Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3928
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3928/1
Regeling vervallen per 21-02-2014
Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Geldend van 27-06-2008 t/m 01-06-2011
Intitulé
Verordening Gemeentelijke Basisadministratie PersoonsgegevensHoofdstuk 1 Algemene bepalingen
-
- 1.
Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.
- 2.
De bijlagen maken deel uit van deze verordening.
- 1.
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
-
Deze verordening verstaat onder (in alfabetische volgorde):
- a.
aangehaakte gegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;
- b.
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
- c.
algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;
- d.
authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;
- e.
autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;
- f.
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;
- g.
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;
- h.
Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- i.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
- j.
GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- k.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
- l.
persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;
- m.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- n.
verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- o.
verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.
- a.
-
Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens
-
- 1.
Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot, dan wel worden de beschikbare gegevens in de GBA verstrekt voor de vervulling van hun taak.
- 2.
De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.
- 3.
De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.
- 1.
Artikel 3 Beheer van de GBA
-
-
- 1.
Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Inwonerszaken.
- 2.
De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.
- 1.
-
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
-
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde afdelingen, de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA
-
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
- 1.
de beheerder;
- 2.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Inwonerszaken;
- 3.
met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
- 1.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
-
- 1.
Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
- 2.
De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.
In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
- -
het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;
- -
de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
- -
een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
- 1.
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
- 1.
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
- 2.
De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
-
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
- a.
buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:
- b.
de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.
- a.
Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Sint-Michielsgestel 2008
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
-
De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
- a.
informatie te leveren aan de Afdeling Inwonerszaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze afdeling moeten worden uitgevoerd;
- b.
de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
- c.
een ingeschrevene van de hem betreffende gegevens te voorzien;
- d.
statistische informatie te leveren.
- a.
Artikel 10 Aangehaakte gegevens
-
- 1.
Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.
- 2.
De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.
- 1.
Artikel 11 Wijze van verkrijging
-
Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door medewerkers van de afdeling Inwonerszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
-
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
-
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
-
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Artikel 15 Rechten van de burger
-
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 16 Beveiliging
-
De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de GBA als zodanig zijn opgenomen.
Artikel 17 Terugmelding
-
- 1.
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.
- 2.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.
- 3.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.
- 1.
Artikel 18 Slotbepalingen
-
1. De verordening GBA vastgesteld op 23 december 2004 wordt ingetrokken per moment van inwerkingtreding van deze verordening.
-
2. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.
-
3. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.
-
4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Sint-Michielsgestel 2008.
-
5. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.
Ondertekening
De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 mei 2008;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;
B E S L U I T :
De navolgende verordening vast te stellen:
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 12 juni 2008.
De raad voornoemd.
De griffier, de secretaris
Bijlage
Bijlage 1: Verbanden met andere gemeentelijke registraties.
- 1.
Het datadistributiesysteem (DDS) wordt beheerd onder verantwoordelijkheid van de afdeling BMO.
- 2.
De leerplichtadministratie (RBL) wordt beheerd onder verantwoordelijkheid van de afdeling Inwonerszaken.
Omschrijving |
Rubriek |
DDS |
RBL |
Categorie 01 Persoon |
|||
A-nummer |
01.01.10 |
X |
X |
BSN |
01.01.20 |
X |
X |
Voornamen |
01.02.10 |
X |
X |
Adellijke titel/predikaat |
01.02.20 |
X |
X |
Voorvoegsel geslachtsnaam |
01.02.30 |
X |
X |
Geslachtsnaam |
01.02.40 |
X |
X |
Geboortedatum |
01.03.10 |
X |
X |
Geboorteplaats |
01.03.20 |
X |
X |
Geboorteland |
01.03.30 |
X |
X |
Geslachtsaanduiding |
01.04.10 |
X |
X |
Aanduiding naamgebruik |
01.61.10 |
X |
X |
Aanduiding gegevens in onderzoek |
01.83.10 |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
01.83.20 |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
01.83.30 |
X |
X |
Categorie 02 Ouder 1 |
|||
A-nummer |
02.01.10 |
X |
X |
BSN |
02.01.20 |
X |
|
Voornamen |
02.02.10 |
X |
X |
Adellijke titel/predikaat |
02.02.20 |
X |
X |
Voorvoegsel geslachtsnaam |
02.02.30 |
X |
X |
Geslachtsnaam |
02.02.40 |
X |
X |
Geboortedatum |
02.03.10 |
X |
X |
Geboorteplaats |
02.03.20 |
X |
X |
Geboorteland |
02.03.30 |
X |
X |
Geslachtsaanduiding |
02.04.10 |
X |
X |
Datum ingang fam. betrekking |
02.62.10 |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
02.83.10 |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
02.83.20 |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
02.83.30 |
X |
X |
Categorie 03 Ouder 2 |
|||
A-nummer |
03.01.10 |
X |
X |
BSN |
03.02.20 |
X |
|
Voornamen |
03.02.10 |
X |
X |
Adellijke titel/predikaat |
03.02.20 |
X |
X |
Voorvoegsel geslachtsnaam |
03.02.30 |
X |
X |
Geslachtsnaam |
03.02.40 |
X |
X |
Geboortedatum |
03.03.10 |
X |
X |
Geboorteplaats |
03.03.20 |
X |
X |
Geboorteland |
03.03.30 |
X |
X |
Geslachtsaanduiding |
03.04.10 |
X |
X |
Datum ingang fam. betrekking |
03.62.10 |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
03.83.10 |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
03.83.20 |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
03.83.30 |
X |
X |
Categorie 04 Nationaliteit |
|||
Nationaliteit |
04.05.10 |
X |
X |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
04.65.10 |
X |
X |
Gemeente document |
04.82.10 |
||
Beschrijving document |
04.82.30 |
||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
04.83.10 |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
04.83.20 |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
04.83.30 |
X |
X |
Ingangsdatum geldigheid |
04.85.10 |
X |
|
Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap |
|||
A-nummer |
05.01.10 |
X |
|
BSN |
05.01.20 |
X |
|
Voornamen |
05.02.10 |
X |
|
Adellijke titel/predikaat |
05.02.20 |
X |
|
Voorvoegsel geslachtsnaam |
05.02.30 |
X |
|
Geslachtsnaam |
05.02.40 |
X |
|
Geboortedatum |
05.03.10 |
X |
|
Geboorteplaats |
05.03.20 |
X |
|
Geboorteland |
05.03.30 |
X |
|
Geslachtsaanduiding |
05.04.10 |
X |
|
Datum sluiting |
05.06.10 |
X |
|
Plaats sluiting |
05.06.20 |
X |
|
Land sluiting |
05.06.30 |
X |
|
Datum ontbinding |
05.07.10 |
X |
|
Plaats ontbinding |
05.07.20 |
X |
|
Land ontbinding |
05.07.30 |
X |
|
Reden ontbinding |
05.07.40 |
X |
|
Soort verbintenis |
05.15.10 |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
05.83.10 |
X |
|
Datum ingang onderzoek |
05.83.20 |
X |
|
Datum einde onderzoek |
05.83.30 |
X |
|
Categorie 06 Overlijden |
|||
Datum overlijden |
06.08.10 |
X |
X |
Plaats overlijden |
06.08.20 |
||
Land overlijden |
06.08.30 |
||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
06.83.10 |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
06.83.20 |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
06.83.30 |
X |
X |
Categorie 07 Inschrijving |
|||
Datum opschorting bijhouding |
07.67.10 |
X |
|
Reden opschorting bijhouding |
07.67.20 |
X |
|
Indicatie geheim |
07.70.10 |
X |
X |
Categorie 08 Verblijfplaats |
|||
Gemeente van inschrijving |
08.09.10 |
X |
X |
Datum inschrijving |
08.09.20 |
X |
X |
Functie adres |
08.10.10 |
X |
X |
Gemeentedeel |
08.10.20 |
X |
X |
Datum aanvang adreshouding |
08.10.30 |
X |
X |
Straatnaam |
08.11.10 |
X |
X |
Huisnummer |
08.11.20 |
X |
X |
Huisletter |
08.11.30 |
X |
X |
Huisnummertoevoeging |
08.11.40 |
X |
X |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.50 |
X |
X |
Postcode |
08.11.60 |
X |
X |
Locatiebeschrijving |
08.12.10 |
X |
X |
Land waarnaar vertrokken |
08.13.10 |
X |
X |
Datum vertrek uit Nederland |
08.13.20 |
X |
X |
Adres buitenland 1 |
08.13.30 |
X |
|
Adres buitenland 2 |
08.13.40 |
X |
|
Adres buitenland 3 |
08.13.50 |
X |
|
Datum vestiging in Nederland |
08.14.20 |
X |
X |
Aanduiding gegevens in onderzoek |
08.83.10 |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
08.83.20 |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
08.83.30 |
X |
X |
Categorie 09 Kind |
|||
A-nummer |
09.01.10 |
X |
|
BSN |
09.01.20 |
X |
|
Voornamen |
09.02.10 |
X |
|
Adellijke titel/predikaat |
09.02.20 |
X |
|
Voorvoegsel geslachtsnaam |
09.02.30 |
X |
|
Geslachtsnaam |
09.02.40 |
X |
|
Geboortedatum |
09.03.10 |
X |
|
Geboorteplaats |
09.03.20 |
X |
|
Geboorteland |
09.03.30 |
X |
|
Datum ingang familierechterlijke betrekking |
09.62.10 |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
09.83.10 |
X |
|
Datum ingang onderzoek |
09.83.20 |
X |
|
Datum einde onderzoek |
09.83.30 |
X |
|
Categorie 10 Verblijfstitel |
|||
Aanduiding verblijfstitel |
10.39.10 |
X |
|
Datum einde verblijfstitel |
10.39.20 |
X |
|
Ingangsdatum verblijfstitel |
10.39.30 |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
10.83.10 |
X |
|
Datum ingang onderzoek |
10.83.20 |
X |
|
Datum einde onderzoek |
10.83.30 |
X |
|
Categorie 11 Gezagsverhouding |
|||
Indicatie gezag minderjarige |
11.32.10 |
X |
X |
Indicatie curatelenregister |
11.33.10 |
X |
X |
Aanduiding gegevens in onderzoek |
11.83.10 |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
11.83.20 |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
11.83.30 |
X |
X |
Categorie 12 Reisdocument |
|||
Soort Nederlands reisdocument |
12.35.10 |
X |
|
Nummer Nederlands reisdocument |
12.35.20 |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
12.83.10 |
X |
|
Datum ingang onderzoek |
12.83.20 |
X |
|
Datum einde onderzoek |
12.83.30 |
X |
|
Categorie 13 Kiesrecht |
|||
Aanduiding uitgesloten kiesrecht |
13.38.10 |
X |
|
Einddatum uitsluiting kiesrecht |
13.38.20 |
X |
|
Categorie 21 Verwijzing |
|||
A-nummer |
21.01.10 |
X |
|
BSN |
21.01.20 |
X |
|
Voornamen |
21.02.10 |
X |
|
Adellijke titel/predikaat |
21.02.20 |
X |
|
Voorvoegsel geslachtsnaam |
21.02.30 |
X |
|
Geslachtsnaam |
21.02.40 |
X |
|
Geboortedatum |
21.03.10 |
X |
|
Geboorteplaats |
21.03.20 |
X |
|
Geboorteland |
21.03.30 |
X |
|
Gemeente van uitschrijving |
21.09.10 |
X |
X |
Datum uitschrijving |
21.09.20 |
X |
X |
Straatnaam |
21.11.10 |
X |
X |
Huisnummer |
21.11.20 |
X |
X |
Huisletter |
21.11.30 |
X |
X |
Huisnummertoevoeging |
21.11.40 |
X |
X |
Aanduiding bij huisnummer |
21.11.50 |
X |
X |
Postcode |
21.11.60 |
X |
X |
Locatiebeschrijving |
21.12.10 |
X |
X |
Indicatie geheim |
21.70.10 |
X |
X |
Aangehaakte gegevens |
|||
Voorletters |
X |
X |
|
Burgerlijke staat |
X |
X |
|
Gezinsverhouding en -relatie |
X |
Bijlage 2:
Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden.
De volgende organisatieonderdelen zijn, op basis van hun wettelijke taken, geautoriseerd voor een rechtstreekse toegang tot de GBA:
Basisset Algemeen:
De afdelingen Ontwikkeling, BMO, Inwonerszaken, Uitvoering en Vergunningen en Handhaving, alsmede het Bedrijfsbureau en het Stafbureau.
Basisset Vastgoedviewer: alle afdelingen.
Communicatie: Afdeling Stafbureau.
Wegwijs/WMO: Afdeling Inwonerszaken, cluster Wegwijs.
Uitgebreid profiel: Afdeling Uitvoering, Afdeling BMO
Receptie: Afdeling Inwonerszaken, cluster receptie.
De overige organisatieonderdelen zijn op grond van hun algemene en administratieve taken geautoriseerd voor een basisset persoonsgegevens, enerzijds ten behoeve van het raadplegen van persoonsgegevens in de GBA (basisset algemeen) en anderzijds ten behoeve van het raadplegen van persoonsgegevens in relatie tot objecten (basisset Vastgoedviewer).
Omschrijving |
Rubriek |
Basisset algemeen |
Basisset Vastgoedviewer |
Communicatie |
Wegwijs/Wmo |
Uitgebreid profiel |
Receptie |
Categorie 01 Persoon |
|||||||
A-nummer |
01.01.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
BSN |
01.01.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Voornamen |
01.02.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Adellijke titel/predikaat |
01.02.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Voorvoegsel geslachtsnaam |
01.02.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Geslachtsnaam |
01.02.40 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Geboortedatum |
01.03.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Geboorteplaats |
01.03.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Geboorteland |
01.03.30 |
X |
X |
X |
|||
Geslachtsaanduiding |
01.04.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Aanduiding naamgebruik |
01.61.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Registergemeente akte |
01.81.10 |
X |
X |
X |
|||
Aktenummer |
01.81.20 |
X |
X |
X |
|||
Gemeente document |
01.82.10 |
X |
X |
X |
|||
Beschrijving document |
01.82.30 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
01.83.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Datum ingang onderzoek |
01.83.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Datum einde onderzoek |
01.83.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Ingangsdatum geldigheid |
01.85.10 |
X |
X |
||||
Categorie 02 Ouder 1 |
|||||||
A-nummer |
02.01.10 |
X |
X |
X |
|||
BSN |
02.01.20 |
X |
X |
X |
|||
Groep naam |
02.02.00 |
X |
X |
X |
|||
Voornamen ouder 1 |
02.02.10 |
X |
X |
X |
|||
Adellijke titel/predikaat ouder 1 |
02.02.20 |
X |
X |
X |
|||
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder 1 |
02.02.30 |
X |
X |
X |
|||
Geslachtsnaam ouder 1 |
02.02.40 |
X |
X |
X |
|||
Geboortedatum |
02.03.10 |
X |
X |
||||
Geboorteplaats |
02.03.20 |
X |
X |
||||
Geboorteland |
02.03.30 |
X |
X |
||||
Geslachtsaanduiding |
02.04.10 |
X |
X |
||||
Datum ingang fam. betrekking |
02.62.10 |
X |
X |
||||
Aanduiding naamgebruik |
02.61.10 |
X |
X |
||||
Registergemeente akte |
02.81.10 |
X |
X |
||||
Aktenummer |
02.81.20 |
X |
X |
||||
Gemeente document |
02.82.10 |
X |
X |
||||
Beschrijving document |
02.82.30 |
X |
X |
||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
02.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
02.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
02.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 03 Ouder 2 |
|||||||
A-nummer |
03.01.10 |
X |
X |
X |
|||
BSN |
03.01.20 |
X |
X |
X |
|||
Groep naam |
03.02.00 |
X |
X |
X |
|||
Voornamen ouder 2 |
03.02.10 |
X |
X |
X |
|||
Adellijke titel/predikaat ouder 2 |
03.02.20 |
X |
|||||
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder 2 |
03.02.30 |
X |
X |
X |
|||
Geslachtsnaam ouder 2 |
03.02.40 |
X |
X |
X |
|||
Groep geboorte |
03.03.00 |
||||||
Geboortedatum |
03.03.10 |
X |
X |
||||
Geboorteplaats |
03.03.20 |
X |
X |
||||
Geboorteland |
03.03.30 |
X |
X |
||||
Geslachtsaanduiding |
03.04.10 |
X |
X |
||||
Datum ingang fam. betrekking |
03.62.10 |
||||||
Aanduiding naamgebruik |
03.61.10 |
X |
X |
||||
Registergemeente akte |
03.81.10 |
X |
X |
||||
Aktenummer |
03.81.20 |
X |
X |
||||
Gemeente document |
03.82.10 |
X |
X |
||||
Beschrijving document |
03.82.30 |
X |
X |
||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
03.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
03.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
03.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
03.85.10 |
||||||
Categorie 04 Nationaliteit |
|||||||
Nationaliteit |
04.05.10 |
X |
X |
X |
|||
Reden verkrijging |
04.63.10 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
04.65.10 |
X |
X |
X |
|||
Gemeente document |
04.82.10 |
X |
X |
X |
|||
Beschrijving document |
04.82.30 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
04.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
04.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
04.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
04.85.10 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 54 Nationaliteit (historisch) |
|||||||
Nationaliteit |
54.05.10 |
X |
X |
X |
|||
Reden verkrijging |
54.63.10 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
54.65.10 |
X |
X |
X |
|||
Gemeente document |
54.82.10 |
X |
X |
X |
|||
Beschrijving document |
54.82.30 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
54.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
54.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
54.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
54.85.10 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap |
|||||||
A-nummer |
05.01.10 |
X |
X |
X |
|||
Voornamen |
05.02.10 |
X |
X |
X |
|||
Voornamen echtg./partner (+ tit) |
05.02.11 |
X |
X |
X |
|||
Adellijke titel/predikaat |
05.02.20 |
X |
X |
X |
|||
Voorvoegsel geslachtsnaam |
05.02.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Geslachtsnaam |
05.02.40 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Geboortedatum |
05.03.10 |
X |
X |
X |
|||
Geboorteplaats |
05.03.20 |
X |
X |
X |
|||
Geboorteland |
05.03.30 |
X |
X |
X |
|||
Geslachtsaanduiding |
05.04.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum sluiting |
05.06.10 |
X |
X |
X |
|||
Plaats sluiting |
05.06.20 |
X |
X |
X |
|||
Land sluiting |
05.06.30 |
X |
X |
X |
|||
Datum ontbinding |
05.07.10 |
X |
X |
X |
|||
Plaats ontbinding |
05.07.20 |
X |
X |
X |
|||
Land ontbinding |
05.07.30 |
X |
X |
X |
|||
Reden ontbinding |
05.07.40 |
X |
X |
X |
|||
Soort verbintenis |
05.15.10 |
X |
X |
X |
|||
Registergemeente akte |
05.81.10 |
X |
X |
X |
|||
Aktenummer |
05.81.20 |
X |
X |
X |
|||
Gemeente document |
05.82.10 |
X |
X |
X |
|||
Beschrijving document |
05.82.30 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
05.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
05.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
05.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
05.85.10 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 55 Huwelijk/geregistreerd partnerschap (historisch) |
|||||||
Aktenummer |
55.81.20 |
X |
X |
||||
Gemeente document |
55.82.10 |
X |
X |
||||
Beschrijving document |
55.82.30 |
X |
X |
||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
55.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
55.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
55.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
55.85.10 |
X |
X |
||||
Categorie 06 Overlijden |
|||||||
Datum overlijden |
06.08.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Plaats overlijden |
06.08.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Land overlijden |
06.08.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
06.83.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum ingang onderzoek |
06.83.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum einde onderzoek |
06.83.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Categorie 07 Inschrijving |
|||||||
Datum eerste inschrijving GBA |
07.68.10 |
X |
X |
X |
|||
Gemeente waar PK zich bevindt |
07.69.10 |
X |
X |
X |
|||
Indicatie geheim |
07.70.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
PK-geg volledig meegeconverteerd |
07.87.10 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 08 Verblijfplaats |
|||||||
Gemeente van inschrijving |
08.09.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum inschrijving |
08.09.20 |
X |
X |
X |
|||
Functie adres |
08.10.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Gemeentedeel |
08.10.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum aanvang adreshouding |
08.10.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Straatnaam |
08.11.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Adres |
08.11.13 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Huisnummer |
08.11.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Huisletter |
08.11.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Huisnummertoevoeging |
08.11.40 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.50 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Postcode |
08.11.60 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Woonplaats |
08.11.61 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Locatiebeschrijving |
08.12.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Land waarnaar vertrokken |
08.13.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum vertrek uit Nederland |
08.13.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Adres buitenland deel 1 |
08.13.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Adres buitenland deel 2 |
08.13.40 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Adres buitenland deel 3 |
08.13.50 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
08.83.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum ingang onderzoek |
08.83.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum einde onderzoek |
08.83.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum vestiging in Nederland |
08.14.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Categorie 58 Verblijfplaats (historisch) |
|||||||
Gemeente van inschrijving |
58.09.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum inschrijving |
58.09.20 |
X |
X |
X |
|||
Functie adres |
58.10.10 |
X |
X |
X |
|||
Gemeentedeel |
58.10.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum aanvang adreshouding |
58.10.30 |
X |
X |
X |
|||
Straatnaam |
58.11.10 |
X |
X |
X |
|||
Huisnummer |
58.11.20 |
X |
X |
X |
|||
Huisletter |
58.11.30 |
X |
X |
X |
|||
Huisnummertoevoeging |
58.11.40 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.50 |
X |
X |
X |
|||
Postcode |
58.11.60 |
X |
X |
X |
|||
Locatiebeschrijving |
58.12.10 |
X |
X |
X |
|||
Land waarnaar vertrokken |
58.13.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum vestiging in Nederland |
58.14.20 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
58.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
58.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
58.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 09 Kind |
|||||||
A-nummer |
09.01.10 |
X |
X |
X |
|||
Voornamen |
09.02.10 |
X |
X |
X |
|||
Adellijke titel/predikaat |
09.02.20 |
X |
X |
X |
|||
Voorvoegsel geslachtsnaam |
09.02.30 |
X |
X |
X |
|||
Geslachtsnaam |
09.02.40 |
X |
X |
X |
|||
Geboortedatum |
09.03.10 |
X |
X |
X |
|||
Geboorteplaats |
09.03.20 |
X |
X |
X |
|||
Geboorteland |
09.03.30 |
X |
X |
X |
|||
Registergemeente akte |
09.81.10 |
X |
X |
X |
|||
Aktenummer |
09.81.20 |
X |
X |
X |
|||
Gemeente document |
09.82.10 |
X |
X |
X |
|||
Beschrijving document |
09.82.30 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
09.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
09.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
09.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
09.85.10 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 10 Verblijfstitel |
|||||||
Aanduiding verblijfstitel |
10.39.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde verblijfstitel |
10.39.20 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum verblijfstitel |
10.39.30 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
10.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
10.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
10.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
10.85.10 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 11 Gezagsverhouding |
|||||||
Indicatie gezag minderjarige |
11.32.10 |
X |
X |
X |
|||
Indicatie curatelenregister |
11.33.10 |
X |
X |
X |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
11.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
11.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
11.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Categorie 12 Reisdocumenten |
|||||||
Soort Nederlands reisdocument |
12.35.10 |
X |
X |
X |
X |
||
Nummer Nederlands reisdocument |
12.35.20 |
X |
X |
X |
X |
||
Datum uitgifte Ned reisdocument |
12.35.30 |
X |
|||||
Autoriteit van afgifte Ned reisdocument |
12.35.40 |
X |
|||||
Datum einde geldigheid Ned. reisdoc |
12.35.50 |
X |
|||||
Datum inh/vermissing Ned. reisdoc |
12.35.60 |
X |
|||||
Aand. Inh/vermissing Ned. reisdoc |
12.35.70 |
X |
|||||
Signalering Ned. Reisdocument |
12.36.10 |
X |
|||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
12.83.10 |
X |
X |
X |
X |
||
Datum ingang onderzoek |
12.83.20 |
X |
X |
X |
X |
||
Datum einde onderzoek |
12.83.30 |
X |
X |
X |
X |
||
Categorie 21 Verwijzing |
|||||||
A-nummer |
21.01.10 |
X |
X |
X |
|||
BSN |
21.01.20 |
X |
X |
X |
|||
Voornamen |
21.02.10 |
X |
X |
X |
|||
Adellijke titel/predikaat |
21.02.20 |
X |
X |
X |
|||
Voorvoegsel geslachtsnaam |
21.02.30 |
X |
X |
X |
|||
Geslachtsnaam |
21.02.40 |
X |
X |
X |
|||
Geboortedatum |
21.03.10 |
X |
X |
X |
|||
Geboorteplaats |
21.03.20 |
X |
X |
X |
|||
Geboorteland |
21.03.30 |
X |
X |
X |
|||
Gemeente van uitschrijving |
21.09.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Datum uitschrijving |
21.09.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Straatnaam |
21.11.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Huisnummer |
21.11.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Huisletter |
21.11.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Huisnummertoevoeging |
21.11.40 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Aanduiding bij huisnummer |
21.11.50 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Postcode |
21.11.60 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Locatiebeschrijving |
21.12.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Indicatie geheim |
21.70.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Aanduiding gegevens in onderzoek |
21.83.10 |
X |
X |
X |
|||
Datum ingang onderzoek |
21.83.20 |
X |
X |
X |
|||
Datum einde onderzoek |
21.83.30 |
X |
X |
X |
|||
Ingangsdatum geldigheid |
21.85.10 |
X |
X |
X |
|||
Aangehaakte gegevens |
|||||||
Voorletters persoon |
X |
X |
X |
X |
X |
||
Voornamen kind (+ pred) |
X |
X |
X |
X |
X |
||
Burgerlijke staat |
X |
X |
X |
X |
X |
||
Gezinsverhouding en -relatie |
X |
X |
X |
Bijlage 3: Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Aan de Afdeling BMO, cluster facilitaire zaken;
Afdeling Uitvoering, buitendienst;
Afdeling Ontwikkeling: Zorg voor jeugd, kunnen periodiek systematische verstrekkinge uit de GBA plaatsvinden.
Omschrijving |
Rubriek |
Facilitaire zaken |
Uitvoering buitendienst |
Zorg voor jeugd |
Categorie 01 Persoon |
||||
A-nummer |
01.01.10 |
X |
X |
X |
BSN |
01.01.20 |
X |
X |
X |
Voornamen |
01.02.10 |
X |
X |
X |
Adellijke titel/predikaat |
01.02.20 |
X |
X |
X |
Voorvoegsel geslachtsnaam |
01.02.30 |
X |
X |
X |
Geslachtsnaam |
01.02.40 |
X |
X |
X |
Geboortedatum |
01.03.10 |
X |
X |
X |
Geboorteplaats |
01.03.20 |
X |
X |
X |
Geboorteland |
01.03.30 |
X |
X |
X |
Geslachtsaanduiding |
01.04.10 |
X |
X |
X |
Aanduiding naamgebruik |
01.61.10 |
X |
X |
X |
Categorie 06 Overlijden |
||||
Datum overlijden |
06.08.10 |
X |
X |
X |
Plaats overlijden |
06.08.20 |
X |
X |
X |
Land overlijden |
06.08.30 |
X |
X |
X |
Categorie 07 Inschrijving |
||||
Indicatie geheim |
07.70.10 |
X |
X |
X |
Categorie 08 Verblijfplaats |
||||
Functie adres |
08.10.10 |
X |
X |
X |
Gemeentedeel |
08.10.20 |
X |
X |
X |
Straatnaam |
08.11.10 |
X |
X |
X |
Huisnummer |
08.11.20 |
X |
X |
X |
Huisletter |
08.11.30 |
X |
X |
X |
Huisnummertoevoeging |
08.11.40 |
X |
X |
X |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.50 |
X |
X |
X |
Postcode |
08.11.60 |
X |
X |
X |
Locatiebeschrijving |
08.12.10 |
X |
X |
X |
Categorie 10 Verblijfstitel |
||||
Aanduiding verblijfstitel |
10.39.10 |
X |
X |
X |
Bijlage 4: Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Het beleid van de gemeente is geen gegevens te verstrekken op grond van deze bepaling in de verordening. Mocht in de toekomst het noodzakelijk of wenselijk zijn dit beleid te wijzigen, dan beperken de verstrekkingen zich tot de hierna vermelde gegevens en voorwaarden.
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan.
Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk nietcommercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.
Bijlage 5: Overzicht van aangehaakte gegevens
- ·
Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen;
- ·
Burgerlijke staat (ongehuwd, gehuwd, gescheiden, weduwe/weduwnaar, geregistreerd partner, gescheiden geregistreerd partner, achtergebleven geregistreerd partner);
- ·
Gezinsverhouding en -relatie;
- ·
Vorige woongemeente;
- ·
Adreshistorie, die voor 1-10-1994 is ontstaan;
- ·
Historische persoonslijsten van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;
- ·
De historische persoonslijsten van personen die voor 1-10-1994 zijn overleden of vertrokken naar het buitenland;
- ·
Vrije aantekeningen.
Nota-toelichting
Toelichting Verordening GBA
Artikel 1. - Begripsbepalingen
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Artikel 2. - Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens
Dit artikel formuleert het doel van de verbanden, inzage en/of de verstrekking en regelt hoe dit wordt vastgelegd.
De afnemers die de GBA als authentieke registratie moeten gebruiken worden separaat door het college aangewezen.
Artikel 3. - Beheer
De dagelijkse zorg van de GBA vindt plaatst onder verantwoordelijkheid van het hoofd van de Afdeling Inwonerszaken. In een daarvoor opgestelde beheersregeling worden de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van diverse functies /functionarissen, die feitelijk belast zijn met de dagelijkse zorg nader uitgewerkt.
Zie hiervoor eveneens de NVVB-uitgave Burgerzaken en de procesaudit. Zo’n regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.
Artikel 4. - Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
In artikel 5 tot en met 8 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 5. - Rechtstreekse toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een ‘online verbinding’ kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel 1 en 2 regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Burgerzaken/Publiekszaken tot de GBA. Onderdeel 3 regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers. Indien van toepassing, Onderdeel 4 is alleen nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker.
Het verdient aanbeveling om een nieuwe inventarisatie te maken voor invulling van deze verordening. Bij de inventarisatie kan nu ook rekening worden gehouden met gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals Financiën of Sociale Zaken, kan de raad besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Te denken valt aan samenwerkingsverbanden op het terrein van woningtoewijzing en dergelijke. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit ook niet voor de hand.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in deze modelverordening. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.
De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken tot het toepassingssysteem.
Artikel 6. - Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel ‘systematisch’ gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.
Artikel 7. - Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
In dit artikel kunnen de verstrekkingen die de raad wil toestaan op grond van artikel 100 Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan ‘vrije derden’. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
– Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden: commerciële instellingen.
– In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.
– Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene dan wel van de rechten of vrijheden van anderen.
– Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.
– Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.
– Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is. Of landen een passend beschermingsniveau bieden, kan worden nagevraagd bij het Cbp.
– Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk nietcommercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: ‘algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden’.
Op dit moment is hier geen sprake van en wordt een beleid aangehouden dat op deze wijze geen vertrekkingen gedaan worden.
Artikel 8. - Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Telefonische verstrekkingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Echter is het in de praktijk niet mogelijk om dit volledig uit te sluiten. Door zeer strikte regels op te stellen en vooraf hier afspraken over te maken worden telefonische verstrekkingen tot het minimum beperkt.
In artikel 9 tot en met 15 wordt de registratie van de aangehaakte gegevens beschreven.
In de wetgeving rond de GBA is exact omschreven welke gegevens in de GBA opgenomen en bijgehouden moeten worden.
Voor eigen gemeentelijk gebruik bevat de registratie nog extra aanvullende gegevens.
Dit zijn de zogenaamde aangehaakte gegevens.
De aangehaakte gegevens zelf worden genoemd in bijlage 5.
Artikel 12. - Verbanden, toegang en verstrekkingen
Dit artikel voorziet in de relaties van aangehaakte gegevens. Hierbij staat de publiekrechtelijke taak van de afnemer als criterium centraal.
Artikel 14. - Protocolplicht van aangehaakte gegevens
Dit artikel verplicht de beheerder de verstrekking van gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit bete
kent dat herleidbare verstrekkingen niet geprotocolleerd worden.
Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of een gemeentelijke regeling en indicaties op de persoonslijst van de burger. Met andere woorden een dergelijke verstrekking kan worden gereconstrueerd.
Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad-hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.
Artikel 16 t/m 18
bevatten bepalingen over beveiliging, terugmeldingen, intrekking van de oude verordening (reglement), datum van inwerkingtreding, citeertitel en de terinzagelegging.
Artikel 16. - Beveiliging
De beveiliging wordt geregeld in het beveiligingshandboek.
Het gaat daarin over onder meer de volgende aandachtsgebieden:
– Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van bev
eiligingsmaatregelen;
– de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;
– de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.
– het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.
Artikel 17. - Terugmelding
In dit artikel worden de binnengemeentelijke afnemers de verplichting opgelegd om verschillen te melden. Daar de GBA gezien wordt als de basisadministratie moeten hierin de meest actuele gegevens zijn vermeld. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bijv. verhuizingen wel bij een andere afdeling binnen de gemeente worden doorgegeven en niet bij de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken. Om de GBA zo actueel mogelijk te houden worden verschillen aan Burgerzaken/Publiekszaken doorgegeven die vervolgens hier actie op zal ondernemen teneinde de juiste gegevens vast te stellen. Gezien het belang van de GBA wordt bij de melding van verschillen geen onderscheid gemaakt tussen authentieke en niet authentieke GBA-gegevens.
Verder regelt dit artikel dat nadere invulling zal worden gegeven aan de wijze van melding aan en terugmelding vanuit de GBA.
Artikel 18. - Slotbepaling
De oude verordening dient te worden ingetrokken.
In de bijlagen 1 t/m 5 staat de invulling van een aantal artikelen van de verordening gedetailleerd weergegeven.
In de praktijk zullen hier regelmatig wijzigingen of aanvullingen op plaatsvinden.
Het is dus praktisch wijziging van deze bijlagen over te laten aan het college.
Ten slotte is in dit artikel de citeertitel opgenomen en de ter inzage legging geregeld.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl