Regeling vervallen per 12-04-2023

Machtigingsbesluit klachtbehandeling

Geldend van 04-12-2015 t/m 11-04-2023

Intitulé

Machtigingsbesluit klachtbehandeling

Definities:

  • a.

    Afhandeling:

    • -

      het nemen van een klachtbeslissing;

    • -

      de beslissing tot het buiten behandeling laten van de klacht;

    • -

      het treffen van een minnelijke regeling met de klager.

  • b.

    Voorbereiding: o.a. het horen van de klager (hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht).

  • c.

    Klachtbehandelaar: medewerkers van het team Rechtsbescherming van de afdeling Juridische Zaken (JZ20).

Volg nr.

Omschrijving

Bevoegde orgaan

Machtiging

Machtiging

Nadere bepalingen en voorschriften

Algemeen

1

Het verdagen van de afhandelingstermijn met ten hoogste 4 weken (art. 9:11 lid 2 Awb)

Raad

B&W

Burgemeester

Klachtbehandelaar

Klachten over de raad

2

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht, in de gevallen dat de raad, vanwege het eenvoudige en/of administratief-procedurele karakter van de klacht, de burgemeester heeft gemachtigd tot afhandeling

Raad

Burgemeester

Klachtbehandelaar

In beginsel beslist de raad zelf over klachten die over hem worden ingediend, na advisering door de Commissie voor bezwaarschriften. De raad kan klachten

doorverwijzen naar de burgemeester (als raadsvoorzitter) om deze namens de raad af te handelen. Dit gebeurt steeds per geval.

3

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

Raad

Burgemeester

Griffier

4

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

Raad

Burgemeester

Griffier

5

Optreden namens de raad in de klachtprocedure, tenzij deraad zelf een vertegenwoordiger heeft aangewezen

Raad

Griffier

Door de griffier aan te wijzen functionaris

Bij klachten over de raad hoort, tenzij de klacht is doorverwezen naar de burgemeester (alsraadsvoorzitter), de Commissie voor bezwaarschriften de klager en een vertegenwoordiger van de raad. Als de aangewezen functionaris werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het college, treedt hij niet namens de raad op als de leden van de Directieraad, de secretaris of het college daartegen bezwaar heeft/hebben. De raad blijft steeds bevoegd zelf een vertegenwoordiger, bijvoorbeeld uit zijn midden, aan te wijzen.

6

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

Raad

Burgemeester

Griffier

Klachten over de griffier

7

Afhandeling van klachten

Raad

Burgemeester

Klachten over de griffier worden ter kennisname aan raad gezonden. In voorkomende gevallen kan de raad de afhandeling aan zich houden. In dat geval adviseert de Commissie voor bezwaarschriften

8

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

Raad

Burgemeester

9

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

Raad

Burgemeester

10

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht

Raad

Burgemeester

Klachtbehandelaar

11

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

Raad

Burgemeester

Klachten over griffiemedewerkers

12

Afhandeling van klachten

Raad

Griffier

13

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

Raad

Griffier

14

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

Raad

Griffier

15

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht

Raad

Griffier

Klachtbehandelaar

16

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

Raad

Griffier

Klachten over het college ofeen wethouder

17

a.beslissing dat de klager niet wordt gehoord vanwege kennelijke ongegrondheid van de klacht;

b.besluit tot ongegrondverklaring van de klacht vanwege kennelijke ongegrondheid;

c.tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager

B&W

Burgemeester

18

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

B&W

Burgemeester

AL JZ00

19

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

B&W

Burgemeester

20

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht

B&W

Klachtbehandelaar

Klachtbehandelaar

21

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

B&W

Gemeentesecretaris

Klachten over de burgemeester

22

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

Burgemeester

AL JZ00

23

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht

Burgemeester

Klachtbehandelaar

24

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

Burgemeester

Gemeentesecretaris

Klachten over de gemeentesecretaris

25

a.beslissing dat de klager niet wordt gehoord vanwege kennelijke ongegrondheid van de klacht;

b.besluit tot ongegrondverklaring van de klacht vanwege kennelijke ongegrondheid;

c.tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager.

B&W

Burgemeester

26

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

B&W

Burgemeester

AL JZ00

27

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

B&W

Burgemeester

AL JZ00

28

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht

B&W

Klachtbehandelaar

29

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

B&W

Burgemeester

Klachten over een lid van de Directieraad

30

a.beslissing dat de klager niet wordt gehoord vanwege kennelijke ongegrondheid van de klacht;

b.besluit tot ongegrondverklaring van de klacht vanwege kennelijke ongegrondheid;

c.tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager.

B&W

Burgemeester

31

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

B&W

Burgemeester

AL JZ00

32

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

B&W

Burgemeester

AL JZ00

33

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en de advisering met het oog op de afhandeling van de klacht

B&W

Klachtbehandelaar

34

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

B&W

Gemeentesecretaris

Klachten over een afdelingshoofd

35

Afhandeling van klachten

B&W

Leden Directieraad

Klachtbehandelaar

De machtiging aan de klachtbehandelaar betreft uitsluitend:

Het tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager, voor zover de minnelijke regeling geen juridische, financiële of personele consequenties van betekenis heeft voor de gemeente of voor bij de zaak betrokken personen.

36

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

B&W

Leden Directieraad

AL JZ00

37

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

B&W

Leden Directieraad

AL JZ00

38

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en

advisering met het oog op de afhandeling

B&W

Leden Directieraad

Klachtbehandelaar

39

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

B&W

Leden Directieraad

Klachten over een gedraging van de ambtelijke organisatie of medewerkers met uitzondering van de secretaris, de leden van de Directieraad, de griffier, griffiemedewerkers en afdelingshoofden

40

Afhandeling van klachten

B&W

AH

Klachtbehandelaar

In geval van klachten tegen een medewerker van JZ20 (team Rechtsbescherming) wijst AL JZ00 een andere klachtbehandelaar aan.

De machtiging aan de klachtbehandelaar betreft uitsluitend:

Het tegemoetkomen aan de klacht in minnelijk overleg met de klager, voor zover de minnelijke regeling geen juridische, financiële of personele consequenties van betekenis heeft voor de gemeente of voor bij de zaak betrokken personen.

41

Beslissen dat de klacht niet-ontvankelijk is op grond van art. 9:4 Awb

B&W

AH

AL JZ00

42

Beslissen om de klacht niet in behandeling te nemen op grond van art. 9:8 Awb

B&W

AH

AL JZ00

43

Het verrichten van de voorbereidingshandelingen en advisering met het oog op de afhandeling

B&W

AH

Klachtbehandelaar

In geval van klachten tegen een medewerker van JZ20 (team Rechtsbescherming) wijst AL JZ00 een andere klachtbehandelaar aan

44

Het verschaffen van inlichtingen aan de Nationale ombudsman als deze om een onderzoek is verzocht

B&W

AH