Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR37941
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR37941/1
Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Drechterland
Geldend van 01-01-2000 t/m heden
Intitulé
Regeling Nevenwerkzaamheden gemeente DrechterlandBurgemeester en wethouders van gemeente Drechterland
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Drechterland van 14 augustus 2007, no. 1.6;
overwegende dat het wenselijk is nadere regelen te treffen met betrekking tot het verrichten van nevenwerkzaamheden;
gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet en artikel 15:1e, lid 1 tot en met 3 van de CAR/UWO;
gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van 27 september 2007;
besluiten
vast te stellen de
Regeling Nevenwerkzaamheden gemeente Drechterland
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze regeling verstaat onder:
- 1.
betrokkene: de ambtenaar als bedoeld in de CAR/UWO, en degene met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten;
- 2.
nevenwerkzaamheden: werkzaamheden en hiermee gelijk te stellen activiteiten die betrokkene buiten zijn ambtelijke functie(s) verricht;
- 3.
bevoegd gezag: burgemeester en wethouders.
Artikel 2 Het melden van nevenwerkzaamheden
-
1. Nevenwerkzaamheden die de betrokkene voornemens is te verrichten worden vooraf bij het bevoegd gezag gemeld, indien die werkzaamheden de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken.
-
2. De voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit aangevangen nevenwerkzaamheden als bedoeld in het eerste lid, dienen alsnog door de betrokkene bij het bevoegd gezag te worden aangemeld.
-
3. Van de in het eerste en tweede lid genoemde meldingsplicht is in ieder geval sprake indien:
a. het werkterrein van de organisatie, commissie, vereniging etc. waarvoor nevenwerkzaamheden worden verricht overeenkomt of nauw verband houdt met het beleidsterrein waarop de betrokkene werkzaam is;
b. er invloed kan worden uitgeoefend vanuit de nevenwerkzaamheden op:
- ofwel de politieke of ambtelijke besluitvorming bij de gemeente;
- ofwel de publieke opinievorming ten aanzien van een beleidsterrein van de gemeente;
c. voor de nevenwerkzaamheden bij voorkeur iemand wordt gezocht die een bepaalde ambtelijke functie bekleedt of die bepaalde middelen/informatie kan vergaren via de gemeente.
-
4. Indien zich wijzigingen voordoen met betrekking tot de aard en/of de omvang van de nevenwerkzaamheden, dient de betrokkene dit zo spoedig mogelijk te melden bij het bevoegd gezag.
-
5. De in de voorgaande leden genoemde melding dient te geschieden door middel van het inzenden van het daarvoor bestemde formulier, dat in bijlage I van deze regeling is opgenomen.
Artikel 3 Het beoordelen van de toelaatbaarheid van nevenwerkzaamheden
-
1. Het is de betrokkene verboden nevenwerkzaamheden te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.
-
2. Het bevoegd gezag beoordeelt naar aanleiding van de melding of er sprake is van een situatie als bedoeld in het eerste lid. Indien dit het geval is, wordt aan de betrokkene schriftelijk en gemotiveerd meegedeeld dat het hem verboden is deze nevenwerkzaamheden te verrichten.
-
3. Het bevoegd gezag kan besluiten de nevenwerkzaamheden niet te verbieden mits door betrokkene aan bepaalde voorwaarden en/of afspraken wordt voldaan. Als algemene voorwaarde geldt dat, behoudens toestemming van het bevoegd gezag, geen nevenwerkzaamheden mogen worden verricht tijdens arbeidsongeschiktheid voor de ambtelijke functie.
-
4. Een verbod, zoals in de voorgaande leden bedoeld, wordt in ieder geval opgelegd indien er sprake is van:
a. ontoelaatbare belangenverstrengeling;
b. botsing van belangen;
c. schade aan het aanzien van het ambt;
d. onvoldoende beschikbaarheid voor de ambtelijke functie;
-
5. Indien de op grond van het tweede lid verboden verklaarde nevenwerkzaamheden reeds voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit waren aangevangen, wordt door het bevoegd gezag in overleg met de betrokkene een termijn vastgesteld waarbinnen de nevenwerkzaamheden moeten worden beëindigd.
-
6. In de situatie van artikel 2 vierde lid, beslist het gevoegd gezag binnen een maand na ontvangst van de melding of er aanleiding is om de nevenwerkzaamheden te verbieden. Indien daarvan sprake is wordt dit schriftelijk en gemotiveerd aan de betrokkene meegedeeld.
Artikel 4 Nadere invulling door het bevoegd gezag
-
1. Het bevoegd gezag kan uit een oogpunt van duidelijkheid en rechtszekerheid, in overleg met de Ondernemingsraad, aangeven, welke nevenwerkzaamheden in relatie tot bepaalde functies niet geoorloofd zijn.
-
2. Het bevoegd gezag ondersteunt via een schriftelijke opsomming van aandachtspunten, opgenomen in bijlage I en een stroomschema afweging nevenwerkzaamheden, betrokkene bij zijn oordeelsvorming of hij de nevenwerkzaamheden dient aan te melden.
Artikel 5 Registratie nevenwerkzaamheden
-
1. De meldingen, als bedoeld in artikel 2, evenals de eventuele schriftelijke afhandelingen daarvan, worden in het personeelsdossier opgeslagen.
-
2. In het personeelsinformatiesysteem, dat wordt beheerd door de P&O, worden de navolgende gegevens opgenomen:
- of er sprake is van nevenwerkzaamheden;
- de datum van ingang;
- beknopte aanduiding van de soort werkzaamheden.
-
3. De gegevens uit het bestand kunnen, anoniem, aan derden ter beschikking worden gesteld.
Artikel 6 Slotbepaling
-
1. Indien een betrokkene zich niet kan verenigen met een ten aanzien van hem genomen beslissing, staan de mogelijkheden van bezwaar en beroep open op grond van de Algemene wet bestuursrecht.
-
2. Dit besluit kan worden aangehaald als: “Regeling nevenwerkzaamheden” en treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl