Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR386144
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR386144/1
Regeling vervallen per 14-07-2021
Verordening adviesraad Sociaal Domein Beemster 2015
Geldend van 18-12-2015 t/m 13-07-2021
Intitulé
Verordening adviesraad Sociaal Domein Beemster 2015De raad van de gemeente Beemster;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 september 2015 nummer 1217397;
gezien het advies van de raadscommissie d.d. 8 september 2015;
gelet op artikel 2.1.3 van de Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015);
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
overwegende dat genoemde wetten verplichte participatie van cliënten in de zin van de Wmo 2015 en personen die onder de Participatiewet vallen, regelen;
overwegende dat binnen het sociale domein steeds meer sprake is van vergaande samenwerking;
overwegende dat blijkt op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de ontwikkeling, vaststelling, besluitvorming en evaluatie van deze verordening en het op deze verordening gebaseerde beleid.
Besluit
- 1.
in te stellen de Adviesraad Sociaal Domein;
- 2.
vast te stellen de
Verordening adviesraad Sociaal Domein Beemster 2015
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Cliënten: personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, cliënten als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wmo 2015 alsmede jeugdigen en opvoeders die gebruik maken van gemeentelijke voorzieningen in het kader van de nieuwe Jeugdzorg.
- b.
Adviesraad: het orgaan dat gevraagd en ongevraagd adviseert over de in artikel 2 benoemde onderwerpen.
- c.
Sociaal Domein: de onderwerpen die geregeld worden in de Participatiewet, Wmo 2015 en aandachtsgebied jeugd.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden van de adviesraad
-
1. De adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over bestaande gemeentelijke regelgeving, beleid en plannen, over voorstellen tot nieuw dan wel te wijzigen van gemeentelijke regelgeving, beleid en plannen en over concept-evaluaties op het terrein van het Sociaal Domein.
-
2. Voorafgaand aan het uitbrengen van het advies, kan op verzoek van de adviesraad overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder van het college.
-
3. In het geval het college afwijkt van een advies van de adviesraad, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.
-
4. Jaarlijks brengt de adviesraad aan het college verslag uit over de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gesteld budget.
-
5. De adviesraad is niet bevoegd te adviseren in zaken betreffende individuele gevallen.
Artikel 3. Samenstelling, benoeming en zittingsduur adviesraad
-
1. De adviesraad bestaat uit 4 leden en een voorzitter.
-
2. De adviesraad is, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet, Wmo 2015 en aandachtsgebied jeugd betrokken personen.
-
3.
- a.
De leden en de voorzitter van de adviesraad worden door het college in functie benoemd voor de periode van 3 jaar. Een lid dan wel voorzitter kan éénmaal worden herbenoemd.
- b.
Het college stelt de vacature voor een lid dan wel voorzitter van de adviesraad voor een ieder open en werft actief in het Sociaal Domein.
- c.
De adviesraad kan kandidaten voordragen aan het college.
- d.
De leden van de adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Beemster of Purmerend.
- a.
-
4. Het college benoemt plaatsvervangende leden en een plaatsvervangend voorzitter, waarop het gestelde in het derde lid van overeenkomstige toepassing is.
-
5. Onverminderd het gestelde in het derde lid, onder a, eindigt het lidmaatschap dan wel voorzitterschap van de adviesraad:
- a.
op eigen verzoek;
- b.
bij overlijden;
- c.
na een ontslagbesluit van het college.
- a.
Artikel 4. Vergaderingen
-
1. De adviesraad komt ten minste vier maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.
-
2. Bij staken van de stemmen brengt de voorzitter een (doorslaggevende) stem uit.
-
3. Het college vraagt advies op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Artikel 5. Ondersteuning adviesraad
-
1. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad. Hiertoe:
- a.
stelt het college vergaderruimte ter beschikking;
- b.
stelt het college ambtenaren in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de adviesraad is verzocht;
- c.
zorgt het college ervoor dat aan de adviesraad de informatie verstrekt voor zover het college dat nodig acht.
- d.
verstrekt het college informatie, bedoeld onder c, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijke invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming;
- e.
ziet het college er op toe dat, indien van toepassing, de adviesraad geïnformeerd wordt over de redenen van afwijking van het door de adviesraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.
- a.
-
2.
- a.
Het college wijst een contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de adviesraad en om te waarborgen dat de adviesraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.
- b.
De ondersteuning aan de adviesraad wordt in de nader overeen te komen werkafspraken opgenomen.
- a.
Artikel 6. Budget adviesraad
-
1. Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.
-
2.
- a.
Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, organisatiekosten.
- b.
Ten laste hiervan worden gebracht de vergoedingen voor het bijwonen van de vergaderingen van de adviesraad als bedoeld in artikel 14 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.
- a.
Artikel 7. Evaluatie
Het college en de adviesraad evalueren samen jaarlijks het functioneren van de adviesraad aan de hand van het in artikel 2, derde lid genoemde verslag.
Artikel 8. Intrekken verordening
De Verordening Cliëntenparticipatie Wmo 2013 wordt ingetrokken.
Artikel 9. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening adviesraad Sociaal Domein Beemster 2015.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.
Ondertekening
Inhoudsopgave
Artikel 1. Begripsbepalingen
Artikel 2. Taken en bevoegdheden van de adviesraad
Artikel 3. Samenstelling, benoeming en zittingsduur adviesraad
Artikel 4. Vergaderingen
Artikel 5. Ondersteuning adviesraad
Artikel 6. Budget adviesraad
Artikel 7. Evaluatie
Artikel 8. Intrekken verordening
Artikel 9. Citeertitel
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl