Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR372886
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR372886/1
Regeling vervallen per 01-01-2017
Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2015
Geldend van 09-07-2015 t/m 31-12-2016
Intitulé
Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2015Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen resp. de burgemeester van de gemeente Meerssen geven -ieder voor zover bevoegd- met onderstaand mandaatbesluit de in het bij dit besluit behorende “Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2014” aangewezen ambtenaren van de gemeente Meerssen volmacht en mandaat voor het uitoefenen van de hieronder genoemde bevoegdheden namens het college resp. de burgemeester
Overwegende dat
- -
het doel van de gemeentelijke organisatie is een optimale kwaliteit van de aan het gemeentebestuur en aan de ‘klanten’ van de gemeente te verlenen diensten/producten te bewerkstelligen en deze producten/diensten voorts op slagvaardige en efficiënte wijze te verlenen
- -
het ten behoeve van het bereiken van deze organisatiedoelstellingen van de gemeente en uit het oogpunt van efficiency wenselijk is, om de uitvoering van taken en bevoegdheden namens het college en de burgemeester zoveel mogelijk op te dragen aan de afdelingshoofden resp. behandelend medewerkers van de gemeente Meerssen;
Gelet op
- -
Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op alle daarvoor in aanmerking komende wettelijke bepalingen, voorschriften en richtlijnen;
- -
het bepaalde in de Gemeentewet;
Gezien de vigerende
- -
budgethoudersregeling gemeente Meerssen;
- -
interne klachtenregeling;
- -
instructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Meerssen;
- -
gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsregels;
Besluiten
- 1.
Aan de ambtenaren in dienst van de gemeente Meerssen en/of aan derden te mandateren de bevoegdheden zoals aangegeven in het bij dit besluit behorende ‘Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2015”.
- 2.
Ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten de volgende regeling vast te stellen, te weten het “Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2015”.
I MANDAATVERLENING
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: de burgemeester dan wel het College van burgemeester en wethouders van Meerssen;
- b.
besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling;
- c.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen en het ondertekenen daarvan;
- d.
ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om besluiten van het bestuursorgaan namens hem te laten ondertekenen;
- e.
volmacht: de bevoegdheid die een bestuursorgaan verleent om in zijn naam privaatrechtelijke handelingen te verrichten;
- f.
machtiging: de bevoegdheid die een bestuursorgaan verleent om in zijn naam handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- g.
mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een in het bevoegdhedenregister genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;
- h.
gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;
- i.
gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris of algemeen directeur van gemeente Meerssen;
- j.
afdelingshoofd: het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering, Samenleving of Ruimte;
- k.
behandelend ambtenaar functionaris/medewerker: degene die werkzaam is voor de gemeente Meerssen onder eindverantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.
- l.
bevoegdhedenregister: een overzicht van de door de mandaatgever aan gemandateerde opgedragen bevoegdheden;
- m.
plaatsvervanger: de daartoe aangewezen persoon.
Artikel 2 Mandaat (beslissingsbevoegdheid)
Mandaat wordt verleend aan de functionarissen conform het bij deze regeling behorende bevoegdhedenregister, en bij hun afwezigheid aan hun plaatsvervangers zoals in artikel 5 is bepaald. De bevoegdheden worden door de functionarissen uitgeoefend namens – dus in naam van en onder verantwoordelijkheid van – het ter zake bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 3 Ondertekeningsmandaat
Ondertekeningsmandaat wordt verleend voor alle zaken waarvan de beslissingsbevoegdheid bij het college van Burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester blijft, aan de functionarissen zoals vermeld in het bij deze regeling behorende bevoegdhedenregister, en bij hun afwezigheid aan hun plaatsvervangers, zoals in artikel 5 is bepaald.
Artikel 4 Verlening
- 1.
De in de bij dit besluit behorende bevoegdhedenlijst worden gemandateerd aan de functionarissen die werkzaam zijn in de hierbij genoemde functies.
- 2.
De gemandateerde neemt bij de uitoefening van de bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijke bepalingen, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht.
- 3.
De gemandateerde is niet gerechtigd het mandaat uit te oefenen wanneer hij tevens belanghebbende is.
Artikel 5 Plaatsvervanger
- 1.
In geval van afwezigheid van functionarissen aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd wordt het mandaat geacht eveneens aan diens plaatsvervanger te zijn verstrekt. Er wordt rekening gehouden met de vakinhoudelijke kennis van de plaatsvervanger.
- 2.
Bij afwezigheid van de medewerker die bevoegd is stukken te ondertekenen terwijl spoedige afdoening van het stuk is aangewezen, vindt ondertekening van het stuk plaats door diens plaatsvervanger dan wel door het afdelingshoofd van de betreffende medewerker of de gemeentesecretaris.
- 3.
Een mandaat dat aan een niet-ondergeschikte is verleend, geldt tevens voor diens plaatsvervanger. De plaatsvervanger dient door de mandaatgever op voorhand te zijn aangewezen.
Artikel 6 Algemene uitzonderingen
Het mandaat heeft, onverminderd het bepaalde in artikel 10.3 van de Awb, geen betrekking op besluiten indien:
- 1.
de afdoening van een zaak niet als routine kan worden aangemerkt en/of een afzonderlijke specifieke beoordeling of afweging noodzakelijk is. Hiertoe worden in elk geval gerekend:
- a.
een weigering of intrekking van beschikkingen tenzij die weigering of intrekking:
- -
in overeenstemming is met regels en richtlijnen die rechtstreeks volgen uit regelgeving of op schrift gestelde en bekendgemaakte beleidsregels of
- -
op verzoek van de houder van de beschikking is
- -
- b.
het beslissen op bezwaarschriften en/of klachten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
- c.
het instellen van bezwaar en beroep en het voeren van rechtsgedingen.
- a.
- 2.
het vaststellen, wijzigen of intrekken van kaders, beleidsregels en besluiten van algemene strekking zoals algemeen verbindende voorschriften aan de orde is dan wel anderszins het bevoegdheden betreffen waarvoor ingevolge de Awb of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;
- 3.
het besluiten betreft ten aanzien waarvan is bepaald dat deze met versterkte meerderheid moeten worden genomen;
- 4.
het gaat om de bevoegdheden van de burgemeester ten aanzien van de handhaving van de openbare orde en de bestrijding van brand, ongevallen en rampen;
- 5.
de afdoening van een zaak zou leiden tot strijdigheid met c.q. een afwijking van het beleid, richtlijnen, algemene of bijzondere aanwijzingen van de mandaatgever, of wettelijke en/of interne voorschriften;
- 6.
er sprake is van het opleggen van sancties of disciplinaire maatregelen.
II TOEPASSING VAN HET MANDAAT
Artikel 7 Bevoegdheid mandaatgever
- 1.
De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
- 2.
De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken; een algemeen mandaat wordt schriftelijk ingetrokken. De gemandateerde is niet bevoegd tot het verlenen van ondermandaat, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald door mandaatgever in deze mandaatregeling of in het bevoegdhedenregister.
Artikel 8 Besluitvorming door bestuursorgaan
Een ambtelijk advies/voorgenomen besluit wordt in ieder geval ter verdere besluitvorming aan het verantwoordelijke bestuursorgaan voorgelegd, als:
- -
besluitvorming zal leiden tot bestuurlijk-politieke of andere belangrijke consequenties dan wel precedentwerking;
- -
afgeweken wordt van een advies waarvan de inwinning is voorgeschreven;
- -
besluitvorming betrekking heeft op ingrijpende financiële consequenties die niet passen binnen de begroting en de daartoe door het bestuursorgaan vastgestelde budgetten met daaraan gekoppelde prestaties en/of resultaten of indien meerjarige financiële verplichtingen worden aangegaan;
- -
het bestuursorgaan dit kenbaar heeft gemaakt;
- -
de gemandateerde dit wenselijk of noodzakelijk acht.
Artikel 9 Integrale besluitvorming
Indien bij het gebruiken van de verleende bevoegdheid (te weten mandaat, volmacht of machtiging) een andere afdeling eveneens belang heeft of de betreffende zaak het taakgebied van een andere afdeling raakt, legt de gemandateerde alvorens tot ondertekening of afdoening over te gaan, het stuk voor medeparaaf of instemming voor aan de betreffende medewerker van dat cluster of die afdeling. Indien met deze geen overeenstemming wordt bereikt legt de gemandateerde de zaak ter afdoening voor aan de mandaatgever.
Artikel 10 Eisen aan het bij mandaat genomen besluit
- 1.
Alle krachtens mandaat genomen besluiten dienen schriftelijk te worden vastgelegd en naar behoren te worden gearchiveerd.
- 2.
De genomen besluiten dienen te zijn voorzien van de beweegredenen die tot dit besluit hebben geleid tenzij redelijkerwijs kan worden aangenomen dat daaraan geen behoefte bestaat.
- 3.
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
- 4.
Indien tegen een besluit dat krachtens mandaat is genomen, bezwaar kan worden gemaakt, beroep of een andere administratiefrechtelijke voorziening kan worden ingesteld, wordt daarvan bij de bekendmaking en bij de mededeling van het besluit melding gemaakt op de wijze zoals dat in gemeente Meerssen gebruikelijk is.
Artikel 11 Ondertekening
- 1.
Degene aan wie de bevoegdheid is (onder)gemandateerd een besluit te nemen wordt geacht het in mandaat genomen besluit te ondertekenen. In geval namens het college van burgemeester en wethouders wordt getekend, worden uitgaande stukken in de ‘wij-vorm’ geredigeerd. In geval namens de burgemeester wordt getekend, worden uitgaande stukken in de ‘ik-vorm’ geredigeerd.
- 2.
De ondertekening van in mandaat genomen besluiten luidt als volgt:
“Namens het college van Burgemeester en Wethouders” resp. “Namens de burgemeester”
“Met vriendelijke groet”,
---------------------------------
Handtekening [ ]
Naam [ ]
Functie [ ].
- 3.
Indien uitsluitend gebruik wordt gemaakt van ondertekeningsmandaat dient uit het besluit te blijken dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen. In dat geval luidt de ondertekening:
“Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen resp. “Burgemeester van de gemeente Meerssen”
Overeenkomstig het besluit van d.d. [datum besluit]
---------------------------------
Handtekening [ ]
Naam [ ]
Functie [ ]
- 4.
Indien gebruik wordt gemaakt van een volmacht voor het ondertekenen van een overeenkomst, luidt de ondertekening als volgt:
bovenaan de overeenkomst komt een tekst waaruit blijkt dat degene die de overeenkomst tekent daarvoor een volmacht van de burgemeester heeft. De tekst “die handelt op grond van mandaat’ geeft aan dat degene ook bevoegd was namens het college te besluiten tot het aangaan van de overeenkomst.
“de publiekrechtelijke rechtspersoon de gemeente Meerssen, gevestigd te ((6231 LE) Meerssen aan de Beekstraat 51, vertegenwoordigd door [naam, functie], die handelt op grond van mandaat en is gemachtigd door de burgemeester mevrouw M.A.H. Clermonts, hierna: Gemeente Meerssen”.
De overeenkomst wordt dan als volgt ondertekend:
Plaats [ ]
Datum [ ]
----------------------------------------
De gemeente Meerssen
Door: [naam]
Functie: [functie]
- 5.
Machtiging
Als het gaat om het ondertekenen van overige brieven zonder rechtsgevolg (bijvoorbeeld een informatieve brief) is de ondertekening als volgt:
“Namens het college van Burgemeester en Wethouders” resp. “Namens de burgemeester”
“Met vriendelijke groet”,
-------------------------------------
Handtekening [ ]
Naam [ ]
Functie [ ]
Artikel 12 Instructies bestuursorgaan
Het bestuursorgaan kan bij de uitoefening van de mandaatbevoegdheid aan de gemandateerde instructies opleggen. Indien daarvan sprake is, wordt dit vermeld in de bij dit besluit behorende bevoegdhedenlijst.
III VOLMACHT EN MACHTIGING
Artikel 13 Toepasselijkheid mandaat, volmacht en machtiging.
- 1.
De gemandateerde is eveneens ge(vol)machtigd tot het verrichten van de met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.
- 2.
Op volmacht en machtiging is dit besluit voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.
IV OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 14 Bekendmaking en inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking 9 juli 2015;
- 2.
Bekendmaking vindt op 8 juli 2015 plaats door publicatie in de Geulbode en op de internetsite van de gemeente Meerssen.
- 3.
Na de inwerkingtreding van het Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2015” vervalt het ”Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2014”.
Artikel 15 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatbesluit gemeente Meerssen 2015”.
Ondertekening
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
Specifieke instructie |
ALGEMEEN |
|
|
|
Het ondertekenen van alle correspondentie ter zake van de uitvoering van de door de afdeling voorbereide raadsbesluiten en besluiten van het college of de burgemeester, voor zover dit tot het taakveld van het afdelingshoofd behoort |
Gemeentesecretaris |
Afdelingshoofden Medewerkers |
Ondertekeningsmandaat |
Het ondertekenen van door/namens de burgemeester en B&W genomen besluiten voor zover de desbetreffende besluitvorming tot het taakveld van het afdelingshoofd behoort |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd |
|
Ondertekeningsmandaat |
Het afdoen van brieven van feitelijke aard en het voeren van correspondentie voor zover deze betrekking hebben op het taakveld van het afdelingshoofd |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Ondertekeningsmandaat |
Behandeling van klachten en al hetgeen daartoe behoort |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd |
|
Tenzij de klacht betrekking heeft op een gedraging van het bestuursorgaan zelf, dan is alleen de gemeentesecretaris bevoegd |
Formatiewijziging |
Gemeentesecretaris |
|
In overleg met P&O |
Het vertegenwoordigen van de gemeente of haar bestuursorganen in privaatrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures, met inbegrip van bezwaar- en administratieve beroepsprocedures (artikel 160 lid 1 onder f en artikel 171 Gemeentewet) daaronder niet begrepen |
Medewerkers |
|
Volmacht Dit geldt niet voor procesvertegenwoordiging in privaatrechtelijke procedures waar procesvertegenwoordiging door een raadsman verplicht is. |
Het vorderen van nakoming van overeenkomsten waartoe in mandaat is besloten |
Afdelingshoofd |
|
Volmacht |
Reikwijdte van het mandaat: de gemandateerde is bevoegd tot: het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen het voeren van correspondentie het verstrekken van informatie het ondertekenen van de betreffende besluiten het bekendmaken van het besluit het verdagen dan wel verlengen van de beslistermijn van het te nemen besluit overige directe met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende handelingen |
Afdelingshoofden Medewerkers |
|
Mits de inhoud van de correspondentie niet aangemerkt kan worden als een beschikking |
Verzoek om aanvraag te completeren (ook m.b.t. vertaling/samenvatting) (art. 4:5 Awb) |
De medewerker |
|
Indien geen termijn is gesteld waarbinnen de aanvraag moet worden aangevuld, dient een termijn van 14 dagen te worden geboden, met uitzondering van spoedeisende gevallen. |
Het voldoen aan de doorzendplicht als bedoeld in artikel 2.3 Awb (anders bestuursorgaan bevoegd) |
De medewerker |
|
Met inachtneming van de bepalingen in de Awb |
Het op grond van art. 4:5 Awb besluiten tot het niet behandelen van de aanvraag |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker juridisch |
|
|
Afwijzen van een aanvraag bij een herhaalde aanvraag (art. 4:6 lid 2 Awb) |
De medewerker |
|
|
Het op grond van artt. 4:7 en 4:8 Awb gelegenheid geven aan een aanvrager, geadresseerde of derden-belanghebbenden om zijn zienswijze te geven (art. 4:7 lid 1 Awb) |
De medewerker |
|
|
Het nemen van een besluit om af te zien van het horen als bedoeld in art. 4:7 en 4:8 Awb (art. 4:11 Awb) |
De medewerker |
|
|
Het nemen van een besluit om af te zien van het horen bij een financiële beschikking (art. 4:12 Awb) |
De medewerker |
|
|
Het verzenden van voortgangsberichten ingeval een verzoek of aanvraag niet binnen de wettelijke termijn kan worden afgehandeld zoals bedoeld in artikel 4:14 Awb (kennisgeving nieuwe afhandeltermijn) |
De medewerker |
|
Het voortgangsbericht wordt twee weken voor het verstrijken van de wettelijke termijn toegezonden aan de aanvrager. |
Het nemen van besluiten naar aanleiding van Wobverzoeken (inclusief verdagen van beslistermijn) |
Afdelingshoofden |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Het opleggen van een last onder bestuursdwang, last onder dwangsom of bestuurlijke boete inclusief de eventueel noodzakelijke invorderingsbeschikking |
Afdelingshoofden |
|
|
Vertegenwoordiging tot het bijwonen bij en optreden tijdens mediationbijeenkomsten, het aangaan en ondertekenen van een mediationovereenkomst, het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst (voor situaties waarin het voorbereidingsbesluit c.q. primair besluit onder ambtelijk mandaat is genomen m.b.t. het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en bij overige handelingen (waaronder voorbereidingshandelingen en klachten)). |
Afdelingshoofden |
|
|
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten en/of het geven van opdrachten (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet) in verband met de uitvoering van gemeentelijke taken onder de nader aangeduide voorwaarden |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Is verleend onder voorwaarde dat: die werkzaamheden blijkens de functiebeschrijving en/of het projectplan behoren tot het takenpakket van de betreffende ambtenaar het per overeenkomst of opdracht om maximaal € 25.000,- gaat en een en ander past binnen het kader van: een goedgekeurde begrotingspost de regeling Budgethouderschap aanbestedingsnota |
Het afsluiten en ondertekenen van overeenkomsten en/of het geven van opdrachten (artikel 171 lid 1 en 2 Gemeentewet) in verband met de uitvoering van gemeentelijke taken onder de voorwaarden dat: |
Afdelingshoofd |
|
betreft een volmacht. verleend onder voorwaarde dat: die werkzaamheden blijkens de functiebeschrijving en/of het projectplan behoren tot het takenpakket van de betreffende ambtenaar het per overeenkomst of opdracht om maximaal € 25.000,- gaat en een en ander past binnen het kader van: een goedgekeurde begrotingspost de regeling Budgethouderschap aanbestedingsnota |
Het vestigen, beëindigen of wijzigen van beperkte zakelijke rechten, kwalitatieve verplichtingen, zowel ten behoeve van als ten laste van gemeentelijke eigendommen |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd |
|
Volmacht |
Toestemming overuren verlenen binnen de daarvoor bestemde budgetten |
Afdelingshoofd |
Bedrijfsvoering: Beleidsmedewerker financiën+ Ruimte: Beleidsmedewerker Ruimte+ Medewerker dienstverlening+ Samenleving: Medewerker ondersteuning receptie+ Medewerker dienstverlening burgerzaken+ Beleidsmedewerker wmo+ |
Toestemming wordt ook bij aanwezigheid van Afdelingshoofden verleend door: plaatsvervangers en beleidsmedewerkers met coördinerende functie. |
Goedkeuring mutaties tijdregistratie |
Afdelingshoofd |
Bedrijfsvoering: Beleidsmedewerker financiën+ Ruimte: Beleidsmedewerker Ruimte+ Medewerker dienstverlening+ Samenleving: Medewerker ondersteuning receptie+ Medewerker dienstverlening burgerzaken+ Beleidsmedewerker wmo+ |
Toestemming wordt ook bij aanwezigheid van Afdelingshoofden verleend door: plaatsvervangers en beleidsmedewerkers die coördinerende functie hebben. |
Toekennen intrekken verlofverzoeken |
Afdelingshoofd |
Bedrijfsvoering: Beleidsmedewerker financiën+ Ruimte: Beleidsmedewerker Ruimte+ Medewerker dienstverlening+ Samenleving: Medewerker ondersteuning receptie+ Medewerker dienstverlening burgerzaken+ Beleidsmedewerker wmo+ |
Toestemming wordt ook bij aanwezigheid van Afdelingshoofden verleend door: plaatsvervangers en beleidsmedewerkers die coördinerende functie hebben. |
Toekennen reiskostenvergoeding dienstreizen |
Afdelingshoofd |
Bedrijfsvoering: Beleidsmedewerker financiën+ Ruimte: Beleidsmedewerker Ruimte+ Medewerker dienstverlening+ Samenleving: Medewerker ondersteuning receptie+ Medewerker dienstverlening burgerzaken+ Beleidsmedewerker wmo+ |
Toestemming wordt ook bij aanwezigheid van Afdelingshoofden verleend door: - plaatsvervangers en - beleidsmedewerkers die coördinerende functie hebben. Deze taken worden niet uitgeoefend als er sprake is van verstrengeling van belangen. |
Toekennen ‘kleine directe beloningen medewerkers overeenkomstig beleid |
Afdelingshoofd |
|
|
Toekennen GSM en ipads aan medewerkers |
Afdelingshoofd |
|
|
Bepalen werktijdenpatroon medewerkers |
Afdelingshoofd |
|
|
Opstellen reguliere vacature en wervingskanalen |
Afdelingshoofd |
|
|
Vaststellen vacaturetekst m.u.v. teksten voor leidinggevenden |
Afdelingshoofd |
|
|
Besluiten tot toestemming gebruik maken van het eigen motorrijtuig voor de dienst |
Afdelingshoofd |
|
|
Opstellen rooster wachtdienst |
Afdelingshoofd |
|
|
Uitvoeren regeling bijzondere gebeurtenissen (personeelsrecepties e.d.) |
Afdelingshoofd |
|
|
Verlenen toestemming deelname cursus/ congres e.d. tot max. € 3.000,- na advies P&O op basis van opleidingsplan en binnen het kader van een goedgekeurde begrotingspost |
Afdelingshoofd |
|
|
Uitvoering geven aan de vastgelegde afspraken in het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP), incl. voorwaarden en faciliteiten |
Afdelingshoofd |
|
|
Eenmaal per 3 jaren opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan voor elke medewerker |
Afdelingshoofd |
|
|
Selecteren en oproepen van personen voor sollicitatiegesprekken en tests m.u.v. leidinggevende functie. |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker P&O |
|
In overleg met P&O Bij sleutelfuncties Gemeentesecretaris betrekken |
Aantrekken van stagiaires & vrijwilligers |
Afdelingshoofd |
|
|
Uitvoeren regels bij ziekte en ziekteverzuim-begeleiding |
Afdelingshoofd |
|
|
Opdracht geven tot bedrijfskundige begeleiding/onderzoek |
Afdelingshoofd |
|
|
Afsluiten abonnementen binnen budget |
Afdelingshoofd |
|
|
Ondertekenen stagecontracten of beëindiging ervan (artikel 171 lid 1 en 2 Gemeentewet) |
Afdelingshoofd |
|
Volmacht |
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
Specifieke instructie |
AFDELING BEDRIJFSVOERING |
|
|
|
Uitvoering geven aan de Wet op de Omzetbelasting |
Beleidsmedewerker financiën Medewerker dienstverlening financiën |
|
|
Uitvoering geven aan de Wet op de loonbelasting 1964 |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Het met inachtneming van het treasurystatuut aangaan van geldleningen dan wel beleggen van gelden |
Beleidsmedewerker financiën |
|
|
Opvragen dan wel controleren van NAW-gegevens, inkomensgegevens of gegevens omtrent tenaamstelling kentekens ten behoeve van het innen van gemeentelijke belastingen (artikel 10 lid 4 Awb) |
Onbezoldigd gemeente-ambtenaar/ belastingdeurwaarder voor gemeentelijke belastingen |
|
|
Het verdagen van de beslistermijn van een Wobverzoek (art. 6 lid 2 Wob) |
Beleidsmedewerker juridische controle |
|
|
Opvragen van gegevens uit het politieregister (art. 16 lid 1 sub c Wet politiegegevens) |
Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid |
|
|
Besluiten op grond van de Zondagswet en de Wet openbare manifestaties |
Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid |
|
Mandaat geldt tenzij sprake is van een inperking van grondrechten |
Administratieve, feitelijke en financiële afhandeling van gevonden voorwerpen |
Medewerker dienstverlening |
|
|
Het besluiten tot (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet) en het aanbrengen van mutaties in verzekering, niet zijnde veranderingen in polisvoorwaarden (artikel 171 lid 1 en 2 Gemeentewet). |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd Beleidsmedewerker financiën+ Medewerker dienstverlening |
|
Mandaat en volmacht I.o.m. budgethouder |
Het besluiten tot (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet) en het aangaan van verzekeringen tot een bedrag van € 5000,00 (artikel 171 lid 1 en 2 Gemeentewet). |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd Beleidsmedewerker financiën+ Medewerker dienstverlening |
Beleidsmedewerker juridische controle |
Mandaat en volmacht |
Het besluiten tot (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet), het prolongeren dan wel het oversluiten van verzekeringen in het geval van gunstiger voorwaarden en premies waarbij een gelijk verzekeringspakket wordt aangeboden (artikel 171 lid 1 en 2 Gemeentewet). |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd Beleidsmedewerker financiën+ Medewerker dienstverlening |
|
Mandaat en volmacht |
Het afhandelen van aansprakelijkstellingen namens de gemeente tot een bedrag van € 5.000,00 inclusief de hierbij behorende correspondentie. |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd Beleidsmedewerker juridische controle |
|
|
Betrokkenen in kennis stellen indien de claim naar de verzekeringsmaatschappij wordt doorgezonden. Inclusief de daarbij behorende correspondentie |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd Beleidsmedewerker juridische controle |
|
|
Het aansprakelijk stellen van derden inzake beschadiging van gemeente-eigendommen en persoonlijk letsel van gemeentepersoneel |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker juridische controle |
|
Volmacht |
Het verrichten van feitelijke handelingen in verband met de uitvoering van de Wet bescherming persoonsgegevens en het voeren van correspondentie hierover. |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd Beleidsmedewerker juridische controle Medewerker dienstverlening |
|
|
Beschikkingen inzake de Wet bescherming persoonsgegevens |
Gemeentesecretaris |
Beleidsmedewerker juridische controle |
|
Vaststellen vergoeding voor stagiaires overeenkomstig IGOM-tarieven |
Afdelingshoofd |
|
|
Beslissen op verzoeken in het kader van het cafetariamodel om toepassing fietsregeling |
Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Toekennen/weigeren buitengewoon verlof/ kortdurend zorgverlof of adoptieverlof |
Afdelingshoofd |
|
|
Besluiten op verzoeken betaald ouderschapsverlof |
Afdelingshoofd |
|
|
Besluiten op aanvragen zwangerschap/ bevallingsverlof |
Afdelingshoofd |
|
Kennisgeving aan Gemeentesecretaris |
(Her)berekenen jaarlijkse verlofrechten |
Afdelingshoofd |
|
|
Controle op uitvoering regeling werving en selectie |
Afdelingshoofd |
|
|
Verstrekken kledingvergoeding |
Afdelingshoofd |
|
|
Uitbetalen geaccordeerde declaraties |
Medewerker dienstverlening P&O Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Uitvoeren procedureregeling hulpmiddelen |
Medewerker dienstverlening P&O Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Voeren van correspondentie i.v.m. aantrekken tijdelijk personeel |
Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Mededeling aan sollicitanten die niet voor benoeming in aanmerking komen |
Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Jaaropgave inkomstenbelasting 47/49 aan belastingdienst |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Uitvoeren voorschriften m.b.t. salarisadministratie |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Uitvoeren pensioenwet |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Verstrekken entree- en uittreebiljetten APG |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Doen van aangifte loonbelasting voor werknemers in dienst gemeente |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Voeren van algemene correspondentie inzake P&O-zaken |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Verstrekken werkgeversverklaring werknemers gemeente Meerssen |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Doorvoeren geaccordeerde tijdregistratiemutaties |
Beleidsmedewerker P&O Medewerker dienstverlening P&O |
|
|
Declareren salariskosten ingevolge werkgelegenheidsregelingen |
Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Beoordelen van gemelde nevenwerkzaamheden |
Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Uitvoeren functiewaarderingsprocedure |
Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Uitvoeren bezwaarschriftenprocedure |
Beleidsmedewerker P&O |
|
|
Bevoegdheid |
Mandaatgever |
Ondermandaat |
Specifieke instructie |
AFDELING RUIMTE |
|
|
|
OMGEVINGSVERGUNNING |
|
|
|
Vergunning zonder afwijking Wabo |
Medewerker dienstverlening+ Beleidsmedewerker juridisch |
|
Uitgezonderd is afhandeling van milieu wegens mandaat aan RUD en uitgezonderd vergunningen voor monumenten, welke afhandeling niet in overeenstemming is met adviezen van de Monumentencommissie, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en/of college van GS |
Vergunning conform art. 2.1 lid 1 onder c Wabo met afwijking als bedoeld in artikel 2.12 Wabo |
Medewerker dienstverlening+ Beleidsmedewerker juridisch |
|
Met uitzondering van: - het nemen van een principebesluit ten aanzien van toepassing van afwijkingen als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a sub 3 en art. 2.12 lid 1 onder c Wabo - het nemen van een definitief besluit ten aanzien van toepassing van een afwijking als bedoeld in de artt. 2.12 lid 1 onder a sub 3, 2.12 lid 1 onder c en 2.12 lid 2 Wabo |
Aanhouding Artt. 3.3, 3.4 en 3.5 van de Wabo |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Vergunning met ontheffing Bouwbesluit |
Medewerker dienstverlening+ Beleidsmedewerker juridisch |
|
|
Vergunning met ontheffing bouwverordening |
Medewerker dienstverlening+ Beleidsmedewerker juridisch |
|
|
Schriftelijke vastlegging bevel tot stillegging art. 5.17 Wabo. |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Feitelijke stillegging bouwwerkzaamheden art. 5.17 Wabo |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Afhandeling melding art2.25 lid 2 Wabo |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Het verlengen van de termijn voor het nemen van een beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning op grond van art. 3.9. lid 2 van de Wabo (reguliere procedure) |
Medewerker dienstverlening verg unningen |
|
|
Het verlengen van de termijn voor het nemen van een beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning op grond van art. 3.12 lid 8 van de Wabo (uitgebreide procedure) |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Verlenen omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand inclusief noodkap (APV) |
Medewerker dienstverlening vergunning Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Verlenen omgevingsvergunning voor het opslaan van roerende zaken (APV) |
Medewerker dienstverlening vergunning Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Omgevingsvergunning voor het maken/veranderen van een uitweg (APV) |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
VERGUNNINGVRIJE BOUWWERKEN |
|
|
|
Mededeling vergunningsvrij |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
GEBRUIKSMELDING/SLOOPMELDING |
|
|
|
Acceptatie van gebruiksmelding art. 1.18 Bouwbesluit |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Acceptatie van sloopmelding art. 1.26 Bouwbesluit |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
RUD |
|
|
|
Onderstaande mandaten worden verleend aan medewerkers van de RUD Zuid-Limburg op basis van artikel 10 lid 4 Awb |
Mandaat is verleend aan de directeur van de RUD, tenzij nadrukkelijk ondermandaat aan Afdelingshoofd RUD is toegekend |
|
Bij afwezigheid van directeur worden zijn bevoegdheden door plaatsvervanger uitgeoefend De afdelingshoofden die ondermandaat hebben, hebben tevens subvolmacht en submachtiging. |
De voorbereiding van besluiten van het bevoegde gezag voor zover deze vallen binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Het voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van de door het bevoegde gezag genomen besluiten voor zover deze vallen binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen bij andere overheden |
|
|
Ondermandaat niet mogelijk |
Het maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie- en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en de politie |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Het eenmalig dan wel doorlopend machtigen van medewerkers of externe adviseurs om het bevoegde gezag te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures voor zover deze vertegenwoordiging de zaken betreft die de opgedragen taakuitvoering door de RUD Zuid-Limburg betreffen |
|
|
Ondermandaat niet mogelijk |
Besluiten in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur voor zover deze zien op de uitvoering van de taken door de RUD Zuid-Limburg |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Het aanwijzen van ambtenaren belast met het houden van toezicht op de naleving op grond van artikel 5.10, derde lid van de Wabo |
|
|
Ondermandaat niet mogelijk |
Het uitoefenen van toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wabo en de bij of krachtens de in artikel 5.1 van de Wabo genoemde wetten juncto 5.2 van de Wabo |
|
Afdelingshoofd RUD |
Omvat naast de in artikel 5.1. van de Wabo genoemde wetten in ieder geval ook: Vuurwerkbesluit Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer Bouwbesluit Besluit bodemkwaliteit |
Het voeren van correspondentie in het kader van toezicht en handhaving, waaronder in ieder geval begrepen: een bezoekbevestigingsbrief een voorwaarschuwingsbrief een vooraankondiging last onder bestuursdwang of last onder dwangsom (hoorbrief) vorderingen om informatie in het kader van de controle op de naleving van regelgeving, alsmede de reacties op de in dit kader toegezonden informatie (art. 5.16 Awb) |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Het nemen van besluiten op grond van artikel 5.27 Awb en de Algemene wet op het binnentreden welke zijn benodigd ten behoeve van de toepassing van bestuursdwang |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Besluit tot het opleggen van een spoedeisende last onder bestuursdwang conform art. 5.31 Awb juncto 5.17 Wabo dan wel de schriftelijke bekrachtiging van de mondelinge aanzegging daartoe |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Besluiten op grond van Hoofdstuk 17 Wm |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
Meldingen en besluiten bij of krachtens het Activiteitenbesluit milieubeheer |
|
Afdelingshoofd RUD |
Het mandaat omvat in ieder geval: - het beoordelen en afhandelen van meldingen en - het besluiten tot het stellen van maatwerkvoorschriften |
Besluiten op grond van hoofdstuk 19 Wm, voor zover deze vallen binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg |
|
|
|
Het beoordelen van milieuverslagen, overeenkomstig de bij of krachtens titel 12.3 Wm gestelde regels |
|
|
|
Besluiten op vergunningaanvragen bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), voor zover de besluiten worden voorbereid met de reguliere voorbereidingsprocedures (paragraaf 3.2 van de Wabo) en de vergunningaanvraag uitsluitend ziet op: een milieuactiviteit als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder e van de Wabo in samenhang met artikel 3.10 derde lid van de Wabo (omgevingsvergunning milieu-neutrale verandering) en/of een milieuactiviteit als bedoeld in artikel 2.1. eerste lid onder i van de Wabo (omgevingsvergunning beperkte milieutoets). |
|
Afdelingshoofd RUD |
|
|
|
|
|
DIVERSEN |
|
|
|
Besluiten tot het positief beschikken op verzoeken betreffende bijzondere wetten en verordeningen (o.m. APV) |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Digitale ondertekening van digitale bestemmingsplannen op grond van artikel 3.8 Wro |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Vergunning voor tijdelijke verhuur woonruimte op grond van artikel 15, lid 1 Leegstandswet |
Medewerker dienstverlening |
|
|
Opheffen van een verbod op het gebruik van een voorziening voor afvoer van rook op grond van de bouwverordening |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Opleggen van een verbod op het gebruik van een voorziening voor afvoer van rook op grond van de bouwverordening (art. 10 lid 4 Awb) |
Bevelvoerder brandweer |
|
|
Verlenen vergunning grafmonumenten (‘Beheersverordening algemene begraafplaatsen gemeente Meersen 2000’) |
Medewerker dienstverlening vergunning Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Weigeren en verlenen parkeervergunning (o.g.v. parkeerverordening) |
Medewerker dienstverlening vergunning Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Afgeven verklaring (geen) bezwaar gebruik weg/wedstrijden op de weg (art. 148 WVW) |
Medewerker dienstverlening vergunning Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Ontheffingen op grond van de Wegenverkeerswet |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Beslissen op verzoeken huisnummering |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Besluiten op basis van de weekmarktverordening en APV |
Medewerker dienstverlening vergunningen |
|
|
Indienen van melding uniforme sanering ten behoeve van een sanering conform het Besluit uniforme saneringen |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker bodem |
|
|
|
|
|
|
BEHEER OPENBARE RUIMTE (BOR) |
|
|
|
Vervolgverhuur van panden |
Medewerker dienstverlening BOR |
|
|
Aan- en verkoop en ruiling van gronden tot een bedrag van € 10.000,- per perceel |
Afdelingshoofd |
|
Gebaseerd op de 'Nota grondbeleid gemeente Meerssen 2010' Naast het mandaat geldt ook een volmacht |
Aan- en verkoop en ruiling van gronden tot een bedrag van € 5000,- per perceel |
Medewerker dienstverlening BOR |
|
Gebaseerd op de 'Nota grondbeleid gemeente Meerssen 2010' Naast het mandaat geldt ook een volmacht |
In gebruik geven alsmede beëindigen/wijzigen van grond (restpercelen) Verhuur van panden Verpachten van percelen landbouwgrond |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker Ruimte+ |
|
Naast het mandaat geldt ook een volmacht |
Afhandeling waarborgsommen bij de uitvoering van werken |
Beleidsmedewerker Bor |
|
|
Besluiten betreffende tijdelijk afsluiten wegen (WVW) |
Beleidsmedewerker Bor |
|
|
Verlenen vergunning aansluiting gemeentelijke riolering (Wm en Waterwet) |
Beleidsmedewerker Bor Medewerker dienstverlening Bor |
|
|
Aanvragen vergunning voor (regen)waterlozingen op oppervlaktewater Waterwet |
Beleidsmedewerker Bor Medewerker dienstverlening Bor |
|
|
Aanvragen vergunning voor (regen)waterlozingen op oppervlaktewater/Waterwet |
Beleidsmedewerker Bor Medewerker dienstverlening Bor |
|
|
Aanvragen vergunning voor aansluitingen van afvalwater op transportriolen (Aansluitverordening Waterschapsbedrijf Limburg) |
Beleidsmedewerker Bor Medewerker dienstverlening Bor |
|
|
Aanvraag subsidie in kader waterbeheer (Stimuleringsregeling afkoppeling Waterschap Roer en Overmaas) |
Beleidsmedewerker Bor |
|
|
Aanvraag waarborgsommen uitvoering van werken |
Beleidsmedewerker Bor |
|
|
Aanleveren gegevens m.b.t. riool- en waterbeheer aan andere overheden (Aansluitvergunning op transportriool Waterschapsbedrijf Limburg) |
Beleidsmedewerker Bor |
|
|
Afhandeling waarborgsommen bij de uitvoering van werken |
Beleidsmedewerker Bor |
|
|
Vergunning/verklaring geen bezwaar voor het leggen van kabels en leidingen in gemeentegrond |
Medewerker dienstverlening Bor |
|
Volmacht |
|
|
|
|
WET BASISREGISTRATIE ADRESSEN EN GEBOUWEN (BAG) |
|
|
|
Het opstellen van de “ambtelijke verklaringen” |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge art. 11 van de wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het inschrijven van de in aangewezen brondocumenten in het adressenregister of gebouwenregister op grond van art. 10, lid 2 of 10, 1e lid van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is zoals bedoeld in artikel 9 van de Wet BAG. |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het zorgdragen voor goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie resp. de gebouwenregistratie ingevolge art. 14 van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften omschreven in de artikelen 14A en 15 van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 van de Wet BAG en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het onderhouden, dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening Basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het op verzoek van een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie en gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, 1e lid onder a van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen, alsmede het rapporteren over de nakoming daarvan aan het College van Burgemeester en Wethouders |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten als bedoeld in art. 8 van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening ondersteuning KCC |
|
|
Het opmaken van processen-verbaal van constatering zoals bedoeld in art. 10,1e lid onder b van de Wet BAG |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot signalering van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een krachtens de Wet BAG aangewezen documenten zijn opgenomen. |
Medewerkers dienstverlening/ ondersteuning KCC |
|
|
|
|
|
|
DIVERSEN BELEID |
|
|
|
Vaststelling Programma van Eisen voor archeologische activiteiten |
Beleidsmedewerker beleid en projecten |
|
|
Vaststellen en ter visie leggen ontwerp-verkeersbesluiten Nemen van verkeersbesluiten |
Beleidsmedewerker beleid en projecten |
|
Mits geen zienswijzen zijn ingediend |
Besluit toekennen starterslening |
Beleidsmedewerker beleid en projecten |
|
|
Bevoegdheid |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
Specifieke instructie |
AFDELING SAMENLEVING |
|
|
|
Het behandelen en afhandelen van melding en onderzoek in het kader van de Wmo en de Jeugdwet |
Medewerker sociaal team |
|
|
Het beslissen op aanvragen in het kader van de Wmo en de Jeugdwet ( welke besluiten zijn geïncorporeerd in een ICT-procedure). |
Medewerker sociaal team |
|
Hieronder valt het: beslissen, toekennen en afwijzen van aanvragen, alsmede intrekken, beëindigen en niet-in behandeling nemen van aanvragen. Deze handelingen zijn ook van toepassing op periodiek onderzoek en nazorg. Dit mandaat geldt tevens voor aanvragen met betrekking tot gehandicaptenparkeerkaarten. Dit mandaat geldt niet voor een verzoek tot ondertoezichtstelling, besluit over Verblijf/Machtiging Uithuisplaatsing (MUHP) |
Herziening en intrekking van de voorzieningen en terugvordering van ten onrechte betaalde PGB en/of de geldwaarde van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening in natura op grond van de Wmo en de Jeugdwet. |
Afdelingshoofd Medewerker sociaal team |
|
Voorafgaand kan een steekproefsgewijs onderzoek naar besteding van PGB’s en naar gebruik van maatwerkvoorziening in natura, verricht worden. |
Het doen van een verzoek tot onderzoek (VTO) bij de Raad voor de Kinderbescherming |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker sociaal team Medewerker spoedeisende hulp Bureau Jeugdzorg Limburg Medewerker Xonar Medewerker Veilig Thuis |
|
Hierbij zijn mandaten verleend aan medewerkers spoedeisende hulp, Bureau Jeugdzorg en Xonar op basis van artikel 10 lid 4 Awb |
Het beslissen, toekennen en afwijzen van aanvragen in het kader van de Jeugdwet m.b.t. een besluit over Verblijf |
Afdelingshoofd Beleidsmedewerker sociaal team Medewerker Xonar |
|
Politiek-gevoelige situaties met betrekking tot multiproblem-gevallen, worden door het College behandeld. In niet-politiek gevoelige situaties worden beslissingen conform dit mandaat op de gebruikelijke wijze afgehandeld door een medewerker van het sociaal team. |
Inwinnen van advies bij specialisten t.b.v. de beoordeling aanvraag individuele voorziening of de voortgang hierin o.b.v. de Jeugdwet |
Afdelingshoofd (Beleids)medewerker sociaal team |
|
|
Het zo spoedig mogelijk treffen van een tijdelijke maatregel in spoedeisende gevallen o.b.v. de Jeugdwet |
Afdelingshoofd (Beleids)medewerker sociaal team |
|
|
Voeren van overleg met de gecertificeerde instelling o.b.v. de Jeugdwet |
Afdelingshoofd (Beleids)medewerker sociaal team |
|
|
|
|
|
|
Indienen van een verzoek tot verkrijging van een voorlopige machtiging, reguliere machtiging of spoedmachtiging voor een ondertoezichtstelling ofwel uithuisplaatsing binnen de jeugdhulp of gesloten jeugdhulp |
Beleidsmedewerker sociaal team Medewerker Xonar |
|
|
Gehoord worden door de kinderrechter in geval van verlenen machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging of ingeval van een vervallenverklaring |
Afdelingshoofd Beleids)medewerker sociaal team |
|
|
Het doen van mededeling (aan de Raad van de Kinderbescherming) van het vervallen van de machtiging en van het besluit dat geen nieuwe machtiging wordt aangevraagd na afloop van de geldigheidsduur (art. 6.1.12 lid 6 Jeugdwet) |
Beleidsmedewerker sociaal team Medewerker Xonar |
|
|
Het vooraf volledig inlichten van de jeugdige en zijn ouders over de te maken keuze voor een PGB dan wel een individuele voorziening in natura (artikel 8.1.3. Jeugdwet) |
Beleidsmedewerker sociaal team |
|
|
|
|
|
|
Beslissing inschrijving en uitschrijving Wet Basisregistratie Personen (BRP) |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Afnemen van een verklaring onder eed/belofte |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Ambtshalve in- of uitschrijving BRP bij in gebreke blijven met het doen van aangifte door burger |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Beslissing op verzoek naamgebruik |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Het verstrekken van inlichtingen, het doen van kennisgevingen en mededelingen aan andere gemeentebesturen ten behoeve van een goede uitvoering van de taak met betrekking tot de BRP |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Het doen van een verzoek aan de burger om inlichtingen te verstrekken, in persoon te verschijnen en/of geschriften te overleggen |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Beslissingen ingevolge de artt. 2.54, 2.55, 2.56, 2.57, 2.58 en 2.60 BRP |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Beslissen op verzoeken om verstrekking gegevens aan derden als bedoeld in artt. 3.3, 3.6 en 3.9 BRP |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Beslissen op verzoek als bedoeld in art. 3.23 BRP |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
In ontvangst nemen en bevestiging optieverklaring (art. 6 Rijkswet op het Nederlanderschap) |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
In ontvangst nemen verzoek verkrijging Nederlanderschap |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Afgeven advies omtrent verkrijging Nederlanderschap |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
In ontvangst nemen, beslissen op aanvragen voor een reisdocument of rijbewijs; het uitreiken daarvan |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Beslissen op verzoek om uitstel begraven/cremeren |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Uitvoering van alle wettelijke taken handelingen i.v.m. uitvoering van de Kieswet zoals wettelijke opgedragen aan het College van B&W dan wel de burgemeester en voor zover betrekking hebbend op de (organisatie van) verkiezingen voor het Europees Parlement, de Gemeenteraad, PS en de Tweede kamer en het voeren van correspondentie hierover. |
Afdelingshoofd Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Registratie van kiesgerechtigde ingezetenen |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Aanwezig zijn bij ondertekening ondersteuningsverklaring |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Registratie kiezer bij ondersteuningsverklaring |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Beslissing op mondeling verzoek van kiezer om te mogen stemmen in het stembureau van zijn keuze |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Beslissing op het verzoek om bij volmacht te stemmen |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Verstrekken van volmachtbewijs |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Afgifte uittreksel kiezersregister |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Beslissen op verzoek om per brief of via internet te mogen stemmen |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Het ter zake van verkiezingen: aanwijzen van de stembureaus benoemen van leden en plaatsvervangende leden van de stembureaus |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Legaliseren van handtekeningen |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Besluiten op verzoeken met betrekking tot het wijzigen van persoonsgegevens in de BRP |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Inlichtingen verstrekken uit de BRP |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Het kenbaar maken van voornemens ingevolge de BRP |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
(Her)benoeming van een reguliere (buitengewoon) ambtenaar in de burgerlijke stand en/of voor incidentele huwelijksvoltrekking |
Medewerker dienstverlening burgerzaken |
|
|
Het in gebruik geven van welzijnsaccommodaties en het tijdelijk intrekken van het recht van gebruik in bijzondere gevallen |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
Het incidenteel verhuren van sportterreinen |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
Registratie van meldingen en wijzigingen op grond van artikel 45,46 en 47 van de Wet Kinderopvang, van kindercentra en gastouderbureaus |
Beleidsmedewerker welzijn Medewerker dienstverlening welzijn |
|
Jaarverslag ter kennisname aan College |
Uitvoering verordening huisvesting onderwijs |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
Toekennen van het recht op bijdrage van het verzorgen van humanistisch vormingsonderwijs (HVO) |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
Mits binnen de begroting |
Inkoop tweedimensionaal kunstwerk op basis van advies van de kunstcommissie |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
De tarieven (in overleg met Heton Sport) en aanpassing van de openingstijden in verband met slechte weersomstandigheden, ten behoeve van zwembad De Parel te Meerssen |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
Gemeentelijke inkoop bij de Welzijnsinstelling Traject. Mits binnen de begroting |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
Aankoop en plaatsing van speeltoestellen |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
Verzoek om bijdrage voor de renovatie gemeenschapshuizen, mits binnen de begroting en beheersplan |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
|
Bepalen van de tarieven voor de binnensportaccommodaties |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
Contract via het College |
Subsidieafrekening voor Peuterspeelzaalwerk Meerssen |
Beleidsmedewerker welzijn Medewerker dienstverlening welzijn |
|
|
Het aanleveren van gegevens uit het gemeentelijk Bevolkingsregister t.b.v. GGD- onderzoeken |
Medewerker Dienstverlening burgerzaken |
|
|
Toekenning subsidie 8 maart viering (Internationale Vrouwendag) |
Medewerker dienstverlening welzijn |
|
|
Productenboek van Halt Plusproducten/inkoop en Productenboek van GGD |
Beleidsmedewerker welzijn |
|
Productenboek Halt is taak Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid |
De jubileumsubsidies/behalen kampioenschap |
Medewerker dienstverlening welzijn |
|
|
Subsidieverzoeken waarbij onvoldoende sprake is van gemeentelijk belang |
Medewerker dienstverlening welzijn |
|
|
Besluiten op basis van de subsidieverordening |
Medewerker dienstverlening welzijn |
|
Dit geldt voor zowel positieve als negatieve besluiten |
Structurele subsidies/ondersteuning/ aankopen die in de begroting zijn opgenomen |
Beleidsmedewerker en medewerkers dienstverlening |
|
|
Wijzigingen in de gegevens als bedoeld in artikel 47 van de Wet Kinderopvang. |
Beleidsmedewerker welzijn Medewerker dienstverlening welzijn |
|
Nieuwe meldingen zijn uitgezonderd |
ALGEMENE TOELICHTING
We spreken over het verlenen van mandaat als een bestuursorgaan een ander machtigt om in zijn naam en onder zijn juridische verantwoordelijkheid de aan het bestuursorgaan toekomende bevoegdheid uit te oefenen. Hierbij blijft de mandaatgever niet alleen bevoegd om zelf te beslissen, maar hij blijft ook volledig verantwoordelijk voor alles wat de gemandateerde heeft gedaan of nagelaten binnen de grenzen van het verleende mandaat.
In een enkel geval blijft het bestuursorgaan zelfs ook verantwoordelijk voor activiteiten verricht buiten de grenzen van het mandaat; dit dient per geval beoordeeld te worden. Wanneer mandaat niet wettelijk is uitgesloten en de aard van de bevoegdheid mandatering van de bevoegdheid niet in de weg staat, dan is de mandaatverlening geïmpliceerd in de aan het bestuursorgaan toekomende bestuursrechtelijke bevoegdheid.
In het tweede lid van artikel 10.3 Awb wordt aangegeven in welke gevallen de aard van de bevoegdheid zich in ieder geval tegen mandaatverlening zal verzetten. Daarnaast zal in elke situatie moeten worden beoordeeld of een bepaald mandaat zich wel verdraagt met de wettelijke regeling. De beslissing om een ander te machtigen om een bevoegdheid uit te oefenen is een op (publiekrechtelijk) rechtsgevolg gerichte rechtshandeling. Dat betekent dat als zo’n beslissing door een bestuursorgaan wordt genomen en op schrift wordt gesteld, we te maken hebben met een besluit in de zin van de Awb. Dat besluit strekt er toe dat de gemandateerde zich tegenover de burger kan gedragen als vertegenwoordiger van de mandaatgever en dat zijn handelingen in principe tegenover de burger tot binding van de mandaatgever leidt.
Ondermandaat
De mandaatgever kan toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Ondermandaat houdt in dat aan de gemandateerde de bevoegdheid wordt gegeven om zelf een ander aan te wijzen die met de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid wordt belast. Dit kan zelfs een externe persoon zijn, bijvoorbeeld de brandweer. Bij ondermandaat gelden alle bepalingen die voor mandaat van toepassing zijn. Omdat de mandaatgever ten volle verantwoordelijk blijft, zal voor ondermandaat wel de eis gelden dat mandaatverlening door de gemandateerde enkel kan plaatsvinden met instemming van de mandaatgever. Die eis blijkt ook uit artikel 10.9 Awb waarin is bepaald dat de mandaatgever kan toestaan dat ondermandaat wordt verleend.
Soorten mandaten
Van de verschillende soorten mandaten zullen de volgende in dit mandaatbesluit zijn opgenomen:
- 1.
Beslissingsmandaat: hierbij wordt de beslissing geheel overgelaten aan de gemandateerde. In het bevoegdhedenregister is gekozen voor de omschrijving: “het beslissen op een aanvraag van …”. Onder deze bevoegdheid vallen alle handelingen die vereist zijn om tot een besluit op aanvraag te kunnen komen.
-
Dat wil zeggen alle voorbereidingshandelingen, zoals het inwinnen van advies en het verzoeken om aanvullende informatie maar ook bijvoorbeeld het buiten behandeling laten wegens onvolledigheid van de aanvraag. Ook valt onder dit mandaat de bevoegdheid tot het verbinden van voorschriften aan een vergunning. In het ondermandaat van elke afdeling kunnen deze bevoegdheden nader zijn uitgewerkt.
- 2.
Ondertekeningsmandaat: hierbij gaat de verleende machtiging niet verder dan tot ondertekening namens het bestuursorgaan. In het register is een bevoegdheid opgenomen voor ‘het ondertekenen van alle correspondentie ter zake van de uitvoering van de door de afdeling voorbereide raadsbesluiten en besluiten van het college”. Hiermee wordt uitsluitend een ondertekeningmandaat bedoeld voor besluiten die door het college of de raad zijn genomen. Het gaat daarbij in feite alleen om de bekendmaking van een besluit dat door het bestuursorgaan is genomen. Inhoudelijk heeft het bestuursorgaan het besluit zelf genomen. Met een ondertekeningmandaat kunnen bijvoorbeeld geen voorschriften aan een besluit worden verbonden als die niet expliciet in het besluit van het bestuursorgaan zijn vermeld.
- 3.
Volmacht
-
Volmacht is geregeld in titel 3.3. van het Burgerlijk wetboek en betekent de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten.
-
De burgemeester is degene die de gemeente vertegenwoordigt in en buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet). De burgemeester kan voor het verrichten van rechtshandelingen een volmacht verlenen aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid.
- 4.
Machtiging
-
Een machtiging is een handeling die geen besluit en ook geen privaatrechtelijke rechtshandeling is. Hierbij kan gedacht worden aan een handeling die geen rechtsgevolg heeft zoals het ondertekenen van een informatieve brief.
Het aangaan van overeenkomsten
Algemeen
Het aangaan van een overeenkomst is een privaatrechtelijke rechtshandeling waarbij de gemeente Meerssen partij is. Het gaat daarbij om de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon en niet om het college of de burgemeester als bestuursorganen. Omdat de gemeente als bestuursorgaan niet bestaat, is het college op grond van de Gemeentewet bevoegd om te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen (artikel 160 lid 1 onder e). Het college zal dus moeten besluiten om een bepaalde overeenkomst aan te willen gaan.
Vervolgens is bepaald dat de burgemeester de gemeente in en buiten rechte vertegenwoordigt (artikel 171 Gemeentewet). Dit houdt in zowel formele procesvertegenwoordiging (in rechte) als vertegenwoordiging bij het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (buiten rechte). De burgemeester is daarom degene die overeenkomst namens de gemeente ondertekent.
Voor het aangaan van een overeenkomst is dus zowel een mandaat nodig van het college (voor de beslissing om een overeenkomst aan te gaan) als een volmacht van de burgemeester om de overeenkomst te ondertekenen.
Welke overeenkomsten worden in mandaat genomen (besluit en ondertekening)
Voor overeenkomsten die worden aangegaan ter uitvoering van een bepaalde functie waarvoor een budget is vastgesteld, is een algemene bepaling opgenomen. Voor deze overeenkomsten geldt een mandaat voor het besluiten tot het aangaan van de overeenkomst. Het mandaat is beperkt tot besluiten waarmee een direct financieel belang is gemoeid van maximaal € 25.000,-.
Voor overeenkomsten waartoe in mandaat is besloten is een algemene volmacht opgenomen zodat deze ondertekend kunnen worden namens de burgemeester.
Welke overeenkomsten worden door het college genomen (besluit en ondertekening)
Er is mandaat verleend voor het aangaan voor overeenkomsten tot een bedrag van € 25.000,-. Besluiten die dit bedrag te boven gaan worden aan het college ter besluitvorming voorgelegd. Voor privaatrechtelijke rechtshandelingen waartoe het college zelf heeft besloten, dient de burgemeester te tekenen.
Nakoming van overeenkomsten
Ook is mandaat/volmacht opgenomen voor het vorderen van nakoming van de overeenkomst die in mandaat zijn aangegaan. Dit houdt in dat degene die in mandaat heeft besloten tot het aangaan van een overeenkomst en die in volmacht heeft getekend, ook bevoegd is om nakoming van de overeenkomst te eisen. Dit geldt voor het vorderen van nakoming buiten rechte, dus zonder gerechtelijke procedures. Het besluiten om een gerechtelijke procedure te starten valt buiten dit mandaat.
Algemene wet bestuursrecht
In de Awb staan de spelregels van het bestuursrecht. Voor mandatering zijn met name de hoofdstukken 3 en 4 van belang die de regels geven voor de totstandkoming van besluiten. In het bevoegdhedenregister is een algemeen mandaat opgenomen voor het behandelen van aanvragen. De verschillende bevoegdheden die hierover in de Awb staan, zijn in het register niet nader gespecificeerd. In het bevoegdhedenregister van elke sector wordt vervolgens gedetailleerd aangegeven welke bevoegdheid bij welke functionaris ligt.
Bij mandaatverlening is geen wettelijke grondslag nodig omdat er geen verschuiving van bevoegd- en verantwoordelijkheden van het bestuursorgaan naar de gemandateerde plaatsvindt.
Ingevolge artikel 10.5 Awb wordt bij het verlenen van een algemeen mandaat de eis gesteld dat het schriftelijk geschiedt. Dit impliceert dat ook de beëindiging van dit mandaat schriftelijk zal moeten plaatsvinden. Naast de eisen van schriftelijkheid dient een krachtens mandaat genomen besluit te vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen (artikel 10.10 Awb). Het verlenen van mandaat, als publiekrechtelijke rechtshandeling, zal draagkrachtig gemotiveerd moeten zijn.
BEVOEGDHEDENREGISTER BEHOREND BIJ MANDAATBESLUIT GEMEENTE MEERSSEN 2015, IN WERKING GETREDEN D.D. 9 JULI 2015
Leeswijzer bevoegdhedenregister
De opbouw van het bevoegdhedenregister sluit aan bij de structuur van de organisatie en is daarmee onder verdeeld in de volgende hoofdstukken:
- 1.
Algemene bevoegdheden voor alle sectoren. Hierin zijn onder andere bevoegdheden ondergemandateerd aan Functionarissen waarbij een + vermeld is. Dit betreft de functiebenaming en oplegprofiel van de “coördinator”.
- 2.
Bevoegdheden voor Afdeling Bedrijfsvoering
- 3.
Bevoegdheden voor Afdeling Ruimte
- 4.
Bevoegdheden voor Afdeling Samenleving
Eerste kolom beschrijving bevoegdheid
In de eerste kolom is de bevoegdheid omschreven die wordt gemandateerd of waarvoor een machtiging wordt verleend, dan wel volmacht wordt gegeven.
Tweede kolom bevoegd functionaris
In de tweede kolom is aangegeven aan welke functionaris het mandaat wordt verleend of aan welke functionaris de machtiging/volmacht wordt gegeven. Mandaten worden altijd verleend aan functionarissen en niet op naam. In beginsel zijn de bevoegdheden gemandateerd aan de afdelingshoofden van de verschillende afdelingen. Voor een aantal mandaten is een rechtstreeks mandaat aan een bepaalde functionaris gegeven.
Derde kolom ondermandaat
In de derde kolom is aangegeven aan welke functionaris bevoegdheden zijn ondergemandateerd. De mandaatgever kan toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Degene die het mandaat heeft gekregen kan die bevoegdheid daarmee nog een keer doorgeven. De afdelingshoofden kunnen de aan hen gegeven bevoegdheden ondermandateren aan medewerkers en aan een aantal externe organisaties. De regels voor (onder) mandaat gelden ook voor volmachten aan ondergeschikten en voor machtigingen.
Vierde kolom specifieke instructies
De vierde kolom geeft aan welke bijzondere voorwaarden opgelegd worden dan wel welke beperkingen gesteld worden, ten aanzien van het verleende mandaat. Deze instructies dienen in acht te worden genomen. Ook staat hier expliciet vermeld als naast de beschreven gemandateerde bevoegdheden er tevens een volmacht voor is verleend.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl