Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR38050
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR38050/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Werktijdenregeling gemeente Drechterland
Geldend van 07-10-2010 t/m 31-12-2014
Intitulé
Werktijdenregeling gemeente DrechterlandVooraf
De mogelijkheid tot 4 keer 9 uur werken per week is praktisch gezien niet passend gezien het waarborgen van de continuïteit in en de kwaliteit van de dienstverlening.
De geharmoniseerde regeling dient ten minste 1 maand vóór de inwerkingtreding bekend gemaakt te worden ingevolge artikel 4:2 lid 2b CAR/UWO-Gemeenten.
Randvoorwaarden
- De invulling van de exacte tijden is afhankelijk van het nader vast te stellen dienstverleningsconcept.
- De voorschiften die vermeld staan over werktijden in de CAR/UWO.
- De voorschriften die vermeld staan in de Arbeidstijdenwet.
Bedrijfstijd |
Onder bedrijfstijd wordt verstaan de tijd gedurende welke de gemeente haar diensten aanbiedt. Maandag tot en met donderdag van 07.00 uur tot 18.00 uur. Vrijdag van 07.00 uur tot 13.00 uur.
|
Aanvangs- en eindtijd (feitelijke arbeidsduur) |
De feitelijke arbeidsduur is in zijn algemeenheid voor iedereen als volgt: de werkzaamheden mogen niet beginnen vóór 07.00 uur. De werkzaamheden op de werkdagen maandag tot en met donderdag mogen niet later eindigen dan 18.00 uur en op de vrijdag niet later eindigen, dan 13.00 uur, behoudens opgedragen werk. |
Formele arbeidsduur per week |
De formele arbeidsduur per week is de arbeidsduur zoals die is opgenomen in de aanstelling. Bij een volledige betrekking is de formele arbeidsduur 36 uur per week. |
Bandbreedte |
De bandbreedte is een afwijkingsmogelijkheid van de formele arbeidsduur afgeleid van artikel 4:1 CAR/UWO. |
Maximum arbeidsduur per dag, week en kwartaal |
De maximum arbeidstijd per dag is 9 uur en mag 1 dag per week 10 uur zijn. Er mag niet langer dan 5½ uur achtereen worden gewerkt.
De maximum arbeidsduur per week is gelijk aan het maximum aantal uren volgens de bandbreedte (bij fulltime functie is dit maximaal 42 uur).
De maximum arbeidstijd per 13 weken is gemiddeld 36 uur per week. |
Middagpauze |
De middagpauze moet worden opgenomen tussen 12.30 uur en 14.00 uur en is minimaal ½ uur. |
Bloktijden |
Iedere medewerker dient gedurende volgende bloktijden aanwezig te zijn: ’s morgens van 09.00 uur tot 12.00 uur en ’s middags van 14.00 uur tot 16.00 uur. |
Compensatie van verrichte arbeid op vrijdagmiddag |
De gewerkte uren op vrijdag tussen 13.00 uur en 18.00 uur worden gecompenseerd in tijd 1:1, naar keuze op te nemen binnen en/of buiten de bloktijden. |
Bezetting sectoren/afdelingen |
Tijdens de openingstijden van het gemeentehuis dient binnen de desbetreffende sectoren/afdelingen altijd bezetting te zijn, zodanig dat de dienstverlening aan de burger gewaarborgd is. |
Telefonische bereikbaarheid |
Per werkvertrek dient tenminste 1 werknemer aanwezig te zijn:Maandag tot en met donderdag van 08.30 uur tot 16.30 uur en vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.
Venhuizen:dinsdag van 08.30 uur tot 18.00 uur. Hoogkarspel:donderdag van 08.30 uur tot 18.00 uur. |
Openstelling gemeentehuis |
Het gemeentehuis is voor het publiek geopend op:elke werkdag van 08.30 uur tot 12.30 uur;en in Hoogkarspel ook de donderdagmiddag van 13.30 uur tot 18.00 uur;en in Venhuizen ook de dinsdagmiddag van 13.30 uur tot 18.00 uur.
Openstelling van uitsluitend burgerzaken op:elke werkdag van 08.30 tot 12.30 uur en; in Hoogkarspel,donderdag van 13.30 uur tot 20.00 uur; In Venhuizen,dinsdag van 13.30 uur tot 20.00 uur.
Degenen die avonddienst hebben, worden in de gelegenheid gesteld om van 17.30 uur tot 18.00 uur in de kantine iets te nuttigen. |
Avondopenstelling en compensatie gewerkte uren (alleen Burgerzaken) |
Ten aanzien van de avondopenstelling wordt de tijd tussen 18.00 uur en 20.00 uur bij Venhuizen op de dinsdag- en bij Hoogkarspel op de donderdagavond aangewezen als zijnde de tijd waarover geen recht op toelage onregelmatige dienst bestaat.
Degenen die avonddienst hebben tussen 18.00 uur en 20.00 uur hebben de keuze de gewerkte uren te compenseren in tijd 1:1, naar keuze op te nemen binnen en/of buiten de bloktijden. |
Opnemen van verlof |
Het verlof wordt in minuten geregistreerd. Het vakantieverlof kan worden opgesplitst. Van toepassing is artikel 6:2:2 Uitwerkingsovereenkomst (UWO). Het op te nemen verlof is het aantal uren, overeenkomstig de arbeidsduur zoals die voor de ambtenaar voor een bepaalde dag of dagdeel is vastgesteld. |
Fictieve werktijd |
Bij afwezigheid wegens ziekte of tandarts geldt een maximale fictieve werktijd: Maandag tot en met donderdag van 08.30 uur tot 17.00 uur en Vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.
De som van de feitelijke werktijd en fictieve werktijd in uren is maximaal 8 uur per dag.
Komt iemand bijvoorbeeld door doktersbezoek later of moet iemand eerder weg, dan gelden de fictieve werktijden. Nb. Voor wat dienstreizen betreft, wordt de werkelijke tijd gecompenseerd. Ten aanzien van cursussen, beurzen en seminars wordt verwezen naar de gedragslijn cursussen, beurzen en seminars van 25 augustus 1998. |
Uitzondering op de werktijdenregeling |
Een vijfdaagse werkweek is uitgangspunt. Slechts in bijzondere omstandigheden kan op niet-structurele basis medewerking worden verleend een afwijkende werktijdenregeling aan te houden. Verzoeken hiertoe dienen bij het sectorhoofd te worden ingediend. Het dienstverleningsmodel en de omvang van het personeelsbestand noodzaken de gemeente deze werkwijze te handhaven. |
Werktijdenregeling voor de buitendienst |
Voor de buitendienst geldt het volgende werkrooster: In de winterperiode, gerekend van 1 november tot 1 april, wordt 32 uur per week gewerkt, als volgt:maandag tot en met donderdag van 08.00 uur tot 16.00 uur;vrijdag van 08.00 uur tot 12.30 uur.
In de zomerperiode, gerekend van 1 april tot 1 november, wordt 38 uur per week gewerkt, als volgt:maandag tot en met donderdag van 07.00 uur tot 16.15 uur;vrijdag van 07.00 uur tot 12.30 uur.
Pauzetijden: Van 09.30 uur tot 10.00 uur en van 12.30 uur tot 13.00 uur. |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl