Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR372852
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR372852/2
Regeling vervallen per 01-01-2021
Mandaatbesluit gemeente Haren 2015
Geldend van 02-05-2018 t/m 31-12-2020
Intitulé
Mandaatbesluit gemeente Haren 2015Mandaatbesluit gemeente Haren 2015
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van Haren, de burgemeester van Haren, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Haren, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
overwegende dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Haren wenselijk is een mandaatbesluit vast te stellen;
BESLUIT:
vast te stellen het navolgende:
Mandaatbesluit gemeente Haren 2015
Artikel 1 Begripsbepalingen
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- a.
bestuursorgaan: het dagelijks bestuur (college van burgemeester en wethouders), de voorzitter (burgemeester), de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar
- b.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- c.
machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan feitelijke handelingen, niet zijnde besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen, te verrichten;
- d.
volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- e.
ondermandaat, -volmacht, -machtiging: het verlenen van mandaat, volmacht, machtiging door de gemandateerde, gemachtigde, gevolmachtigde aan een ander;
- f.
ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot het namens een bestuursorgaan ondertekenen van een door dat bestuursorgaan genomen besluit;
- g.
mandaatverlener, machtiging- of volmachtgever: het bestuursorgaan dat mandaat, machtiging of volmacht verleent;
- h.
gemandateerde, gemachtigde, gevolmachtigde: de functionaris die mandaat, machtiging of volmacht krijgt;
- i.
mandaatregister: een van dit besluit onderdeel uitmakend overzicht van de verleende mandaten, machtigingen en volmachten.
Artikel 2 Bevoegde en bevoegdheid personen
-
1. Indien het mandaat, volmacht of machtiging aan een bepaalde functionaris wordt verleend, wordt daarmee het mandaat, volmacht of machtiging eveneens geacht te zijn verleend aan de hiërarchisch hoger geplaatsten zoals gemeentesecretaris, de afdelingsmanager van de betreffende afdeling en teamleider van het betreffende team.
-
2. Aan de gemeentesecretaris blijven voorbehouden de bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan zijn functie zijn toegekend.
-
3. De functionarissen maken van het aan hen verleende mandaat, volmacht of machtiging slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein.
Artikel 3 Algemeen mandaat aan gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris is bevoegd om mandaten die bij of krachtens dit besluit aan de gemeentesecretarisof aan een afdelingsmanager zijn verleend, in te trekken, aan een andere functionaris toe te bedelen of in ondermandaat te verlenen. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het college gezonden, tenzij het om een concrete, individuele aangelegenheid gaat en geldt tot aan de eerstvolgende periodieke wijziging.
Artikel 4 Plaatsvervanging en waarneming
-
1. Ingeval van afwezigheid van de gemandateerde worden de verleende bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of waarnemer.
-
2. In geval van afwezigheid van de gemandateerde vindt er – voor zover mogelijk – een horizontale vervanging plaats.
-
3. Indien zowel de gemandateerde, als zijn horizontale vervanger afwezig is, is de direct leidinggevende bevoegd als zodanig op te treden.
-
4. Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden.
Artikel 5 Mandaat en ondermandaat
-
1. Het bestuursorgaan verleent mandaat voor de uitoefening van bevoegdheden aan de functionarissen, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, en bij hun afwezigheid, aan hun plaatsvervangers of waarnemers.
-
2. Ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging zijn niet toegestaan, behalve indien dit bij de verlening van mandaat en het verstrekken van volmacht of machtiging is toegestaan, als opgenomen in de bij dit besluit behorende mandaatregister.
-
3. De per mandaat geldende instructies zijn weergegeven in het bij dit besluit behorende mandaatregister.
-
4. De voorschriften die voor het mandaat gelden zijn onverminderd van toepassing op het ondermandaat. Daarnaast kunnen aan een ondermandaat extra voorschriften worden verbonden.
-
5. Bevoegdheden die zijn ondergemandateerd mogen niet nogmaals worden ondergemandateerd.
Artikel 6 Mandatering aan externen
-
1. In afwijking van het bepaalde in de artikelen 2 t/m 5 kunnen ook bevoegdheden gemandateerd worden aan niet onder de mandaatgever ressorterende en tot de organisatie behorende functionarissen of personen.
-
2. De bepalingen van artikel 2 zijn niet van toepassing op de onder lid 1 genoemde externe functionarissen of personen.
Artikel 7 Mandatering door heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar
-
1. De heffingsambtenaar kan zijn bevoegdheden ex artikel 231, lid Gemeentewet en artikel 1, lid 2 Wet WOZ mandateren aan een medewerker, voor zover de aard van de bevoegdheid zich niet daartegen verzet.
-
2. De invorderingambtenaar kan zijn bevoegdheden ex artikel 255, lid 1 en 231, lid 2 Gemeentewet mandateren aan een medewerker, voor zover de aard van de bevoegdheid zich niet daartegen verzet.
-
3. De gemandateerden maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik binnen de door de mandaatgever gestelde kaders.
-
4. De heffingsambtenaar respectievelijk de invorderingsambtenaar zijn bevoegd om mandaten die bij dit besluit zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk in te trekken.
Artikel 8 Bijzonder mandaat
-
1. Dit besluit omvat algemene mandaatverlening, doch het bestuursorgaan blijft bevoegd voor de aan hem toekomende bevoegdheden in bepaalde gevallen bijzonder mandaat te verlenen.
-
2. Mandaatverlening in bijzondere gevallen geschiedt schriftelijk.
Artikel 9 Ondertekeningsbevoegdheid
-
1. Daar waar door het bestuursorgaan een bevoegdheid wordt opgedragen, wordt door het bestuursorgaan tevens de bijbehorende bevoegdheid tot ondertekening opgedragen.
-
2. In de desbetreffende ondertekening dient de mandaatverhouding tot uiting te worden gebracht.
-
3. Lid 2 is onverkort van toepassing in situaties waarin door een plaatsvervanger of waarnemer wordt ondertekend.
-
4. In de ondertekening van de brieven op basis van artikel 4 eerste lid en tweede lid, dient to uitdrukking worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging.
-
5. Voor ondertekening dienen de ondertekeingsmodellen uit bijlage 2 van dit besluit te worden aangehouden.
Artikel 10 Algemene regels, uitzonderingen
-
1. Het mandaat omvat de bevoegdheid om het besluit:
- a.
voor te bereiden;
- b.
te nemen, alsmede te wijzigen, beëindigen, verlengen, in te trekken en op te zeggen;
- c.
te ondertekenen;
- d.
af te doen.
- a.
-
2. De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het mandaatregister, tenzij sprake is van een situatie genoemd in artikel 10:3 Awb en voorts indien:
- a.
advies nodig is van andere afdelingen en het advies en het eigen standpunt niet op
- b.
elkaar aansluiten respectievelijk niet tot dezelfde conclusie leiden;
- c.
uit overleg met de portefeuillehouder blijkt dat deze het voorstel aan het bestuursorgaan wil voorleggen;
- d.
het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid of richtlijnen;
- e.
het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;
- f.
het besluit als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;
- g.
de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;
- h.
er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde of van diens plaatsvervanger of waarnemer bij het te nemen besluit bestaat;
- a.
-
3. Ingeval de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde op basis van het bepaalde in het tweede lid een te nemen besluit voorlegt aan het bestuursorgaan, neemt dit bestuursorgaan het besluit zelf of geeft de voorwaarden waaronder de mandaatontvanger, volmachtontvanger of machtigingontvanger gebruik mag maken van zijn bevoegdheid, tenzij artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is.
-
4. Indien artikel 169 vierde lid van toepassing is, besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf.
Artikel 11 Reikwijdte mandaat-, volmacht- of machtigingverstrekking
-
1. Indien het bestuursorgaan mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woord. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder dan ook mede verstaan:
- -
het nemen van alle voorbereidingsbesluiten en het verrichten van alle voorbereidingshandelingen;
- -
het uitreiken van bewijs van ontvangst aanvragen e.d.;
- -
het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.;
- -
verdagen en/of uitstellen;
- -
verzoeken om aanvullende informatie;
- -
het verstrekken van informatie over vastgesteld beleid;
- -
het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;
- -
het stellen van nadere voorwaarden;
- -
het toekennen van bedragen in termijnen;
- -
het toekennen van voorschotten;
- -
het afleggen van verantwoording aan het rijk;
- -
het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
- -
het toezenden van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
- -
de gemandateerden zijn bevoegd de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is.
- -
alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.
- -
-
2. De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij mandaat opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie en geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen.
-
3. Waar uitvoering wetten, verordeningen of andere regelingen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen wordt verleend aan de gemandateerden wordt daarmee in beginsel ook de bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang (artikel 125 Gemeentewet, een specifieke regeling of afdeling 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht) c.q. het opleggen van een dwangsom (afdeling 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht) verleend c.q. het intrekken van een besluit.
-
4. Waar volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan een volmachtontvanger wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband kunnen houden.
Artikel 12 Informatieverstrekking
De gemandateerde informeert het ter zake bevoegd bestuursorgaan desgewenst over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten.
Artikel 13 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
-
1. Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
-
2. Waar in deze regeling staat vermeld ‘mandaat’ en ‘gemandateerde’ wordt ook bedoeld ‘volmacht’ en ‘gevolmachtigde’ respectievelijk ‘machtiging’ en ‘gemachtigde’, tenzij de aard van de desbetreffende bevoegdheid zich hiertegen verzet.
Artikel 14 Wijzigingen
-
1. Wijzigingen in het Mandaatbesluit dienen in overleg met Juridische Zaken plaats te vinden.
-
2. Juridische Zaken draagt zorg voor een actuele geconsolideerde versie van het Mandaatbesluit.
Artikel 15 Vermelding rechtsbescherming bij mandaat
Als tegen een krachtens mandaat genomen besluit een administratiefrechtelijke voorziening openstaat, wordt hiervan met de verzending van het besluit mededeling gedaan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van standaardteksten.
Artikel 16 Terinzagelegging en bekendmaking
-
1. Daar waar door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar een bevoegdheid is verleend, wordt tevens de bevoegdheid tot bekendmaking hiervan verleend.
-
2. Mandaat-, volmacht-, of machtigingsbesluiten worden ter inzage gelegd en opgenomen in het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit. Hiervan wordt in ieder geval op de gebruikelijke wijze mededeling gedaan.
Artikel 17 Slotbepalingen en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking van het besluit.
- 2.
Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit, laatst gewijzigd bij besluit van 20 december 2011, wordt ingetrokken.
- 3.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Haren 2015.
Ondertekening
Toelichting Mandaatbesluit gemeente Haren 2015
Algemeen
Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, afdeling 10.1.1 Awb. In dit mandaatbesluit worden de bevoegdheden die het college van burgemeester en wethouders, de burgmeester, de invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar op grond van diverse wet- en regelgeving hebben, opgedragen aan medewerkers die werkzaam zijn binnen de gemeente. De besluiten worden genomen door de ambtenaar zelf (gemandateerde), maar gelden als een besluit van het bestuursorgaan (mandaatverlener); het bestuursorgaan blijft dus verantwoordelijk. Het bestuursorgaan blijft tegelijkertijd ook bevoegd om de gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen.
De in dit mandaatstatuut vastgelegd mandaten hebben het karakter van een beslissings- en ondertekeningsmandaat. De in mandaat genomen beslissing, behelst ook het afdoen ervan. Afdoen houdt in dat het uitoefenen van de bevoegdheid inhoudelijk aan de medewerker wordt overgelaten. Dit betekent dat de betrokken medewerker zowel de voorbereidingshandelingen alsook de verdere afhandeling verzorgt. Ondertekeningsmandaat betekent dat de gemandateerde medewerker de uiteindelijke beschikking namens het bevoegde orgaan mag ondertekenen.
Dit mandaatbesluit ziet niet alleen op publiekrechtelijke handelingen, maar ook op privaatrechtelijke en feitelijke handelingen. Er is voor gekozen om geen onderscheid te maken tussen mandaten, volmachten en machtigingen, omdat dit voor de werkwijze geen consequenties heeft. Door de schakelbepaling van artikel 10:12 van de Awb zijn de bepalingen die betrekking hebben op mandaat tevens van toepassing indien het bestuursorgaan aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht of machtiging verleent. Wanneer in dit besluit of in het register wordt gesproken over mandaat kan het dus zijn dat het in feite volmacht of machtiging betreft.
Het mandaatbesluit bestaat uit twee delen:
- -
een besluit met algemene bepalingen over mandaat;
- -
een mandaatregister, waarin de gemandateerde bevoegdheden zijn overgenomen.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
In deze bepaling wordt een aantal begrippen gedefinieerd.
In dit artikel wordt naast mandaat ook gesproken over volmacht en machtiging. In het geval van mandaat gaat het om de bevoegdheid om een publiekrechtelijke rechtshandeling (het nemen van een beschikking) te verrichten. In het geval van volmacht gaat het om de bevoegdheid om een privaatrechtelijke rechtshandeling (het aangaan van een overeenkomst) te verrichten. In het geval van machtiging gaat het om de bevoegdheid om een feitelijke handeling (het voeren van het woord tijdens een rechtsgeding) te verrichten. In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht, artikel
10:12 Awb. Wat geldt voor mandaten, geldt ook voor volmachten en machtigingen. Ook dit mandaatbesluit is, door middel van de schakelbepaling van artikel 12, van toepassing op volmachten en machtigingen. In dit mandaatbesluit wordt voor het gemak steeds van mandaat gesproken, ook als sprake is van volmacht of machtiging.
Artikel 2
Mandaat wordt in de regel verleend aan een hiërarchisch ondergeschikte. In dit mandaatbesluit zijn de bevoegdheden voor het merendeel gemandateerd aan de afdelingsmanager. Op zijn beurt verleent de afdelingsmanager ondermandaat aan betreffende medewerkers, zoals is opgenomen in het mandaatregister. Lid 1 bepaalt dat het mandaat wordt geacht eveneens aan de hiërarchisch hoger geplaatsten te zijn verleend. Dit lid brengt de hiërarchische positie van leidinggevenden en met name van de gemeentesecretaris tot uitdrukking.
In de artikelen 102 tot en met 105 van de Gemeentewet wordt een aantal taken aan de gemeentesecretaris opgedragen. Lid 3 is opgenomen om er geen misverstand over te laten bestaan dat de bevoegdheden die uit die taken voortvloeien niet onder het mandaat vallen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bevoegdheid om stukken die van het college uitgaan mede te ondertekenen.
Per mandaat kunnen bijzondere voorwaarden gelden (artikel 10:6, lid 1 Awb), welke staan aangegeven in de laatste kolom van het mandaatregister.
Artikel 3
Dit artikel geeft de gemeentesecretaris de bevoegdheid om bevoegdheden die aan een bepaalde functionaris zijn toebedeeld, tijdelijk aan een ándere functionaris toe te bedelen in afwachting van de eerstvolgende periodieke wijziging van het bevoegdhedenbesluit.
Artikel 4
In het geval van afwezigheid van de gemandateerde, is zijn plaatsvervanger of waarnemer bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Een plaatsvervanger of waarnemer moet wel formeel als zodanig zijn aangewezen. De plaatsvervanging is horizontaal. Indien dat niet mogelijk is, kan de leidinggevende het mandaat uitoefenen.
Daarnaast kan er teruggevallen worden op de in eerste instantie bevoegde persoon. Volgens artikel 10:10 Awb vermeldt een krachtens mandaat genomen besluit namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Met het bepaalde in artikel 8 wordt aangegeven hoe hieraan op uniforme wijze uitvoering wordt gegeven.
Artikel 5
De gemandateerde kan aan hem gemandateerde bevoegdheden in ondermandaat kan opdragen aan een onder hem werkzame medewerker, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende mandaatregister (art. 10:9 lid 1 Awb).
Dezelfde voorwaarden die voor mandatering gelden, gaan ook op voor ondermandaat.
Artikel 6
Bevoegheden kunnen ook aan externen, niet-ondergeschikten, gemandateerd worden. Daarom zijn er in de lijst mandaten opgenomen van niet onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan werkzame personen, aangeduid als externen. Mandaat aan externen behoeft in beginsel instemming van de externe en in voorkomende gevallen ook van degene onder wiens verantwoordelijkheid de externe werkt (artikel 10:4 Awb).
Artikel 7
In de Awb is afdeling 10.1.3 toegevoegd betreffende attributie. Doel van deze regeling is om buiten twijfel te stellen dat bij attributie van een bevoegdheid aan een persoon of college, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een ander bestuursorgaan, het gewone staatsrechtelijke patroon niet wordt doorbroken. Hiermee is dus uitdrukkelijk geregeld dat de gemeenteambtenaar die belast is met de invordering of de heffing van gemeentelijke belastingen (invorderingsambtenaar of heffingsambtenaar) ondergeschikt blijft aan het politiek verantwoordelijke bestuursorgaan waarvoor zij werken. Het college van burgemeester en wethouders houdt dus de bevoegdheid om per geval of in het algemeen instructies te geven, ook voor de toegedeelde bevoegdheid.
Artikel 8
In het mandaatregister zijn de algemene mandaten opgenomen. Los daarvan bestaat de bevoegdheid om voor één bepaald geval een mandaat te verlenen (artikel 10:5 Awb). Een dergelijk mandaat wordt een bijzonder mandaat genoemd. Een bijzonder mandaat wordt altijd schriftelijk verleend.
Artikel 9
Het verlenen van mandaten, volmachten en machtigingen heeft gevolgen voor de ondertekening van brieven en besluiten.
Het eerste lid koppelt de bevoegdheid om een besluit te nemen of te besluiten een overeenkomst aan te gaan, aan de bevoegdheid om dit besluit of deze overeenkomst te ondertekenen. Dit geldt ook voor privaatrechtelijke overeenkomsten, waar de besluit- en tekeningsbevoegdheid bij verschillende organen ligt (besluiten doet het college op grond van artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet, de burgemeester ondertekent namens de rechtspersoon gemeente op grond van artikel 171 Gemeentewet). Beoogd wordt dit onderwerp helder te regelen, zonder dat er ingewikkelde ondertekeningsconstructies in contracten en brieven hoeven te worden geformuleerd.
Uit de ondertekening dient te blijken namens welk bestuursorgaan het besluit genomen is. Voor ondertekening dienen de ondertekeningsmodellenuit bijlage 2 van dit besluit te worden aangehouden.
Op grond van het tweede lid kan dus volstaan worden met het aangeven van de ondertekeningsbevoegde (het bestuursorgaan) en degene die op basis van (onder)mandaat het besluit heeft genomen en ondertekent (afdelingsmanager of betrokken functionaris). Daaronder moet ook begrepen worden de situatie waarin er een plaatsvervanging of waarneming optreedt. De ondertekening wordt dan aangevuld met de afkortingen loco (bij burgemeester of secretaris), (plv.) of (wnd.)
Artikel 10
Het ligt voor de hand dat bij mandatering van een bevoegdheid ook de daarbij behorende handelingen, het voorbereiden, ondertekenen en afdoen van het besluit, door de gemandateerde worden verricht. In het geval dat het gaat om de bevoegdheid tot het aangaan van de overeenkomst, is de gemandateerde ook bevoegd om de overeenkomst te ondertekenen. De bevoegdheid tot het aangaan van de overeenkomst is een bevoegdheid van het dagelijks bestuur en de bevoegdheid tot het ondertekenen van de overeenkomst is een bevoegdheid van de voorzitter. Het mandaat houdt derhalve beide bevoegdheden in. Voorts houdt het mandaat in de bevoegdheid om het besluit te wijzigen, beëindigen, verlengen, in te trekken en op te zeggen.
In het tweede lid worden grenzen gesteld aan de omvang van het mandaat, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan moet worden genomen. Zo geldt het mandaat niet indien er sprake is van een afwijking van het bestaande beleid (bijvoorbeeld aanbestedingsbeleid), als er geen eensluidend ambtelijk advies is, er sprake is van een overschrijding van budgetten of kredieten.
Voorts is mandaat op grond van artikel 10:3 Awb in bepaalde gevallen uitgesloten:
- 1.
Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
- 2.
Mandaat wordt in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid:
- 3.
tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;
- 4.
tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen mandaatverlening verzet;
- 5.
tot het beslissen op een beroepschrift;
- 6.
tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.
- 7.
Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.
- 8.
Indien artikel 5:53 van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aan degene die van de overtreding een rapport of een proces-verbaal heeft opgemaakt.
In lid 4 is opgenomen dat ingeval artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is, het college het besluit zelf neemt. Artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet schrijft voor dat het college de raad vooraf inlichtingen moet verstrekken over de uitoefening van onder andere de bevoegdheden als opgenomen in artikel 160, eerste lid, onder f (voeren van rechtsgedingen), indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening van die bevoegdheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente.
Indien door de gemandateerde wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, doet dit niets af aan de rechtsgeldigheid van het in mandaat opgenomen besluit, met uitzondering van het besluit dat is genomen in strijd met het tweede lid onder f van dit artikel.
Persoonlijke betrokkenheid als bedoeld in het tweede lid onder h doet zich bijvoorbeeld voor als de gemandateerde een vergunning aanvraagt voor het kappen van een eigen boom. Ook is er persoonlijke betrokkenheid, als de gemandateerde privé bepaalde activiteiten verricht voor een organisatie, instantie of bedrijf dat op een of andere manier banden heeft met de gemeente (bijv. de gemandateerde adviseert in zijn functie over subsidie op het terrein van welzijn en hij vervult in zijn vrije tijd een bestuursfunctie binnen een welzijnsstichting, die subsidie nodig heeft). Ander voorbeeld is, dat de gemandateerde privé actie voert tegen de sloop van een bepaald pand, terwijl hij in zijn gemeentelijke functie betrokken is bij de besluitvorming over de bestemming van het gebouw. Dit geldt evenzeer voor gemandateerden die in hun vrije tijd zitting hebben in wijk- en dorpsraden en vanuit hun gemeentelijke functie bij besluitvorming daarover betrokken zijn. Ook dan is er sprake van persoonlijke betrokkenheid. Hiervan is eveneens sprake, indien een gezins- of familielid van de gemandateerde bijvoorbeeld een vergunning aanvraagt.
Artikel 11
Het ligt voor de hand dat bij mandatering van een bevoegdheid ook de daarbij behorende handelingen, bijvoorbeeld ondertekening van de stukken, door de gemandateerde worden verricht. In plaats van per gemandateerde bevoegdheid ook de bijbehorende handelingen te mandateren, is deze algemene bepaling in het mandaatbesluit opgenomen.
Voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid is expliciet in lid 3 van dit artikel de mogelijkheid van toepassing van bestuursdwang en het opleggen van een dwangsom aan de uitvoering van de verleende bevoegdheid gekoppeld. Degenen die dus bevoegd is om bijvoorbeeld een besluit te nemen is in beginsel ook gerechtigd de handhaving van de nakoming daarvan te bewaken. Hieronder valt tevens de intrekking van een besluit en de invordering van een dwangsom.
Lid 4 biedt een constructie die aansluit aan op hetgeen in het tweede lid is opgenomen ten aanzien van mandaten. Bovendien wordt hiermee eventuele onduidelijkheid opgeheven met betrekking tot de reikwijdte van de verleende volmacht.
Artikel 12
Op grond van artikel 10:6, lid 2 Awb verschaft de gemandateerde de mandaatverlener op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.
Artikel 13
Dit is de schakelbepaling waarin het mandaatbesluit van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op volmacht en machtiging. Zie ook de toelichting op artikel 1.
Artikel 14
Omdat het mandaatbesluit centraal moet worden bijgehouden om een actueel overzicht te houden, is in dit artikel bepaald dat wijzigingen in het mandaatbesluit altijd in overleg met Juridische Zaken dient plaats te vinden.
Artikel 15
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 16
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 17
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Bijlage Mandaatregister gemeente Haren 2018
Legenda
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
ARBO: Arbeidsomstandighedenwet
Asv: Algemene subsidie verordening
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Bgm.: Burgemeester
B&W: Het college van burgemeester en wethouders
BABW: Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
BIBOB: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Bro: Besluit ruimtelijke ordening
BRP: Basis registratie personen
CAR-UWO: Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst
IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
P&O: Personeel en Organisatie
Pgb: Persoonsgebonden budget
RVV 1990: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Stbl: Staatsblad
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning
Wro: Wet ruimtelijke ordening
WVW: Wegenverkeerswet
Onderwerp |
Mandaatgever |
Gemandateerde |
Ondergemandateerde |
Toelichting |
|
Personeel & Organisatie |
|||||
1.1 |
|
|
|
|
|
1.2 |
|
|
|
||
1.3 |
|
|
|
|
|
1.4 |
|
|
|
|
|
1.5 |
|
|
|
|
|
1.6 |
|
|
|
|
|
1.7 |
|
|
|
|
|
1.8 |
|
|
|
|
|
1.9 |
|
|
|
|
|
1.10 |
|
|
|
|
|
1.11 |
|
|
|
|
|
1.12 |
|
|
|
|
|
1.13 |
Nieuwe medewerkers
|
|
|
|
|
1.14 |
Opleidingen
|
|
|
|
|
1.15 |
Personeels- en salarisadministratie
|
|
|
|
|
1.16 |
Verzuim
|
|
|
|
|
1.17 |
Verlof
|
|
|
|
|
1.18 |
Lokale regelingen
|
|
|
|
|
1.19 |
Overig
|
|
|
|
|
Algemene wet bestuursrecht |
|||||
2.1 |
Het verzoeken om een schriftelijke machtiging van gemachtigde |
B&W / Bgm. |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.2 |
Het doorsturen van geschriften tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.3 |
Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.4 |
Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.5 |
Het bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.6 |
Het doorzenden van een bezwaarschrift aan het bevoegde orgaan |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.7 |
Het zenden van de op de zaak betrekking hebbende stukken aan in ieder geval de gemachtigde |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.8 |
Het doen van mededeling aan het orgaan waarbij beroep tegen het niet tijdig beslissen aanhangig is bij het nemen van een besluit op de aanvraag |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.9 |
Het doen van mededeling aan het orgaan waarbij het beroep aanhangig is bij intrekking of wijziging van het bestreden besluit |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.10 |
Het instemmen met of het afwijzen van een verzoek om rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.11 |
Het doorzenden van een bezwaarschrift aan de bevoegde rechter, indien ingestemd wordt met het verzoek om rechtstreeks beroep |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.12 |
Het in de gelegenheid stellen van belanghebbenden om te worden gehoord voordat een bestuursorgaan op het bezwaar beslist |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.13 |
Het op de hoogte brengen van de indiener van het bezwaarschrift en de belanghebbenden, die bij de voorbereiding van het besluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.14 |
Het ter inzage leggen van het bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan het horen |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.15 |
Het mededelen van feiten of omstandigheden aan belanghebbenden die na het horen bekend worden en die voor de te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn en het in de gelegenheid stellen van belanghebbenden daarover te worden gehooord |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.16 |
Het opschorten van de termijn voor het beslissen op een bezwaarschrfit |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.17 |
Het verdagen van een beslissing op een bezwaarschrift |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.18 |
Het verder uitstellen van een beslissing op een bezwaarschrift |
B&W / Bgm |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.19 |
Beschikking geven t.a.v. geldschulden als bedoeld in de volgende artikelen Awb:
|
B&W |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.20 |
Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep |
B&W |
Afdelingsmanagers |
|
|
2.21 |
Besluitvorming op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers |
Voor zover het behoort tot de taak van het desbetreffende organisatieonderdeel en in overleg met Juridische zaken |
2.22 |
|
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
|
|
Aanbesteding |
|||||
3.1 |
Het starten en voeren van enkelvoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die geen hogere waarde vertegenwoordigt dan €75.000,-- bij werken. |
B&W / Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Inclusief ondertekening overeenkomst |
3.2 |
Het starten en voeren van enkelvoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die geen hogere waarde vertegenwoordigt dan €20.000,-- bij leveringen en diensten. |
B&W / Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Inclusief ondertekening overeenkomst |
3.3 |
Het starten en voeren van meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die een waarde vertegenwoordigt tussen €75.000,-- en €800.000,-- bij werken. |
B&W / Bgm. |
Gemeentesecretaris |
Afdelingsmanagers |
Inclusief ondertekening overeenkomst |
3.4 |
Het starten en voeren van meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure ten behoeve van het sluiten van een overeenkomst/gunnen opdracht, die een waarde vertegenwoordigt tussen € 20.000,-- en €100.000,-- bij leveringen en diensten. |
B&W / Bgm. |
Gemeentesecretaris |
Afdelingsmanagers |
Inclusief ondertekening overeenkomst |
3.5 |
Het starten en voeren van nationale en/of Europese aanbestedingsprocedure tot een bedrag van € 800.000,- bij werken en bij leveringen en diensten vanaf € 100.000,- tot een bedrag van € 1.000.000,- |
B&W / Bgm. |
Gemeentesecretaris |
|
Inclusief ondertekening overeenkomst |
3.6 |
Het starten en voeren van Europese en nationale aanbestedingsprocedures boven een bedrag van € 1.000.000,-, voor wat betreft werken, leveringen en diensten. |
B&W / Bgm. |
|
|
Na akkoord van budgethouder |
3.7 |
Het uitvoeren van selectie en gunningprocedure conform geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid |
B&W / Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers |
|
Landelijk register kinderopvang |
|||||
4.1 |
Bijhouden van het landelijk register kinderopvang waaronder besluit tot opname, wijzing en verwijdering in het register |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Na inspectie van de opvang en goed bevonden door de GGD. Voor opname en verwijdering en wijziging goedkeuring college vereist. |
Concernmanagement |
|||||
5.1 |
De afwikkeling van bij de gemeente aanhangig gemaakte procedures ter verkrijging van vergunning, ontheffing etc., met uitzondering van de beslissing. Bijvoorbeeld het vragen van verbeterde aanvragen, het doen van suggesties aan aanvragers, het overleggen met derden, het doen van kennisgevingen in de verschillende stadia van de procedure. Alles onder het voorbehoud dat men de gemeente niet mag binden. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
5.2 |
Het geven van nadere toelichtingen e.d. aan instanties bij welke de gemeente een procedure aanhangig heeft gemaakt voor zover daaraan geen rechtsgevolgen zijn verbonden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers |
|
5.3 |
Het vragen van adviezen aan derden voor zover daaraan geen advieskosten zijn verbonden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
5.4 |
Het afwerken van verzoeken van derden, die geen betrekking hebben op publiekrechtelijke rechtshandelingen (vergunningen, ontheffingen etc.) en waaraan ook overigens voor de gemeente geen rechtsgevolg is verbonden. De reactie op een verzoek mag ook negatief zijn, mits de negatieve reactie past binnen door Bgm. en wethouders uitdrukkelijk vastgestelde beleidslijnen. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
5.5 |
In geval van samenloop van gemandateerde bevoegdheden van hoofden van verschillende teams en/of afdelingen ten aanzien van één zaak (bijvoorbeeld in één brief twee verzoeken) kan het mandaat van de een worden uitgeoefend door de ander. Vereiste is uiteraard dat er overeenstemming is over het betreffende besluit (bijvoorbeeld blijkend uit intern advies van de één naar de ander). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Juridische zaken |
|||||
6.1 |
Verdagen beslissing op verzoek uit hoofde Wet openbaarheid van bestuur |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
6.2 |
Nemen besluit ter voorkoming verbeuren dwangsom op basis van de Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
6.3 |
Doorsturen beroepschrift naar betreffende instantie |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
6.4 |
Verstrekken opdracht externe juridische advisering |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Gemeentewinkel |
|||||
7.1 |
Toezending gemeentegids, informatie over de gemeente, gemeentewapen, etc. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
7.2 |
Het legaliseren van handtekeningen |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
7.3 |
Verstrekken van uittreksels, verklaringen en inlichtingen bevolkingsregister |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
7.4 |
De uitvoering van de paspoortwetgeving voor zover het betreft de aan de Bgm. opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. weigering tot afgifte en intrekking van reisdocumenten |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
7.5 |
De uitvoering van rijbewijswetgeving voor zover het betreft de aan de Bgm. opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. weigering van de afgifte en ongeldigheidsverklaring van rijbewijzen |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
7.6 |
Het opstellen en afgeven van bewijzen van Nederlanderschap |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
Informatie |
|||||
8.1 |
Alle aan de raad of het college gerichte stukken worden door of namens de Bgm. geopend (ex art. 74 Gemeentewet) |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker documentaire informatievoorziening |
|
8.2 |
Het bestellen van drukwerken, documentatie, losbladige en digitale uitgaven e.d |
Directeur / Gemeentesecretaris |
Afdelingsmanagers |
Medewerker documentaire informatievoorziening |
|
Betalingsverkeer en invordering |
|||||
9.1 |
Inschakeling deurwaarder voor invordering van vorderingen, niet zijnde belastingvorderingen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
9.2 |
Positieve beslissingen op verzoeken om (gedeeltelijke) afschrijvingen c.q. betalingsregelingen van gemeentelijke vorderingen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Treasury |
|||||
10.1 |
Besluiten met betrekking tot uitvoering vlottende financiering (kasgeldleningen, deposito’s) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
|
|
Burgerzaken |
|||||
11.1 |
Het verstrekken van gegevens aan andere gemeentebesturen en afnemers ingevolge Hoofdstuk 3, Afdeling 1 van de Wet BRP |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.2 |
Het oproepen van burgers tot het verstrekken van gegevens; het vragen van inlichtingen en / of geschriften aan burgers en / of binnenlandse dan wel buitenlandse instanties. E.e.a. in verband met het bijhouden of wijzigen van de basisregistraties |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.3 |
Het uitvoeren van het gestelde in Hoofdstuk 3 afdeling 2 van de Wet BRP inzake de rechten van de burger |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Inwoner Contact Centrum |
|
11.4 |
Het in- en uitschrijven van personen uit de basisregistratie personen ingevolge Hoofdstuk 2 van de Wet BRP |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.5 |
Het voeren van correspondentie m.b.t. de naleving van de Wet BRP |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.6 |
Het geven van beschikkingen m.b.t. het aanbrengen van wijzigingen in de basisregistratie personen zoals geregeld in Afdeling 1 van Hoofdstuk 2 van de Wet BRP |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist ID / Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.7 |
Het ondertekenen van gewaarmerkte afschriften en verklaringen zoals is geregeld in artikel 2.21, vijfde lid, Hoofdstuk 2, Afdeling 1 en Hoofdstuk 3 van de Wet BRP |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.8 |
Het geven van beschikkingen aangaande verzoeken tot selecties uit de basisregistratie personen zoals is geregeld in Hoofdstuk 3 van de Wet BRP |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Inwoner Contact Centrum |
|
11.9 |
Het geven van weigeringsbeschikkingen m.b.t. het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen als gevolg van de bepalingen uit Hoofdstuk 3 van de Wet BRP |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Inwoner Contact Centrum |
|
11.10 |
De vertegenwoordiging in en buiten rechte betreffende zaken die uit de Wet BRP voortvloeien met inachtneming van wet- en regelgeving waaronder begrepen de Gemeentelijke verordening |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
11.11 |
Verklaringen en correspondentie inzake nationaliteitsaangelegenheden |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.12 |
Het opstellen van bewijzen van in leven zijn (Attestatie de Vita) |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.13 |
Het instellen van een onderzoek ten behoeve van en het adviseren aan de minister van justitie ter uitvoering van het Besluit d.d. 6 oktober 1997, houdende regels voor geslachtsnaamwijziging (Stbl. 463) |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Inwoner Contact Centrum |
|
11.14 |
Samenstelling stembureaus |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.15 |
Stukken (kiezerslegitimatiekaarten, stemmen per brief, stemmen per volmacht) als bedoeld in de hoofdstukken J en K van de Kieswet |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.16 |
Verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.17 |
Verklaring van opneming in het kiezersregister van een ondertekenaar van de kandidatenlijst |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.18 |
Verklaring van bevoegdheid tot deelneming aan de stemming bij inlevering van kandidatenlijsten |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.19 |
Uitreiking van nieuwe oproepingskaarten |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.20 |
Het opgeven van het benodigde verkiezingsmateriaal aan het hoofdstembureau |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.21 |
Het in ontvangst nemen van processen-verbaal met de verzegelde pakken van de stembureaus en het overbrengen van deze bescheiden naar de voorzitter van het hoofdstembureau |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.22 |
Het opmaken van een proces-verbaal van vernietiging van de verzegelde stukken |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.23 |
Het innen van leges m.b.t. paspoort, rijbewijs en bouw |
Heffingsambtenaar |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
11.24 |
Oplegging gemeentelijke belastingen |
Heffingsambtenaar |
Afdelingsmanagers |
|
Afdelingsmanagers bevoegd bij afwezigheid heffingsambtenaar |
11.25 |
Opleggen parkeerbelasting |
Heffingsambtenaar |
Afdelingsmanagers |
Specialistisch medewerker team Ruimtelijk Beheer |
|
Lijkbezorging |
|||||
12.1 |
Het toewijzen en afwijzen van grafruimte op de begraafplaatsen De Eshof en De Harenerhof, mits conform de verordening |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.2 |
Het aanschrijven inzake verwijdering grafbedekking na afloop termijn |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.3 |
Het geven van toestemming inzake het plaatsen van grafmonumenten |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.4 |
Het geven van verloven tot uitstel van begraving c.q. crematie |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.5 |
Het afgeven van ‘laisser passer’ voor lijken |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.6 |
Het verstrekken van verloven tot ontleding van lijken |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.7 |
Verlenging huurtermijnen graven |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.8 |
Facturering grafrechten en monumenten De Harenerhof |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.9 |
Facturering grafrechten en monumenten De Eshof |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Inwoner Contact Centrum |
|
12.10 |
Verhaal op de nalatenschap op grond van Art.22 Wet op de lijkbezorging |
B&W |
Afdelingsmanagers |
|
|
Vergunningverlening APV |
|||||
13.1 |
Beslissen op een aanvraag van collectevergunningen conform het landelijk vastgestelde collecteplan |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.2 |
Beslissen op een aanvraag van collectevergunningen voor plaatselijke verenigingen, stichtingen e.d. in de zogenaamde vrije periode |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.3 |
Beslissen op een aanvraag van ventvergunningen voor een periode van één dag tot een week |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.4 |
Beslissen op een aanvraag van ventvergunningen voor periodes langer dan één week met een maximum van twee jaar |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.5 |
Beslissen op een aanvraag van loterijvergunningen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.6 |
Beslissen op een aanvraag van ontheffingen voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken incidentele gevallen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.7 |
Beslissen op een aanvraag van vergunningen als bedoeld in art. 3 van de Drank- en Horecawet voor bestaande inrichtingen, waarvoor vroeger al een vergunning is verleend |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.8 |
Beslissen op een aanvraag van aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.9 |
Beslissen op een aanvraag van speelvergunning circus tot maximaal twee per jaar |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.10 |
Beslissen op een aanvraag van standplaatsvergunningen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.11 |
Beslissen op een aanvraag van vergunningen voor kermissen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.12 |
Beslissen op een aanvraag ontheffingen voor kampeerverboden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.13 |
Beslissen op een aanvraag met betrekking tot een ligplaats voor een woonboot |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.14 |
Beslissen op een aanvraag voor muziekvergunningen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.15 |
Beslissen op een aanvraag van evenementenvergunningen |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.16 |
Beslissen op een aanvraag van vergunningen voor vertoningen op wegen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.17 |
Beslissen op een aanvraag voor de toestemming tot het houden van trimlopen, triatlons, alsmede het houden van wedstrijden op wegen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.18 |
Het verlenen van een vergunning voor het gebruik van een geluidsinstallatie in de open lucht onder de door de Bgm. en wethouders vastgestelde standaardvoorwaarden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.19 |
Het beslissen op een aanvraag van een vergunning voor het gebruik van een geluidsinstallatie in de open lucht onder de door de Bgm. gestelde standaardvoorwaarden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.20 |
Het beslissen op een aanvraag van vergunningen voor lichtreclames |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.21 |
Het beslissen op een aanvraag van een vergunning voor het plaatsen van een reclamebord/ reclameaanduidingen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
13.22 |
Het beslissen op een aanvraag van een vergunning voor het plaatsen van een reclamebord/ reclameaanduidingen, in samenhang met een evenementenvergunning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Schade en verzekeringen |
|||||
14.1 |
Melding schadegevallen bij verzekeringsmaatschappijen onder medeparaaf van het afdelingshoofd onder wiens verantwoordelijkheid de schade is ontstaan |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker informatiebeheer |
|
14.2 |
Sluiten van aansprakelijkheids- en risicoverzekeringen motorrijtuigen |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerker informatiebeheer |
|
Wegen, verkeer en vervoer |
|||||
15.1 |
Verlenen van vergunning/toestemming aan nutsbedrijven en aanbieders telecommunicatienetwerken voor het leggen van kabels of leidingen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Ruimtelijk Beheer |
|
15.2 |
Het nemen van verkeersbesluiten (art. 18 WVW) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling |
|
15.3 |
Het nemen van verkeersbesluiten krachtens artikel 12 van de BABW inzake plaatsing en verwijdering van verkeerstekens |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling |
|
15.4 |
Het aanstellen van verkeersregelaars krachtens artikel 56 van de BABW |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling |
|
15.5 |
Het verlenen van diverse (tijdelijke) ontheffingen krachtens art. 87 RVV 1990 |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling |
|
15.6 |
Benoeming fiscale parkeercontroleurs binnen de contractafspraken met de Stichting Veiligheidszorg Noord |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker team Ruimtelijk Beheer |
|
15.7 |
Het nemen van tijdelijke maatregelen voor omstandigheden zoals genoemd in art. 34 BABW |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker Verkeer afdeling Ontwikkeling |
|
15.8 |
Het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering bij festiviteiten e.d. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Bomen |
|||||
16.1 |
Het uitvoeren van de subsidieverordening onderhoud monumentale bomen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Ruimtelijk Beheer |
|
16.2 |
Beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning (Wabo), activiteit kap |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Vergunningen |
|
Plantsoenen |
|||||
17.1 |
Verkoop van afgeschreven materialen, verkoop van houtgewas, alsmede het afgeven van sprokkelvergunningen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
17.2 |
Verkoop of ingebruikgeving van stukken snippergroen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Ruimtelijk Beheer |
|
17.3 |
Indienen van subsidieaanvragen op grond van de bosbijdrage |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team Ruimtelijk Beheer |
|
Afvalverwijdering |
|||||
18.1 |
Wijzigen dagen en tijden van huisvuilroutes |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
18.2 |
Wijzigen dagen en tijden routes van inzameling van minicontainers en vuilniszakken |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
18.3 |
Het verlenen van een ontheffing op het verbod om minicontainers en vuilniszakken voor 06.00 uur buiten te zetten |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
18.4 |
Het verlenen van een ontheffing op het verbod om grofvuil voor 06.00 uur buiten te zetten |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
18.5 |
Het vaststellen van de kostenvergoeding van oud-papier |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Riolen |
|||||
19.1 |
Het verlenen van vergunningen voor de aansluiting op het riool |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Ruimtelijk Beheer |
|
Markten en standplaatsen |
|||||
20.1 |
Toewijzen van standplaatsen op de weekmarkt |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Marktmeester |
|
20.2 |
Op de wachtlijst plaatsen van verzoeken om standplaats op de weekmarkt |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Vergunningen |
|
20.3 |
Verlenen van vergunning standplaats weekmarkt |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team Vergunningen |
|
Winkeltijden (Verordening Winkeltijden Haren 2013) |
|||||
21.1 |
Het verlenen van ontheffingen ingevolge artikel 1 van de Verordening Winkeltijden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Vastgoedbeheer |
|||||
22.1 |
Algemeen vastgoedbeheer: onderhoud alle gemeentelijke eigendommen. Voorts onderhoud en vervanging gymtoestellen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers team Vastgoed |
|
22.2 |
Het verhuren, in bruikleen geven of in gebruik geven van aan de gemeente toebehorende onroerende zaken en bijbehorende gemeentelijke materialen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
22.3 |
Verhuur van lokalen in ’t Clockhuys (eventueel gecombineerd met instrumenten) of het in gebruik geven van delen van ‘t Clockhuys |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
22.4 |
Het in gebruik geven van delen van het Raadhuis aan derden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Huisvestingsadviseur |
|
22.5 |
Indexering contracten |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
22.6 |
Verpachting van gronden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
22.7 |
Het in gebruik geven van gebouwen tot anti kraak pand |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
22.8 |
Het passeren van akten |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
|
|
Sport |
|||||
23.1 |
Uitvoering regeling binnensportaccommodaties |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers team Vastgoed |
|
23.2 |
Uitvoering tarievenverordening buitensportaccommodaties |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers team Vastgoed |
|
23.3 |
Huur en verhuur van binnensportaccommodaties |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker verhuur en ondersteuning |
|
23.4 |
Restitutie huur gymzalen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
23.5 |
Beheerhandelingen Scharlakenhof |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Jeugd en speelplaatsen |
|||||
24.1 |
Uitvoering speelplaatsennota |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker sport- en speelvoorzieningen |
|
Onderwijs |
|||||
25.1 |
Vergoeding (glas)schade scholen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialist team informatiebeheer |
|
25.2 |
Uitvoering Leerplichtwet 1969 |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Leerplichtambtenaar |
|
25.3 |
Toezicht op naleving van de Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
|
|
|
25.4 |
|
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
25.5 |
Leerlingenvervoer
|
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
25.6 |
Onderwijs vaststelling index onderwijshuisvesting voorziening |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker onderwijs |
|
25.7 |
Uitvoering regeling vervoer gymnastiek: beslissing op offertes vervoersbedrijven |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialistisch medewerker onderwijs |
|
25.8 |
Behandeling en afdoening van aanvragen schoolvervoer en de verordening leerlingenvervoer; inclusief afwijzing |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialistisch medewerker onderwijs |
|
25.9 |
Het beschikbaar stellen van gelden binnen de rijksvergoeding voor klein sportmateriaal ten behoeve van het vakonderwijs lichamelijke opvoeding |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialistisch medewerker onderwijs |
|
25.10 |
Verlenen voorschotten en vergoeding vakonderwijs |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialistisch medewerker onderwijs |
|
25.11 |
Verrekening kosten schoolsportdagen met bijzonder basisonderwijs |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialistisch medewerker onderwijs |
|
25.12 |
Verzorgen onderwijsstatistieken |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Specialistisch medewerker onderwijs |
|
Centrum voor Kunst en Cultuur |
|||||
26.1 |
Het vaststellen van het lesgeldkohier en het verzenden van de lesgeldfacturen, met inachtneming van de ‘Lesgeldverordening Centrum voor Kunst & Cultuur Haren’ |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
26.2 |
Het verlenen van ontheffing van het lesgeld conform artikel 8 van de ‘Lesgeldverordening Centrum voor Kunst & Cultuur Haren’ |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
26.3 |
Het in gebruik geven van gemeentelijke materialen aanwezig in ’t Clockhuys |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
26.4 |
Beheerhandelingen horecabedrijf ’t Clockhuys |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Bouwzaken |
|||||
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
|||||
27.1 |
Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning, met uitzondering van een aanvraag die betrekking heeft op het afwijken van een bestemmingsplan met een uitgebreide Waboprocedure. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.2 |
Het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag omgevingsvergunning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.3 |
Het intrekken van een omgevingsvergunning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.4 |
Het wijzigen van voorschriften van een omgevingsvergunning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.5 |
Het verlengen van de beslistermijn van een aanvraag omgevingsvergunning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker team VTH |
|
27.6 |
Het bepalen dat een omgevingsvergunning terstond in werking treedt in afwijking van art. 6.1 Wabo |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.7 |
Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning ten aanzien van in te dienen gegevens en bescheiden (art. 4.7) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.8 |
Het verlengen van de termijn van een omgevingsvergunning met een tijdelijke instandhoudingstermijn. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.9 |
Het geven van advies in het geval dat B&W als adviseur zijn aangewezen. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.10 |
Het aanwijzen van ambtenaren die zijn belast met toezicht op naleving van de wet. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
27.11 |
Het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom die inhoudt dat het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk moet worden gestaakt of dat voorzieningen gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid worden getroffen. (bouwstop) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Wet ruimtelijke ordening (Wro) |
|||||
28.1 |
Het doen plaatsen van een bekendmaking van een voorbereidingsbesluit (art. 3.7, lid 7). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.2 |
Het doen plaatsen van een kennisgeving (art. 3.8, lid 1 onder a). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.3 |
Het doen toekomen van een kennisgeving aan Rijk, provincie, eigenaar of beperkt gerechtigde (art. 3.8, lid 1 onder b en c). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.4 |
Het doen plaatsen van een bekendmaking (art. 3.8, leden 3 en 4). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.5 |
Het doen van een mededeling betreffende een aanwijzingsbesluit (art. 3.8 lid 7). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.6 |
Het doen plaatsen van een kennisgeving (art. 3.9 a, lid 1). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.7 |
Het toekennen of afwijzen van een aanvraag om een tegemoetkoming in schade (art. 6.1), het terugstorten van het door de aanvrager betaalde recht indien de aanvraag om een tegemoetkoming in schade geheel of gedeeltelijk wordt toegekend (art. 6.4 lid 4), het vergoeden van de wettelijke rente en redelijkerwijs gemaakte kosten van rechtsbijstand en andere deskundige bijstand (art. 6.5). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.8 |
Het heffen van een recht van de indiener van een aanvraag om een tegemoetkoming in de schade (art. 6.4. lid 1). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.9 |
Het doen van een mededeling aan de indiener van een aanvraag met betrekking op het verschuldigd zijn van een recht (art. 6.4 lid 2). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.10 |
Het niet-ontvankelijk verklaren in verband met het niet of niet tijdig storten van het recht (art. 6.4, lid 2). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.11 |
Het besluiten tot het aangaan en beëindigen van overeenkomsten als bedoeld in artikel 6.24 Wro |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.12 |
Het toekennen of afwijzen van een aanvraag om een tegemoetkoming in schade |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
28.13 |
Het zorg dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van het bepaalde bij of krachtens de Wet ruimtelijke ordening (art. 7.1) en bestemmingsplannen die op grond van het overgangsrecht nog geldig zijn. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Besluit ruimtelijke ordening (Bro) |
|||||
29.1 |
Het elektronisch beschikbaar stellen van Wro-instrumenten (art. 1.2.1 en art. 1.2.2 en de Regeling Standaarden ruimtelijke ordening 2012). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.2 |
Het doen plaatsen van een kennisgeving (art. 1.3.1). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.3 |
Het plegen van vooroverleg (art. 3.1.1). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.4 |
Het zenden van een ontvangstbevestiging met daarin de datum van ontvangst en de mededeling welk bestuursorgaan zal beslissen op de aanvraag (art. 6.1.2.1). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.5 |
Het niet of niet verder in behandeling nemen van een aanvraag wegens onvolledigheid (art. 6.1.3.1 lid 2). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.6 |
Het aanwijzen van een adviseur (art. 6.1.3.2). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.7 |
Het bekend maken van een besluit aan de aanvrager en belanghebbenden (art. 6.1.3.6 lid 1). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.8 |
Het verdagen van de beslistermijn onder opgaaf van redenen voor ten hoogste vier weken (art. 6.1.3.6. lid 2). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
29.9 |
Het op aanvraag toekennen van een voorschot bij redelijke verwachting omtrent tegemoetkoming in schade (art. 6.1.3.7, lid 1). |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Bouwbesluit 2012 |
|||||
30.1 |
Het beslissen over een verzoek tot het toepassen van de gelijkwaardigheidsbepaling. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
30.2 |
Het stellen van nadere voorwaarden aan een melding (sloopmelding en gebruiksmelding) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Activiteitenbesluit milieubeheer |
|||||
31.1 |
Het stellen van nadere voorwaarden aan een melding. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Bouwverordening gemeente Haren 2010 |
|||||
32.1 |
Het afwijken van de plicht tot het indienen van een bodemonderzoekrapport. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Monumentenwet |
|||||
33.1 |
Het uitvoeren van de subsidieverordening gemeentelijke monumenten |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
33.2 |
Het vaststellen van subsidiale kosten voor rijksmonumenten |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
33.3 |
Het goedkeuren van declaraties, op basis waarvan het Nationaal Restauratiefonds voorschotbetalingen kan verrichten op restauratiesubsidies |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
33.4 |
Het beslissen op aanvragen om een wijzigingsvergunning (art. 12, lid 2, 14, lid 1, 16, leden 1, 3, 4 en 6, 17, leden 1 en 2 en 19, lid 1) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Ruimtelijke plannen |
|||||
34.1 |
Het innemen van een voorlopig standpunt met betrekking tot verzoeken om verlening van planologische medewerking aan een formeel ingediend (bouw)plan (vooroverleg omgevingsvergunning/ schetsplan) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Volkshuisvesting |
|||||
35.1 |
Het doen van kennisgevingen op de lijst van gegadigden met betrekking tot koop onroerende zaak |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
35.2 |
Het afgeven van verklaringen van geen bezwaar tot ingebruikneming van een woning ingevolge artikel 60 Woningwet |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
35.3 |
Het aanvragen van een bijdrage-ineens nieuwbouw geluidsvoorzieningen op basis van de bijdrageregeling nieuwe woningen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
35.4 |
Het beslissen op een aanvraag tijdelijke verhuur op grond van de leegstandwet |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Huisnummering |
|||||
36.1 |
Het beslissen (verlenen of weigeren) op huisnummer aanvragen omtrent het toetsen en onttrekken |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Algemene uitgaven en inkomsten |
|||||
37.1 |
Verlenen van tijdelijke ingebruikgeving van gemeentegrond voor opslag van materialen en plaatsen directieketen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
37.2 |
Het in éénjarige pacht uitgeven van gemeentelijk groen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Beleidsmedewerker Groen |
|
Wet maatschappelijke ondersteuning |
|||||
38.1 |
Uitvoering beleidsplan Maatschappelijke Ondersteuning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.2 |
Treffen voorzieningen en maatregelen ter ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers (subsidie) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.3 |
Zorg dragen voor maatschappelijke ondersteuning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.4 |
Het verstrekken van een maatwerkvoorziening |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Hieronder wordt tevens de beslissing over de vorm van de maatwerkvoorziening begrepen zoals toekenning van een PGB |
38.5 |
Het uitvoeren van een onderzoek bij een melding van behoefte aan maatschappelijke ondersteuning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.6 |
Het verstrekken van een tijdelijke maatwerkvoorziening in spoedeisende gevallen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.7 |
Het weigeren van een maatwerkvoorziening |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Hieronder wordt tevens de beslissing over de vorm van de maatwerkvoorziening begrepen zoals weigering van een PGB |
38.8 |
Het vragen van advies aan een adviesinstantie |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.9 |
Het aanpassen van een woning van een huurder |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.10 |
Het herzien of intrekken van een genomen besluit |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.11 |
Het terugvorderen van de geldwaarde van de maatwerkvoorziening of PGB |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.12 |
Het onderzoeken van de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.13 |
Het verstrekken van gegevens aan de Minister voor uitvoering van de wet |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.14 |
Het geven van inzage en het verstrekken van afschriften aan belanghebbenden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.15 |
Het verwerken van persoonsgegevens |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.16 |
Het verstrekken van persoonsgegevens aan daartoe aangewezen derden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
38.17 |
Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers |
Hieronder wordt tevens vertaan het optreden in de gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen |
38.18 |
Het vaststellen van de identiteit van de belanghebbende(n) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Consulent WMO |
|
38.19 |
Verstrekken van gehandicaptenparkeerkaarten volgens art. 49 BABW |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Jeugd |
|||||
39.1 |
Het toekennen van een voorziening (in natura of in PGB) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
39.2 |
Het afwijzen van een individuele voorziening |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
39.3 |
Het opstellen van het gespreksverslag (gezinsplan/aanvraag jeugdhulp = zorgtoewijzingsplan) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Jeugdverpleegkundige GGD Jongerenwerkers Torion Medewerker MEE Medewerker GGD |
Hieronder wordt tevens verstaan het verstrekken van dit verslag aan de jeugdige / ouders |
39.4 |
Inzet gecontracteerde jeugdhulp |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Jeugdverpleegkundige GGD Jongerenwerkers Torion Medewerker MEE Medewerker GGD |
|
39.5 |
Herziening en intrekking van de voorziening en terugvordering van de ten onrechte betaalde PGB |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
39.6 |
Het zo spoedig mogelijk treffen van een tijdelijke maatregel in spoedeisende gevallen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
39.7 |
Indienen van een verzoek (bij de rechter) tot verkrijging van een (spoed)machtiging of voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Hieronder wordt tevens verstaan het optreden in de gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen |
39.8 |
Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Hieronder wordt tevens verstaan het optreden in de gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen |
39.9 |
Vaststellen identiteit van belanghebbende(n) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Participatiewet |
|||||
40.1 |
Het toekennen en beëindigen van een uitkering op grond van de Participatiewet, Ioaw en Ioaz |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.2 |
Het afwijzen van een uitkering op grond van de Participatiewet, Ioaw en Ioaz. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.3 |
Het ondersteunen en begeleiden bij de arbeidsinschakeling |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.4 |
Het aanbieden van een voorziening tot arbeidsinschakeling |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.5 |
Het ontheffen van de arbeidsverplichtingen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.6 |
Het vaststellen van een medische urenbeperking |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.7 |
Het aanbieden van een dienstbetrekking in een beschutte werkomgeving |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.8 |
Het vaststellen dat iemand tot de doelgroep beschutte werkomgeving behoort |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.9 |
Het vaststellen dat iemand tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.10 |
Het laten verrichten van onbeloonde additionele werkzaamheden. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.11 |
Het verstrekken van een premie welke bijdraagt tot de arbeidsinschakeling |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.12 |
Het vaststellen van de loonwaarde en het verstrekken van loonkostensubsidie |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.13 |
Het verlenen van bijstand aan een niet-rechthebbende op grond van een dringende reden |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.14 |
Het vaststellen van de identiteit van belanghebbende |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Consulent Werk en Inkomen |
|
40.15 |
Het afstemmen van de bijstand |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.16 |
Het opleggen en afzien van een boete |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.17 |
Het verlagen van een uitkering |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.18 |
Het doorzenden van een aanvraag om bijstand en het starten van een domiciliegeschil |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.19 |
Het uitbetalen van uitkeringen op grond van de Participatiewet, Ioaw en Ioaz |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.20 |
Het terugvorderen van kosten van bijstand, uitkering Ioaw en Ioaz |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.21 |
Het verhalen van de kosten van bijstand |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.22 |
Het indienen van een verhaalsverzoek bij de rechter |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.23 |
Het invorderen van de kosten van bijstand, uitkering Ioaw en Ioaz |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.24 |
Het uitwisselen van gegevens bij het vermoeden van een misdrijf op het terrein van de sociale zekerheid |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.25 |
Het verstrekken van gegevens aan de daartoe bevoegde instanties |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.26 |
Verstrekken van financiële verantwoording aan de Minister |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.27 |
Verstrekken van statistische informatie |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
40.28 |
Het toekennen en afwijzen van aanvragen op grond van het Participatiefonds |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Hieronder ook gerekend de beslissingen op grond van het noodfonds |
40.29 |
Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
Hieronder wordt tevens verstaan het optreden in gerechtelijke procedure en het verrichten van alle noodzakelijke / wenselijke processuele handelingen |
Vreemdelingen |
|||||
41.1 |
Uitvoering van Wet inburgering (WI) |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
Communicatie |
|||||
42.1 |
Het verstrekken en opvragen van algemene informatie van feitelijke en objectieve aard |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Communicatieadviseur |
Kan worden doorgegeven aan medewerkers |
42.2 |
Het geven van persvoorlichtingen |
B&W |
Medewerker communicatie |
|
|
42.3 |
Het verstrekken van algemene inlichtingen |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerker communicatie |
|
Subsidies |
|||||
43.1 |
Verkrijgen van de subsidie besluiten tot het indienen van subsidie bij derden ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie opstellen en ondertekenen van een prestatieverklaring (tussentijds) verantwoorden van een verkregen subsidie |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
43.2 |
Subsidie op grond van de Algemene subsidieverordening (Asv)
|
B&W |
Afdelingsmanagers |
a t/m g: Beleidsmedewerker h: Medewerker team financieel beheer |
|
43.3 |
Subsidies anders dan op grond van de Asv
|
B&W |
Afdelingsmanagers |
a t/m d: Beleidsmedewerker e: Medewerker team financieel beheer |
|
Kinderopvang |
|||||
44.1 |
Kinderopvang verlenen, weigeren en intrekken van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang vaststelling noodzaak van kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Toegangsteam |
|
Voor- en vroegschoolse educatie |
|||||
45.2 |
Voor en vroegschoolse educatie (Vve) verlenen, weigeren en intrekken van een gemeentelijke bijdrage in de kosten voor voorschoolse educatie |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Toegangsteam |
|
Volmacht en machtiging |
|||||
46.1 |
Aansprakelijkstelling/ afwijzing |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
46.2 |
Het erkennen en afwijzen van aansprakelijkheid |
Bgm. |
|||
46.3 |
Het doen van aangifte bij de politie |
Bgm. |
Medewerkers |
||
46.4 |
Aangaan van verzekeringsovereenkomsten |
Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
46.5 |
Inschakeling van een incassobureau |
Invorderingsambtenaar |
|
|
|
46.6 |
De bevoegdheid tot het nemen van alle maatregelen noodzakelijk ter handhaving van onvereenkomsten / contracten in algemene zin tot aan de beslissing om naar de rechter te gaan |
B&W / Bgm. |
|||
46.7 |
Geld opnemen en storten bij de kassiers van de afdeling financieel beheer |
B&W / Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
46.8 |
Vertegenwoordiging bestuursorgaan (alsmede het opstellen van het verweerschrift) bij:
|
B&W / Bgm. / Heffingsambtenaar |
|
||
46.9 |
Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan op hoorzittingen in civielrechtelijke rechtsgedingen |
B&W / Bgm. |
|||
46.10 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het verlijden van akten |
Bgm. |
Huisvestingsadviseur |
||
46.11 |
Het uitvoegen van besluiten van bestuursorganen en het voeren van correspondentie namens de gemeente, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken |
B&W / Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers |
|
46.12 |
Het vertrekken en opvragen van algemene informatie voor aangelegenheden die tot het takenpakket van de afdelingen of de gemeente behoren. Zulks met uitzondering van de concrete afhandeling van aanvragen om vergunning, ontheffing. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers |
|
46.13 |
Het vertrekken en opvragen van algemene informatie van feitelijke en objectieve aard |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Communicatieadviseur |
Kan worden doorgegeven aan medewerkers |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|||||
47.1 |
Besluiten tot het aangaan, wijzigen, opzeggen, beëindigen en ontbinden van privaatrechtelijke overeenkomsten en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van die besluiten (met inbegrip van de ondertekening van overeenkomsten) |
B&W / Bgm. |
Afdelingsmanagers |
Teamcoördinatoren |
|
47.2 |
Het aangaan van overeenkomsten tot levering zoals het bestellen en aanschaffen van kantoormiddelen e.d. alsmede het verstrekken van opdrachten aan derden ter uitvoering van de aan de dienst of afdeling toegewezen (bedrijfsvoerings) taken. |
B&W |
Afdelingsmanagers |
Medewerkers |
Het mandaat omvat niet het inschakelen van externe (juridische) bijstand |
Versie 1 maart 2018
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl