Regeling vervallen per 11-07-2017

Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015

Geldend van 24-09-2015 t/m 10-07-2017

Intitulé

Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015

De raad van de gemeente Nijmegen,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 juni 2015, nr. 91/2015

gelet op artikel 47 van de Participatiewet

overwegende dat de gemeente verplicht is bij verordening regels te stellen ten aanzien van de wijze waarop belanghebbenden worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;

Besluit:

vast te stellen de Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015

VERORDENING KLANTENPARTICIPATIE PARTICIPATIEWET 2015

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1 Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2 Belanghebbende: de persoon behorend tot de doelgroep als bedoeld in artikel 7 eerste lid Participatiewet; alsmede de persoon als bedoeld in artikel 2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz).

HOOFDSTUK 2 VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET COLLEGE

Artikel 2 Klantenparticipatie

1 Met klantenparticipatie beoogt het college inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van belanghebbenden die een beroep doen op ondersteuning op het terrein van Inkomen, Armoedebestrijding en Arbeidsre-integratie en de expertise van belanghebbenden en specifieke belangengroepen te benutten bij de ontwikkeling van beleid en de uitvoering daarvan.

2 Het college zet daarvoor twee instrumenten in: een Cliëntenraad en klantenpanels

  • 3.

    Het college stelt een Cliëntenraad in, dat tot taak heeft het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over beleid en uitvoering in het kader van de Participatiewet en aanverwante regelingen.

  • 4.

    Het college streeft naar een zodanige samenstelling van het overleg, dat inzicht in de diversiteit van belangen van de te onderscheiden groepen belanghebbenden wordt gegarandeerd.

HOOFDSTUK 3 DE CLIËNTENRAAD

Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad

  • 1. Het overleg bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties die zich inzetten voor de belangen van belanghebbenden en uit vertegenwoordigers van organisaties die gezien hun werkzaamheden een goed zicht hebben op de wensen en behoeften van belanghebbenden en 7 vertegenwoordigers die feitelijk belanghebbende zijn volgens artikel 1 lid 2 van deze verordening. Tevens dient de Cliëntenraad steeds te bestaan uit een meerderheid van belanghebbenden.

  • 2. De betrokken organisaties wijzen een vertegenwoordiger alsmede een plaatsvervanger aan.

  • 3. Per organisatie neemt slechts één vertegenwoordiger deel aan het overleg.

  • 4. De organisaties als bedoeld in lid 1 die vertegenwoordigd zijn in het overleg, zijn vermeld in bijlage A.

  • 5. Het college is bevoegd de samenstelling te wijzigen, gehoord de Cliëntenraad.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1. Het college benoemt, gehoord de vertegenwoordigers van de in bijlage A genoemde organisaties, een onafhankelijk voorzitter wiens taak bestaat uit het uitschrijven van de vergadering, het voorbereiden en vaststellen van de agenda, het voorzitten van het overleg, en het bewaken van de uitvoering van toezeggingen door of namens het college gedaan.

  • 2. De voorzitter is niet afkomstig van een van de vertegenwoordigde organisaties.

  • 3. De voorzitter wordt benoemd voor een periode gelijk aan de vier jarige beleidscyclus die het college voor zijn beleidsplannen hanteert. Deze termijn kan éénmaal voor dezelfde periode worden verlengd.

  • 4. De voorzitter krijgt jaarlijks de beschikking over een werkbudget van € 5000, - ten behoeve van communicatie, onderzoek, deskundigheidsbevordering en onkosten.

  • 5. De voorzitter ontvangt een vergoeding voor zijn werkzaamheden en de daarmee samenhangende kosten conform de Verordening geldelijke voorzieningen commissieleden 1996.

HOOFDSTUK 4 TAKEN, BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE CLIËNTENRAAD

Artikel 5 Verplichting college aan Cliëntenraad

1 Het college verplicht zich de Cliëntenraad te betrekken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering, door:

  • a.

    vooraf om advies te vragen inzake algemene beleidsvisies, college- en raadsvoorstellen en verordeningen die betrekking hebben op de in artikel 2 lid 1 genoemde beleidsterreinen;

  • b.

    te informeren inzake het uiteindelijk besluit van de aan de Cliëntenraad ter advisering voorgelegde (vraag)stukken;

  • c.

    te informeren inzake relevante wijzigingen van wet en/of landelijk geldende uitvoeringsregels.

  • d.

    de Cliëntenraad de gelegenheid te geven zelf onderwerpen aan te dragen op de agenda van het periodieke overleg

  • e.

    de Cliëntenraad de gelegenheid te geven ongevraagd adviezen te geven

    • 2.

      Het college verplicht zich om de adviezen te betrekken bij de besluitvorming en maakt kenbaar op welke wijze de adviezen zijn betrokken bij die besluitvorming en indien de adviezen niet opgevolgd worden dient dit gemotiveerd te gebeuren.

    • 3

      De adviezen van de Cliëntenraad dienen integraal aan de gemeenteraad toegestuurd te worden.

Artikel 6 Frequentie Cliëntenraadoverleg

De Cliëntenraad komt minimaal 6 maal per jaar bijeen.

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning

1 Ambtenaren van de gemeente Nijmegen wonen op uitnodiging de overlegvergadering bij. De voorzitter is bevoegd derden uit te nodigen.

Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening, tenminste inhoudende dat tien werkdagen vóór de datum van het overleg de voor het overleg benodigde informatie beschikbaar is.

2 Secretariaat en verslaglegging worden verzorgd door een ambtenaar van de gemeente.

3 Verzoeken om advies dienen tijdig, tenminste tien dagen voor de datum van de vergadering, in bezit te zijn van de voorzitter.

HOOFDSTUK 5 KLANTENPANELS

Artikel 8 Klantenpanel

1 Onder verantwoordelijkheid van het college worden jaarlijks één of meerdere klantenpanels georganiseerd. De onderwerpen van de panels kunnen betrekking hebben op beleidsvoorbereiding, beleidsevaluaties en uitvoering.

2 Een klantenpanel is een overleg met, een aantal, daartoe uitgenodigde belanghebbenden over een specifiek onderwerp. Het overleg kan tot doel hebben inzicht te krijgen in de wensen en behoeften, beleving van en ervaringen met de uitvoering van wet en beleid, en opvattingen over voorgenomen wijzigingen.

3 De voorzitter van de Cliëntenraad treedt tevens op als voorzitter van klantenpanels.

De uitkomsten van de klantenpanels worden betrokken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 10 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015.

Artikel 11 Intrekking en Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie, met ingang van welke datum de “Verordening Klantenparticipatie Werk en Inkomen 2012", gepubliceerd onder nummer GB2012-020 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 september 2015,

de raadsgriffier,

drs. M.A.H.Heffels

de voorzitter,

drs. H.M.F. Bruls

Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015

Bijlage A

Samenstelling Cliëntenraad :

  • -

    Het Inter-Lokaal

  • -

    BWN/WIG

  • -

    FNV

  • -

    Vluchtelingenwerk Oost Nederland

  • -

    Dekenaat en Diaconie

  • -

    ANBO

  • -

    de Kentering

  • -

    NIM