Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR391641
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR391641/1
Regeling vervallen per 01-01-2016
Subsidieregeling semi-openbare oplaadpunten
Geldend van 08-06-2013 t/m 31-12-2015
Intitulé
Het college van de gemeente Zaanstad,gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3, lid 1 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Zaanstad,
overwegende:
- ·
dat elektrisch vervoer bijdraagt aan:
- o
betere luchtkwaliteit,
- o
minder uitstoot van schadelijke gassen als CO2, NOx en fijnstof, en
- o
minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen;
- o
- ·
dat het ondersteunen van maatregelen die de volksgezondheid bevorderen door het terugdringen van luchtvervuiling, past binnen het gemeentelijk beleid zoals vastgelegd in de Ruimtelijke Milieuvisie (09 44441);
- ·
dat het ondersteunen van maatregelen die leiden tot energiebesparing past binnen het gemeentelijk beleid zoals vastgelegd in het Integraal Klimaatprogramma 2010-2020;
- ·
dat het wenselijk is het tekort aan oplaadpunten in de gemeente Zaanstad terug te dringen.
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Beleidsregels subsidieverlening voor deaanschaf en aanleg semi-openbare oplaadpunten voor elektrisch vervoer (Subsidieregeling semi-openbare oplaadpunten)
Artikel 1. Begripsomschrijving
-
a. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad;
-
b. De-minimisverklaring: de verklaring van de aanvrager dat de aanvrager in de afgelopen drie belastingjaren minder dan €200.000,- aan subsidies of andere voordelen van overheden heeft ontvangen, zoals bepaald in de Verordening (EG) 1998/2006, L379/5, betreffende de-minimissteun;
-
c. Elektrisch voertuig: volledig elektrisch personen –of bedrijfsvoertuig met minimaal drie wielen, of een Plugin Hybride motorvoertuig met minimaal drie wielen en een actieradius van ten minste 20 volledig elektrisch aangedreven kilometers, dat is voorzien van een Europese typegoedkeuring en in het kader van de Wegenverkeerswet is toegestaan op de snelweg;
-
d. Erkend installateur: een installateur van oplaadpunten die is aangesloten bij de brancheorganisatie UNETO-VNI;
-
e. Erkend veiligheidskenmerk: voor laagspanningsinstallaties NEN1010, oplaadmodi voor elektrische voertuigen IEC61851 en oplaadstekkers IEC62196;
-
f. Interoperabiliteit: de oplaadpunten moeten in staat zijn tot onderlinge communicatie. Dat betekent dat alle oplaadpunten van hetzelfde type stekker en oplaadpas gebruik maken (Type 2, Mode 3);
-
g. Gemeente: de gemeente Zaanstad;
-
h. Oplaadpunt: voorziening waarmee een elektrisch voertuig veilig kan worden opgeladen, met één of twee uitgangen, en waarbij de stroom door de gebruiker kan worden in- en uitgeschakeld. Hierbij geldt dat één laadpunt met twee uitgangen geldt als twee oplaadpunten;
-
i. Semi-openbaar oplaadpunt: een oplaadpunt dat wordt geplaatst op een parkeerplaats met een geldende, functionele en herkenbare bestemming voor het laten parkeren van voertuigen van derden die niet bij de subsidieaanvrager in dienst zijn waarbij het oplaadpunt op vaststaande tijden of de hele dag zonder voorafgaande afspraak of bestelling toegankelijk is voor derden. Niet zijnde gemeentegrond;
-
j. Subsidieaanvrager: degene die de subsidie aanvraagt.
Artikel 2. Reikwijdte van deze beleidsregels
De beleidsregels zijn van toepassing op subsidieverleningen ten behoeve van de aanschaf en aanleg van semi-openbare oplaadpunten.
Artikel 3. Het subsidieplafond en wijze van verdeling
-
1. Voor de subsidiabele activiteiten geldt een subsidieplafond van € 50.000,-.
-
2. Subsidie wordt verleend op volgorde van ontvangst van volledig ingediende aanvragen. Wanneer de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, geldt de dag waarop die aanvraag is aangevuld - zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende aanvraag - als datum van ontvangst van de volledig ingediende aanvraag.
-
3. Indien subsidieaanvragen een gelijke ontvangstdatum hebben en gezamenlijk het subsidieplafond, zoals genoemd in het eerste lid, overschrijden, wordt per loting beslist.
-
4. Subsidieaanvragen kunnen uiterlijk tot 1 juli 2015 worden ingediend.
-
5. Er geldt een beslistermijn van 13 weken na ontvangst van volledige aanvraag.
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
- 1.
Het College kan een subsidie verstrekken voor de aanschaf en aanleg van een semi-openbaar oplaadpunt, met een maximum van vier semi-openbare oplaadpunten per subsidieaanvrager.
- 2.
De subsidiabele kosten voor de aanleg van een semi-openbaar oplaadpunt bestaan uit:
- a.
de aanschaf van het oplaadpunt;
- b.
aanpassingen in de meterkast;
- c.
aanleg van de bedrading;
- d.
manuren voor het aanleggen van de bedrading, het installeren en het gebruiksklaar maken van het oplaadpunt.
- a.
Wanneer de aanvrager meer dan vier oplaadpunten aanschaft en aanlegt, dan worden subsidiabele kosten, onder sub b tot en met d, volledig toegekend aan de gesubsidieerde oplaadpunten.
- 3.
Door de subsidieaanvrager betaalde BTW behoort alleen tot de subsidiabele kosten, indien de subsidieaanvrager deze niet kan verrekenen met de door hem af te dragen omzetbelasting.
Artikel 5. Criteria met betrekking tot de aanvrager
Om voor een subsidie op basis van deze beleidsregels in aanmerking te komen, dient de subsidieaanvrager aan de volgende criteria te voldoen:
- a.
de aanvrager is eigenaar of erfpachter van de grond waarop het oplaadpunt wordt gerealiseerd;
- b.
de aanvrager beschikt over drie of meer parkeerplekken op het terrein waarop het oplaadpunt wordt gerealiseerd.
Artikel 6. Criteria met betrekking tot het oplaadpunt
Om voor een subsidie op basis van deze beleidsregels in aanmerking te komen, dient het oplaadpunt aan de volgende criteria te voldoen:
- a.
het oplaadpunt wordt aangelegd binnen de gemeente;
- b.
het oplaadpunt is voorzien van een door Nederland erkend veiligheidskenmerk en wordt geplaatst door een erkend installateur;
- c.
het oplaadpunt is toegankelijk voor Menneke-stekker (Type 2), en communicatieprotocol mode 3;
- d.
het oplaadpunt voldoet aan landelijke interoperabiliteit.
Artikel 7 Hoogte subsidie
-
1. De subsidie voor de aanschaf en aanleg van een semi-openbaar oplaadpunt zoals bedoeld in artikel 6 bedraagt maximaal € 2.000,-.
-
2. Per extra oplaadpunt maximaal € 1.000,- met een maximum van vier oplaadpunten. De subsidie bedraagt nooit meer dan € 5.000,- per aanvrager.
-
3. De subsidie bedraagt nooit meer dan de werkelijke kosten.
Artikel 8 Weigeringsgronden
Het college kan de subsidie, naast de in de Algemene Subsidieverordening gemeente Zaanstad genoemde gronden, tevens weigeren als:
- 1.
het oplaadpunt is aangelegd voor de inwerkingtreding van de beleidsregels, of voordat het aanvraagformulier is ontvangen;
- 2.
de subsidieaanvrager reeds een subsidie voor de aanschaf en aanleg van een semi-openbaar oplaadpunt heeft ontvangen;
- 3.
niet voldaan wordt aan het bepaalde in deze beleidsregels;
- 4.
door het verlenen van de subsidie de maximale grenzen van de Europese regels met betrekking tot staatsteun worden overschreden;
- 5.
de subsidieaanvrager een onderneming is die geen de-minimisverklaring kan overleggen;
Artikel 9 Verplichtingen van de subsidieontvanger
-
1. Voor de subsidieaanvrager gelden, naast de in de Algemene Subsidieverordening gemeente Zaanstad genoemde verplichtingen, de volgende verplichtingen:
- a.
de subsidieaanvrager zorgt ervoor dat het oplaadpunt uitsluitend wordt gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen en dat de openbare toegang hiertoe niet belemmerd wordt;
- b.
de parkeerplaats waar het oplaadpunt wordt geplaatst, heeft als geldende, functionele en herkenbare bestemming het parkeren van voertuigen door derden die zonder voorafgaande afspraak of op grond van een voorafgaande bestelling hun voertuig op de parkeerplaats kunnen parkeren en die niet in dienst van de subsidieaanvrager zijn;
- c.
het semi-openbare oplaadpunt is in ieder geval tijdens gangbare openingstijden en kantooruren zonder voorafgaande afspraak of bestelling toegankelijk voor derden;
- d.
de subsidieaanvrager gaat ermee akkoord dat de locatie van het semi-openbare oplaadpunt wordt opgenomen op www.zaanstad.nl/klimaat en andere websites;
- e.
de subsidieaanvrager is bereid mee te werken aan promotiedoeleinden om elektrisch vervoer in Zaanstad zichtbaar te maken voor zowel bewoners als bedrijfsleven;
- f.
het oplaadpunt moet binnen drie maanden na verlening van de subsidie zijn aangelegd;
- g.
de subsidieaanvrager meldt het moment waarop oplaadpunt beschikbaar komt voor derden;
- h.
de subsidieaanvrager zorgt ervoor dat het oplaadpunt in ieder geval twee jaar na de dagtekening van de beschikking tot subsidievaststelling niet wordt verwijderd;
- i.
de subsidieaanvrager doet onverwijld mededeling aan de gemeente van de omstandigheid dat de subsidieaanvrager verwacht niet aan de verplichtingen te kunnen voldoen, zoals gesteld in dit artikel, de beschikking tot subsidieverlening of op andere wijze.
- a.
Artikel 10 Verantwoording subsidie
-
1. De verantwoording als bedoeld in artikel 20 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Zaanstad moet uiterlijk vier maanden na de aanschaf en aanleg van het semi-openbare oplaadpunt bij de gemeente ingediend worden.
-
2. De verantwoording als bedoeld in artikel 20 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Zaanstad bestaat minimaal uit de factuur van de aanschaf en aanleg van het laadpunt, een foto van het oplaadpunt en een betalingsbewijs van de factuur.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden de dag na die van de bekendmaking in het Gemeenteblad in werking en vervallen op 31 december 2015.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl