Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR392808
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR392808/1
Regeling vervallen per 12-04-2023
Machtigingsbesluit klachtbehandeling
Geldend van 04-12-2015 t/m 11-04-2023
Intitulé
Machtigingsbesluit klachtbehandelingDefinities:
- a.
Afhandeling:
- -
het nemen van een klachtbeslissing;
- -
de beslissing tot het buiten behandeling laten van de klacht;
- -
het treffen van een minnelijke regeling met de klager.
- -
- b.
Voorbereiding: o.a. het horen van de klager (hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht).
- c.
Klachtbehandelaar: medewerkers van het team Rechtsbescherming van de afdeling Juridische Zaken (JZ20).
Volg nr. |
Omschrijving |
Bevoegde orgaan |
Machtiging |
Machtiging |
Nadere bepalingen en voorschriften |
Algemeen |
|||||
1 |
Het verdagen van de afhandelingstermijn met ten hoogste 4 weken (art. 9:11 lid 2 Awb) |
Raad B&W Burgemeester |
Klachtbehandelaar |
||
Klachten over de raad |
|||||
2 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht, in de gevallen dat de raad, vanwege het eenvoudige en/of administratief-procedurele karakter van de klacht, de burgemeester heeft gemachtigd tot afhandeling |
Raad |
Burgemeester |
Klachtbehandelaar |
In beginsel beslist de raad zelf over klachten die over hem worden ingediend, na advisering door de Commissie voor bezwaarschriften. De raad kan klachten doorverwijzen naar de burgemeester (als raadsvoorzitter) om deze namens de raad af te handelen. Dit gebeurt steeds per geval. |
3 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
Raad |
Burgemeester |
Griffier |
|
4 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
Raad |
Burgemeester |
Griffier |
|
5 |
Optreden namens de raad in de klachtprocedure, tenzij deraad zelf een vertegenwoordiger heeft aangewezen |
Raad |
Griffier |
Door de griffier aan te wijzen functionaris |
Bij klachten over de raad hoort, tenzij de klacht is doorverwezen naar de burgemeester (alsraadsvoorzitter), de Commissie voor bezwaarschriften de klager en een vertegenwoordiger van de raad. Als de aangewezen functionaris werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het college, treedt hij niet namens de raad op als de leden van de Directieraad, de secretaris of het college daartegen bezwaar heeft/hebben. De raad blijft steeds bevoegd zelf een vertegenwoordiger, bijvoorbeeld uit zijn midden, aan te wijzen. |
6 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
Raad |
Burgemeester |
Griffier |
|
Klachten over de griffier |
|||||
7 |
Afhandeling van klachten |
Raad |
Burgemeester |
Klachten over de griffier worden ter kennisname aan raad gezonden. In voorkomende gevallen kan de raad de afhandeling aan zich houden. In dat geval adviseert de Commissie voor bezwaarschriften |
|
8 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
Raad |
Burgemeester |
||
9 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
Raad |
Burgemeester |
||
10 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht |
Raad |
Burgemeester |
Klachtbehandelaar |
|
11 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
Raad |
Burgemeester |
||
Klachten over griffiemedewerkers |
|||||
12 |
Afhandeling van klachten |
Raad |
Griffier |
||
13 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
Raad |
Griffier |
||
14 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
Raad |
Griffier |
||
15 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht |
Raad |
Griffier |
Klachtbehandelaar |
|
16 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
Raad |
Griffier |
||
Klachten over het college ofeen wethouder |
|||||
17 |
a.beslissing dat de klager niet wordt gehoord vanwege kennelijke ongegrondheid van de klacht; b.besluit tot ongegrondverklaring van de klacht vanwege kennelijke ongegrondheid; c.tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager |
B&W |
Burgemeester |
||
18 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
B&W |
Burgemeester |
AL JZ00 |
|
19 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
B&W |
Burgemeester |
||
20 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht |
B&W |
Klachtbehandelaar |
Klachtbehandelaar |
|
21 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
B&W |
Gemeentesecretaris |
||
Klachten over de burgemeester |
|||||
22 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
Burgemeester |
AL JZ00 |
||
23 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht |
Burgemeester |
Klachtbehandelaar |
||
24 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
Burgemeester |
Gemeentesecretaris |
||
Klachten over de gemeentesecretaris |
|||||
25 |
a.beslissing dat de klager niet wordt gehoord vanwege kennelijke ongegrondheid van de klacht; b.besluit tot ongegrondverklaring van de klacht vanwege kennelijke ongegrondheid; c.tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager. |
B&W |
Burgemeester |
||
26 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
B&W |
Burgemeester |
AL JZ00 |
|
27 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
B&W |
Burgemeester |
AL JZ00 |
|
28 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht |
B&W |
Klachtbehandelaar |
||
29 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
B&W |
Burgemeester |
||
Klachten over een lid van de Directieraad |
|||||
30 |
a.beslissing dat de klager niet wordt gehoord vanwege kennelijke ongegrondheid van de klacht; b.besluit tot ongegrondverklaring van de klacht vanwege kennelijke ongegrondheid; c.tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager. |
B&W |
Burgemeester |
||
31 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
B&W |
Burgemeester |
AL JZ00 |
|
32 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
B&W |
Burgemeester |
AL JZ00 |
|
33 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht |
B&W |
Klachtbehandelaar |
||
34 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
B&W |
Gemeentesecretaris |
||
Klachten over een afdelingshoofd |
|||||
35 |
Afhandeling van klachten |
B&W |
Leden Directieraad |
Klachtbehandelaar |
De machtiging aan de klachtbehandelaar betreft uitsluitend: Het tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager, voor zover de minnelijke regeling geen juridische, financiële of personele consequenties van betekenis heeft voor de gemeente of voor bij de zaak betrokken personen. |
36 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
B&W |
Leden Directieraad |
AL JZ00 |
|
37 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
B&W |
Leden Directieraad |
AL JZ00 |
|
38 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en advisering met het oog op de afhandeling |
B&W |
Leden Directieraad |
Klachtbehandelaar |
|
39 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
B&W |
Leden Directieraad |
||
Klachten over een gedraging van de ambtelijke organisatie of medewerkers met uitzondering van de secretaris, de leden van de Directieraad, de griffier, griffiemedewerkers en afdelingshoofden |
|||||
40 |
Afhandeling van klachten |
B&W |
AH |
Klachtbehandelaar |
In geval van klachten tegen een medewerker van JZ20 (team Rechtsbescherming) wijst AL JZ00 een andere klachtbehandelaar aan. De machtiging aan de klachtbehandelaar betreft uitsluitend: Het tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager, voor zover de minnelijke regeling geen juridische, financiële of personele consequenties van betekenis heeft voor de gemeente of voor bij de zaak betrokken personen. |
41 |
Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb |
B&W |
AH |
AL JZ00 |
|
42 |
Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb |
B&W |
AH |
AL JZ00 |
|
43 |
Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en advisering met het oog op de afhandeling |
B&W |
AH |
Klachtbehandelaar |
In geval van klachten tegen een medewerker van JZ20 (team Rechtsbescherming) wijst AL JZ00 een andere klachtbehandelaar aan |
44 |
Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht |
B&W |
AH |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl