverstrekking via automaten |
1e constatering: mededeling dat verkoop van alcoholhoudende drank via automaat moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van alcoholhoudende drank via automaat niet is toegestaan met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 17 |
Verbod verkoop alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in een gesloten verpakking |
Verkoop/verstrekking alcoholhoudende drank voor gebruik elders die niet (gesloten) verpakt is |
1e constatering: mededeling dat verkoop van alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking niet is toegestaan met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Art. 18, lid 1 |
Verbod bedrijfsmatige verkoop van zwakalcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse m.u.v. - supermarkten (in samenhang met verkoop van alcoholvrije drank), - winkels waar levensmiddelen en tabaksartikelen worden verkocht, - cafetaria’s e.a. eetgelegenheden. - speciaalzaken in bier en wijnen |
Bedrijfsmatige verkoop van zwakalcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse (behalve vanuit supermarkten, tabakswinkels, cafetaria’s en speciaalzaken voor bier en wijnen). |
1e constatering: mededeling dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Art. 18, lid 3 |
Verplichting dat zwakalcoholhoudende drank zodanig wordt geplaatst dat deze duidelijk van alcoholvrije drank te onderscheiden zijn. |
De zwakalcoholhoudende en alcoholvrije drank staan door elkaar |
1e constatering: mededeling dat zwakalcoholhoudende dranken duidelijk van alcoholvrije dranken gescheiden moet worden met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat zwakalcoholhoudende dranken voor het publiek duidelijk te onderscheiden moeten zijn van alcoholvrije dranken met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 19, lid 1 |
Verbod om gelegenheid te geven sterke drank te bestellen of op bestelling sterke drank af te leveren anders dan in de uitoefening van het slijtersbedrijf of cateringbedrijf |
Het gelegenheid bieden om sterke drank te bestellen (bijv. via internet) en/of het afleveren van sterke drank op bestelling (tenzij deze bestelling is gedaan bij een slijtersbedrijf of cateringbedrijf) |
1e constatering: mededeling dat het op bestelling verkopen en/of afleveren van sterke drank gestaakt moet worden en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat het op bestelling verkopen en/of afleveren van sterke drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art.19, lid 2 |
Verbod op gelegenheid bieden tot het doen van bestellingen voor zwakalcoholhoudende drank anders dan vanuit daartoe in lid 2 aangewezen ruimte |
Het gelegenheid bieden tot het doen van bestellingen voor zwakalcohol- houdende drank anders dan vanuit daartoe in lid 2 aangewezen ruimte |
1e constatering: mededeling dat het gelegenheid bieden tot het doen van bestellingen op deze wijze moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat het op bestelling verkopen en/of afleveren van zwak alcoholische drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 19a |
Bevoegdheid burgemeester om winkels of cafetaria’s waar zwakalcoholhoudende drank mag worden verkocht tijdelijk verkoopverbod op te leggen |
In de betreffende winkel of cafetaria zijn de leeftijdsgrenzen voor de verkoop van zwakalcoholhoudende drank in een periode van 12 maanden 3 keer (of vaker) overtreden |
Bij de eerste 2 constateringen zie acties bij artikel 20, lid 1 en 2 Bij 3de constatering opnieuw rapportage bevindingen en mededeling dat burgemeester tijdelijk verkoopverbod op zal leggen |
Besluit oplegging tijdelijk verkoopverbod voor: 1ste keer: 2 weken 2de keer: 4 weken 3de keer: 12 weken |
Art. 20, lid 1 en 2 |
Verbod op verstrekking alcoholhoudende drank aan personen onder 18 jaar. |
Het niet naleven van de leeftijdsgrenzen |
1e constatering: mededeling dat leeftijdsgrenzen nageleefd moeten worden met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage constateringen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen + voor supermarkten en cafetaria’s waarschuwing dat bij 3de overtreding tijdelijk verkoopverbod wordt opgelegd |
Aanschrijven dat verkoop aan personen onder de 18 jaar niet is toegestaan met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd.
Besluit 1. horeca-inrichtingen: oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) 2. supermarkten + cafetaria’s Nogmaals waarschuwing dat bij volgende keer tijdelijk verkoopverbod zal worden opgelegd |
Art. 20, lid 4 |
Verplichte aanduiding leeftijdsgrens voor verkoop van alcoholhoudende drank |
Het ontbreken van een aanduiding (bij de ingang) van de leeftijdsgrenzen voor alcoholverstrekking |
1e constatering: mededeling dat leeftijdsgrens voor verkoop alcoholhoudende drank duidelijk vermeld moet worden met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat de leeftijdsgrenzen voor alcoholvertrekking duidelijk vermeld moeten worden met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-) (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 20, lid 5 |
Verbod op het toelaten van dronken of onder invloed van drugs verkerende personen in een horeca-lokaliteit, slijtlokaliteit of op een terras |
De aanwezigheid van een dronken of onder invloed van drugs verkerend persoon in een horeca-lokaliteit, slijterij of op het terras van een horecalokaliteit |
1e constatering: mededeling dat het verboden is dronken of onder invloed van drugs verkerende personen in de lokaliteit of op het terras toe te laten + rapportage bevindingen
2e constatering: mededeling dat last onder dwangsom wordt opgelegd + rapportage bevindingen (bestuurlijke boete kan niet) |
Aanschrijven dat het niet toegestaan is om dronken of onder invloed van drugs verkerende personen tot de lokaliteit of op het terras toe te laten met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom(€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 keer volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 20, lid 6 |
Verbod om in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van psychotrope stoffen in een horeca- of slijtlokaliteit dienst te doen |
Het werken in een horeca- of slijtlokaliteit in kennelijke staat van dronkenschap of invloed van drugs |
1e constatering: mededeling dat het verboden is om personen in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van psychotrope stoffen dienst te laten doen + rapportage constateringen
2e constatering: mededeling dat last onder dwangsom wordt opgelegd + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat het niet toegestaan is om dronken of onder invloed van drugs in een slijterij of horecalokaliteit te werken c.q. dienst te doen met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 keer zal bestuursdwang worden toegepast (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 21 |
Verbod op verstrekken alcoholhoudende drank indien dit tot verstoring van openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden |
Het in strijd met een opgelegd verbod verstrekken van alcoholhoudende drank |
1e constatering: mededeling dat verstrekking alcoholhoudende drank onmiddellijk gestaakt moet worden + rapportage bevindingen
2e constatering: Bestuursdwang: inbeslagname alcoholhoudende drank |
Besluit tot last onder bestuursdwang (inbeslagname alcoholhoudende drank) bij voortzetting van verstrekking Eventueel besluit tot sluiting inrichting o.g.v. artikel 174 Gemeentewet |
Art. 22, lid 1 |
Verbod op verstrekken van alcoholhoudende drank door benzinestations en in winkels behorende tot benzinestations en in winkels behorende tot een horecabedrijf langs een auto(snel)weg |
Verkoop van alcoholhoudende drank in (winkels behorende tot) benzinestations en winkels behorende tot een horecalokaliteit langs auto(snel)wegen |
1e constatering: mededeling dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank onmiddellijk moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Art. 22, lid 2 |
Bij AmvB opgelegd verbod op verstrekken van alcoholhoudende drank in stadions betaald voetbal en gebouwen van gezondheids- en onderwijsinstellingen en in zwembaden |
Geen AMvB vastgesteld, dus geen verbod van kracht |
N.v.t. |
|
Art.24, lid 1 en 2 |
Aanwezigheid leidinggevende |
Geen (op het aanhangsel van een vergunning vermelde) leidinggevende of barvrijwilliger (art. 4 inrichtingen) aanwezig |
1e constatering: mededeling dat leidinggevende (op vergunning) aanwezig moet zijn met waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijving met waarschuwing dat bij volgende constatering afwezigheid leidinggevende de vergunning zal worden ingetrokken
Besluit tot intrekking vergunning (o.g.v. art. 31 lid 1c of lid 2b DHW) starten (met inachtneming art. 4:8 Awb) |
Art.24, lid 3
|
Verbod personeel jonger dan 16 jaar |
Personeel in een horecalokaliteit werkzaam jonger dan 16 jaar |
1e constatering: mededeling dat in de inrichting geen personeel onder de 16 jaar werkzaam mag zijn met waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven met waarschuwing dat bij voortzetting overtreding last onder dwangsom wordt opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 25, lid 1 |
Verbod op aanwezigheid van alcoholhoudende drank in voor publiektoegankelijke ruimte of andere ruimte anders dan in een slijters- of horecabedrijf, cafetaria of supermarkt |
Illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte |
1e constatering mededeling dat alcoholhoudende drank onmiddellijk verwijderd moet worden met waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen
2e constatering bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven met waarschuwing dat bij voortzetting overtreding last onder dwangsom wordt opgelegd
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art.25, lid 2 |
Verbod op het toelaten van het nuttigen van alcoholhoudende drank in een voor het publiek toegankelijke ruimte anders dan in de rechtmatige uitoefening van het horecabedrijf |
Het nuttigen van alcoholhoudende drank in een voor publiek toegankelijke ruimte waarvoor geen vergunning is verleend |
1e constatering Mededeling aan eigenaar/ gerechtigde van het gebouw om het gebruik van alcoholhoudende drank in zijn ruimte onmiddellijk moet worden gestaakt en geen alcoholhoudende drank in het pand aanwezig mag zijn met waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen 2e constatering bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven met waarschuwing dat bij voortzetting overtreding een last onder dwangsom wordt opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 25, lid 3 |
Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank in vervoermiddel dat wordt gebruikt voor uitoefening van kleinhandel (m.u.v. levering op bestelling en verkoop van levensmiddelen en/of kruidenierswaren) |
Aanwezigheid van alcoholhoudende drank in verkoopwagen |
1e constatering mededeling aan rechthebbende dat de alcoholhoudende drank onmiddellijk verwijderd moet worden + rapportage bevindingen
2e constatering mededeling dat last onder bestuursdwang wordt opgelegd + rapportage bevindingen (bestuurlijke boete kan niet) |
Aanschrijving dat de verkoop en aanwezigheid van alcoholhoudende drank in/vanuit de verkoopwagen niet is toegestaan en de drank daarom direct verwijderd moet worden met waarschuwing last onder bestuursdwang Besluit last onder bestuursdwang inhoudende dat de alcoholhoudende drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen |
Art. 29, lid 3 |
Vergunning (met aanhangsel) of afschriften hiervan moeten in de inrichting aanwezig zijn |
Vergunning (met aanhangsel) of afschrift hiervan zijn niet in de inrichting aanwezig. |
1e constatering: mededeling dat vergunning met aanhangsel (of afschrift hiervan) in de inrichting aanwezig moeten zijn met waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen
3e constatering: opnieuw bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven: dat vergunning met aanhangsel (of afschrift hiervan) in de inrichting aanwezig moeten zijn en waarschuwing dat bij volgende constatering bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Art. 30 |
Verplichting melding van wijzigingen in omschrijving vergunningsgegevens |
Geen melding gedaan van wijzigingen in vergunningsgegevens |
1e constatering mededeling dat gegevens aangepast moeten worden + waarschuwing + rapportage bevindingen
2e constatering Rapportage bevindingen en mededeling dat burgemeester vergunning zal intrekken |
Aanschrijven dat gegevens vergunning aangepast moeten worden met waarschuwing dat anders vergunning ingetrokken wordt (termijn is 4 weken)
Procedure tot intrekking vergunning starten |
Artikel 31, lid 1c |
Gevaar voor openbare Orde |
Vrees dat van kracht blijven van vergunning gevaar oplevert voor openbare orde en veiligheid |
1ste constatering: rapportage bevindingen 2de constatering opnieuw rapportage constateringen (bestuurlijke boete kan niet !) let op art. 24; aanwezigheidsplicht leidinggevende |
Vooraanschrijven dat: Openbare orde probleem moet worden opgeloste en waarschuwing dat bij volgende constatering vergunning in wordt getrokken
Bij tweede constatering procedure tot intrekking vergunning starten (let vooral op artikel 31 lid 4), met inachtneming van artikel 4:8 Awb en verwijtbaarheidseis. |
Art. 3 juncto art. 35, lid 1 |
Verbod verstrekken van zwakalcoholhoudende bij festiviteiten/evenementen |
Het zonder art. 35 ontheffing of in strijd met de ontheffingsvoorschriften verstrekken van alcoholhoudende drank bij festiviteiten/evenementen |
1e constatering mededeling dat ontheffing vereist is + opleggen bestuurlijke boete + rapportage constateringen
2e constatering: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat evt. volgende keer ontheffing moet worden aangevraagd c.q. de voorschriften correct moeten worden nageleefd
Waarschuwing dat volgende keer evt. preventieve last onder dwangsom zal worden opgelegd |
Art. 3 juncto art. 35, lid 2 |
Verbod verstrekken van zwakalcoholhoudende bij festiviteiten/evenementen |
Het in strijd met de ontheffingsvoorschriften verstrekken van alcoholhoudende drank bij festiviteiten/evenementen |
1e constatering mededeling dat ontheffingsvoorschriften dienen te worden nageleefd |
Aanschrijven dat evt. volgende keer de voorschriften correct moeten worden nageleefd
Waarschuwing dat volgende keer evt. preventieve last onder dwangsom zal worden opgelegd |
Art. 35, lid 4 of art. 4 lid 4 |
Ontheffing of afschrift aanwezig hebben |
Geen ontheffing of afschrift daarvan aanwezig |
1e constatering: wijzen op overtreding en in de gelegenheid stellen om ontheffing op te halen 2e constatering: nog niet aanwezig dan bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven met waarschuwing voor volgende keer |
Artikel 2:28 Algemene Plaatselijke Verordening |
Het is verboden een horecabedrijf te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester. |
Het zonder exploitatievergunning exploiteren van een horecabedrijf. |
Situatie 1: geen vergunning aangevraagd
1ste constatering: mededeling dat de exploitatie van de inrichting onmiddellijk moet worden gestaakt en de vereiste vergunning moet worden aangevraagd + rapportage van constateringen.
2de constatering: indien nog steeds geen vergunning is aangevraagd; schriftelijke rapportage van constateringen
Situatie 2: wel vergunning aangevraagd
Exploitatie in afwachting van vergunning gedogen Situatie 3: vergunning geweigerd
1de constatering: mededeling dat de exploitatie van de inrichting onmiddellijk moet worden gestaakt + schriftelijke rapportage van constateringen |
Vooraanschrijven dat: a. de exploitatie van de inrichting onmiddellijk moet worden gestaakt, en b. exploitatie van de inrichting alleen is toegestaan met een rechtsgeldige vergunning en c. bij voortzetting van de exploitatie bestuurlijk wordt opgetreden.
Besluit oplegging last onder bestuursdwang (sluiting van inrichting) o.g.v. art. 125 Gemeentewet (met inachtneming van art. 4:8 Awb) N.v.t.
Besluit oplegging last onder bestuursdwang (sluiting van inrichting) o.g.v. art. 125 Gemeentewet (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 2:29, lid 2 Algemene Plaatselijke Verordening |
Het is verboden een openbare inrichting voor bezoekers geopend te hebben, of bezoekers in de inrichting te laten verblijven na sluitingstijd. |
Het open zijn buiten de voor de inrichting toegestane openingstijden. |
1e constatering: mededeling dat sluitingstijden nageleefd moeten worden + rapportage constateringen
2e constatering: Rapportage van bevindingen |
Aanschrijven dat sluitingstijden nageleefd moeten worden met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd.
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 1.500,- per geconstateerde overtreding met max. € 6.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 2:34b lid 1 t/m 3 Algemene Plaatselijke Verordening |
Het schenken van alcoholhoudende drank door een paracommerciële rechtspersoon buiten de in dit artikel genoemde tijden |
Er wordt alcoholhoudende drank geschonken buiten de in artikel 2:34b toegestane tijden. |
1e constatering: mededeling dat schenktijden nageleefd moeten worden + rapportage constateringen
2e constatering: Rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat schenktijden nageleefd moeten worden met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd.
Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 750,- per geconstateerde overtreding met max. € 3.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 2:34b lid 4 Algemene Plaatselijke Verordening |
Verbod om als paracommercieel rechtspersoon alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens een bijeenkomst van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de rechtspersoon zijn betrokken. |
Het is niet toegestaan om alcoholhoudende drank te schenken tijdens bijeenkomsten van een paracommercieel rechtspersoon. Het is niet toegestaan alcoholhoudende drank te schenken op bijeenkomsten gericht op personen die niet rechtstreeks betrokken zijn bij de rechtspersoon. |
1de constatering: Mededeling dat exploitant / beheerder per direct dient te stoppen met schenken van drank tijdens bijeenkomst + schriftelijke rapportage van bevindingen.
2de en volgende constatering: Mededeling dat exploitant / beheerder per direct dient te stoppen met schenken tijdens bijeenkomst van drank + schriftelijke rapportage van bevindingen |
Vooraanschrijven dat: a. de exploitant zich dient te houden aan de regelgeving en; b. voorschriften moeten worden nageleefd en waarschuwing dat bij volgende constatering bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit: Oplegging last onder dwangsom (€ 1.500,- per geconstateerde overtreding met max. € 6.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl