Regeling vervallen per 12-02-2013

Beleidsregel vervanging archiefbescheiden in de provincie Overijssel

Geldend van 09-07-2008 t/m 11-02-2013

Intitulé

Beleidsregel vervanging archiefbescheiden in de provincie Overijssel

Algemeen

De Archiefwet 1995 geeft zorgdragers de mogelijkheid om archiefbescheiden te vervangen door reproducties teneinde de aldus vervangen bescheiden te vernietigen (artikel 7, Archiefwet 1995). De reproducties krijgen daarna de status van origineel en zijn daarmee archiefbescheiden in de zin van de Archiefwet (artikel 1.c.4, Archiefwet 1995). Omdat bij vervanging de originele archiefbescheiden vernietigd worden, dient bij de voorbereiding van een besluit tot vervanging de uiterste zorgvuldigheid te worden betracht. Voor de vervanging van blijvend te bewaren bescheiden is een machtiging van Gedeputeerde Staten nodig.

Deze beleidsregel beschrijft de procedure die Gedeputeerde Staten hanteert bij de afgifte van een machtiging zoals bedoeld in artikel 7 van de Archiefwet. De procedure is bedoeld voor alle gevallen waarin permanent te bewaren analoge documenten worden vervangen door digitale reproducties of microfilm, ongeacht of dit direct na ontvangst, tijdens de dossiervorming of pas naderhand (in de semistatische of statische fase) gebeurt.

De beleidsregel vindt zijn grondslag in algemene zin in de artikelen 3, 33, eerste lid, 38, eerste lid, en 40 van de Archiefwet 1995 en artikel 45 van de Politiewet.

Voor een goed begrip van de procedure is het volgende van belang:

  • een machtiging tot vervanging is alleen nodig voor archiefbescheiden die voor blijvende bewaring in aanmerking komen;

  • reproductie betekent niet altijd vervanging in de zin van de wet. Indien men bijvoorbeeld papieren documenten digitaliseert om een digitaal werkdossier voor op reis te hebben en de analoge originelen niet vernietigt, dan is er geen sprake van vervanging: de papieren documenten blijven de formele archiefbescheiden. Wel kunnen de ontstane digitale documenten zelf ook weer archiefbescheiden worden, doordat op basis van de reproducties beslissingen genomen worden;

  • op de machtigingsprocedure is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing.

Inhoud

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. zorgdrager:

  • 1e College van Burgemeester en Wethouders;

  • 2e korpsbeheerder van politieregio’s;

  • 3e dagelijks bestuur van gemeenschappelijke regelingen;

  • 4e dagelijks bestuur van waterschappen;

b. op grond van de Archiefwet 1995 verantwoordelijk voor de zorg voor de archiefbescheiden van de onder hem ressorterende onderdelen;

c. archivaris: door gemeenten en waterschappen op grond van artikel 32, eerste lid en artikel 37, eerste lid van de Archiefwet 1995 te benoemen persoon;

d. vervanging: reproductie van archiefbescheiden, met het doel om tot vernietiging van de oorspronkelijke archiefbescheiden over te gaan. De reproducties nemen daarna de plaats van de originelen in en moeten als archiefbescheiden behandeld worden.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Deze regeling is van toepassing op alle gevallen van vervanging door hetzij digitale reproductie, hetzij microverfilming, waarin een machtiging tot vervanging nodig is, ongeacht of de vervanging direct na ontvangst, tijdens de dossiervorming of pas naderhand in de semistatische of statische fase gebeurt.

Artikel 3. Machtiging

  • 1. Een machtiging tot vervanging is alleen nodig voor archiefbescheiden die op grond van een vastgestelde selectielijst voor blijvende bewaring in aanmerking komen of indien de te vervangen documenten niet als te vernietigen zijn aangemerkt.

  • 2. Geen machtiging is nodig indien bij reproductie geen sprake is van vervanging in de zin van de Archiefwet 1995.

Artikel 4. Zorgdrager

  • 1. De zorgdrager vraagt een machtiging tot vervanging aan bij Gedeputeerde Staten met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 en 8 van het Archiefbesluit 1995.

  • 2. De zorgdrager zorgt dat de archiefbescheiden bij overbrenging naar de archiefbewaarplaats voldoen aan de eisen ingevolge de Regeling goede en geordende staat en de Regeling duurzaamheid archiefbescheiden.

  • 3. De zorgdrager legt in een Handboek vervanging vast op welke manier aan het bovenstaande is voldaan.

  • 4. De zorgdrager wint voorafgaand aan de vervanging advies in bij de archivaris, indien deze benoemd is.

Artikel 5. Archivaris

  • 1. De archivaris toetst of de reproducties in goede, geordende en toegankelijke staat kunnen worden beheerd en overgebracht.

  • 2. De archivaris adviseert de zorgdrager over de voorgenomen vervanging.

Artikel 6. College van Gedeputeerde Staten

Ons college wint voorafgaand aan het honoreren of afwijzen van een machtigingsverzoek advies in bij de provinciaal archiefinspecteur.

Artikel 7. Afwijzingsgronden

  • 1

  • Geen machtiging wordt verleend indien:

  • a. de vervanging niet geschiedt met juiste en volledige weergave van de in de te vervangen archiefbescheiden voorkomende gegevens. Hierbij wordt juiste en volledige weergave opgevat overeenkomstig het bepaalde in artikel 2 van de Regeling geordende en toegankelijke staat archiefbescheiden;

  • b. het conceptbesluit tot vervanging, alsmede de onderliggende documenten, geen of onvoldoende rekening houden met zowel de waarde van de archiefbescheiden als bestanddeel van het cultureel erfgoed, als met het belang van de in de archiefbescheiden voorkomende gegevens voor overheidsorganen, voor recht- of bewijszoekenden en voor historisch onderzoek.

Artikel 8. De machtigingsaanvraag

  • 1. De aanvraag om machtiging wordt ingediend conform het model van bijlage 1 behorende bij deze regeling.

  • 2. De aanvraag gaat vergezeld van een conceptbesluit tot vervanging conform het model uit bijlage 2 behorende bij deze regeling.

  • 3. De aanvraag gaat vergezeld van een concept-Handboek vervanging dat in het geval van vervanging door digitale reproducties ten minste omvat de onderdelen beschreven in het model uit bijlage 3 behorende bij deze regeling. Wanneer er sprake is van vervanging door middel van verfilming, dient het Handboek vervanging ten minste de onderdelen beschreven in bijlage 5 te omvatten.

  • 4. Indien de zorgdrager een archivaris op grond van artikel 32 eerste lid dan wel artikel 37 eerste lid van de Archiefwet 1995 heeft benoemd, gaat de aanvraag vergezeld van zijn positief advies over de voorgenomen vervanging.

Artikel 9. Termijnen

  • 2

  • 1. Ons college zal binnen 13 weken na verzending van het machtigingsverzoek een besluit nemen. Indien na deze termijn geen besluit omtrent de machtiging is genomen, dan wordt de machtiging geacht te zijn verleend.

  • 2. De in het eerste lid genoemde termijn kan ten hoogste een maal met 13 weken verlengd worden.

Artikel 10. Toetsing

  • 3

  • 1. In het geval van vervanging door digitale reproducties, zal het concept-Handboek vervanging worden beoordeeld aan de hand van de Checklist Handboek digitalisering uit bijlage 4 behorende bij deze regeling. Indien de vervanging gebeurt door middel van verfilming, zal het Hanboek vervanging beoordeeld worden aan de hand van de Checklist Handboek verfilming uit bijlage 6.

  • 2. Naar aanleiding van de toets ontvangt de zorgdrager binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag een lijst van te bespreken punten en het verzoek binnen 2 weken een gesprek in te plannen.

  • 3. Binnen 2 weken na het gesprek stuurt de zorgdrager een aangepast concept-Handboek vervanging en conceptbesluit tot vervanging.

  • 4. Wanneer het Handboek vervanging en het besluit tot vervanging voldoen aan de gestelde eisen, geven wij zo spoedig mogelijk de machtiging per brief af.

  • 5. Wanneer het Handboek vervanging en het besluit tot vervanging niet voldoen aan de gestelde eisen, dan delen wij de aanvrager per brief mee dat we voornemens zijn de aanvraag af te wijzen als binnen vier weken niet de vereiste verbeteringen zijn aangebracht.

Artikel 11. Nazorg

  • 1. De zorgdrager informeert ons over het genomen besluit tot vervanging. Het Handboek vervanging en onze machtiging maken integraal deel uit van het besluit.

  • 2. Indien het besluit afwijkt van het eerder goedgekeurde conceptbesluit, is de machtiging niet geldig.

  • 3. De zorgdrager stelt ons tijdig op de hoogte van wijzigende technische of procedurele omstandigheden die de geldigheid van de machtiging kunnen beïnvloeden.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 13. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Beleidsregel vervanging archiefbescheiden in de provincie Overijssel.


Noot
1

[Toelichting: Behalve met een juiste en volledige weergave van de in de archiefbescheiden voorkomende gegevens, moet rekening gehouden worden met de culturele waarde van de archiefbescheiden: de waarden en belangen bedoeld in onderdeel c van artikel 2, eerste lid van het Archiefbesluit 1995. Er kunnen zich gevallen voordoen waarin de vervanging weliswaar tot een juiste en volledige weergave van de gegevens leidt, maar geen of onvoldoende rekening houdt met de culturele, intrinsieke waarde van de te vervangen archiefbescheiden. Archiefbescheiden kunnen onvervangbaar en onmisbaar zijn, in de betekenis die artikel 2 van de Wet tot behoud van cultuurbezit daaraan toekent, dat wil zeggen dat de bescheiden door inhoud, structuur of vorm een symboolwaarde, een schakelfunctie of een ijkwaarde hebben. De waarde van archiefbescheiden als bestanddeel van het cultureel erfgoed brengt met zich mee dat de originelen duurzaam behouden en raadpleegbaar moeten blijven.

Bij het conceptbesluit of in het Handboek Digitalisering zal daarom een toelichting moeten worden opgenomen die (vergelijkbaar met de in artikel 5 van het Archiefbesluit 1995 voor een selectielijst voorgeschreven toelichting) een verantwoording bevat van de wijze waarop bij de vervanging rekening wordt gehouden met zowel de intrinsieke waarde van de archiefbescheiden als bestanddeel van het cultureel erfgoed, als met het belang van de in de archiefbescheiden voorkomende gegevens voor overheidsorganen, voor recht- of bewijszoekenden en voor historisch onderzoek. ]

Noot
2

[Toelichting: De Awb hanteert termijnen voor het verlenen van een goedkeuring. Wordt binnen de gestelde termijn van 13 weken geen besluit omtrent machtiging gegeven, dan wordt de machtiging geacht te zijn verleend. De termijn van 13 weken mag overigens met nog eens 13 weken worden verdaagd. Dit middel zal Gedeputeerde Staten altijd gebruiken als tengevolge van nader overleg met de zorgdrager of intern overleg bij de zorgdrager de behandeling tijdelijk stokt.]

Noot
3

[Toelichting: De Provinciaal Archiefinspecteur voert aan de hand van de ‘Checklist Handboek Digitalisering’ de inhoudelijke toetsing uit. De contactpersoon van de zorgdrager ontvangt aansluitend een lijst van te bespreken punten met het verzoek het aangekondigde overleg in te plannen.

Het concept-Handboek digitalisering wordt naar aanleiding van het overleg in een tweede versie opgestuurd.

Komt de inhoud van de tweede versie van het Handboek digitalisering overeen met de eisen van de Provinciaal Archiefinspecteur, zoals in het overleg nader uiteengezet, dan moet het Handboek in deze versie door de zorgdrager formeel worden vastgesteld. De zorgdrager geeft van die vaststelling bericht aan Gedeputeerde Staten.

Voldoet de inhoud van de tweede versie van het Handboek nog niet aan de gestelde eisen zoals geformuleerd in de checklist, dan kan geen machtiging worden verleend en wordt per brief meegedeeld dat Gedeputeerde Staten voornemens is de aanvraag af te wijzen als binnen vier weken niet de vereiste verbeteringen zijn aangebracht. Hieraan wordt strikt de hand gehouden. Komt er binnen de gestelde termijn een acceptabele derde versie van het Handboek, dan moet het Handboek in deze versie door de zorgdrager formeel worden vastgesteld. De zorgdrager geeft van die vaststelling bericht aan Gedeputeerde Staten.]