Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR378054
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR378054/1
Verordening handhaving Participatiewet Gemeente Maassluis 2015
Geldend van 01-10-2015 t/m heden
Intitulé
Verordening handhaving Participatiewet Gemeente Maassluis 2015De raad van de gemeente Maassluis;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van25 augustus 2015;
gelet op de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet, artikel 8b van de Participatiewet, artikel 35, onder b, van de Wet Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk gehandicapte werkloze werknemers en artikel 35, onder b, van de Wet Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk gehandicapte gewezen zelfstandigen;
besluit vast te stellen de volgende:
Verordening handhaving Participatiewet Gemeente Maassluis 2015
Artikel 1. Begrippen
In deze verordening wordt verstaan onder:
-IOAW |
Wet inkomensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; |
-IOAZ |
Wet inkomensvoorziening voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; |
-misbruik |
het verwijtbaar ontvangen van een uitkering in strijd met de regelgeving; |
-oneigenlijk gebruik |
het ontvangen van een uitkering in overeenstemming met de regelgeving, maar in strijd met of buiten de bedoeling die aan de regelgeving verbonden is; |
-wet: |
Participatiewet. |
Artikel 2. Kaderstelling
De raad stelt de gemeentelijke visie op handhaving en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik vast in een meerjarenplan en geeft daarbij de kaders waarbinnen de uitvoering moet plaatsvinden.
Artikel 3. Uitvoeringsplan
Het college stelt tweejaarlijks een uitvoeringsplan vast waarin wordt vastgelegd
- a.
welke doelstellingen voor de planperiode gehanteerd worden,
- b.
welke resultaten behaald moeten worden en
- c.
welke activiteiten daarvoor uitgevoerd worden.
Artikel 4. Verslag
Het college doet tweejaarlijks verslag van doeltreffendheid en de effecten van de uitvoering.
Artikel 5. Intrekken oude verordening
De Handhavingsverordening sociale zekerheid gemeente Maassluis 2012 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend op de maand waarin deze verordening conform de Wet elektronische bekendmaking wordt gepubliceerd op de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Handhavingsverordening sociale zekerheid Gemeente Maassluis 2015.
Ondertekening
Toelichting Handhavingsverordening sociale zekerheid Gemeente Maassluis 2015
Algemene toelichting
De verplichting om in het kader van het financiële beheer bij verordening regels op te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van een gemeentelijke uitkering alsmede misbruik en oneigenlijk gebruik is opgenomen in de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ. Afgezien van de korte bepaling in artikel 8b van de Participatiewet, 35 onder b van de IOAW en 35 onder b van de IOAZ, zijn er geen nadere aanduidingen over wat nu precies in de verordening moet worden geregeld.
Deze verordening is geformuleerd op basis van de onder de Wet werk en bijstand reeds bestaande verordeningen in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Geringe verschillen in terminologie en termijnen zijn geüniformeerd.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2. Handhavingsplan
Hoewel de wettelijke bepaling vooral gericht lijkt te zijn op fraudebestrijding is in deze verordening toch
gekozen voor het ruimere begrip handhaving. Fraudebestrijding roept het beeld op van repressie en
genoegdoening, terwijl handhaving meer uitgaat van het bevorderen van de spontane naleving van
wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd nog
beter om fraude te voorkomen. Deze visie is tevens terug te vinden in de uitgangspunten die zijn
geformuleerd in het kader van hoogwaardig handhaven.
Artikel 3. Uitvoeringsplan handhaving
In dit artikel is opgenomen dat het college tweejaarlijks een uitvoeringsplan voor handhaving vaststelt. In
het uitvoeringsplan worden doelstellingen (met te behalen resultaten) geformuleerd, alsook de
activiteiten die nodig zijn om de doelstellingen te kunnen realiseren.
Artikel 4. Verslag over de uitvoering handhaving
Dit artikel biedt de basis voor de verantwoording van het beleid. De verantwoording ten aanzien van de financiën en de rechtmatigheid van uitkeringsverstrekking is ingebed in de rapportage volgens artikel 77 van de Participatiewet en artikel 17a van de Financiële-verhoudingswet. Voor het overige wordt de verantwoording afgestemd op de plannen.
Artikel 5. Intrekken oude regeling
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
Dit artikel spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl