Regeling vervallen per 01-01-2021

ICT Inkoopvoorwaarden 2014 van de gemeente Vianen

Geldend van 12-11-2014 t/m heden

Artikel 1 Definities

Acceptatie

de goedkeuring door Opdrachtgever van (onderdelen van) de Prestatie.

Acceptatieprocedure

in de Overeenkomst vastgelegde procedure met behulp waarvan Opdrachtgever beoordeelt of hij al dan niet overgaat tot Acceptatie van de Prestatie.

Aflevering

de bezorging door Contractant van Producten op de bij de Overeenkomst bepaalde wijze, blijkend uit een door Opdrachtgever afgegeven bewijs van ontvangst daarvan.

Contractant

de Contractant bij de Overeenkomst die zich heeft verplicht tot het uitvoeren van de Opdracht.

Documentatie

iedere beschrijving van de Prestatie en de eigenschappen daarvan al dan niet specifiek bestemd voor de installatie, implementatie, het gebruik, beheer en/of het onderhoud daarvan, niet zijnde de broncode.

Fatale termijn

een nadrukkelijk als zodanig door partijen overeengekomen termijn bij overschrijding waarvan de partij ten aanzien van wie de termijn is gesteld terstond, dat wil zeggen zonder ingebrekestelling, in verzuim geraakt.

Gebrek

Iedere storing en/of ander mankement als gevolg waarvan de Prestatie niet geschikt is voor het Overeengekomen gebruik, zoals opgenomen in de Documentatie.

Gebruiksrecht

het recht op grond waarvan Opdrachtgever bevoegd is tot het installeren en gebruiken van Standaardprogrammatuur overeenkomstig het overeengekomen gebruik.

Maatwerkprogrammatuur

op verzoek van Opdrachtgever geheel nieuw ontwikkelde Programmatuur die exclusief aan Opdrachtgever beschikbaar wordt gesteld.

Materialen

voor installatie, implementatie, gebruik en/of onderhoud van de Prestatie benodigde (hulp)zaken zoals kabels, smartcards en fysieke gegevensdragers waarop Programmatuur wordt aangeleverd.

Meerwerk

niet in de Overeenkomst begrepen werkzaamheden die leiden tot kosten die de Vergoeding te boven gaan.

Nieuwe versie

een opvolgende versie van de Standaardprogrammatuur met in overwegende mate nieuwe of gewijzigde functionaliteiten, al dan niet onder een andere naam uitgebracht.

Offerte

Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag

Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Opdrachtgever voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de daarvoor geldende nationale en Europese wet- en regelgeving.

Onderhoud

door Contractant uit te voeren werkzaamheden gericht op het herstellen, verbeteren en/of handhaven van de Prestatie.

Opdrachtgever

de partij ten behoeve waarvan de Overeenkomst wordt gesloten.

Oplevering

het aanbieden door Contractant van (onderdelen van) de Prestatie ter Acceptatie.

Overeengekomen gebruik

het door Opdrachtgever beoogde gebruik van de Prestatie zoals dat ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst op grond van het Programma van eisen en/ of op basis van de in artikel 3 bedoelde informatie, voor Contractant kenbaar is of redelijkerwijs moet zijn.

Overeenkomst

de afspraken tussen Opdrachtgever en Contractant waarvan de Voorwaarden onderdeel uitmaken.

Patch

als tijdelijk bedoelde correctie van Programmatuur.

Personeel

de door partijen bij de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden en/of hulppersonen.

Prestatie

de door Contractant uit te voeren Overeenkomst, waaronder begrepen Materialen en Documentatie.

Product

de zaak die Contractant op basis van de Overeenkomst aan Opdrachtgever levert.

Programma van eisen

de aan Contractant ter beschikking gestelde documenten (incl. nadere toelichtingen en wijzigingen) waarin de organisatie van Opdrachtgever, de Prestatie en het door Opdrachtgever beoogde gebruik daarvan alsmede de aanbestedingsprocedure zijn beschreven en toegelicht.

Programmatuur

de door Contractant op te leveren set programmaregels zoals die, op directe of indirecte wijze, door een computer kan worden gebruikt om een bepaald, nader omschreven, resultaat tot stand te brengen. Programmatuur kan worden onderscheiden in Standaard- of Maatwerkprogrammatuur, niet zijnde de broncode.

Standaardprogrammatuur

voor algemeen gebruik ontwikkelde Programmatuur die niet exclusief aan Opdrachtgever beschikbaar wordt gesteld inclusief door Opdrachtgever gewenste aanpassingen aan Programmatuur.

Verbeterde versie

een opvolgende versie van de Programmatuur waarin Gebreken zijn hersteld en/of de werking daarvan anderszins is verbeterd.

Vergoeding

de voor de Prestatie overeengekomen prijs.

Voorwaarden

de ICT inkoopvoorwaarden 2014 bestaande uit de basisvoorwaarden en de aanvullende voorwaarden.

Werkdagen

Kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen en door de Opdrachtgever aangewezen brugdagen.

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 2.1

    Deze ICT inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de Offerteaanvraag, Offerte en Overeenkomsten met betrekking tot ICT.

  • 2.2

    Van deze ICT inkoopvoorwaarden kan slechts worden afgeweken, indien partijen dit uitdrukkelijk schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

  • 2.3

    Indien een bepaling van deze ICT inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst

  • 3.1

    De Opdrachtgever kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Opdrachtgever zal geen kosten of schade vergoeden die hiermee samenhangen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 3.2

    De Offerte van de Contractant heeft een gestanddoeningstermijn van negentig dagen of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de Offerteaanvraag.

  • 3.3

    Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Opdrachtgever een expliciete schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant per e-mail, fax of brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Contractant legt de Opdrachtgever een kopie van dit besluit over.

  • 3.4

    Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

  • 3.5

    Alle handelingen die de Contractant verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Contractant.

Artikel 4 Aflevering

  • 4.1

    Contractant verricht de Aflevering conform het implementatieplan dat schriftelijk met Opdrachtgever wordt overeengekomen

  • 4.2

    Partijen controleren bij Aflevering visueel op hoeveelheid en aan de buitenkant waarneembare beschadiging.

  • 4.3

    Bij een geconstateerde beschadiging hoeft Opdrachtgever het Product niet in ontvangst te nemen. Dit laat de verplichting van Contractant tot tijdige Aflevering onverlet.

  • 4.4

    Opdrachtgever verstrekt Contractant een bewijs van ontvangst voor de in ontvangst genomen Producten. Dit bewijs laat de rechten van Opdrachtgever uit hoofde van de Overeenkomst onverlet.

  • 4.5

    Contractant maakt zoveel mogelijk gebruik van duurzame verpakkingsmiddelen en draagt zorg voor een milieuvriendelijke afvoer daarvan.

Artikel 5 Risico- en eigendomsovergang

  • 5.1

    Het risico van beschadiging of verlies van Producten die het voorwerp van de Prestatie zijn of onderdeel van de Prestatie uitmaken gaat bij Aflevering over op Opdrachtgever.

  • 5.2

    Behoudens het bepaalde in artikel 6 gaat de eigendom van (onderdelen van) de Prestatie bij Acceptatie over op Opdrachtgever.

Artikel 6 Intellectuele eigendomsrechten

  • 6.1

    Alle intellectuele eigendomsrechten die ten aanzien van de Prestatie waar en wanneer ook kunnen of zullen worden uitgeoefend, berusten bij Opdrachtgever voor zover het betreft een Prestatie die specifiek voor Opdrachtgever is of wordt ontworpen of vervaardigd en/of onder leiding of toezicht van Opdrachtgever dan wel aan de hand van diens instructies of ontwerpen is of wordt gerealiseerd. Voor zover nodig worden deze rechten op grond van de Overeenkomst door Contractant aan Opdrachtgever overgedragen welke overdracht reeds nu voor alsdan door Opdrachtgever wordt aanvaard.

    a.Bij verschil van mening tussen partijen over intellectuele eigendomsrechten op (delen van) een Prestatie wordt er, behoudens tegenbewijs, vanuit gegaan dat die rechten bij Opdrachtgever berusten. Opdrachtgever mag ongeacht de uitkomst van dat geschil voortgaan met het Overeengekomen gebruik.

    b.Contractant doet hierbij, voor zoveel als nodig, mede namens zijn Personeel, afstand van alle eventueel aan hem toekomende zogenoemde persoonlijkheidsrechten als bedoeld in artikel 25 lid 1, sub a t/m c Auteurswet, in de mate waarin die regelgeving zodanige afstand toelaat. Contractant garandeert Opdrachtgever bevoegd te zijn om deze afstand mede namens zijn Personeel te verrichten.

  • 6.2

    Alle intellectuele eigendomsrechten die ten aanzien van de Prestatie waar en wanneer ook kunnen of zullen worden uitgeoefend, berusten bij Contractant of een derde in alle overige gevallen (dan genoemd in artikel 6.1). Contractant verleent in dat geval aan Opdrachtgever een nader bij de Overeenkomst te bepalen niet exclusief recht tot gebruik van de Prestatie dat in ieder geval toereikend is voor nakoming van het in de Overeenkomst(en) bepaalde.

  • 6.3

    De Contractant garandeert dat de gekochte Programmatuur vrij is van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Opdrachtgever in de weg zouden kunnen staan en vrijwaart de Opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.

Artikel 7 Documentatie

  • 7.1

    Documentatie is zodanig opgesteld dat de Prestatie met behulp daarvan door Opdrachtgever en derden naar behoren kan worden gebruikt, beheerd en onderhouden.

  • 7.2

    Opdrachtgever mag Documentatie zo vaak als redelijkerwijs noodzakelijk is, zonder daarvoor een nadere vergoeding verschuldigd te zijn, verveelvoudigen, wijzigen en voor gebruik binnen zijn organisatie openbaar maken, mits daarop voorkomende aanduidingen van auteursrechten e.d. worden gehandhaafd.

Artikel 8 Vergunningen

  • 8.1

    Voor zover voor de uitvoering van de Overeenkomst krachtens enig nationaal of internationaal voorschrift een vergunning is vereist, is Contractant verantwoordelijk voor het verkrijgen en behouden van een dergelijke vergunning.

  • 8.2

    Contractant en Opdrachtgever stellen elkaar onverwijld in kennis van alles wat naar zijn oordeel strijd met de vergunning oplevert of kan opleveren.

Artikel 9 Acceptatie

  • 9.1

    De inhoud van de Acceptatietest heeft betrekking op de te leveren Producten en Programmatuur en ondersteuning van Standaarden.

  • 9.2

    Contractant voert waar nodig een ketentest uit, in samenwerking met andere leveranciers van gekoppelde Programmatuur en vrijwaart de Opdrachtgever voor Gebreken. De resultaten van de ketentest en de wijze waarop de ketentest is uitgevoerd kunnen door de Opdrachtgever worden opgevraagd.

  • 9.3

    Opdrachtgever is niet gehouden tot enige betaling aan de Contractant alvorens Acceptatie heeft plaatsgevonden. Betalingen die voorafgaand aan Acceptatie worden verricht, vinden steeds plaats onder de opschortende voorwaarde van Acceptatie.

  • 9.4

    Opdrachtgever deelt binnen 14 dagen na Oplevering c.q. Aflevering aan Contractant mee of hij de Prestatie accepteert. Hij kan dat doen door een expliciet daarvoor bedoelde mededeling of door toezending van het testverslag als bedoeld in artikel 59.3 indien de Maatwerkprogrammatuur daarin wordt goedgekeurd.

  • 9.5

    Acceptatie omvat de Documentatie.

  • 9.6

    Indien Opdrachtgever niet in staat is om binnen de in artikel 9.2 genoemde termijn aan Contractant mee te delen of hij de Prestatie accepteert, meldt hij dat voor afloop van die termijn aan Contractant onder opgaaf van redenen. Op dat moment treden Opdrachtgever en Contractant met elkaar in overleg over een nieuwe acceptatietermijn.

  • 9.7

    Bij het uitblijven van enige mededeling als bedoeld in artikel 9.4 of alsmede in het geval de aanvullende termijn voor Acceptatie, als bedoeld in artikel 9.6, zonder nader bericht van Opdrachtgever is verstreken, geldt de Prestatie als door Opdrachtgever geaccepteerd.

  • 9.8

    Indien Opdrachtgever de Prestatie accepteert ondanks de geconstateerde aanwezigheid van een of meer kleine gebreken, stelt hij de Contractant daarvan bij de mededeling of in het testverslag bedoeld in artikel 9.4, in kennis. Contractant herstelt die Gebreken met in achtneming van het bepaalde in artikel 10.4.

Artikel 10 Garanties

  • 10.1

    Contractant garandeert dat hij alleen Personeel inzet dat beschikt over de overeengekomen dan wel voor het verrichten van de Prestatie benodigde vaardigheden en kwalificaties, rekening houdend met de aard van de te leveren Prestatie en de wijze waarop Contractant zich als deskundige heeft gepresenteerd. Hij garandeert tevens dat het door hem ingezette Personeel voldoet aan de eisen die dienaangaande aan een vergelijkbare dienstverlener als redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot mogen worden gesteld.

  • 10.2

    Contractant garandeert voor de duur van twaalf maanden na Acceptatie, dat hij Gebreken voor zijn rekening herstelt. Indien Opdrachtgever een beroep wil doen op deze garantie, stelt hij Contractant daarvan schriftelijk en in spoedgevallen telefonisch op de hoogte. Contractant herstelt Gebreken onverwijld rekening houdend met de ernst en de aard daarvan. Herstel vindt waar nodig plaats in overleg met Opdrachtgever. Indien Contractant aantoont dat sprake is van een Gebrek dat Opdrachtgever redelijkerwijs bij het uitvoeren van de Acceptatieprocedure had moeten constateren mag hij extra kosten die als gevolg daarvan met het herstel van dat Gebrek zijn gemoeid aan Opdrachtgever in rekening brengen.

  • 10.3

    Indien Contractant ter uitvoering van de garantie als bedoeld in artikel 10.2 een tijdelijke oplossing aanbrengt, vergoedt hij schade die Opdrachtgever als gevolg daarvan lijdt. Artikel 22 is daarbij van overeenkomstige toepassing.

  • 10.4

    Contractant garandeert in aanvulling op artikel 10.3 dat hij Gebreken die Opdrachtgever tijdens de Acceptatieprocedure heeft geconstateerd, maar die voor hem geen reden vormden om niet tot Acceptatie over te gaan, met bekwame spoed na Acceptatie voor zijn rekening zal herstellen.

  • 10.5

    De in artikel 10.3 bedoelde garantie geldt niet voor zover Contractant aantoont dat een Gebrek is ontstaan als gevolg van een, zonder zijn toestemming, door Opdrachtgever of een door deze ingeschakelde derde in de Prestatie aangebrachte wijziging. De garantie geldt evenmin indien een Gebrek aantoonbaar het gevolg is van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik van de Prestatie door Opdrachtgever.

  • 10.6

    Contractant garandeert dat hij de Prestatie tot 5 jaar na datum van Acceptatie kan onderhouden, waarvan tenminste 3 jaar op de in de Aanvullende voorwaarden Onderhoud bepaalde wijze.

Artikel 11 Ondersteuning en Onderhoud

  • 11.1

    Contractant maakt Opdrachtgever en diens Personeel op verzoek vertrouwd met het gebruik van de Prestatie. Indien Contractant tevens belast is geweest met de implementatie van de Prestatie, wordt die ondersteuning in beginsel gegeven door Personeel dat daarbij betrokken is geweest.

  • 11.2

    Aard, omvang, duur en (indien van toepassing) kosten van de ondersteuning worden afzonderlijk in de Overeenkomst vermeld.

Artikel 12 Facturering en Meerwerk

  • 12.1

    Contractant factureert op de in de Overeenkomst voorgeschreven wijze.

  • 12.2

    Meerwerk wordt tijdig aan Opdrachtgever gemeld, steeds apart gefactureerd en komt niet voor vergoeding in aanmerking dan na schriftelijke instemming van Opdrachtgever.

Artikel 13 Betaling en controle

  • 13.1

    Opdrachtgever voldoet de door hem op basis van de Overeenkomst aan Contractant verschuldigde bedragen uiterlijk binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur indien deze voldoet aan het bepaalde in artikel 12.1. De termijn van 30 dagen begint te lopen vanaf de datum van ontvangst van de factuur of wanneer dat moment later gelegen is vanaf de datum van Acceptatie.

  • 13.2

    In geval van overschrijding van een betalingstermijn door Opdrachtgever of (gedeeltelijke) niet-betaling door Opdrachtgever van een factuur omdat deze van mening is dat de factuur onjuist of de Prestatie ondeugdelijk is, zal Contractant de werkzaamheden niet opschorten of beëindigen, tenzij dat redelijkerwijs niet van hem verwacht kan worden.

Artikel 14 Geheimhouding

  • 14.1

    Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.

  • 14.2

    Partijen zullen de onder hen werkzame personen of door hen ingeschakelde derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven.

  • 14.3

    Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 14.4

    De Contractant is verplicht om op eerste verzoek van de Opdrachtgever Personeel van Contractant een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen.

Artikel 15 Beveiligingsprocedures en huisregels

  • 15.1

    Voor zover de Prestatie bij Opdrachtgever wordt verricht draagt Contractant haar Personeel op de door Opdrachtgever aangegeven beveiligingsprocedures en huisregels in acht te nemen.

  • 15.2

    Contractant meldt de komst van zijn Personeel op een locatie van Opdrachtgever tijdig bij de contactpersoon van Opdrachtgever. Contractant zorgt ervoor dat zijn Personeel zich op verzoek van Opdrachtgever kan legitimeren en kan aantonen dat zij voor of namens haar werkzaam is.

  • 15.3

    Opdrachtgever mag een ieder de toegang tot een van zijn locaties weigeren.

  • 15.4

    Indien een persoon die behoorde of behoort tot het Personeel van Contractant en in die hoedanigheid locaties van Opdrachtgever bezoekt, om wat voor reden ook niet meer voor Contractant werkzaam is respectievelijk zal zijn, meldt Contractant dat onverwijld aan de contactpersoon van Opdrachtgever.

Artikel 16 Arbeidsomstandigheden

  • 16.1

    Voor zover werkzaamheden bij Opdrachtgever worden uitgevoerd, zorgt Opdrachtgever voor een adequate en veilige werkplek.

  • 16.2

    Opdrachtgever draagt er zorg voor dat Contractant tijdig bekend is met bij Opdrachtgever geldende voorschriften inzake arbeidsomstandigheden en stelt Opdrachtgever met bekwame spoed op de hoogte indien hem blijkt van omstandigheden die een inbreuk op die voorschriften (kunnen) maken.

Artikel 17 Melding in publicaties en/of reclame-uitingen

  • 17.1

    Contractant maakt in publicaties (waaronder begrepen persberichten) of reclame-uitingen impliciet noch expliciet melding van de Prestatie en gebruikt de naam van Opdrachtgever niet als referentie, dan na toestemming van Opdrachtgever.

Artikel 18 Vervanging Personeel van Contractant

  • 18.1

    Contractant vervangt Personeel alleen met voorafgaande toestemming van Opdrachtgever. Opdrachtgever weigert zijn toestemming niet op onredelijke gronden en kan daaraan voorwaarden verbinden.

  • 18.2

    Opdrachtgever kan vervanging verlangen van Personeel, indien hij de inzet daarvan om redenen in de persoon gelegen niet langer wenselijk acht met dien verstande dat Opdrachtgever en Contractant daarbij niet in strijd met de Wet gelijke behandeling mogen handelen.

  • 18.3

    Bij vervanging van Personeel brengt Contractant geen daarmee verband houdende kosten aan Opdrachtgever in rekening.

  • 18.4

    Bij vervanging van Personeel stelt Contractant tegen hetzelfde tarief Personeel beschikbaar dat qua deskundigheid, opleiding en ervaring ten minste gelijkwaardig is aan het oorspronkelijk ingezette Personeel.

Artikel 19 Onderaanneming

  • 19.1

    Bij het uitvoeren van de Overeenkomst mag Contractant alleen met voorafgaande toestemming van Opdrachtgever gebruik maken van de diensten van derden. Deze toestemming, waaraan door Opdrachtgever nadere voorwaarden kunnen worden verbonden, wordt niet zonder redelijke grond geweigerd.

  • 19.2

    Toestemming van Opdrachtgever laat de eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van Contractant voor de nakoming van de krachtens de Overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting-, zorgverzekerings- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen, onverlet.

Artikel 20 Overdracht rechten en verplichtingen

  • 20.1

    Partijen dragen uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen, niet zonder toestemming van de andere partij aan een derde over, behoudens in het geval van fusie of overname. Deze toestemming, waaraan voorwaarden kunnen worden verbonden, wordt niet zonder redelijke grond geweigerd.

Artikel 21 Dreigende vertraging

  • 21.1

    Indien de uitvoering van de Prestatie vertraging dreigt te ondervinden, deelt Contractant dat onmiddellijk aan Opdrachtgever mee onder vermelding van de oorzaak en consequenties daarvan. Tevens stelt Contractant Opdrachtgever daarbij maatregelen voor om (verdere) vertraging te voorkomen.

  • 21.2

    Zo spoedig mogelijk na ontvangst van de in artikel 21.1 bedoelde mededeling, bericht Opdrachtgever aan Contractant of hij al dan niet instemt met de voorgestelde maatregelen. Instemming betekent niet dat Opdrachtgever de oorzaak van de dreigende vertraging erkent en laat zijn rechten jegens de Contractant onverlet.

Artikel 22 Aansprakelijkheid en verzekering

  • 22.1

    De Contractant vrijwaart de Opdrachtgever tegen eventuele aanspraken van derden terzake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de uitvoering door de Contractant van de Overeenkomst en het gebruik of toepassing van de geleverde Producten of Programmatuur van de Contractant.

  • 22.2

    De in het kader van de Overeenkomst door de Contractant te vergoeden schade is per gebeurtenis beperkt tot een bedrag van driemaal de opdrachtwaarde met een maximum van €2.500.000. Samenhangende gebeurtenissen worden beschouwd als een (1) gebeurtenis.

  • 22.3

    De beperking van de aansprakelijkheid als hiervoor bedoeld komt te vervallen:

    a.indien sprake is van opzet of grove schuld;

    b.ingeval van schending van de intellectuele eigendomsrechten door Contractant als bedoeld in artikel 6 van de ICT inkoopvoorwaarden.

  • 22.4

    De Contractant zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 22.5

    De Contractant zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de Opdrachtgever wijzigen, tenzij de Opdrachtgever hiervoor haar expliciete en schriftelijke toestemming heeft gegeven.

  • 22.6

    Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Contractant nog niet beschikt, zal de Contractant afsluiten tenminste voor de periode van de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 23 Programmatuur

  • 23.1

    Indien de uitvoering van een Overeenkomst met zich mee brengt dat er programmatuur (‘software’) aan de Opdrachtgever geleverd wordt, garandeert de Contractant dat:

    a.hij de programmatuur vóór levering grondig heeft getest;

    b.de programmatuur compleet en gebruiksklaar is en dat alle voor het juiste gebruik hiervan vereiste toebehoren bij de levering zijn inbegrepen, zodat de programmatuur kan worden gebruikt voor het doel waarvoor deze wordt geleverd;

    c. de programmatuur zo optimaal mogelijk (naar de stand van de huidige techniek) beveiligd is tegen ongeautoriseerde toegang van derden tot gemeentelijke ICT-infrastructuur en/of beschadiging daarvan. Indien de Contractant om welke reden dan ook wetenschap en/of een redelijk vermoeden heeft van verhoogde beveiligingsrisico’s wordt de Opdrachtgever hiervan terstond op de hoogte gebracht. De Contractant zal in dat geval passende maatregelen treffen.

Artikel 24 Gebreken in de samenwerking met andere programmatuur of apparatuur

  • 24.1

    Contractant neemt op verzoek van Opdrachtgever deel aan overleg met door Opdrachtgever aangewezen andere Contractanten van Opdrachtgever indien op enig moment blijkt dat de Prestatie niet goed functioneert in samenhang met andere bij Opdrachtgever in gebruik zijnde of te nemen programmatuur en/of producten.

  • 24.2

    Het overleg, bedoeld in artikel 24.1 is gericht op het achterhalen van de oorzaak van het onvoldoende in samenhang functioneren en het zo mogelijk vinden van een oplossing daarvoor. Aan het overleg en uitwerken van een oplossing verbonden redelijke kosten komen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij het onvoldoende in samenhang functioneren toerekenbaar blijkt aan Contractant.

Artikel 25 Toerekenbare tekortkoming

  • 25.1

    Indien één van de Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze ICT inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.

  • 25.2

    Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

  • 25.3

    In geval van ontbinding van de Overeenkomst ontstaat er voor partijen geen ongedaanmakingsverplichting ten aanzien van reeds verrichte prestaties dan wel betalingen.

  • 25.4

    Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming zijdens de Opdrachtgever indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 26 Niet toerekenbare tekortkoming

  • 26.1

    De Contractant kan zich jegens de Opdrachtgever enkel op overmacht beroepen, indien de Contractant de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, schriftelijk van het beroep op overmacht in kennis stelt.

  • 26.2

    Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: onvoldoende beschikbaarheid van voldoende en gekwalificeerd personeel, stakingen, grondstoffentekort, transportproblemen, verlate aanlevering of ongeschiktheid van voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde goederen, het tekortschieten van door de Contractant ingeschakelde derden en liquiditeit- of solvabiliteitsproblemen van de Contractant of door hem ingeschakelde derden.

  • 26.3

    Ingeval van overmacht van de Contractant treden partijen onverwijld met elkaar in overleg ter regeling van de gevolgen. Indien partijen overeenkomen de uitvoering van de Overeenkomst gedurende een nader overeen te komen termijn op te schorten, dan blijven de gevolgen daarvan voor rekening en risico van partijen.

  • 26.4

    Indien de Contractant die door overmacht wordt getroffen niet kan nakomen of tekortschiet in de nakoming na afloop van de in lid 3 genoemde termijn dan heeft de Opdrachtgever het recht de Overeenkomst onmiddellijk bij aangetekende brief buiten rechte te ontbinden, zonder dat daartoe enig recht op schadevergoeding ontstaat.

Artikel 27 Geschillen en toepasselijk recht

  • 27.1

    Op deze ICT inkoopvoorwaarden en de Overeenkomsten, alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is Nederlands recht van toepassing.

  • 27.2

    De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 27.3

    Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk langs de minnelijke weg worden opgelost. Mediation is hierbij uitgesloten. Geschillenbeslechting zal slechts bij hoge uitzondering plaatsvinden door middel van arbitrage, enkel wanneer beide partijen dit gezamenlijk overeenkomen.

  • 27.4

    Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter van de rechtbank Utrecht.

Aanvullende voorwaarden - koop Deze aanvullende voorwaarden zijn steeds samen met de Basisvoorwaarden van de ICT inkoopvoorwaarden van toepassing bij de koop van Producten.

Artikel 28 Installatie

  • 28.1

    Indien de aard en/of omvang van de Prestatie daartoe aanleiding geeft kan Contractant de plaats van installatie van het Product voorafgaand aan de Aflevering inspecteren.

  • 28.2

    Indien Contractant de plaats van installatie ongeschikt bevindt, deelt hij dat zo spoedig mogelijk schriftelijk aan Opdrachtgever mee. Vervolgens zullen Opdrachtgever en Contractant in onderling overleg een geschikte plaats van installatie bepalen.

  • 28.3

    Wanneer Opdrachtgever de adviezen van Contractant voor wat betreft de installatie naast zich neerlegt, is de Contractant niet langer aansprakelijk voor die delen van de Prestatie die afwijkend van zijn advies worden uitgevoerd.

Artikel 29 Garanties

  • 29.1

    In aanvulling op artikel 10 garandeert Contractant dat:

a .het Product bij Aflevering is samengesteld uit nieuwe onderdelen;

b.het Product hem ten tijde van de Aflevering in volledige eigendom toebehoort, daarop geen eigendomsvoorbehoud, beperkt recht of beslag van een derde rust en vrij is van andere lasten en beperkingen.

Artikel 30 Modificaties van Producten

  • 30.11.

    Indien de fabrikant van een Product een modificatie voorschrijft, zorgt Contractant ervoor dat die modificatie zo spoedig mogelijk kosteloos hetzij door hemzelf hetzij door de fabrikant van het Product wordt uitgevoerd.

Aanvullende voorwaarden - gebruiksrechten Deze aanvullende voorwaarden zijn steeds samen met de Basisvoorwaarden van de ICT inkoopvoorwaarden van toepassing indien Opdrachtgever Gebruiksrechten verwerft.

Artikel 31 Aanvullende begripsbepalingen

In dit aanvullende deel van de ICT inkoopvoorwaarden wordt, in aanvulling op artikel 1, onder de navolgende begrippen gebruikt, verstaan:

Broncode

De aan werkende software ten grondslag liggende, voor mensen leesbare, brontekst, inclusief documentatie, welke door een compiler of interpreter kan worden omgezet in een machineleesbare vorm.

Escrow

het deponeren van (een kopie van) de Broncode bij een onafhankelijke derde opdat Opdrachtgever deze, bij het in vervulling gaan van een of meer in de Escrow-overeenkomst bepaalde voorwaarden, eigenmachtig kan (laten) gebruiken voor het herstellen van fouten en anderszins onderhouden en beheren van de Standaardprogrammatuur.

Installatiekopie

een gegevensdrager met daarop de Standaardprogrammatuur waarvoor het Gebruiksrecht wordt verleend.

Objectcode

Vertaling van de Broncode in een direct door een computer leesbare en uitvoerbare code.

Rechthebbende

degene bij wie het intellectueel eigendomsrecht op de Standaardprogrammatuur berust.

Artikel 32 Aard en inhoud van het Gebruiksrecht

  • 32.1

    Contractant verleent aan Opdrachtgever met inachtneming van de Voorwaarden, een nader in de Overeenkomst te specificeren Gebruiksrecht op de Standaardprogrammatuur alsmede op Nieuwe versies indien Opdrachtgever gerechtigd is tot de ontvangst daarvan. Het Gebruiksrecht omvat geen overdracht door Contractant aan Opdrachtgever van octrooi-, auteurs- of merkenrechten op de betreffende Standaardprogrammatuur.

  • 32.2

    In het Gebruiksrecht is, zonder dat Opdrachtgever daarvoor enige additionele vergoeding verschuldigd is, in ieder geval begrepen:

    a.het recht om alle voor Opdrachtgever toegankelijke functionaliteiten van de Standaardprogrammatuur te gebruiken;

    b.het recht om, zoveel als redelijkerwijs noodzakelijk is, kopieën van de Standaardprogrammatuur te vervaardigen, op te slaan, regelmatig te testen en ‘hot standby’ te houden voor het geval van een calamiteit;

    c.het recht om de Standaardprogrammatuur voor testdoeleinden te gebruiken;

    d.het recht om de Standaardprogrammatuur zonder enige beperking of begrenzing met betrekking tot plek, apparatuur, tijdsduur of anderszins te gebruiken waaronder begrepen het gebruik daarvan door derden ten behoeve van Opdrachtgever.

  • 32.3

    Tot het moment van Acceptatie van de Standaardprogrammatuur verkrijgt Opdrachtgever van Contractant een niet-exclusief recht tot het gebruik daarvan voor installatie- en testdoeleinden.

  • 32.4

    Indien Contractant Gebreken in de Standaardprogrammatuur alleen herstelt door middel van het uitbrengen van Patches of Verbeterde versies, heeft Opdrachtgever gedurende de garantietermijn van artikel 10.3, ook al is hij met Contractant geen Onderhoud overeengekomen, recht op de kosteloze ontvangst en het gebruik daarvan.

Artikel 33 Verstrekken van een Installatiekopie

  • 33.1

    Contractant verstrekt Opdrachtgever zo mogelijk een Installatiekopie, of stelt deze in de gelegenheid die zelf te maken. De prijs daarvan is in de Vergoeding begrepen.

  • 33.2

    Indien Opdrachtgever recht heeft op de ontvangst van Nieuwe versies, geldt het bepaalde in artikel 33.1 ook ten aanzien daarvan.

  • 33.3

    Indien de Installatiekopie in het ongerede is geraakt of zodanig beschadigd dat het Overeengekomen gebruik niet meer mogelijk is, verstrekt Contractant Opdrachtgever op verzoek met bekwame spoed een nieuwe Installatiekopie van de oorspronkelijk geleverde versie alsmede van door Opdrachtgever in gebruik genomen Verbeterde en Nieuwe Versies daarvan of stelt hij Opdrachtgever in de gelegenheid die zelf te maken.

  • 33.4

    Contractant kan daarbij, voor zover van toepassing, alleen aanspraak maken op vergoeding van de kostprijs van de materialen van de Installatiekopie.

Artikel 34 Omzetting in andere Gebruiksrechten

  • 34.1

    Indien Contractant het aan Opdrachtgever verleende Gebruiksrecht op enig moment wil omzetten in een ander gebruiksrecht ten aanzien van de Standaardprogrammatuur treedt hij daarover, alsmede over de daarbij te hanteren omwisselverhouding, vooraf in overleg met Opdrachtgever. Aan een dergelijke omzetting zijn voor Opdrachtgever geen nadelige gevolgen van welke aard ook, verbonden.

  • 34.2

    Indien partijen bij het overleg bedoeld in artikel 34.1 geen overeenstemming bereiken, mag Opdrachtgever zijn oorspronkelijke Gebruiksrecht onverkort blijven uitoefenen.

Artikel 35 Escrow

  • 35.1

    Opdrachtgever kan er te allen tijde aanspraak op maken dat Contractant in Escrow voorziet, ook indien dat aanvankelijk niet is overeengekomen.

  • 35.2

    Escrow omvat alle niet openbaargemaakte informatie die Opdrachtgever redelijkerwijs nodig heeft voor foutherstel, onderhoud en beheer van de Standaardprogrammatuur zodat hij daarvan het Overeengekomen gebruik kan blijven maken. Escrow voldoet aan hetgeen dienaangaande ten tijde van het afsluiten daarvan op de Nederlandse markt gebruikelijk is.

  • 35.3

    .Indien Escrow onderdeel van de Overeenkomst uitmaakt legt Contractant aan Opdrachtgever bewijs over waaruit blijkt dat de Escrow voldoet aan hetgeen dienaangaande in de Overeenkomst is bepaald of zorgt Contractant met bekwame spoed voor het treffen van een dergelijke voorziening.

  • 35.4

    Indien Escrow geen onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst heeft Opdrachtgever ook nadien het recht te verlangen dat een dergelijke regeling alsnog wordt aangegaan c.q. mag hij te allen tijde aansluiten bij een Overeenkomst van Escrow als bedoeld in artikel 35.2. Daaraan verbonden redelijke kosten, zijn voor rekening van Opdrachtgever.

Artikel 36 Verbeterde en Nieuwe versies

  • 36.1

    Contractant zorgt voor een consistent versiebeleid. Daarbij geldt als uitgangspunt dat Verbeterde en Nieuwe versies tijdig beschikbaar komen. Contractant onderzoekt met het oog daarop regelmatig de noodzaak om dergelijke versies uit te brengen en informeert Opdrachtgever zo snel mogelijk over de uitkomsten van zijn onderzoek.

  • 36.5

    Tussentijdse wijzigingen in Programmatuur als gevolg van Correctief Onderhoud, maken zoveel mogelijk onderdeel uit van Verbeterde en Nieuwe versies.

  • 36.3

    Contractant stelt Opdrachtgever op verzoek kosteloos een exemplaar van een Nieuwe versie ter beschikking voor test- en evaluatiedoeleinden. Opdrachtgever is niet verplicht tot ingebruikname van Nieuwe versies. In dit geval informeert Contractant de Opdrachtgever over de consequenties van het onderhoud.

  • 36.4

    Indien is overeengekomen dat Contractant de Programmatuur installeert, geldt deze verplichting tevens voor Nieuwe versies die Opdrachtgever in gebruik wil nemen.

  • 36.5

    Indien Contractant er voor kiest om in plaats van een Nieuwe versie andere Programmatuur uit te brengen en te stoppen met Innovatief Onderhoud op de bij Opdrachtgever in gebruik zijnde Programmatuur, kan Opdrachtgever aanspraak maken op hetzij onverkorte nakoming van de Overeenkomst van Onderhoud hetzij op een Gebruiksrecht op die nieuwe Programmatuur tegen de in de Overeenkomst vastgelegde voorwaarden voor een Nieuwe versie.

Aanvullende voorwaarden – Programmatuur

Artikel 37 Toetsing

  • 37.1

    De Contractant zal voor zover van toepassing, voorafgaand aan levering, installatie en implementatie, een representatieve test uitvoeren op de daarvoor bedoelde test/compliancy voorzieningen: a) voor StUF via het StUF-testplatform; b) voor webrichtlijnen via de website webrichtlijnen.nl; c) voor de NEN3010 standaarden geldt de Geonovum validatie en conformiteitstoets; d) voor digikoppeling geldt de digikoppeling compliancy voorziening.

  • 37.2

    Zodra naar mening van Contractant de test voltooid is, zal Contractant Opdrachtgever hiervan schriftelijk in kennis stellen. Deze kennisgeving laat het bepaalde in deze inkoopvoorwaarden en de Overeenkomst omtrent acceptatie en garantie onverlet.

Artikel 38 Garantie

Dit artikel geldt aanvullende op artikel 10.

  • 38.1

    Contractant garandeert dat de door hem geleverde Programmatuur en koppelingen en het resultaat blijven voldoen aan de overeengekomen standaarden, eisen, specificaties, eigenschappen en functionaliteiten, alsmede aan hetgeen de Opdrachtgever in het algemeen daarvan naar alle redelijkheid mag verwachten.

  • 38.2

    Contractant zal Opdrachtgever schriftelijk op de hoogte stellen waar en waarom afgeweken wordt van voorgeschreven standaarden. Indien de Opdrachtgever niet met de afwijking akkoord gaat, dient hij dit onverwijld aan Contractant te melden en daarover overleg te plegen.

  • 38.3

    De Contractant garandeert dat de door hem aan de Opdrachtgever geleverde nieuwe versies en/of verbeterde versies van de Programmatuur en koppelingen voldoen aan de door het Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten (KING) gedefinieerde StUF-standaarden, Digikoppeling, de Webrichtlijnen <tot het niveau 1,2,3>, en het Basismodel Geo-informatie (NEN3610) standaarden, en alle overige ontwikkelde en geaccepteerde gemeentelijke standaarden voor zover van toepassing.

Opdrachten - algemeen

Aanvullende voorwaarden - opdrachten Deze aanvullende voorwaarden zijn steeds samen met de Basisvoorwaarden van de ICT inkoopvoorwaarden van toepassing indien Contractant ten behoeve van Opdrachtgever diensten verricht zoals adviesdiensten, ontwikkeling van Programmatuur, leiding geven aan IT-projecten, het verzorgen van het beheer en de exploitatie van een IT-infrastructuur, netwerk- en werkplekdiensten of Detachering.

Opdrachten - algemeen 

Artikel 39 Aanvullende begripsbepalingen

  • 39.1

    In dit aanvullende deel van de ICT inkoopvoorwaarden wordt, in aanvulling op artikel 1, onder de navolgende begrippen verstaan:

Detachering

het door Contractant aan Opdrachtgever ter beschikking stellen van Personeel om onder leiding en toezicht van Opdrachtgever, werkzaamheden te verrichten.

Artikel 40 Inzet specifiek Personeel

  • 40.1

    Indien Opdrachtgever de Overeenkomst is aangegaan met het oog op de uitvoering daarvan door een of meer specifieke personen, zorgt Contractant ervoor dat die personen ook inderdaad met de uitvoering belast worden en blijven.

  • 40.2

    Opdrachtgever heeft de mogelijkheid de Overeenkomst met Contractant te ontbinden wanneer deze specifieke perso(o)n(en) de organisatie van Contractant, om welke reden dan ook, verlaten.

Opdrachten - adviesdiensten

Artikel 41 Dagelijkse leiding en toezicht

  • 41.1

    De dagelijkse leiding van en het toezicht op de uitvoering van de Opdracht berust bij Contractant.

Artikel 42 Projectfasering

  • 42.1

    In geval van fasering van het project worden de verschillende projectfasen in de Overeenkomst benoemd. Daarbij wordt vermeld uit welke werkzaamheden de afzonderlijke fasen bestaan, voor welke werkzaamheden Fatale termijnen gelden, tot welke uitkomst ze moeten leiden en wanneer en hoe ze worden afgesloten.

Opdrachten - ontwikkeling Maatwerkprogrammatuur

Artikel 43 Leiding en toezicht, benoeming projectleiders en projectfasering

  • 43.1

    Bij ontwikkeling van Maatwerkprogrammatuur zijn artikel 41 en 42 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 44 Oplevering Maatwerkprogrammatuur

  • 44.1

    De Opdracht tot ontwikkeling van Maatwerkprogrammatuur omvat de Oplevering daarvan. Oplevering vindt plaats in Bron- en Objectcode.

Artikel 45 Acceptatieprocedure Maatwerkprogrammatuur

  • 45.1

    Onverminderd het bepaalde in Artikel 9 vindt Acceptatie van Maatwerkprogrammatuur als volgt plaats.

  • 45.2

    Contractant stelt Opdrachtgever tijdig op de hoogte van de Oplevering van de Maatwerkprogrammatuur.

  • 45.3

    Indien Opdrachtgever een acceptatietest (laat) verricht(en), stelt hij zo spoedig mogelijk een testverslag op en zendt hij dat ondertekend aan Contractant. In het testverslag worden geconstateerde Gebreken vastgelegd alsook of Opdrachtgever de Maatwerkprogrammatuur goed- of afkeurt.

  • 45.4

    Indien Opdrachtgever de Maatwerkprogrammatuur goedkeurt, geldt de datum van ondertekening van het testverslag als datum van Acceptatie.

  • 45.5

    5.Indien Opdrachtgever de Maatwerkprogrammatuur niet bij eerste uitvoering van de acceptatietest goedkeurt zal hij deze test binnen een door hem vast te stellen redelijke termijn geheel of gedeeltelijk herhalen, maar niet eerder dan dat Contractant aan Opdrachtgever heeft gemeld dat de Gebreken hersteld zijn. In een aanvullend testverslag legt Opdrachtgever vervolgens vast of de bij de eerste test geconstateerde Gebreken zijn verholpen en of hij de Maatwerkprogrammatuur thans wel goedkeurt.

  • 45.6

    Indien Opdrachtgever de Maatwerkprogrammatuur afkeurt, herstelt Contractant de geconstateerde Gebreken voor eigen rekening binnen een daartoe door Opdrachtgever te verlenen redelijke termijn die ingaat op de datum van ondertekening van het testverslag. Indien Contractant daaraan niet voldoet, mag Opdrachtgever de Gebreken na voorafgaande mededeling aan Contractant voor diens rekening zelf verhelpen of door een derde laten verhelpen. Contractant verleent daaraan in dat geval kosteloos zijn volledige medewerking onder meer door daarvoor noodzakelijke informatie op diens eerste verzoek aan Opdrachtgever te verstrekken. Indien Opdrachtgever een Gebrek om reden als hiervoor bedoeld zelf verhelpt of door een derde laat verhelpen, laat dat de overeengekomen verantwoordelijkheden van Contractant voor de Maatwerkprogrammatuur geheel onverlet.

  • 45.7

    Indien Opdrachtgever de Maatwerkprogrammatuur na de tweede acceptatietest opnieuw afkeurt, is Contractant als gevolg daarvan in verzuim.

  • 45.8

    Opdrachtgever kan de Overeenkomst in dat geval met onmiddellijke ingang buiten rechte ontbinden zonder dat daarvoor enige aanmaning of ingebrekestelling is vereist.

Artikel 46 Gebruik open source programmatuur

  • 46.1

    Indien Contractant bij de uitvoering van de Opdracht (mede) gebruik maakt van open source programmatuur, stelt hij zich vooraf op de hoogte van de kwaliteit daarvan.

Artikel 47 Onderhoud Maatwerkprogrammatuur

  • 47.1

    Indien Opdrachtgever Maatwerkprogrammatuur zelf onderhoudt of door een derde laat onderhouden, ondersteunt Contractant hem daarbij op verzoek tegen een marktconforme vergoeding. Contractant verstrekt daartoe op verzoek de daarvoor benodigde (aanvullende) informatie aan Opdrachtgever of een door deze daarvoor ingeschakelde derde. Het vorenstaande is tevens van toepassing op beheeractiviteiten ten aanzien van Maatwerkprogrammatuur die Opdrachtgever zelf uitvoert dan wel door een derde laat uitvoeren.

  • 47.2

    Indien Opdrachtgever met Contractant tevens Onderhoud is overeengekomen, geldt hetgeen dienaangaande in die Overeenkomst is bepaald.

Opdrachten - detachering

Artikel 48 Toepasselijkheid

  • 48.1

    Van Detachering en derhalve toepasselijkheid van artikel 48 tot en met artikel 52 is alleen sprake indien de betreffende Overeenkomst door partijen nadrukkelijk als Overeenkomst van Detachering is benoemd.

Artikel 49 Garanties

  • 49.1

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 10.1 garandeert Contractant dat hij steeds over voldoende Personeel ten behoeve van Opdrachtgever kan beschikken om de Overeenkomst naar behoren uit te voeren.

Artikel 50 Werkdagen en -tijden

  • 50.1

    Werkdagen en -tijden van door Contractant ter beschikking gesteld Personeel zijn gelijk aan die van het Personeel van Opdrachtgever op de betreffende locatie.

  • 50.2

    Van overwerk is alleen sprake indien op verzoek van Opdrachtgever werkzaamheden worden verricht buiten de werkdagen en -tijden als bedoeld in artikel 50.1. Werkzaamheden aansluitend op de in dat artikel bedoelde werktijden van ten hoogste een half uur, worden niet als overwerk aangemerkt.

Artikel 51 Verlof- en cursusdagen

  • 51.1

    Personeel van Contractant neemt in overleg met Opdrachtgever en rekening houdend met de normale voortgang van de werkzaamheden verlof op.

  • 51.2

    Verlof dat door Personeel van Contractant wordt opgenomen, is voor rekening van Contractant.

  • 51.3

    Kosten van cursussen die op verzoek van Opdrachtgever worden gevolgd alsmede de daarmee gemoeide tijd, komen voor rekening van Opdrachtgever.

  • 51.4

    Opdrachtgever kan jaarlijks een aantal dagen aanwijzen waarop zijn kantoor om nader aan te geven redenen is gesloten. In dat geval worden ook door Personeel van Contractant geen werkzaamheden verricht op die locatie.

Artikel 52 Inlenersaansprakelijkheid

  • 52.1

    Contractant vrijwaart Opdrachtgever tegen inlenersaansprakelijkheid voor de loonheffingen en omzetbelasting die Contractant of door deze ingeschakelde derden in verband met het uitvoeren van de Overeenkomst verschuldigd zijn of worden.

  • 52.2

    Opdrachtgever mag de loonheffingen en omzetbelasting die Contractant in verband met de uitvoering van de Overeenkomst moet afdragen:

    a. rechtstreeks storten bij de Belastingdienst, of;

    b. betalen op een zogenoemde g-rekening van Contractant. Indien Contractant niet over een g-rekening beschikt opent hij zo mogelijk op eerste verzoek van Opdrachtgever een g-rekening en doet hij al hetgeen nodig is voor het gebruik daarvan.

Aanvullende voorwaarden - onderhoud Deze aanvullende voorwaarden zijn steeds samen met de Basisvoorwaarden van de ICT inkoopvoorwaarden van toepassing indien Opdrachtgever met Contractant Onderhoud overeenkomt.

Onderhoud - algemeen

Artikel 53 Aanvullende begripsbepalingen

  • 53.1

    In dit aanvullende deel van de ICT inkoopvoorwaarden wordt, in aanvulling op artikel 1 onder de navolgende begrippen verstaan:

Correctief Onderhoud

het opsporen en herstellen door Contractant van Storingen, die Opdrachtgever hem heeft gemeld of die Contractant anderszins bekend zijn geworden.

Functiehersteltijd

de periode, uitgedrukt in Service-uren, gelegen tussen het moment waarop een Storing bij Contractant wordt gemeld en het moment waarop die is verholpen.

Innovatief Onderhoud

het beschikbaar stellen door Contractant aan Opdrachtgever van Nieuwe versies c.q. nieuw ontwikkelde onderdelen van Producten en/of nieuwe Documentatie.

Preventief Onderhoud

het treffen van maatregelen door Contractant ter voorkoming van Storingen en andere daarmee verband houdende vormen van dienstverlening.

Reactietijd

de tijd waarbinnen (Personeel van) Contractant op een melding door Opdrachtgever van een Storing en andere verzoeken van Opdrachtgever om dienstverlening, adequaat moet reageren.

Service levels

ten aanzien van Onderhoud en andere overeengekomen vormen van dienstverlening in de Overeenkomst opgenomen eisen zoals Reactie- en Functiehersteltijden.

Service-uren

uren die vallen binnen de overeengekomen serviceperiode.

Storing

een technisch probleem dat zich voordoet bij het gebruik maken van de Prestatie.

Artikel 54 Onderhoud op reeds eerder verrichte Prestaties

  • 54.1

    Ook indien Opdrachtgever met Contractant later alsnog Onderhoud overeenkomt ten aanzien van een eerder door laatstgenoemde voor Opdrachtgever verrichte Prestatie, zijn deze Aanvullende voorwaarden daarop van toepassing.

Artikel 55 Ingangstijdstip Onderhoud

  • 55.1

    Contractant verstrekt Onderhoud vanaf het in de Overeenkomst bepaalde tijdstip.

Artikel 56 Plaats en tijden uitvoering Onderhoud

  • 56.1

    Contractant voert Onderhoud uit op of vanaf zijn locatie. Alleen indien redelijkerwijs noodzakelijk voert Contractant Onderhoud uit op locatie van Opdrachtgever.

  • 56.2

    Onderhoud dat kan leiden tot verstoring van het arbeidsproces bij Opdrachtgever, wordt in beginsel buiten de bij Opdrachtgever gebruikelijke werkuren uitgevoerd.

  • 56.3

    Indien verstoring van het arbeidsproces als bedoeld in artikel 56.2, gelet op het belang van onmiddellijk herstel van de Storing, onvermijdelijk is, stelt Contractant Opdrachtgever daarvan tijdig op de hoogte voordat hij met het Onderhoud aanvangt.

Artikel 57 Correctief Onderhoud en tijdelijke oplossingen

  • 57.1

    Onderhoud omvat tenminste Correctief Onderhoud.

  • 57.2

    Contractant brengt een tijdelijke oplossing alleen aan met toestemming van Opdrachtgever. Tenzij partijen daarover in een concreet geval een andere afspraak maken, vervangt Contractant een tijdelijke oplossing zo snel mogelijk door een definitieve oplossing.

Artikel 58 Preventief Onderhoud

  • 58.1

    Als onderdeel van Preventief Onderhoud onderzoekt Contractant de Prestatie regelmatig en tenminste 1 keer per jaar op haar goede werking.

Artikel 59 Aan-, afmelding en prioritering van Storingen

  • 59.1

    Opdrachtgever meldt Storingen aan en af op de in de Overeenkomst voorgeschreven wijze.

  • 59.2

    Contractant stelt bij het melden van een Storing, overeenkomstig het bepaalde in de Overeenkomst tot Onderhoud, het daaraan toe te kennen prioriteitsniveau vast.

  • 59.3

    De reactie van Contractant op een melding als bedoeld in artikel 59.1, is steeds gericht op het zo spoedig mogelijk verhelpen van de Storing al dan niet door het tot stand brengen van een tijdelijke oplossing. Het bepaalde in artikel 57.2 is daarbij van toepassing.

Artikel 60 Onderhoud door anderen dan Contractant

  • 60.1

    Opdrachtgever kan Onderhoud dat hij met Contractant is overeengekomen gedurende de looptijd van de betreffende Overeenkomst alleen met behoud van rechten door een derde laten uitvoeren indien Contractant in de nakoming van zijn verplichtingen uit die Overeenkomst in gebreke is of indien hij daarvoor van Contractant toestemming krijgt.

Artikel 61 Testen resultaat Onderhoud

  • 61.1

    Opdrachtgever mag (laten) testen of een Storing daadwerkelijk is verholpen. Contractant is verplicht daaraan zijn medewerking te verlenen. Indien uit de test blijkt dat een Storing niet naar behoren is verholpen kan Opdrachtgever de kosten van het testen op Contractant verhalen.

Onderhoud - Specifiek – Producten

Artikel 62 Modificaties Producten

  • 62.1

    Contractant voert modificaties van Producten die niet door de fabrikant of Contractant zijn voorgeschreven, uit in overleg met en niet dan na instemming van Opdrachtgever met de daarbij behorende prijsopgave.

Artikel 63 Vervanging onderdelen

  • 63.1

    Indien de vervanging van onderdelen door Contractant leidt of kan leiden tot wijzigingen in het functioneren van het Product, vindt die vervanging alleen plaats met instemming van Opdrachtgever.

  • 63.2

    Onderdelen worden alleen vervangen door nieuwe, functioneel en technisch tenminste gelijkwaardige onderdelen.

Artikel 64 Omvang Onderhoud

  • 64.1

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 57.1 bestaat Onderhoud van Programmatuur behalve uit Correctief tevens uit Preventief Onderhoud en ondersteuning. Indien Opdrachtgever dat wenst omvat Onderhoud van Programmatuur ook Innovatief Onderhoud.

Artikel 65 Ondersteuning

  • 65.1

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 11 verstrekt Contractant aan Opdrachtgever op diens verzoek ondersteuning in de vorm van advies over het gebruik en functioneren van Programmatuur.

  • 65.2

    Opdrachtgever kan Contractant om ondersteuning vragen op de in de Overeenkomst tot Onderhoud vermelde tijden.

  • 65.3

    Indien Opdrachtgever om ondersteuning als bedoeld in artikel 65.2 vraagt, brengt Contractant zo spoedig mogelijk en, indien van toepassing, binnen de Reactietijd contact tot stand tussen een programmaspecialist en Opdrachtgever.