Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR373427
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR373427/2
Regeling vervallen per 01-01-2023
Financiële verordening gemeente Dordrecht
Geldend van 01-01-2013 t/m 17-04-2013
Intitulé
Financiële verordening gemeente DordrechtDe RAAD van de gemeente Dordrecht;
gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van 29 november 2011, Nr. SBC/693604;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;
b e s l u i t :
vast te stellen de
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Dordrecht:
Financiële verordening gemeente Dordrecht
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Artikel 1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college;
- b.
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Dordrecht en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Hoofdstuk 2. Kiezen, sturen en verantwoorden
Artikel 2 Kadernota
- 1.
Het college biedt de raad jaarlijks een kadernota ter vaststelling aan waarin de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren zijn opgenomen.
- 2.
De basis voor de kadernota vormen:
- a.
de hoofddoelstellingen van het gemeentelijk beleid;
- b.
informatie over de financiële positie en verwachte inkomsten en uitgaven van de gemeente.
- a.
- 3.
De prognose van de exploitaties grondbedrijf maakt deel uit van de kadernota.
Artikel 3 Programmabegroting en jaarverslag
- 1.
De raad stelt de programma-indeling vast en kan deze wijzigen als hier behoefte aan is.
- 2.
Bij de begroting wordt op programmaniveau een overzicht gegeven van de productramingen en bij het jaarverslag wordt op programmaniveau een overzicht gegeven van de productenrealisatie.
- 3.
De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten alsook de stortingen en onttrekkingen aan reserves per programma. Daarnaast autoriseert hij het overzicht algemene dekkingsmiddelen.
- 4.
Vervangingsinvesteringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
- 5.
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.
Artikel 4 Bestuursrapportage
- 1.
Het college informeert de raad door een tussentijdse rapportage over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste zes maanden van het begrotingsjaar.
- 2.
Deze bestuursrapportage bevat een uiteenzetting van de afwijkingen in uitvoering en de benodigde bijsturing en bijstelling van het beleid.
- 3.
In de bestuursrapportage worden substantiële afwijkingen op beleid, voortgang en financiën (ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten) toegelicht.
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 5 Lokale heffingen
- 1.
Het college biedt beleid over lokale heffingen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In dit beleid staat de samenstelling van het pakket belastingen, de belastingdruk, kostendekkendheid en het tarieven- en kwijtscheldingsbeleid. Het college beziet tenminste iedere 4 jaar of er aanleiding is dit beleid te actualiseren en stemt dit af met de auditcommissie.
- 2.
Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrechten, afvalstoffenheffing en begrafenisrechten.
Artikel 6 Risicomanagement en weerstandsvermogen
Het college biedt een nota risicomanagement en weerstandsvermogen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico's door het treffen van adequate preventieve maatregelen. In de nota wordt tevens het gewenste weerstandsvermogen bepaald. De nota maakt onderdeel uit van deze verordening. Het college beziet tenminste iedere 4 jaar of er aanleiding is deze nota te actualiseren en stemt dit af met de auditcommissie.
Artikel 7 Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt beleid over onderhoud aan kapitaalgoederen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In dit beleid wordt ingegaan op het beoogde onderhoudsniveau, de planning voor het onderhoud en de kosten van onderhoud voor de openbare ruimte, gebouwen en riolering. Het college beziet tenminste iedere 4 jaar of er aanleiding is dit beleid te actualiseren en stemt dit af met de auditcommissie.
Artikel 8 Financiering en treasury
- 1.
De uitvoering van de financieringsfunctie is belegd bij het Service Centrum Drechtsteden.
- 2.
Het college biedt het financieringsstatuut aan ter behandeling en vaststelling door de raad. Deze nota bevat de meerjarige kaders op voor de financieringsactiviteiten van de gemeente. Dit statuut bevat tevens de taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie. Het financieringsstatuut maakt deel uit van deze verordening. Het college beziet tenminste iedere 4 jaar of er aanleiding is dit statuut te actualiseren en stemt dit af met de auditcommissie.
Artikel 9 Verbonden partijen
Het college biedt de nota verbonden partijen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt ingegaan op de kaders voor deelname aan en het oprichten van verbonden partijen. De nota maakt onderdeel uit van deze verordening. Het college beziet tenminste iedere 4 jaar of er aanleiding is deze nota te actualiseren en stemt dit af met de auditcommissie.
Artikel 10 Grondbeleid
Het college biedt de nota grondbeleid aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt ingegaan op de vormen en doelen van grondbeleid, de bijbehorende instrumenten en risico's. De nota maakt onderdeel uit van deze verordening. Het college beziet tenminste iedere 4 jaar of er aanleiding is deze nota te actualiseren en stemt dit af met de auditcommissie.
Artikel 11 Waardering & afschrijving vaste activa
Het college stelt in de nota waarderen en afschrijven gemeentelijke beleid op voor het waarderen en afschrijven van vaste activa. Het college biedt de nota aan de raad aan ter behandeling en vaststelling. De nota maakt onderdeel uit van deze verordening. Het college beziet tenminste iedere 4 jaar of er aanleiding is deze nota te actualiseren en stemt dit af met de auditcommissie.
Hoofdstuk 4. Financieel beheer, interne controle en financiële organisatie
Artikel 12 Administratie
Artikel 12
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
- a.
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;
- b.
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden,vorderingen, schulden en contracten;
- c.
het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
- d.
het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;
- e.
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
- f.
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.
Artikel 13 Interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 14 Misbruik en oneigenlijk gebruik
Het college draagt zorg voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.
Artikel 15 Financiële organisatie
- 1.
Het college zorgt voor en legt vast:
- a.
een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;
- b.
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
- c.
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten.
- a.
Hoofdstuk 5. Slotbepalingen
Artikel 16 Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.
- 2.
De "Financiële verordening gemeente Dordrecht", laatstelijk vastgesteld door de raad op 29 juni 2010, wordt ingetrokken.
Artikel 17 Citeertitel
Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam "Financiële verordening gemeente Dordrecht".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2011.
De griffier, De voorzitter,
M. van Hall A.A.M. Brok
Bijlage bij artikel 11
Toelichting op de Financiële verordening gemeente Dordrecht 2011
Algemeen
Voor de indeling van de aangepaste verordening is de inhoud van artikel 212 Gemeentewet gevolgd. Dit artikel uit de Gemeentewet zegt dat de financiële verordening de uitgangspunten voor het financieel beleid en regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie moet bevatten. De elementen financieel beleid, financieel beheer en financiële organisatie komen terug in de hoofdstukindeling.
Het eerste lid van artikel 212 Gemeentewet stelt aanvullende eisen aan de inhoud van de verordening.
De verordening moet waarborgen dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en interne controle wordt voldaan. Ook deze eisen vindt u terug in de indeling van de verordening.
Het tweede lid van artikel 212 Gemeentewet geeft aan welke regels in elk geval in de verordening moeten zijn opgenomen. De verordening moet in elk geval regels bevatten voor waardering en afschrijving van vaste activa, grondslagen voor de berekening van tarieven en prijzen en de algemene doelstellingen en te hanteren richtlijnen en limieten voor de financieringsfunctie. Deze regels zijn opgenomen in het hoofdstuk over het financieel beleid van de verordening.
Context financiële verordening
De context van de financiële verordening is in onderstaande figuur weergegeven. Er zit een gelaagdheid in het financiële beleid die hier wordt toegelicht.
i258140.pdf [Klik hier om het document te downloaden]
Niveau 1: Wetgeving
De financiële verordening is een uitwerking van de Gemeentewet artikel 212. Ook de wettelijke kaders van het Besluit Begroting en Verantwoording zijn meegenomen in de verordening.
Niveau 2: Financiële verordening
De financiële verordening is een overkoepelende verordening.
In deze verordening is invulling gegeven aan artikel 212 van de Gemeentewet voor de gemeente Dordrecht. Het is een overkoepelende verordening omdat het als paraplu fungeert voor onderstaande beleidsnota’s.
Niveau 3: Verplichte beleidsnota’s financiële verordening
Naast de tekst van de financiële verordening is artikel 212 Gemeentewet uitgewerkt in afzonderlijke beleidsnota’s. Deze beleidsnota’s vallen onder de financiële verordening.
Niveau 4: Overige beleidsnota’s Raad
Dat gedeelte van het financiële beleid dat een bevoegdheid van de Raad betreft maar geen uitwerking van artikel 212 Gemeentewet valt niet onder de paraplu van de financiële verordening. Voorbeeld hiervan is de nota Sturing op projecten.
Niveau 5: Beleidsnota’s College
Tot slot zijn er ook beleidsnota’s die een bevoegdheid van het college zijn, zoals de nota’s voor Bedrijfsvoering, Inkoop en Aanbesteding
Artikelgewijze toelichting financiële verordening 2011
Hoofdstuk 1: Inleidende bepalingen
Artikel 1. Definities
Er is voor de term afdeling gekozen omdat dit zowel op sectoren, programma’s als bedrijven van toepassing is.
Hoofdstuk 2: Kiezen, sturen en verantwoorden
Algemeen
In de nota Kiezen, sturen, verantwoorden staat het ontwerp voor de inrichting van de sturingscyclus. Dit is een richtinggevend kader dat inzicht biedt in de inhoudelijke en procesmatige inrichting van de sturingscyclus. Deze sturingscyclus kent meerdere sturingsniveaus en instrumenten. Binnen de jaarcyclus zijn dat de volgende instrumenten: kadernota, begroting, bestuursrapportage en jaarverslag.
Artikel 2. Kadernota
De kadernota markeert de jaarlijkse start van de sturingscyclus. De raad stelt bij de kadernota de kaders vast waarbinnen de begroting voor het nieuwe jaar moet worden uitgewerkt. De kaders betreffen normaliter zowel de financiën (ramingsbijstellingen die noodzakelijk zijn om het bestaande beleid ongewijzigd te kunnen voortzetten) als de beleidsinhoud.
Vanwege het belang van de prognoses grondbedrijf voor die budgettaire begrotingskaders worden deze prognoses tegelijk met de kadernota aangeboden aan de raad.
Artikel 3. Programmabegroting en jaarverslag
De begroting is de uitwerking van besluitvorming naar aanleiding van de kadernota. De programmabegroting kan worden gezien als het resultaatcontract tussen de gemeenteraad en het college. Via de programmabegroting bepaalt de raad de beleidsmatige en financiële kaders voor het desbetreffende jaar.
De wettelijke vereisten voor het opstellen van de programmabegroting staan beschreven in het Besluit Begroting Verantwoording (BBV). In essentie gaat het dan om de drie W-vragen en enkele verplichte paragrafen. De drie W-vragen zijn:
• Wat willen we bereiken? (outcome)
• Wat gaan we daarvoor doen? (output)
• Wat mag het kosten?
Het jaarverslag vormt de ‘spiegel’ van de begroting waarin het college verantwoording aflegt aan de raad. Er wordt inhoudelijk verantwoording afgelegd over de in het voorgaande jaar uitgevoerde activiteiten en bereikte resultaten. Grenzen voor rapportage zijn vastgelegd in het controleprotocol.
Artikel 4. Bestuursrapportage
In de bestuursrapportage komt zowel de bijsturing op de lopende begrotingsuitvoering aan bod als de financiële bijstelling van de begroting. De nadruk ligt op het treffen van maatregelen (bijsturen) om eventuele vertraging in de begrotingsuitvoering te voorkomen. Doel van de bestuursrapportage is om de raad in staat te stellen een beleidsinhoudelijk debat te voeren gekoppeld aan middelen en uitvoering.
Hoofdstuk 3: Financieel beleid
Algemeen
Naast de programma’s zijn in de begroting en het jaarverslag uitwerkingen opgenomen van het financieel beleid van de gemeente. Dit financiële beleid is vormgegeven in de paragrafen van de begroting en jaarverslag. Voor dit financiële beleid bestaan afzonderlijke beleidsnota’s. Daar waar deze beleidsnota’s gekoppeld zijn aan een in de BBV verplichte paragraaf zijn ze gekoppeld aan dit hoofdstuk over financieel beleid. Voor alle nota’s wordt minimaal eens in de vier jaar door het college bezien of er aanleiding is tot actualisatie. In het jaar van deze beoordeling wordt de Auditcommissie tijdig geïnformeerd over de noodzaak tot actualisatie. Indien de beleidsnotitie nog voldoet zal de Auditcommissie gevraagd worden de afweging tot actualisatie een jaar uit te stellen.
Artikel 5. Lokale heffingen
Het beleid voor lokale heffingen maakt geen deel uit van de financiële verordening, maar wordt wel door de Raad vastgesteld. In dit beleid zijn de grondslagen opgenomen voor de berekening van de door het gemeentebestuur in rekening te brengen tarieven voor rechten. De grondslag voor de hoogte van heffingen en tarieven wordt bepaald door politieke besluitvorming door de raad op basis van de geraamde hoeveelheden en de geraamde kostprijzen.
In de paragraaf lokale heffingen worden de wettelijke context en de ontwikkeling van de heffingen uitgewerkt.
Artikel 6. Risicomanagement en weerstandsvermogen
In dit artikel is opgenomen dat het college een nota aan de raad aanbiedt, waarin het college uiteenzet hoe hij omgaat met de inventarisatie en beheersing van risico's. Dit zijn bijvoorbeeld regels over welke bezittingen van de gemeente moeten worden verzekerd en welke procedures hiervoor gelden. Ten tweede moet het college in deze nota de risico's kwantificeren en aan de hand hiervan de gewenste weerstandscapaciteit bepalen.
In de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en de jaarstukken wordt actuele informatie gegeven en verantwoording afgelegd over de nota: risico’s, risicobeheersing en het weerstandsvermogen.
Artikel 7. Onderhoud kapitaalgoederen
Onderhoud van kapitaalgoederen zoals gebouwen, wegen, constructies, riolering, water en groen levert een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van de begrotingprogramma’s. Hiertoe stelt de raad beleidskaders vast waaronder de wegennota en het gemeentelijk rioleringsplan. Deze nota’s maken geen deel uit van de financiële verordening, maar worden wel vastgesteld door de raad. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen wordt het onderhoudsbeheer van gebouwen en kapitaalgoederen openbare ruimte uitgewerkt inclusief de kosten die dit met zich meebrengt.
Artikel 8. Financiering en treasury
De financieringsfunctie (treasury) is een belangrijk onderdeel van het middelenbeheer. Het gaat om de kaders voor het uitvoeren van de financieringsfunctie. Het begrip treasury kan worden gedefinieerd als het besturen en beheersen, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. Deze kaders zijn uitgewerkt in het Financieringsstatuut. Het college stuurt naast het financieringsstatuut op het jaarlijks op te stellen treasury jaarplan en bespreekt de ontwikkelingen en voortgang in het treasury committee.
De uitvoering van de treasuryfunctie is belegd bij het Service Centrum Drechtsteden en komt aan de orde in de financieringsparagraaf in de begroting en het jaarverslag.
Artikel 9. Verbonden partijen
Verbonden partijen zijn deelnemingen van de gemeente in private rechtspersonen en gemeenschappelijke regelingen waar de gemeente deel van uitmaakt. In de nota Verbonden partijen is de visie op verbonden partijen en de beleidsvoornemens voor verbonden partijen opgenomen.
