Regeling vervallen per 18-04-2024

Reglement op de Auditcommissie

Geldend van 29-12-2005 t/m 17-04-2024

Intitulé

Reglement op de Auditcommissie

De raad der gemeente Wijdemeren;

Gelezen het voorstel van voorzitter en griffier d.d. 1 december 2005

Gelet op artikel 84 jo. 213 Gemeentewet

BESLUIT

vast te stellen het

reglement op de Auditcommissie

Artikel 1

  • 1. Er bestaat een auditcommissie teneinde een optimale communicatie met de externe accountant te realiseren.

  • 2. De auditcommissie overlegt en adviseert over de verantwoordelijkheid voor het financieel beheer en de externe verantwoording van de gemeente.

  • 3. De auditcommissie is namens de raad het aanspreekpunt voor de accountant

Artikel 2

  • 1. De auditcommissie bestaat uit de volgende leden: - vertegenwoordiger(s) vanuit de raad - de griffier - de externe accountant

  • 2. De vertegenwoordiger(s) uit de raad worden door de raad benoemd. De portefeuillehouder financiën, gemeentesecretaris en de concerncontroller hebben een staande uitnodiging om deel te nemen aan zittingen van de auditcommissie. 

  • 3. De vertegenwoordigers vanuit de raad hebben aan het einde van elke vergadering de mogelijkheid één-op-één vragen te stellen aan de externe accountant, in afwezigheid van de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de concerncontroller.

  • 4. In geval van verhindering kunnen de leden van de auditcommissie worden vervangen door een functionaris die door de raad als plaatsvervanger is benoemd.

Artikel 3

De auditcommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 4

De griffier is secretaris van de auditcommissie en draagt in die hoedanigheid zorg voor de ambtelijke ondersteuning daarvan.

Artikel 5

  • 1. De zittingsduur van de leden die zitting hebben in de auditcommissie is gelijk aan de duur van het raadslidmaatschap.

  • 2. In tussentijds ontstane vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Artikel 6

  • 1. De auditcommissie vergadert in ieder geval voorafgaand aan de interim- en jaarrekeningcontrole en na afloop van deze controles en voorts zo dikwijls de voorzitter of twee leden van het auditcommissie, met opgaaf van redenen, dit nodig achten.

  • 2.

    • a. De voorzitter belegt de vergaderingen en zorgt dat ieder lid tenminste vijf werkdagen dagen voor het houden van een vergadering schriftelijk wordt opgeroepen.

      • b.

        De agenda komt tot stand onder verantwoordelijkheid van de voorzitter.

      • c.

        In de oproepingsbrief worden zoveel mogelijk de te behandelen onderwerpen, voorzien van een korte toelichting, vermeld.

  • 3. De stukken voor de vergadering worden zoveel als mogelijk aan de raadsleden toegestuurd. In uitzonderlijke gevallen liggen ze op het gemeentehuis voor de leden ter inzage.

Artikel 7

  • 1. De vergaderingen van de auditcommissie vinden achter gesloten deuren plaats.

  • 2. De auditcommissie kan op grond van een belang, als bedoeld in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur omtrent het in een vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de auditcommissie worden overgelegd geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding dient in de eerst volgende raadsvergadering worden bekrachtigd.

Artikel 8

  • 1. Van het besprokene ter vergadering wordt door de griffier een verslag opgesteld. Dit wordt aan de leden van de auditcommissie en aan de raad en het college van burgemeester en wethouders toegezonden.

  • 2. Vaststelling van het verslag geschiedt in de eerstvolgende vergadering van de auditcommissie.

  • 3. De leden van de auditcommissie doen in de eerst volgende commissie Bestuur en Middelen vergadering verslag van het besprokene.

Artikel 9

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als het Reglement op de Auditcommissie.

  • 2. Zij treedt in werking op  16 december 2005 zijnde de dag volgend op die van de raadsvergadering.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 15 december 2005
De raad voornoemd,
de griffier, mr. B.M.H. de Brey
de voorzitter, mr. D. Bijl