Regeling vervallen per 01-06-2019

Besluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)

Geldend van 21-07-2015 t/m 26-04-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2015

Besluit van de secretaris en de directeuren van de provincie Utrecht, van 9 juli 2008, tot het verlenen van ondermandaten (Ondermandaatbesluit directeuren)

De secretaris:

Gelet op artikel 17 van het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004;

De directeuren;

Gelet op artikel 4 van het Mandaatbesluit secretaris;

Besluiten:

Artikel 1

  • 1 De afdelingsmanagers, de teamleiders, de behandelend medewerkers en overige met functie genoemde medewerkers hebben de in de bij dit artikel behorende bijlage opgenomen bevoegdheden voor zover het hun afdeling, team, programma, project of functie betreft. Verder ondermandaat wordt niet verleend.

  • 2 Bij eventuele tegenstrijdigheid tussen de bij dit artikel behorende bijlage onderdelen A en B, prevaleert het bepaalde in onderdeel B.

  • 3 vervalt.

Artikel 2

Indien een functionaris als bedoeld in de bij artikel 1 behorende bijlage niet beschikbaar is, wordt hij of zij bij de uitoefening van het desbetreffende mandaat als volgt vervangen:

  • a.

    Een behandelend medewerker wordt vervangen door:

    • -

      een andere behandelend medewerker,

    • -

      door de teamleider, of

    • -

      door de afdelingsmanager.

  • b.

    Een teamleider wordt vervangen door:

    • -

      door een andere teamleider van dezelfde afdeling, of

    • -

      door de afdelingsmanager

  • c.

    Een afdelingsmanager wordt vervangen door

    • -

      één van de twee aangewezen vervangers binnen de afdeling, of

    • -

      de aangewezen andere afdelingsmanager, of

    • -

      door de directeur.

  • d.

    de directeur wordt vervangen door

    • -

      de secretaris.

  • e.

    Een projectleider wordt vervangen door

    • -

      de opdrachtgever.

  • f.

    Een programmamanager wordt vervangen door:

    • -

      de opdrachtgever.

  • g.

    Een opdrachtgever wordt vervangen door

    • -

      de directeur.

Artikel 3

Alle besluiten van de secretaris en de directeuren waarbij (onder)mandaten zijn verleend op of na 1 juli 2007 vervallen.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2008

Artikel 5

Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit directeuren.

Ondertekening

drs. H.H. Sietsma

secretaris (algemeen directeur)

 drs. E. Wagener

directeur

drs. K. Wisotzky

directeur

 mr. drs. C. de Boer

directeur 

Utrecht, 9 juli 2008  

Bijlage als bedoeld in artikel 1 bij het Ondermandaatbesluit directeuren

De hieronder vermelde bevoegdheid wordt namens gedeputeerde staten dan wel de commissaris van de Koningin uitgeoefend door: A.  ALGEMEEN (PROVINCIEBREED) OVERIG VERKEER (aanvullend op Algemeen informatieverkeer in bijlage 1 behorende bij artikel 2 van het Mandaatbesluit secretaris)

Het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1 van de Awb

Behandelend medewerker

Het voorbereiden en organiseren van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten

Behandelend medewerker

Het verzenden van uitnodigingen en bijbehorende agendastukken voor het bijwonen van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten

Behandelend medewerker

Het schriftelijke beantwoorden van vragen en reageren op reacties naar aanleiding van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten

Teamleider

Het voeren van correspondentie met Rijk, gemeenten, waterschappen, andere provincies, burgers, bedrijven en instellingen (o.a. in het kader van te nemen of genomen besluiten of vastgesteld en bekdengemaakt beleid)

Teamleider

Het informeel afdoen, evenals het registreren van eenvoudige klachten, niet zijnde klachten asl bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb

Behandelend medewerker

PUBLICATIE IN PROVINCIAAL BLAD

Het (via het Multi Media Centrum van de afdeling Services, team Uitvoering) doen plaatsen van besluiten (verordening, beleidsregel, etc. in het Provinciaal Blad

Behandeldend medewerker

BESLUITEN / BESCHIKKINGEN

De bevoegdheid tot het vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (artikel 4:4 Awb)

Teamleider / projectleider

Het doorsturen van aanvragen aan een ander bevoegd gezag (art. 2:3 Awb)

Behandelend medewerker

Besluiten aanvragers gelegenheid te geven tot aanvulling van de aanvraag binnen een nader gestelde termijn (art. 4:5 Awb)

Behandelend medewerker

Besluiten de aanvraag niet te behandleen (art. 4:5 Awb)

Teamleider

Uitnodigingen doen uitgaan in verband met het naar voren brengen van zienswijzen (artikelen 4:7 en 4:8 Awb)

Behandelend medewerker

Opschorten beslistermijn op grond van een wettelijk voorschrift

Behandelend medewerker

Het verzenden van een voortgangsbericht / kennisgeving indien een beschikking niet binnen de bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn of de termijn bedoeld in de artikelen 4:13, 4:14 en 3:18 Awb kan worden gegeven

Behandelend medewerker

Het verzenden van een kennisgeving bij besluiten van rechtswege wegens overschrijding van de beslistermijn (bijvoorbeeld kennisgeving van een van rechtswege verleende vergunning wegens termijnoverschrijding)

Behandelend medewerker

Het vragen van advies (art. 3:5 Awb)

Behandelend medewerker

Het aangeven binnen welke termijn advies wordt verwacht indien aan de adviseur niet reeds bij wettelijk voorschrift een termijn is gesteld (art. 3:6 Awb)

Behandelend medewerker

Het ter beschikking stellen van gegevens aan de adviseur die nodig zijn voor een goede vervulling van de taak van adviseur belast met het adviseren inzake door een bestuursorgaan te nemen besluiten (art. 3:7 Awb)

Behandelend medewerker

Het waarmerken van stukken in het kader van besluitvorming

Behandelend medewerker

Het bekendmaken van besluiten

Behandelend medewerker

Zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van andere bestuursorganen:

 

Het indienen van een zienswijze, bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht, tegen een ontwerp van een te nemen besluit van een bestuursorgaan dat geen deel uitmaakt van de publiekrechtelijke rechtspersoon provincie Utrecht

Afdelingsmanager, na afstemming met de betrokken bestuurder. NB Voor deze bevoegdheid geldt een bestuurlijk mandaat (artikel 2, derde lid, Organisatiebesluit). Als de bestuurder daar gebruik van wenst te maken, prevaleert het bestuurlijke mandaat

Wet publiekrechtelijke beperkingen juncto artikel 11b van de Kadasterwet

 

Aanbieden (elektronisch en schriftelijk) van daarvoor bestemde stukken ter inschrijving in het Openbaar register aan het Kadaster en daartoe alle benodigde handelingen te verrichten (waaronder het stellen van de in artikel 11b Kadasterwet bedoelde verklaring) in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

Afdelingsmanager

PROCESHANDELINGEN

Oproepen voor en publiceren van hoorzittingen in het kader van administratief beroep, Awb-voorbereidingsprocedures of bezwaarproecedure

Behandelend medewerker

Het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de Koningin

Teamleider

Het schriftelijk indienen van (aanvullende) beroepsgronden en het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Teamleider

Het schriftelijk machtigen om gedeputeerde staten en de commissaris van de Koningin te vertegenwoordigen tijdens (hoor)zittingen (beroep & hoger beroep & verzoek om voorlopige voorziening & kort geding)

Teamleider Advies van de afdeling MO

Het toezenden van stukken aan (hoger) beroepsinstanties in het kader van (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de Koningin

Behandelend medewerker

Het toezenden van stukken aan bezwaarinstanties en (hoger) beroepsinstanties in het kader van bezwaarprocedures en (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Behandelend medewerker

TOEZICHT

Het op grond van 4:59 van de Awb aanwijzen van toezichthouders

 Afdelingsmanager

Het voeren van correspondentie in het kader van het toezicht op grond van artikel 4:59 van de Awb

Behandelend medewerker

LEGES / HEFFING

Beantwoording van vragen over leges, heffingen en bankgaranties

Teamleider Uitvoering van de afdeling Services

B. SPECIFIEK (PER AFDELING/TEAM) AFDELING BESTUUR- en DIRECTIEONDERSTEUNING (BDO)  

Het toekennen van een standplaatstoelage aan medewerkers met een standplaats buiten Nederland

Afdelingsmanager, mits wordt gehandeld conform het advies van de afdelingsmanager MO

ARCHIEFWET 1995

- Afgeven van een machtiging om archiefbescheiden te vervangen door reproducties, teneinde de aldus vervangen bescheiden te vernietigen (artikel 7 Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel a, van de Archiefverordening? provincie Utrecht 1997)

Afdelingsmanager

- Afgeven (en verlengen) van een machtiging tot opschorting van de overbrenging van archiefbescheiden ouder dan twintig jaar (artikel 13 van de Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel b, van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997)

- Beslissen omtrent stellen beperkingen die betrekking hebben op archiefbescheiden die ouder zijn dan vijfenzeventig jaar (artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel c, van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997)

- Goedkeuren van plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting of verandering van inrichting van een archiefbewaarplaats of tot een ingebruikneming van gebouwen of gedeelten van gebouwen als archiefbewaarplaats (artikelen 33, tweede lid, en 38, tweede lid, Archiefwet 1995 en artikel 21, onderdeel d van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997)

Dreigen gebruik te maken van de bevoegdheid ex art. 34 Archiefwet

Afdelingsmanager

ARCHIEFVERORDENING PROVINCIE UTRECHT 1997

Kennisgevingen aan zorgdragers inzake te treffen voorzieningen (art. 17.1 AVPU)

Archiefinspecteur

Bepalen voor welk tijdstip voorzieningen moeten zijn getroffen (art. 17.3 AVPU)

Archiefinspecteur

Schriftelijk reageren op een mededeling van een zorgdrager als bedoeld in artikel 20 van de Archiefverordening provincie Utrecht 1997

Afdelingsmanager

AFDELING MANAGEMENTONDERSTEUNING

Het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, derde en vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Secretaris Adviescommissie bezwaarschriften GS

AFDELING FYSIEKE LEEFOMGEVING

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) op het werkterrein van de afdeling Fysieke Leefomgeving(in ieder geval de Waterschapswet, de Wet op de waterhuishouding, de Wet op de waterkering en de Wet milieubeheer, voor zover het het werkterrein van de afdeling Fysieke Leefomgevingbetreft)

Teamleider

WET GELUIDHINDER

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan) in het kader van de Wet geluidhinder (onder uitvoering is tevens begrepen de aanbieding van het onherroepelijke besluit aan het Kadaster ter opname in de openbare registers)

Teamleider

RUIMTE

Het goedkeuren van niet-ingrijpende bestemmingsplannen (geen essentiële functieveranderingen), indien geen zienswijzen zijn ingediend, mits in overeenstemming met het PPC-advies en in overeenstemming met het provinciaal en rijksbeleid

Teamleider

Het goedkeuren van besluiten tot wijziging of uitwerking van het bestemmingsplan, tenzij een afwijkingsbesluit van het streekplan vereist is, alsmede hiermee verband houdende verdagingsbesluiten.

Teamleider

Omschrijvingen als bedoeld in artikel 11, zevende lid, Wet op de Ruimtelijke Ordening

Teamleider

Ondertekenen besluiten ex artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Teamleide

AFDELING UITVOERING FYSIEKE LEEFOMGEVING

TEAM VERGUNNINGVERLENING NATUUR EN LANDSCHAP

Advisering op basis van wettelijke verplichtingen aan andere bevoegde gezagen, het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) en het afhandelen van een melding op grond van:

 

- Boswet;

Teamleider

- Natuurschoonwet;

Teamleider

- Flora- en faunawet;

Teamleider

- Natuurbeschermingswet 1998;

Teamleider

- Verordening bescherming natuur en landschap provincie Utrecht 1996;

Teamleider

- Landschapsverordening provincie Utrecht 2011;

Teamleider

- Landschapsverordening provincie Utrecht 2011 in combinatie met Wet milieubeheer bij samenhangende aanvragen voor ontheffing van stortverboden;

Teamleider

- Scheepvaartverkeerswet;

Teamleider

- Waterverordening provincie Utrecht 2009, voor zover niet gemandateerd aan de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht bij Mandaatbesluit RUD Utrecht provincie Utrecht;

Teamleider

- Wegenverkeerswet 1994;

Teamleider

- Wegenverordening provincie Utrecht 2010;

Teamleider

- Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Teamleider

- Verordening veehouderij, stikstof en Natura 2000 Provincie Utrecht 2012;

Teamleider

- Verordening schadebestrijding dieren provincie Utrecht 2014.

Teamleider

Ten aanzien van de Wet algemene bepalingen omgevingswet:

 

- Het afgeven van verklaringen van geen bedenkingen;

Teamleider

- Het bevoegd gezag verzoeken een handhavingsbeschikking te nemen.

Teamleider

Ten aanzien van de Wet algemene bepalingen omgevingswet:

 

- Het voeren van correspondentie in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingswet.

Behandelend medewerker

Goedkeuring begroting Faunafonds (artikel 90, tweede lid, Flora- en faunawet)

Afdelingsmanager

AFDELING MOBILITEIT, ECONOMIE EN CULTUUR

TEAM MOBILITEIT

Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) op het werkterrein van Mobiliteit (concessies Openbaar Vervoer: gedeputeerde staten)

Teamleider

TEAM CULTUUR

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

 

het afgeven van adviezen

Teamleider

TEAM CULTUUR

Regelingen studiebijdragen: a. afspraken maken betreffende terugbetaling studiebijdragen conform de regeling; b. kennisgeving van de beschikking van GS betreffende kwijtschelding terugbetaling respectievelijk oninbaarverklaring vordering.

Teamleider

Monumentenwet 1988: a. advisering ex artikel 16, tweede lid, en artikel 17; b. advisering bij aanwijzing tot rijksbeschermd monument ex artikel 7 (artikel 3, tweede lid); c. advisering bij aanwijzing tot beschermd stads- of dorpsgezicht ex artikel 35; d. vaststellen van algemene aanleveringseisen voor het provinciaal depot; e. vaststellen van algemene richtlijnen voor archeologisch (bureau)onderzoek.

Teamleider

Monumentenwet 1988: a. geven van selectieadvies voor terreinen/ archeologische vindplaatsen; b. goedkeuren van Plan van aanpak en Programma van eisen voor archeologisch onderzoek; c. goedkeuren concept-rapporten van archeologisch onderzoek.

Behandelend medewerker

Monumentenwet 1988: a. besluiten over in ontvangst nemen van vondsten en documentatie voor provinciaal depot; b. opstellen en aangaan van bruikleenovereenkomsten.

Depotbeheerder

AANDACHTSGEBIED FINANCIËN

ALGEMEEN

Vermindering bezoldiging na 12 maanden ziekte

Afdelingsmanager SER

Stopzetting uitbetaling reiskostenvergoeding woonwerkverkeer na 6 weken ziekte

Teamleider ADM

Terugvordering van ten onrechte gedane (salaris)betalingen

Teamleider ADM

Vaststelling economische huurwaarde provinciale woningen

Teamleider ADM

Administratieve uitvoering sociale wetgeving pensioenwetgeving

Behandelend medewerker van de afdeling SER

Afhandeling inlichtingenformulieren van derden (bijvoorbeeld USZO, CBS, GAK, gemeenten)

Behandelend medewerker

Inning premie collectieve ongevallenverzekering medewerkers en gepensioneerden

Behandelend medewerker van de afdeling SER

Behandelen afdrachten aan belastingdienst, bedrijfsvereniging, ABP en ziektekostenverzekering

Teamleider ADM

Het voeren van correspondentie met makelaars/assuradeuren en claimanten over aansprakelijkstelling van producten bij geleden schade

Behandelend medewerker van de afdeling SER

Rappelleren debiteuren (toezenden eerste en tweede herinnering)

Behandelend medewerker van de afdeling SER

Aanvragen accountantsverklaring bij de jaarrekening

Afdelingsmanager MAO

Tekeningsbevoegdheid tot het doen van betaalbaarstelling en tot het aanwijzen van vervangers

Afdelingsmanagers SER en MAO

Het ter incasso aanbieden van openstaande vorderingen aan het incassobureau met instemming van de eigenaar van de debiteur

Teamleider ADM

FINANCIEEL TOEZICHT

A. GOEDKEUREN VAN:

(niet goedkeuren geschiedt niet krachtens mandaat)

Begroting lokale overheden onder preventief toezicht

Afdelingsmanager

Begrotingswijzigingen en (ingeval van Wet algemene regels herindeling) andere aangewezen financiële besluiten van lokale overheden onder preventief toezicht

Behandelend medewerker

Oprichting van, deelneming in, dan wel opheffing van privaatrechtelijke rechtspersonen (stichting, vennootschap, vereniging) en statutenwijzigingen, inclusief bouwexploitatieovereenkomsten/ projectontwikkelingsovereenkomsten waarbij een van die rechtspersonen wordt opgericht

Afdelingsmanager

Besluiten inzake artikel 15 Gemeentewet/ artikel 3:43, lid 3 Burgerlijk Wetboek (verboden handelingen)

Afdelingsmanager

Besluiten inzake artikel 14 Wet voorkeursrecht gemeenten (ontheffing onderhandelingsplicht)

Afdelingsmanager

Opclassificatie van gemeenten, verhoging van tijdsbestedingsnorm ingevolg de rechtspositiebesluiten raads- en commissieleden, wethouders en burgemeesters

Afdelingsmanager

B. VOOR KENNISGEVING AANNEMEN

Begroting lokale overheden onder repressief toezicht

Behandelend medewerker

Begrotingswijzigingen lokale overheden onder repressief toezich

Behandelend medewerker

Rekening lokale overheden

Behandelend medewerker

Verordeningen op grond van artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet of afzonderlijk vastgestelde treasurystatuten c.q. (beleids)nota's/ notities benoemd in deze verordeningen

Behandelend medewerker

C. OVERIGE

Toezicht status preventief toezicht

Afdelingsmanager

Adviseren omtrent financieel economische uitvoerbaarheid bestemmingsplannen/exploitatie-opzetten

Behandelend medewerker

Ontheffingen tot het aangaan van verplichtingen bij (nog) niet goedgekeurde begroting

Teamleider Bestuur en Internationaal

Melding bij overschrijding kaslimiet/renterisiconorm Wet financiering decentrale overheden (wet fido)

Behandelend medewerker

Aanwijzing/toestemming/bepaling maximum bij overschrijding kasgeldlimiet/renterisiconorm Wet fido

Afdelingsmanager

Ontheffing kasgeldlimiet (art. 4, lid 5, Wet fido) renterisiconorm Wet fido (art.6, lid 5, Wet fido)

Teamleider Bestuur en Internationaal

Verdaging van de onder 'Goedkeuring' genoemde besluiten

Teamleider financieel toezicht lokale overheden (FTLO)

Waarschuwing/aanwijzing Iv3 (informatie voor derden)

Afdelingsmanager

Beslissingen met betrekking tot gemeenschappelijke regelingen:

 

- besluiten inzke uitreedsommen

Afdelingsmanager

- goedkeringen op basis van het statuut van een gemeenschappelijke regeling

Afdelingsmanager

Correspondentie met lokale overheden inzake de onder A, B en C genoemde onderwerpen

Genoemde mandaathouder

AFDELING WEGEN

Het beslissen op verzoeken om schadevergoeding of nadeelcompensatie indien het toe te kennen bedrag maximaal € 50.000,- bedraagt.

Afdelingsmanager

Het vaststellen (inclusief wijzigen) van de grenzen van de bebouwde kom(men) van gemeenten (art. 27, tweede lid, Wegenwet)

Teamleider

Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een verkeersbesluit

Teamleider