De informatie in de paragraaf Verbonden Partijen in begroting en jaarstukken wordt steeds
gerelateerd aan de kaders die in de nota zijn vastgelegd.
Artikel 10. Grondbeleid
Een belangrijke taak van een gemeente is het daadwerkelijk ingrijpen in de ruimtelijke ordening
van een gemeente door zelf vastgoedlocaties te (laten) ontwikkelen. In de nota grondbeleid kan de raad de kaders vaststellen voor het toekomstig grondbeleid. De nota grondbeleid omvat:
- -
een visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen van de programma's die zijn opgenomen in de begroting;
- -
een aanduiding van de wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert;
- -
een actuele prognose van de te verwachten resultaten van de totale grondexploitatie;
- -
een onderbouwing van de geraamde winstneming;
- -
de beleidsuitgangspunten omtrent de reserves voor grondzaken in relatie tot de risico's van de grondzaken.
In de paragraaf grondbeleid wordt de actuele uitwerking van de nota grondbeleid en de financiële consequenties hiervan opgenomen.
Artikel 11. Waardering en afschrijving vaste activa
In de nota waardering en afschrijving vaste activa zijn de soorten vaste activa, de afschrijvingswijzen (bij voorbeeld lineair of annuïteiten), regels voor het al dan niet activeren en afschrijvingstermijnen opgenomen. Het beleid dat is vastgesteld in deze nota werkt door in de jaarstukken.
Hoofdstuk 4: Financieel beheer, interne controle en financiële organisatie
Algemeen
Volgend op de jaarstukken (hoofdstuk 2) en het financiële beleid (hoofdstuk 3) worden in dit hoofdstuk de randvoorwaarden voor het uitvoeren van het financiële beheer en de financiële jaarcyclus toegelicht. Ook de interne controle hierop is in dit hoofdstuk opgenomen.
Artikel 12. Administratie
In dit artikel zijn algemene bepalingen opgenomen voor de inrichting van de gemeentelijke administratie. Op hoofdlijnen wordt opgedragen welke gegevens systematisch moeten worden vastgelegd en aan welke eisen deze gegevens moeten voldoen.
Artikel 13. Interne controle
De raad legt in dit artikel de eis vast van een goed stelsel van interne controle. Interne controle is
het begrip dat gebruikt wordt voor het geheel van maatregelen dat de bewaking van waarden
waarborgt en de betrouwbaarheid van de informatie. Het gaat daarbij specifiek om informatie
voor de besturing en beheersing van de organisatie en de verantwoording daarover. Door een
goed werkend stelsel van interne controle verkrijgt de raad de zekerheid dat het college aan de
voorwaarden voor een rechtmatige uitvoering van de begroting zal voldoen en daarover
verantwoording zal kunnen afleggen.
Artikel 14. Misbruik en oneigenlijk gebruik
Dit artikel bepaald dat er in gemeentelijke regelingen en werkprocedures voldoende maatregelen worden getroffen om misbruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen tegen te gaan.
Artikel 15. Financiële organisatie
In dit artikel worden uitgangspunten voor de inrichting van de financiële organisatie gegeven,
waaraan het college bij het stellen van regels voor de ambtelijke organisatie invulling moet geven.
In de onderdelen a en b worden eisen gesteld aan de toedeling van taken aan
organisatieonderdelen van de gemeente en de toewijzing van functies aan functionarissen. In onderdeel c worden eisen gesteld aan de budgettoedeling.
Hoofdstuk 5. Slotbepalingen
Artikel 16. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt vanaf 1 januari 2012 in de plaats van de vorige, op grond van artikel 212 Gemeentewet, ingestelde financiële verordening uit 2010.
Artikel 17. Citeertitel
Dit artikel geeft de naam, waarmee in de gemeentelijke stukken naar deze verordening moet worden verwezen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl