Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR367470
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR367470/2
Regeling vervallen per 29-05-2024
Mandaatregister gemeente Oudewater 2015
Geldend van 18-07-2017 t/m 25-06-2018
Intitulé
Mandaatregister gemeente Oudewater 2015Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oudewater,
Gelet op het feit dat de medewerkers van de gemeente Oudewater met ingang van 1 januari 2015 in dienst treden bij de gemeente Woerden en dat de gemeente Woerden vanaf 1 januari 2015 de werkzaamheden gaat uitvoeren voor het college van B&W en de burgemeester van Woerden en voor het college van B&W en de burgemeester van Oudewater;
Gelet op de artikelen van de afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 231 van
de Gemeentewet en de Organisatieregeling van de gemeente Woerden;
besluiten;
- 1.
het ‘Mandaatregister gemeente Oudewater 2015’ vast te stellen;
- 2.
dit besluit per 1 januari 2015 in werking te laten treden;
- 3.
de ‘Mandaatregeling 2013 gemeente Oudewater’ per 1 januari 2015 in te trekken.
DEEL 1 MANDAAT
H 1 MANDAATREGELING
Artikel 1 Samenwerking gemeenten Oudewater en Woerden
-
1. Met ingang van 1 januari 2015 treden de medewerkers van de gemeente Oudewater in dienst van de gemeente Woerden. De medewerkers van de gemeente Woerden gaan vanaf die datum de werkzaamheden uitvoeren voor het college van B&W en de burgemeester van Woerden en voor het college van B&W en de burgemeester van Oudewater.
-
2. De Organisatieregeling van de gemeente Woerden is met ingang van 1 januari 2015 van toepassingop de nieuwe organisatie.
Artikel 2 Mandaat
1.De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater
mandateren de directie, concerncontroller, teammanagers en programmamanagers van de gemeente Woerden om, binnen de grenzen van hun respectievelijke takenpakket en binnen de grenzen van de Dienstverleningsovereenkomst en de Uitvoeringsovereenkomst namens hen besluiten te nemen.
- 2.
Het mandaat omvat zowel het nemen van het besluit als de ondertekening daarvan.
- 3.
Het mandaat omvat eveneens de bevoegdheid om de burgemeester en het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater te vertegenwoordigen in procedures
waarbij deze als verweerder optreden in bezwaar en (hoger) beroep vanwege door hen genomen
besluiten als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.
4.Het bepaalde in dit besluit met betrekking tot mandaat is van overeenkomstige toepassing met
betrekking tot volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en met
betrekking tot machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een
privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (ex artikel 10:12 Awb).
- 5.
Het beheer van de programmabudgetten van Oudewater blijft een bevoegdheid van het college van B&W van de gemeente Oudewater. In de Budgetbeheerregeling 2015 van de gemeente Oudewater is aangegeven wie verantwoordelijk is voor het beheer van de budgetten.
- 6.
Het mandaat omvat mede het nemen van een beslissing op bezwaar in het sociaal domein door een teammanager,
met uitzondering van die gevallen waarin:
a.(het voorstel tot) de beslissing op bezwaar materieel afwijkt van het advies van de commissie
bezwaarschriften;
- b.
de teammanager zelf het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt;
- c.
het bezwaar zich richt tegen een door het college van burgemeester en wethouders of ander
bestuursorgaan genomen besluit.
- 7.
De teammanager Juridische- en Facilitaire Zaken is bevoegd om op bezwaar te beslissen in het sociaal domein in die gevallen waarin de commissie bezwaarschriften van de gemeente Woerden heeft geadviseerd het bezwaar niet-ontvankelijk of ongegrond te verklaren, tenzij:
- a.
de teammanager zelf het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt;
- b.
de commissie in haar advies andere aanbevelingen doet dan over gegrondheid en
- a.
ontvankelijkheid;
c.het bezwaar zich richt tegen een door het college van burgemeester en wethouders of ander
bestuursorgaan genomen besluit.
Artikel 3 Volmacht
De burgemeester verleent de directie, concerncontroller, teammanagers en programmamanagers
de volmacht om de gemeente Oudewater binnen de grenzen van hun respectievelijke takenpakket
in en buiten rechte te vertegenwoordigen, als bedoeld in artikel 171 van de Gemeentewet.
Artikel 4 Uitzonderingen
1.Het mandaat als bedoeld in artikel 2 en de machtiging als bedoeld in artikel 3 heeft,
onverminderd artikel 10:3 van de Awb, geen betrekking op:
- a.
besluiten die ingrijpende gevolgen voor de gemeente Oudewater hebben;
- b.
besluiten als bedoeld in artikel 160, tweede lid, van de Gemeentewet (deelneming
privaatrechtelijke rechtspersoon);
c.besluiten als bedoeld in artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet (inlichtingen aan de raad
over uitoefening bevoegdheden);
d.besluiten als bedoeld in artikelen 151b (veiligheidsrisicogebied), 154a (bestuurlijke ophouding),
172 (handhaving openbare orde), 173 (opperbevel bij brand), 174a (sluiten woning), 175
(noodbevel), 176 (noodverordening), 176a (bestuurlijke ophouding) van de Gemeentewet;
e.besluiten tot het vaststellen van beleidsregels (als bedoeld in artikel 1:3 Awb), algemeen
verbindende voorschriften en bestuurlijke convenanten;
- f.
besluiten tot aanwijzing van opsporingsambtenaren en toezichthouders;
- g.
besluiten van het college van B&W of van de burgemeester van Oudewater, die zijn uitgezonderd van mandaat, zijn in ieder geval:
Bevoegdheden burgemeester:
- -
evenementenvergunningen in Oudewater met meer dan 100 personen
- -
ontheffingen sluitingsuur op grond van de APV;
- -
drank- en horecawet vergunningen op grond van artikel 3 DHW;
- -
tijdelijke ontheffing drank- en horecawet vergunning op grond van artikel 35 DHW;
- -
opleggen gebiedsontzegging en opleggen tijdelijk huisverbod;
- -
terrasvergunningen;
Bevoegdheden college:
- -
de beslissing op een bezwaarschrift behandeld door de bezwaarschriftencommissie van Oudewater;
- -
het schriftelijk ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke locaties;
- -
het intrekken van een opgelegd toegangsverbod;
- -
het beslissen over het instellen van een civielrechtelijke procedure dan wel beroep in een bestuursrechtelijke procedure;
- -
het beslissen over alternatieve vormen van geschillenbeslechting;
- -
bestuursdwang en dwangsombeschikkingen en aanschrijvingen;
- -
preventieve bestuursdwang en dwangsomaanschrijvingen;
- -
het verkopen, verhuren en in gebruik geven van gemeentegrond binnen het bestaande beleid;
- -
het bepalen van een andere dag voor de weekmarkt;
- -
buitenplanse ontheffing van ruimtelijke plannen (procedure projectbesluit Wro) met dien verstande dat de raad bij instemming vooraf met het betreffende project moet instemmen
- -
toekennen van straatnamen;
- -
toestemming voor het al dan niet laten opstijgen van een luchtballon na een melding.
Artikel 5 Ondermandaat
1.Teammanagers mogen hun bevoegdheden, als bedoeld in artikel 2 en 3, binnen hun team aan
ondergeschikten ondermandateren.
- 2.
Voor dit ondermandaat gelden de volgende voorwaarden:
- a.
ondermandaten treden alleen in werking indien zij in het Mandaatregister van de gemeente
- a.
Woerden zijn opgenomen;
- b.
een ondermandaat wordt bekendgemaakt op de wijze als bedoeld in artikel 3:42 Awb;
- c.
het doormandateren van een ondermandaat is niet toegestaan.
- 3.
De volgende besluiten mogen niet in ondermandaat worden genomen:
- 3.
- a.
het afdoen van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb;
- b.
het besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete;
- c.
de beslissing op bezwaar.
Artikel 6 Voorwaarden
1.De uitoefening van (onder)gemandateerde bevoegdheden en verleende machtigingen
geschiedt binnen de grenzen van de in de Organisatieregeling van de gemeente Woerden vastgestelde taken en met inachtneming van het geldend recht, alsmede de geldende beleids- en
uitvoeringsregels.
2.Het nemen van besluiten over en het ondertekenen van stukken die financiële gevolgen
hebben, geschiedt overeenkomstig de geldende Budgetregeling en alleen voor zover
daarvoor in een vastgestelde begroting financiële middelen beschikbaar zijn.
3.De (onder)gemandateerden en de gemachtigden stellen de burgemeester, het college van
burgemeester en wethouders, de portefeuillehouder en/of hun leidinggevende in kennis van te
nemen besluiten en te verrichten handelingen, als zij mogen aannemen dat het verstrekken van
informatie daarover gewenst is.
4.Het besluit om een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten geschiedt op basis van een
schriftelijk voorstel aan de gemandateerde. Dit besluit wordt inclusief het voorafgaande voorstel
in het archief opgenomen.
Artikel 7 Vervanging
De teammanager wordt bij afwezigheid vervangen door een collega-teammanager. De
teammanagers spreken onderling af wie vervangt voor welke onderwerpen.
Artikel 8 Hiërarchie
1.Het aan een bepaalde functionaris verleende mandaat wordt eveneens geacht te zijn verleend
aan de betrokken hiërarchisch hogere functionarissen.
2.De mandaatverlening laat de hiërarchische zeggenschapsverhoudingen binnen de organisatie
onverlet. Leidinggevenden kunnen instructies en aanwijzingen geven voor de uitoefening van het
mandaat, mits zij blijven binnen de grenzen van het mandaat en de eventueel door de
mandaatgever gegeven instructies als bedoeld in art. 10:6 Awb.
Artikel 9 Mandaat en de hiërarchische lijn
1.Indien de functionaris aan wie een bevoegdheid is gemandateerd in een concreet geval
vanwege de omstandigheden en/of zijn positie van deze bevoegdheid geen gebruik mag of wenst
te maken, legt hij de besluitvorming aan de hiërarchisch hogere functionaris voor.
2.De besluitvorming wordt aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan voorgelegd voor
zover de in het vorige lid bedoelde verhinderende omstandigheden zich ten aanzien van alle
hiërarchisch hogere functionarissen voordoen.
H 2 MANDAAT DIRECTIE
Artikel 1 Algemeen
Onverminderd de in hoofdstuk 1 aan haar verleende bevoegdheden is de directie in ieder geval
bevoegd tot het nemen van besluiten en het verrichten van (rechts)handelingen, zoals in dit
hoofdstuk vermeld.
Artikel 2 Ondermandaat directiebevoegdheden
- 1.
De directie mag haar bevoegdheden ondermandateren.
- 2.
Voor dit ondermandaat gelden de volgende voorwaarden:
- a.
ondermandaten treden alleen in werking indien zij in het Mandaatregister van de gemeente
- a.
Woerden zijn opgenomen;
- b.
een ondermandaat wordt bekendgemaakt op de wijze als bedoeld in artikel 3:42 Awb;
- c.
het doormandateren van een ondermandaat is niet toegestaan.
- 3.
De volgende besluiten mogen niet in ondermandaat worden genomen:
- 3.
- a.
het afdoen van klachten als bedoeld in artikel 3 van dit hoofdstuk;
- b.
het benoemen van een teammanager.
Artikel 3 Klachten
Het behandelen van een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Awb gericht tegen een
teammanager.
Artikel 4 Financiële bevoegdheden
-
1. Het vaststellen van de teamplannen.
-
2. Vaststellen uitwerkingen van de (sector)producten in functieclassificaties.
H 3 MANDAAT HEFFINGS- EN INVORDERINGSAMBTENAAR
Het college van B&W van Oudewater heeft bij aparte besluiten van 16 december 2014 functionarissen binnen de gemeente Woerden aangewezen als heffings- en invorderingsambtenaar voor de gemeente Oudewater en de gemeente Woerden.
§ 1 Mandaten van de Heffingsambtenaar
Artikel 1 Algemeen
1.Het mandaat wordt gegeven met inachtneming van artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de
Gemeentewet, en het aanwijsbesluit voor de verzending of uitreiking van aanslagbiljetten.
2.Teammanagers mogen hun bevoegdheden binnen hun afdeling aan ondergeschikten
ondermandateren.
- 3.
Voor dit ondermandaat gelden de volgende voorwaarden:
- a.
ondermandaten treden alleen in werking indien zij in het Mandaatregister van de gemeente
- a.
Woerden zijn opgenomen;
- b.
een ondermandaat wordt bekendgemaakt op de wijze als bedoeld in artikel 3:42 Awb;
- c.
het doormandateren van een ondermandaat is niet toegestaan.
Artikel 2 Mandaat teammanager Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving en KlantContact Centrum
1.Vaststellen en verzenden van nota's inzake leges genoemd in de tarieventabel behorende bij
de legesverordening.
2.Optreden als ambtenaar, jegens wie mede de verplichtingen als bedoeld in de artikelen 47, 49
en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard
in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet gelden, voor
zover deze betrekking hebben op de activiteiten die zijn ondergebracht in de tarieventabel
behorende bij de legesverordening.
Artikel 3 Mandaat teammanager Financiën
1.Vaststellen en verzenden van aanslagen en nota's conform de vigerende belastingverordening
inzake aanslagen precariobelasting, nota's lijkbezorgingsrechten, nota's marktgelden, nota's
havengelden, nota's reinigingsrechten, nota's leges, nota's recognities.
2.Optreden als ambtenaar, jegens wie mede de verplichtingen als bedoeld in de artikelen 47, 49
en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard
in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet gelden, voor
zover deze betrekking hebben op de activiteiten die zijn ondergebracht in de geldende
verordeningen.
Artikel 4 Mandaat overige teammanagers
- 1.
Vaststellen van nota's conform de geldende belastingverordeningen.
- 2.
Optreden als ambtenaar, jegens wie mede de verplichtingen als bedoeld in de artikelen 47, 49
en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard
in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet gelden, voor
zover deze betrekking hebben op de activiteiten die zijn ondergebracht in de geldende
belastingverordeningen.
§ 2 Mandaten van de Invorderingsambtenaar
Artikel 6 Mandaat team Wijkonderhoud
De medewerker B toezicht:
Optreden als invorderingsambtenaar ten aanzien van markt- en havengelden, met uitzondering
van de kwijtschelding daarvan.
Artikel 7 Mandaat team Klant Contact Centrum
De teammanager B en medewerker publieke dienstverlening B en C belast met Burgerservice:
Optreden als invorderingsambtenaar.
Artikel 8 Mandaat team Financiën
De beleidsadviseur B en ondersteunend medewerker B belast met invordering:
Optreden als invorderingsambtenaar.
DEEL 2 EXTERNE EN BIJZONDERE MANDATEN
H 1 MANDAAT WONINGBOUWVERENIGING
Artikel 1 Extern Mandaat Woningbouwvereniging Oudewater
-
1. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert de directeur van de Woningbouwvereniging Oudewater om namens hen te beslissen op: aanvragen om een huisvestingsvergunning; inschrijvingen als woningzoekende; het aanbodsysteem toewijzing huurwoningen van de geldende Huisvestingsverordening; het in ontvangst nemen van een melding leegstand; het toewijzen van een koopwoning; het onttrekken, samenvoegen en omzetten van woonruimte, vrijstelling onttrekken woonruimte en intrekken onttrekkingvergunning; splitsing appartementsrechten en intrekking daarvan.
-
2. Het mandaat omvat zowel het besluit als de ondertekening daarvan.
-
3. Het mandaat omvat de bevoegdheid om het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater te vertegenwoordigen in procedures waarbij deze als verweerder optreden in bezwaar en (hoger) beroep vanwege door hen genomen besluiten als bedoeld in de Algemene wet Bestuursrecht.
H 2 ONDERTEKENINGSMANDAAT HUISVERBOD OFFICIER VAN JUSTITIE
Artikel 1 Extern mandaat
De hulpofficier van justitie belast met de uitvoering van het huisverbod:
- 1.
ondertekeningsmandaat (namens de burgemeester van Oudewater) voor het opleggen van een huisverbod als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de Wet tijdelijk huisverbod
- 2.
aan dit ondertekeningsmandaat zijn de volgende voorschriften verbonden:
- a.
mandatering aan andere functionarissen of verdere ondermandatering is niet toegestaan en
- a.
dient dan ook uitdrukkelijk te worden uitgesloten;
b.van het mandaat mag slechts gebruik gemaakt worden nadat de burgemeester hierover vooraf
is geïnformeerd door de hulpofficier van justitie en heeft ingestemd met het huisverbod;
c.dit mandaat geldt uitsluitend voor huisverboden geredigeerd conform een door de
burgemeester vastgesteld standaard concept beschikking;
d.een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk wordt in de enkelvoudvorm geredigeerd en
als volgt ondertekend:
De burgemeester van Oudewater,
namens deze,
(functie)
(handtekening)
(naam)
e.de ondertekening geschiedt door de functionaris die het mandaat heeft; ondertekening per
order of bij afwezigheid is daarom niet toegestaan;
f.de ondertekening van een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk geschiedt schriftelijk
en niet door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening;
- 3.
machtiging om de volgende handelingen namens de burgemeester te verrichten:
- a.
ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, alvorens wordt besloten
- a.
over het opleggen van een tijdelijk huisverbod, overleg te plegen met Bureau Jeugdzorg;
b.in een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift kan worden
gesteld, het huisverbod - met inachtneming van het hierboven in artikel II lid 2 bepaalde -
mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon;
c.het mededelen van het huisverbod en de consequenties van het niet-naleven aan de
huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies of hulpverlening en,
ingeval van kindermishandeling of een vermoeden daarvan, aan bureau Jeugdzorg
d.het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat deze hiertoe
de wens te kennen heeft gegeven.
H 3 MANDAAT OMGEVINGSDIENST REGIO UTRECHT
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Oudewater;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater;
- c.
dienstverleningsovereenkomst: de overeenkomst als bedoeld in artikel 19 van de
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst regio Utrecht;
d.directeur: de directeur van de Omgevingsdienst, bedoeld in artikel 27 van de
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst regio Utrecht;
- e.
gemeente: de gemeente Oudewater;
- f.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders dan
wel de burgemeester besluiten, in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht te nemen;
g.machtiging: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders
dan wel de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een
privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
h.omgevingsdienst: het openbaar lichaam Omgevingsdienst regio Utrecht, bedoeld in artikel 2
van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst regio Utrecht;
i.overleg/afstemming: overleg of afstemming vindt in beginsel plaats met de regievoerder
(contactpersoon) van de gemeente. In voorkomende gevallen wordt (tevens) de betrokken
gemeentelijke afdeling dan wel de betrokken wethouder of de burgemeester ingelicht.
j.risicovolle situatie: een situatie waarbij sprake is van een vergunningplichtige inrichting, een of
meerdere gevaarlijke stoffen, een bodembedreigende situatie of vuurwerk;
k.volmacht: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders dan
wel de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Artikel 2 Mandaat
- 1.
Aan de directeur wordt mandaat verleend tot het uitoefenen van bevoegdheden, overeenkomstig het Mandaatbesluit van de gemeente Oudewater d.d. 2 juli 2013, voor zover de daarin vermelde bevoegdheden verband houden met de uitvoering van de overeengekomen taken bij of krachtens de dienstverleningsovereenkomst.
- 2.
De in het Mandaatbesluit vermelde bevoegdheden vloeien voort uit de bij of krachtens de volgende en de daarvoor in de plaats tredende wet- en regelgeving, waaronder in ieder geval begrepen: de
Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Gemeentewet, de Monumentenwet 1988, de Wet
milieubeheer (Wm), de Wet bodembescherming (Wbb), de Wet geluidhinder (Wgh), de Wet
vervoer gevaarlijke stoffen, de Wet ruimtelijke ordening (Wro), de Woningwet (Ww), de Wet
algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998, de Waterwet, de Drank- en Horecawet (DHW), de Wet ammoniak en veehouderij, de Wet geurhinder en veehouderij, het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer, het Lozingenbesluit bodembescherming (Lbb), het Besluit bodemkwaliteit (Bbk), het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), het Asbestverwijderingsbesluit 2005, het Vuurwerkbesluit, de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente (APV) en de overige uit de hiervoor genoemde wetten voortvloeiende uitvoeringsregelgeving en gemeentelijke verordeningen.
Artikel 3 Algemene beperkingen mandaat
Onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht blijft de
uitoefening van een bevoegdheid voorbehouden aan het college of de burgemeester indien:
- a.
het besluit het vaststellen van beleidsregels betreft in de zin van artikel 1:3, vierde lid, Awb;
- b.
het een beslissing op een bezwaarschrift betreft;
- c.
het een besluit betreft waaruit financiële consequenties voortvloeien die niet in de begroting
zijn voorzien.
Artikel 4 Kaders uitoefening bevoegdheden
1.De directeur hanteert bij de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden het beleid van de
burgemeester en het college alsmede de door de gemeenteraad van de gemeente vastgestelde
kaders.
2.Indien de directeur in afwijking van het bepaalde in het eerste lid wenst te besluiten, treedt hij
hierover in overleg met de burgemeester of het college.
Artikel 5 Informatie, afschriften en voorafgaand overleg
1.De directeur informeert de burgemeester en het college bij zwaarwegende omstandigheden en
gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.
2.De directeur zendt afschriften aan de gemeente van relevante correspondentie met betrekking
tot de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden.
3.De directeur verschaft, voorafgaand aan de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in
artikel 2, eerste lid, alle benodigde informatie en voert tevens overleg met de burgemeester of het
college indien:
a.de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor de burgemeester of het college naar
verwachting politieke en/of maatschappelijke gevolgen kan hebben;
b.een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of
anderszins aangesproken zal worden;
c.het een besluit betreft waaruit onvoorziene financiële of andere consequenties voortvloeien die
tot overschrijding kunnen leiden van beschikbare budgetten of begrotingsposten;
d.de burgemeester of het college de wens daartoe kenbaar hebben gemaakt.
Artikel 6 Ondermandaat
1.De directeur kan de bevoegdheden, genoemd in de bij dit besluit behorende bijlage, in
ondermandaat opdragen aan personen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid werkzaam zijn.
2.De artikelen 3, 4 en 5 zijn van overeenkomstige toepassing op de uitoefening van
bevoegdheden in ondermandaat.
Artikel 7 Machtiging en volmacht
1.Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van
toepassing en in verband met de activiteiten waarvoor mandaat wordt verleend, met mandaat
gelijkgesteld:
- a.
de verlening van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en
- b.
de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke
rechtshandeling zijn.
2.Voor zover van toepassing wordt ondermandaat, als bedoeld in artikel 6, gelijk gesteld aan
ondervolmacht en ondermachtiging.
Artikel 8 Ondertekening
1.Indien een besluit wordt genomen bij of krachtens het bepaalde in de artikelen 2 en 6 luidt de
ondertekening:
"namens burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater" c.q. "namens de
burgemeester van de gemeente Oudewater", gevolgd door de handtekening, naam en functie van
de (onder)gemandateerde.
2.Indien het bestuursorgaan zelf het besluit heeft genomen, luidt de ondertekening, krachtens
ondertekeningsmandaat:
"overeenkomstig het door burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater genomen
besluit d.d. (datum)," c.q. "overeenkomstig het door de burgemeester van de gemeente Oudewater
genomen besluit d.d. (datum),", gevolgd door de handtekening, naam en functie van de
(onder)gemandateerde.
3.Indien gebruik wordt gemaakt van volmacht en machtiging overeenkomstig artikel 7, luidt de
ondertekening:
"namens de gemeente Oudewater", gevolgd door de handtekening, naam en functie van de(onder)gemandateerde.
Artikel 9 Slotbepalingen
1.Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Omgevingsdienst regio Utrecht 2015.
H 4 MANDAAT VEILIGHEIDSREGIO UTRECHT
De gemeentelijke taken op het gebied van de brandweerzorg zijn op grond van de Wet Veiligheidsregio’s overgedragen aan de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). De VRU is een gemeenschappelijke regeling als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke regelingen. Aangezien de wetgever zelf de overdracht van bevoegdheden heeft vastgelegd, ligt hier geen mandaatbesluit aan ten grondslag. De VRU behartigt de belangen van de gemeente Oudewater op de volgende terreinen: a. de brandweerzorg, b. de organisatie van de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, c. de rampenbestrijding en crisisbeheersing en d. de meldkamer.
Artikel 1 Extern mandaat
1.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert de
directeur van de Veiligheidsregio Utrecht voor het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in
artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht, artikel 5.10 lid 3 Wet algemene bepalingen
omgevingsrecht en artikel 61 lid 3 Wet veiligheidsregio's belast met het toezicht op de naleving
van de volgende voorschriften:
- ·
de Woningwet: Bouwverordening, Bouwbesluit en Besluit brandveilig gebruik bouwwerken
- ·
Wet veiligheidsregio's; de Brandbeveiligingsverordening en toekomstige AMVB
- ·
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
- 2.
Het mandaat geldt voor zover het de medewerkers van de Veiligheidsregio Utrecht betreft die
- 2.
belast zijn met het toezicht houden op de brandveiligheidregelgeving.
3.Ondermandaat is niet toegestaan.
H 5 MANDAAT WEGSLEEPREGELING AAN lOGICKS BERGING b.v.
Artikel 1 Uitvoering wegsleepregeling
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert medewerkers van Logicks Berging B.V. te Apeldoorn (met depot in Nieuwegein) om alle handelingen te verrichten in verband met het takelen, wegslepen, bewaren en teruggeven van voertuigen in het kader van de Wegsleepverordening gemeente Oudewater, nadat door een bevoegde ambtenaar van de gemeente Woerden of de politie Midden Nederland, opdracht is gegeven aan de berger.
H 6 MANDAAT SCHULDHULPVERLENING PLANGROEP/FERMWERK
Artikel 1 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Het college van B&W van Oudewater verleent, ter uitvoering van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening mandaat aan Plangroep/Fermwerk en de door Plangroep/Fermwerk tewerkgestelde schuldhulpverleners.
H 7 MANDAAT URGENTIEVERLENING
Artikel 1 Extern mandaat Stichting Urgentieverlening West-Utrecht
1.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert het
bestuur van de Stichting Urgentieverlening West-Utrecht te besluiten aangaande het al dan niet
verlenen van een urgentieverklaring en het vaststellen en afwijken van een zoekprofiel als bedoeld in de geldende Regionale Huisvestingsverordening.
- 2.
Het mandaat omvat zowel het nemen van het besluit als de ondertekening daarvan.
- 3.
Het mandaat omvat de bevoegdheid om het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Oudewater te vertegenwoordigen in procedures waarbij deze als verweerder optreden in
bezwaar en (hoger) beroep vanwege door hen genomen besluiten als bedoeld in de Algemene
wet Bestuursrecht.
Artikel 2 Mandaat toepassen hardheidsclausule
1.Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert de
teammanager Beleid & Projecten om de hardheidsclausule van de geldende
Regionale Huisvestingsverordening toe te passen wanneer de Urgentiecommissie van de
Stichting Urgentieverlening West-Utrecht dit adviseert.
- 2.
Het mandaat omvat zowel het nemen van het besluit als de ondertekening daarvan.
- 3.
Ondermandaat is niet toegestaan.
H 8 MANDAAT REGIONAAL BUREAU LEERPLICHT/RMC UTRECHT NOORDWEST 2013
Artikel 1 Extern mandaat
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert het Regionaal Bureau Leerplicht/RMC Utrecht Noordwest voor het nemen van besluiten binnen de kaders van de wettelijke taken, die door het Regionaal Bureau Leerplicht van de gemeente Woerden worden uitgevoerd.
H 9 MANDAAT FERM WERK
Artikel 1 Mandaat
1. Het college van B&W van Oudewater verleent mandaat aan de bestuursorganen van Ferm Werk tot het uitoefenen van de bevoegdheden, overeenkomstig artikel 5 van de Gemeenschappelijke Regeling Ferm Werk d.d. 27 maart 2014, voor zover de bevoegdheden verband houden met de uitvoering van de overeengekomen basisdienstverlening en de eventueel overeengekomen aanvullende dienstverlening.
2.Het mandaat omvat het, namens het college van B&W van Oudewater, nemen van besluiten ter uitvoering van de basisdienstverlening op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening, de Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen en de Participatiewet. De op basis van deze wetten en regelingen te verstrekken uitkeringen vallen onder de taken van Ferm Werk.
3. Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid om bezwaarschriften tegen gemandateerde besluiten op het gebied van de basisdienstverlening en eventuele aanvullende dienstverlening te laten behandelen door de Commissie voor de behandeling van bezwaarschriften van de gemeente Woerden.
Artikel 2 Kaders uitoefening bevoegdheden
1. De bestuursorganen van Ferm Werk hanteren als kader bij de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden het jaarlijks door de deelnemers vastgestelde strategisch beleid, zoals aangegeven in artikel 13 van de Gemeenschappelijke Regeling.
Artikel 3 Informatie
1. De voortgang van de realisatie koppelt het dagelijks bestuur per kwartaal op hoofdlijnen terug aan het algemeen bestuur.
H 10 MANDAAT WELZIJN OUDEWATER
Artikel 1
1. Het college van B&W van Oudewater verleent mandaat aan de medewerkers van de Stichting Welzijn Oudewater tot het nemen van besluiten ter uitvoering van de werkzaamheden op het gebied van het Sociaal Domein, in het bijzonder ter uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Wet Jeugdhulp.
2. Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid om bezwaarschriften tegen gemandateerde besluiten op het gebied van het Sociaal Domein te laten behandelen door de Commissie voor de behandeling van bezwaarschriften van de gemeente Woerden.
Artikel 2 Kaders uitoefening bevoegdheden
1. De medewerkers van Welzijn Oudewater hanteren bij de uitoefening van de opgedragen werkzaamheden het beleid van het college van Oudewater alsmede de door de gemeenteraad van de gemeente vastgestelde kaders.
2. Indien een medewerker in afwijking van het bepaalde in het eerste lid wenst te besluiten, treedt hij
hierover in overleg met het college.
Artikel 3 Informatie, afschriften en voorafgaand overleg
1. De medewerkers informeren het college bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.
2. De medewerkers zenden afschriften aan de gemeente van relevante correspondentie met betrekking tot de uitoefening van gemandateerde werkzaamheden.
3. De medewerkers verschaffen, voorafgaand aan de uitoefening van de werkzaamheden bedoeld in
artikel 1 alle benodigde informatie en voert tevens overleg met het college indien:
a. de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college naar verwachting politieke en/of maatschappelijke gevolgen kan hebben;
b. een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of
anderszins aangesproken zal worden;
c. het een besluit betreft waaruit onvoorziene financiële of andere consequenties voortvloeien die
tot overschrijding kunnen leiden van beschikbare budgetten of begrotingsposten;
d. het college de wens daartoe kenbaar heeft gemaakt.
Artikel 4 Ondertekening
Een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk wordt mede op briefpapier van de gemeente Oudewater in meervoudvorm geredigeerd en als volgt ondertekend:
Het college van burgemeester en wethouders van Oudewater,
namens deze,
(handtekening)
(naam)
(functie)
De ondertekening van een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk geschiedt schriftelijk
en niet door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening.
Hoofdstuk 11 Mandaat Stichting Samen Veilig Midden-Nederland
Artikel 1 Mandaat
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders verleent mandaat aan de medewerkers van SAVE (in het primair proces) van de gecertificeerde Stichting Samen Veilig Midden-Nederland, gevestigd te Utrecht aan de Tiberdreef 8 (3561 GG) tot het indienen van een verzoek bij de rechtbank op grond van artikel 6.1.8 van de Jeugdwet om machtiging te verlenen om een jeugdige in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven in het vrijwillig kader en tot het voorbereiden van en de vertegenwoordiging in (civiele) procedures bij de rechtbank, het gerechtshof en de Hoge Raad.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders verleent mandaat aan de medewerkers van SAVE (in het primair proces) van de Stichting Samen Veilig Midden-Nederland tot het beoordelen en indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming, als bedoeld in artikel 2.4 lid 1 van de jeugdwet.
- 3.
Het college van burgemeester en wethouders geeft toestemming aan de gecertificeerde Stichting Samen Veilig Midden Nederland om ten aanzien van het nemen van de besluiten als bedoeld in het eerste en tweede lid ondermandaat te verlenen aan de volgende drie gecertificeerde instellingen: Stichting William Schrikker Groep (WSG), Stichting Gereformeerde Jeugdbescherming (SGJb) en het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering (LJ&R).
Artikel 2 Kaders uitoefening bevoegdheden
-
1. De medewerkers hanteren bij de uitoefening van de opgedragen werkzaamheden het beleid van het college van Oudewater alsmede door de gemeenteraad vastgestelde kaders.
-
2. Indien een medewerker in afwijking van het bepaalde in het eerste lid wenst te besluiten, treedt hij hierover in overleg met het college.
Artikel 3 Informatie, afschriften en voorafgaand overleg
1. De medewerkers informeren het college bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.
2. De medewerkers zenden afschriften aan de gemeente van relevante correspondentie met betrekking tot de uitoefening van gemandateerde werkzaamheden.
3. De medewerkers verschaffen, voorafgaand aan de uitoefening van de werkzaamheden bedoeld in artikel 1 alle benodigde informatie en voert tevens overleg met het college indien:
a. de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college naar verwachting politieke en/of maatschappelijke gevolgen kan hebben;
b. een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of anderszins aangesproken zal worden;
Artikel 4 Ondertekening
Een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk wordt als volgt ondertekend:
Namens het college van burgemeester en wethouders van Oudewater,
(handtekening)
(naam)
(functie)
DEEL 3 ONDERMANDAAT
Artikel 1 Ondermandaat
De teammanagers mogen hun bevoegdheden, als bedoeld in dit Mandaatregister, binnen hun team aan ondergeschikten ondermandateren.
Voor de ondermandaten wordt verwezen naar de ondermandaten zoals neergelegd in het geldende Mandaatregister van de gemeente Woerden.
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Oudewaterop: 16 december 2014
secretaris burgemeester
mr. P. Holtrigter mr. drs. P. Verhoeve
Aldus besloten door de burgemeester van Oudewater op: 16 december 2014
burgemeester
mr. drs. P. Verhoeve
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl