Regeling vervallen per 01-04-2023

Verordening cliëntenparticipatie Halte Werk gemeente Langedijk 2015

Geldend van 01-07-2015 t/m 31-03-2023

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Halte Werk gemeente Langedijk 2015

Gemeente Langedijk

De raad van de gemeente Langedijk

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 april 2015, nummer 20;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

overwegende dat:

artikel 47 van de Participatiewet voorschrijft dat de gemeenteraad bij verordening regels vaststelt over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers

betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid;

b e s l u i t :

de hierna volgende Verordening cliëntenparticipatie Halte Werk gemeente Langedijk 2015 vast te stellen.

Verordening cliëntenparticipatie Halte Werk gemeente Langedijk 2015

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Het bestuur: het bestuur van Halte Werk.

    • b.

      Cliëntenraad: adviesorgaan, zoals omschreven in artikel 2 van deze verordening, voor Halte Werk

    • c.

      Betrokken gemeenten: de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling

    • d.

      Halte Werk (Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk).

    • e.

      Halte Werk: de gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoeringsorganisatie (GR BVO) Halte Werk.

  • 2.

    Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt met dezelfdebetekenis als in de Participatiewet.

Artikel 2. Cliëntenraad

  • 1.

    De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door middel van een cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het bestuur van Halte Werk. De cliëntenraad draagt de kandidaten voor.

  • 2.

    De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen en de betrokken gemeenten.

  • 3.

    De cliëntenraad bestaat uit 7 personen woonachtig in het werkgebied van Halte Werk. Naast de personen zoals bedoeld in het tweede lid zullen drie vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties deel uit maken van de cliëntenraad.

  • 4.

    Benoeming van nieuwe leden van de cliëntenraad vindt plaats op aanbeveling van de Cliëntenraad.

    Herbenoeming van leden van de Cliëntenraad is mogelijk op aanbeveling van de Cliëntenraad.

  • 5.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      met onmiddellijke ingang indien het lid daar zelf om verzoekt, of:

    • b.

      naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de Cliëntenraad en met instemmingvan het bestuur of:

    • c.

      door een besluit van het bestuur na advies van de Cliëntenraad, of:

    • d.

      na een periode van 4 jaar, tenzij sprake is van een herbenoeming, of:

    • e.

      bij verhuizing buiten het werkgebied van Halte Werk.

    • f.

      als een organisatie bedoeld onder lid 3 niet meer werkt voor inwoners in het werkgebied van Halte Werk of het betrokken lid geen deel meer uitmaakt van deze organisatie.

  • 6.

    De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter voor een termijn van 4 jaar.

  • 7.

    Van het lidmaatschap en voorzitterschap zijn uitgesloten raadsleden, leden van raadsfora/commissies en de colleges van de betrokken gemeenten, evenals bestuursleden en medewerkers van Halte Werk en ambtenaren en medewerkers van de betrokken gemeenten.

  • 8.

    De Cliëntenraad maakt met het bestuur van Halte Werk afspraken over de vergaderfrequentie en de procedure van advisering. De afspraken betreffen o.a. het periodieke overleg over beleidsvoorstellen, periodiek overleg over de uitvoering van beleid, themabijeenkomsten en periodiek overleg met het management van Halte Werk en het bestuur. De afspraken worden opgenomen in een reglement van orde.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

Halte Werk biedt ambtelijke ondersteuning om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen. De ambtelijke ondersteuning voorziet o.a. in:

  • -

    het in overleg met de Cliëntenraad opstellen van het reglement van orde en het toezien op de naleving ervan;

  • -

    Het voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de Cliëntenraad opstellen van een vergaderschema.

  • -

    het in overleg met de voorzitter van de Cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering samenstellen van een agenda;

  • -

    het erop toezien dat adviesvragen en concept-beleidsvoorstellen de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen.

Artikel 4. Taken van het bestuur

  • 1. Het bestuur van Halte Werk vraagt over beleidsvoorstellen van het bestuur aan de colleges van de betrokken gemeenten via de ambtelijk ondersteuner advies aan de Cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk 4 weken voorafgaand aan de datum waarop het bestuur van Halte Werk voornemens is het advies aan de colleges van de betrokken gemeenten op te stellen.

  • 3. Het bestuur zorgt ervoor dat de Cliëntenraad in voorkomende gevallen wordt betrokken bij de totstandkoming van de beleidsvoorstellen.

  • 4. Het bestuur zorgt voor een adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:

    • a.

      stelt het medewerkers van Halte Werk in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de Cliëntenraad is verzocht;

    • b.

      zorgt het ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de Cliëntenraad;

    • c.

      verstrekt het de informatie, bedoeld onder b, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvoorstellen;

    • d.

      indien van toepassing, ziet het erop toe dat de Cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de Cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het bestuur van Halte Werk over beleidsvoorstellen van het bestuur aan de colleges van de betrokken gemeenten en de wijze waarop vastgesteld beleid door Halte Werk wordt uitgevoerd.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk 10 werkdagen, voordat het bestuur voornemens beleidsvoorstellen voor te leggen aan het college uitgebracht door toezending aan het betreffend team Beleid Halte Werk.

  • 3. Wanneer het bestuur afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het definitieve beleidsvoorstel vermeld.

  • 4. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

Artikel 6. Budget cliëntenraad

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad stelt het bestuur van Halte Werk jaarlijks een budget beschikbaar.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen bijvoorbeeld kosten worden gebracht die verband houden met huisvesting, deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, organisatiekosten en het verstrekken van een vrijwilligersgoeding.

  • 3. De cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 september ter goedkeuring een begroting in bij het bestuur van Halte Werk.

  • 4. Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenraad aan het bestuur van Halte Werk verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gesteld budget.

Artikel 7. Vergoeding aan de leden

  • 1. De leden van de cliëntenraad - niet zijnde werknemers van instellingen of organisaties - ontvangen uit het in artikel 6. genoemde budget een bedrag als onkostenvergoeding en vergoeding voor de deelname aan de vergaderingen en andere activiteiten die voortvloeien uit de taak van de cliëntenraad.

  • 2. De hoogte van de in het eerste lid genoemde vergoeding wordt vastgesteld door het bestuur van Halte Werk.

Artikel 8. Evaluatie

Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en de directeur van Halte Werk geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraden van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk.

Artikel 9. Intrekken oude verordening

Intrekken van de tekst in artikel 6, eerste lid van de Verordening cliëntenparticipatie Langedijk 2014 op het gebied van gemeentelijk beleid ten aanzien van Werk en Inkomen. Artikel 6, eerste lid betreft dan alleen het beleidsterrein zorg. Dit is de nieuwe reikwijdte van dit artikel aangaande de taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad gemeente Langedijk.

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Halte Werk gemeente Langedijk 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de
gemeente Langedijk in zijn openbare
vergadering van 3 juni 2015.
De voorzitter,
drs. J.F.N. Cornelisse
De griffier,
drs. G.C.I. Kager

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Halte Werk

De uitvoering van de Participatiewet is door de colleges en gemeenteraden van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk opgedragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie Halte Werk. De basis hiervoor wordt gevormd door een gemeenschappelijke regeling. Uit het bovenstaande vloeit voort dat ook de uitvoering geven aan artikel 47 van de Participatiewet is opgedragen aan (het bestuur van) Halte Werk. Op grond hiervan is in deze verordening (die door de drie betrokken gemeenten wordt vastgesteld) in voorkomende gevallen de term ‘het college’ vervangen door ’het bestuur van Halte Werk’.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 2. Cliëntenraad

Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

Eerste lid

Omdat het niet mogelijk is om alle belanghebbenden persoonlijk te betrekken bij het beleid, ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het bestuur van Halte Werk.

Tweede lid

Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.

Derde lid

Omdat de uitvoering van de wet door de colleges van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk is opgedragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie Halte Werk, is de vraag of er sprake moet zijn van een evenredige vertegenwoordiging vanuit de betrokken gemeenten. In beginsel is dit niet noodzakelijk. Bij de start van de cliëntenraad wordt hiervoor echter wel gekozen. De huidige cliëntenraden hechten eraan dat ook maatschappelijke organisaties lid kunnen zijn van de cliëntenraad.

Zesde lid

Er is voor gekozen om door de CSliëntenraad uit zijn midden de voorzitter te laten benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter voor en namens de benoemde doelgroep handelt.

Achtste lid

Er is voor gekozen om de procedure van adviseren en de afspraken rond het periodiek overleg met de diverse geledingen van Halte Werk niet op te nemen in de verordening, maar apart te regelen in een document (reglement van orde) dat door het bestuur van Halte Werk bekrachtigd wordt. Dit biedt de mogelijkheid de afspraken daar waar wenselijk aan te passen, zonder dat de verordening daarvoor gewijzigd hoeft te worden.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de cliëntenraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt deze ondersteuning opgenomen in het takenpakket van een medewerker van Halte Werk. Deze medewerker kan de communicatie tussen bestuur, college en gemeenteraad enerzijds en de cliëntenraad anderzijds stroomlijnen.

De ambtelijke ondersteuner is geen lid van de Cliëntenraad.

Artikel 4. Taken van het bestuur

Derde lid

Het wordt belangrijk geacht dat de CSliëntenraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het derde lid bepaald dat het bestuur ervoor zorgt dat de cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad

De cliëntenraad kan ook gevraagd en ongevraagd adviseren over de wijze waarop het beleid wordt uitgevoerd. Het gaat hierbij uitdrukkelijk niet om zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon. Gedacht moet worden aan signalen die de cliëntenraad ontvangt m.b.t. bijvoorbeeld de bereikbaarheid, de afhandelingstermijnen, de bejegening, en de communicatie die het individuele niveau overstijgen.

Artikel 7. Vergoeding aan de leden

Eerste lid

De leden van de Cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor hun activiteiten. Werknemers van instellingen of organisaties die op grond van artikel 2 lid 3 deel uit maken van de cliëntenraad komen niet voor deze vergoeding in aanmerking, omdat zij door hun werkgever voor deze werkzaamheden betaald worden, of van hun werkgever een vergoeding hiervoor ontvangen.