Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR371752
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR371752/2
Regeling vervallen per 01-01-2025
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016
Geldend van 01-01-2018 t/m 31-12-2018
Intitulé
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016De raad van de gemeente Veenendaal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 mei 2015, nummer 2015.00043;
Gelet op de Gemeentewet, artikel 15.33 van de Wet milieubeheer en de Afvalstoffenverordening Veenendaal;
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2016 (Verordening afvalstoffenheffing 2016)
Hoofdstuk 1 Maatstaf en jaarlijks tarief afvalstoffenheffing vaste tarief
(basistarief)
- 1.
De belasting bedraagt per perceel en per jaar € 159,36
Deze belasting is gebaseerd op de mogelijkheid om per perceel één container bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval, één container bestemd voor restafval, één container voor oud papier en karton en één
container voor plastic, metalen verpakkingen en drankenkartons te gebruiken, dan wel gebruik te maken van verzamelcontainers, hetgeen in de Afvalstoffenverordening gemeente Veenendaal is vastgelegd.
- 2.
Indien de belastingplichtige als gevolg van een chronische ziekte, een handicap of een chronische ziekte of een handicap van personen die behoren tot zijn of haar huishouden, extra afval moet aanbieden
aan de aangewezen afvalinzamelaar kan de belastingplichtige een verzoek indienen bij de gemeente in aanmerking te komen voor het opleggen van een vaste afvalstoffenheffing ongeacht het werkelijke vuilaanbod.
De belasting bedraagt in dat geval per perceel per belastingjaar € 199,96
- 3.
Indien de afvalinzameling niet individueel wordt geregistreerd bedraagt de belasting ongeacht het werkelijke afvalaanbod en de wijze van inzameling per perceel per belastingjaar € 256,80
1.2 Toelichting
Het gaat om aandoeningen die extra afval veroorzaken zoals incontinentie, stoma of CPAD. Een verzoek moet vergezeld gaan van een bewijsstuk zoals een rekening van apotheek of verzekeraar of een doktersverklaring. Een toekenning op een verzoek is 3 jaar geldig.
Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven voor afvalstoffenheffing variabele deel
2.1 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 wordt vermeerderd met een variabel deel gebaseerd op het aantal aanbiedingen voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van
de belastingplicht, in bruikleen hebben van een bepaalde container of de mogelijkheid gebruik te kunnen maken van een verzamelcontainer.
Bij gebruik van minicontainers bedraagt de belasting per aanbieding van:
2.1.1 Een container met een inhoud van 240 liter bestemd voor restafval € 8,12
2.1.2 Een container met een inhoud van 140 liter bestemd voor restafval € 4,77
Bij gebruik van verzamelcontainers bedraagt de belasting per aanbieding
2.1.3 bij een inwerptrommel van 30 liter € 0,81
2.1.4.bij een inwerptrommel van 60 liter € 1,62
Bij gebruik van een verzamelcontainer op het afvalbrengstation bedraagt de belasting per aanbieding
2.1.5. bij een inwerptrommel van 60 liter € 2,03
Hoofdstuk 3 Administratie- en leveringskosten voor het leveren van (extra)
containers en het wijzigen van het containerpakket
3.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedragen de administratie- enleveringskosten voor het op aanvraag:
3.1.1 Omwisselen van een container voor restafval € 27,50
3.1.2 Leveren (extra) container voor restafval ongeacht volume € 27,50
3.1.3 Indien een nieuw ingezetene van de gemeente als belastingplichtige wordt aangemerkt kan hij gedurende een periode van 3 maanden nadat de belastingplicht is ontstaan kosteloos éénmaal van containervolume wisselen. Nadien is het tarief onder 3.1.1 van toepassing.
Hoofdstuk 4 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
- 1.
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt de belasting voor het verstrekken van een vervangende milieupas bij verlies of diefstal, per keer € 15,60
- 2.
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt de belasting voor het aan huis inzamelen van grof huishoudelijk afval of de inname van elektrische en elektronische apparatuur of grof tuinafval, per aanvraag € 15,00
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl