Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR387074
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR387074/1
Regeling vervallen per 01-01-2017
Beleidsregel verlagingen en verhogingen Participatiewet gemeente Heerlen 2016
Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016
Intitulé
Beleidsregel verlagingen en verhogingen participatiewet Gemeente Heerlen 2016”Beleidsregel verlagingen en verhogingen Participatiewet gemeente Heerlen 2016
Artikel 1 Begrippen
-
1. Alle begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die niet
nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de
Participatiewet.
-
2. In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- a.
de wet: de Participatiewet;
- b.
het college: het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Heerlen;
- c.
woning: een woning zoals bedoeld in artikel 1 onderdeel j Wet op de
huurtoeslag, alsmede een woonwagen of woonschip, zoals bedoeld
in artikel 3 lid 6 van die wet;
- d.
norm: de normen genoemd in de artikelen 20 en 21 van de wet.
- a.
Artikel 2 Doelgroep
Deze beleidsregel is uitsluitend van toepassing op belanghebbenden van
21 jaar of ouder doch jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd.
Artikel 3 Verlagen algemene bijstand i.v.m. woonkosten
-
1. Als er sprake is van het ontbreken van woonlasten als bedoeld in
artikel 27 van de wet en de kostendelersnorm niet van toepassing is
wordt de norm verlaagd met 20 procent.
-
2. Als de woonlasten lager zijn dan de minimale rekenhuur die
gehanteerd wordt door de Belastingdienst en de kostendelersnorm niet
van toepassing is wordt de norm verlaagd met 10 procent.
Artikel 4 Verhoging bijstand alleenstaande ouder met
toeslagpartner
Alleenstaande ouders die niet in aanmerking komen voor de
alleenstaande ouder kop op het kindgebondenbudget van de Belastingdienst ontvangen een toeslag van 20 procent van de norm.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2016,
Onder intrekking van de beleidsregel verlagingen en verhogingen
Gemeente Heerlen 2015, eerste wijziging.
- 2.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel verlagingen en
Verhogingen Participatiewet gemeente Heerlen 2016.
Ondertekening
Algemene toelichting
Vanaf 1 januari 2015 treedt de Participatiewet in werking. Door de introductie
van de kostendelersnorm verandert de systematiek van de
bijstandsverstrekking. Niet meer de gezins- en woonsituatie en het al dan
niet kunnen delen van de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan
bepalen de hoogte van de bijstand, maar het totaal aantal personen dat in
dezelfde woning zijn hoofdverblijf heeft en meetelt voor de kostendelersnorm
(jongeren tot 21 jaar, commerciële relaties en studerenden zijn uitgezonderd
van de kostendelersnorm).
Door de introductie van de kostendelersnorm zijn toeslagen niet meer
mogelijk. Een alleenstaande of alleenstaande ouder die de woning alleen
bewoont (of uitsluitend met mensen die niet meetellen voor de
kostendelersnorm) krijgt 70% van de gehuwdennorm. En bij de
kostendelersnorm wordt al rekening gehouden met het kunnen delen van de
woonkosten. Dat betekent dat:
- a.
de verhoging voor alleenstaanden en alleenstaande ouders die de
woonkosten niet kunnen delen verdwijnt;
- b.
de verlaging voor gehuwden die de woonkosten kunnen delen
verdwijnt;
- c.
de verlaging van de (kostendelers)norm in verband met het
ontbreken van woonlasten niet meer in een verordening wordt
vastgelegd. De gemeente kan dit wel in beleidsregels opnemen
(dat doen we in deze beleidsregel);
- d.
de verlaging voor schoolverlaters niet meer in een verordening
wordt vastgelegd. De gemeente kan dit wel in beleidsregels
opnemen;
- e.
de verlaging voor 21- en 22-jarigen verdwijnt.
Op grond van artikel 29 WWB verstrekten wij een lagere uitkering aan 21-
en 22-jarigen. Dat artikel is vervallen met de invoering van de
Participatiewet. Er is geen mogelijkheid meer om aan 21- en 22-jarigen een
lagere uitkering te verstrekken, omdat de juridische basis ontbreekt. In de
parlementaire geschiedenis van de Participatiewet is dit onderdeel onbelicht
gebleven. Dat betekent dat deze groep de normale norm krijgt onder de
Participatiewet. De norm voor 21- en 22- jarigen verlagen, dus afwijkend van
de wettelijke systematiek, is niet mogelijk, tenzij in individuele gevallen
toepassing wordt gegeven aan artikel 18 lid 1 Participatiewet. Die bepaling
kan slechts in zeer uitzonderlijke gevallen worden toegepast.
In deze beleidsregel is niets opgenomen over inkomsten uit (onder)verhuur
en kostgangerschap.
Indien geen sprake is van een commerciële relatie, dan telt betreffende
persoon mee bij berekening van de kostendelersnorm. Als er sprake is van
een commerciële relatie dan telt deze persoon niet mee bij berekening
kostendelersnorm (artikel 22a lid 4 onderdeel b Participatiewet).
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 2
In de WWB gold voor pensioengerechtigden een aparte norm, waarop
toeslagen en verlagingen niet van toepassing waren. Omdat ook de
Participatiewet voor deze categorie een aparte norm kent wordt dit
doorgetrokken.
Artikel 3
Op grond van artikel 27 Participatiewet kan het college de norm lager
vaststellen indien een belanghebbende lagere algemeen noodzakelijke kosten
van het bestaan heeft dan waarin de norm voorziet als gevolg van zijn
woonsituatie, waaronder begrepen het niet aanhouden van een woning. Deze
bepaling ziet op de mogelijkheid om de uitkering van dak- en thuislozen te
verlagen omdat deze lagere bestaanskosten hebben dan belanghebbenden
die een woning bewonen. In lid 2 is tevens opgenomen dat op grond van
artikel 27 de norm verlaagd kan worden als belanghebbende lagere algemeen
noodzakelijke kosten van bestaan en lager is dan de minimale rekenhuur die
de Belastingdienst hanteert om de huurtoeslag te berekenen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdiens
t/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2015/voorwaarden_2015/voorwa
arden_huurtoeslag_2015
Als de kostendelersnorm van toepassing is, kan het college geen verlaging
opleggen wegens lagere of ontbrekende woonkosten. Alleen de norm van
artikel 20 of 21 Participatiewet kan door middel van toepassing van artikel 27
Participatiewet worden verlaagd. Naar de letter van de wet is het dan ook
niet mogelijk om artikel 27 Participatiewet toe te passen op artikel 22a
Participatiewet.
Artikel 4
Door een principieel andere insteek van de Algemene wet
inkomensafhankelijke regelingen (AWIR) zijn er mensen die in de WWB
aanmerkt werden als alleenstaande ouder en volgens de AWIR toch een
‘toeslagpartner’ hebben. Met ingang van 1 januari 2015 verliezen zij een deel van hun uitkering en krijgen, vanwege de toeslagpartner, de alo-kop niet van de Belastingdienst. Het gaat hierbij om bijstandsontvangers met een inwonend kind van 27 of ouder, met een inwonende eigen ouder, die zijn verlaten door hun partner, met een gedetineerde partner, een echtgenoot die naar het buitenland is vertrokken of met een partner in een inrichting. Om de inkomensachteruitgang voor deze groep te compenseren wordt een toeslag verstrekt van 20% van de norm.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl