Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR39432
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR39432/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007
Geldend van 01-01-2008 t/m 31-12-2012
Intitulé
Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007Burgemeester en wethouders van de gemeente Reeuwijk;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Reeuwijk
b e s l u i t e n:
vast te stellen het:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 - Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
·Wet - de Wet Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens;
·Verordening GBA - de verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Reeuwijk;
·GBA beheerregeling - de beheerregeling als bedoeld in artikel 14 van de Wet;
·GBA - de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Reeuwijk;
·Verantwoordelijke - het College van Burgemeester en Wethouders;
·Beheerder - degene die op grond van de GBA beheerregeling is aangewezen als beheerder;
·Ingeschrevene - degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de GBA van de gemeente is opgenomen;
·Afnemer - Een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene Wet Bestuursrecht;
·Derde - elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Artikel 2 - Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet worden bestanden van de GBA in verband gebracht met andere gemeentelijke registraties. Het doel is de verwerking van persoonsgegevens.
In bijlage 1 worden:
- ·
de betreffende afdelingen c.q. registraties benoemd,
- ·
de betreffende gegevens omschreven
- ·
het doel omschreven waarvoor de gegevensuitwisseling plaatsvindt
- ·
de beheerder van deze verwerkingen benoemd
Aan de beheerder(s) van de gemeentelijke registratie(s) als genoemd in bijlage 1 worden:
- a.
gegevens verstrekt vanuit de GBA en opgenomen in de betreffende registratie, waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie wordt geplaatst;
- b.
gegevens verstrekt indien de onder a genoemde gegevens wijziging ondergaan en waar de binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt.
De gebruikers van de gegevens verklaren strikte geheimhouding over de ontvangen gegevens en dat zij vertrouwelijk en op verantwoorde wijze om gaan met de ter beschikking gestelde gegevens.
Artikel 3 - Rechtstreekse toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen medewerkers van Burgerzaken;
- c.
de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij Burgerzaken;
- d.
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet, de in de bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en onder vermelding van welk doel.
Artikel 4 - Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet worden aan in de bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers systematisch en incidenteel de in deze bijlage genoemde gegevens verstrekt ten behoeve van het in deze bijlage genoemde doel.
De gebruikers van de gegevens verklaren strikte geheimhouding over de ontvangen gegevens en dat zij vertrouwelijk en op verantwoorde wijze om gaan met de ter beschikking gestelde gegevens. De gebruiker verklaart tevens dat verstrekkingen op papier onmiddellijk na gebruik op deugdelijke wijze worden vernietigd.
Artikel 5 - Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, eerste en tweede lid van de Wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan:
- ·
natuurlijke personen;
- ·
de in de bijlage 4vermelde rechtspersonen ten behoeve van de in deze bijlage genoemde doelen.
Gegevensverstrekking als genoemd in dit artikel vindt niet plaats indien het vermoeden bestaat dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene onevenredig wordt geschaad.
Artikel 6 - Geheimhouding van gegevens
De in de artikelen 4 en 5 bedoelde gegevensverstrekking vindt plaats met inachtneming van het in de Wet GBA vastgelegde ten aanzien van de geheimhouding van gegevens.
Artikel 7 - Terugmeldplicht
De in de artikelen 2 t/m 4 genoemde binnengemeentelijke afnemers en de in artikel 5 genoemde natuurlijke en rechtspersonen die gerede twijfel hebben over de juistheid van de verstrekte gegevens uit de basisadministratie (authentiek en niet-authentiek) doen hiervan mededeling aan de informatiebeheerder GBA. Voor de uitvoering van deze procedure wordt verwezen naar de procedure Terugmelding.
Hoofdstuk
Artikel 8 - Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vast te stellen beveiligingsplan.
Artikel 9 - Onvoorziene gevallen
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 10 – Wijzigingen
De informatiebeheerder is bevoegd wijzigingen aan te brengen in de samenstelling van de bij dit Reglement behorende bijlagen 1 tot en met 4.
Artikel 11 - Instructie
Aan alle gebruikers van gegevens uit de GBA wordt dit Reglement ter kennis gebracht.
Artikel 12 - Slotbepalingen
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement GBA 2007".
-
2. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2008.
-
3. Het reglement ligt ter inzage bij de informatiebeheerder GBA.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van Reeuwijk, op 13 november 2007.
De secretaris, De burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl