Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR366886
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR366886/1
Regeling vervallen per 25-12-2024
Reglement gegevensverstrekkingbasisregistratie personen gemeente Winterswijk 2015
Geldend van 18-05-2015 t/m 24-12-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015
Intitulé
Reglement gegevensverstrekkingbasisregistratie personen gemeente Winterswijk 2015Burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk;
overwegende dat:
het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Winterswijk 2014 dient te worden geactualiseerd vanwege nieuwe wetgeving in het sociaal domein en de in verband daarmee doorgevoerde wijziging in de ambtelijke organisatie;
dat deze actualisering met name betrekking heeft op bijlage 1 van het reglement;
gelet op artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen (Wet brp), de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Gemeente Winterswijk 2014,
besluiten vast te stellen het:
Reglement gegevensverstrekkingbasisregistratie personen gemeente Winterswijk 2015
Artikel 1 Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2. van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Winterswijk, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 van dit artikel, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisadministratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.
-
3. De organen van de gemeente Winterswijk aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 van dit artikel genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeerartikel
- 1.
Het Reglement gegevensverstrekkingbasisregistratie personen gemeente Winterswijk 2014 wordt ingetrokken.
- 2.
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.
- 3.
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Winterswijk 2015 (Reglement brp).
Ondertekening
Bijlage 1, behorende bij artikel 1 lid 3 Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen van de gemeente Winterswijk 2015
Lijst van organen van de gemeente waaraan gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie personen.
De verantwoordelijke (=het college van Burgemeester en Wethouders) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot de veiligheid en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke organen beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
NB Tot deze binnengemeentelijke organen behoren ook de daarin opgenomen externe medewerkers die gemandateerd zijn taken van het college uit te voeren. Zij zijn geen ‘derde’ als bedoeld in de Wet basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Wettelijke Kader/Taak |
Externe dienstverlening - Klantcontactcentrum (KCC) - Burgerzaken - Antwoord - Communicatie - Belastingen - Mediation en Bezwaar |
Gevonden en verloren voorwerpen, Wet BRP, Kieswet, Besluit burgerlijke stand 1994, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteits- wetgeving, Wet op de Lijkbezorging, Paspoortwet, Regelgeving rijbewijzen Gemeentelijke WOZ-verordening, Gemeentewet, Invorderingswet, Afvalstoffen- heffing, Waardering onroerende zaken, Toeristen- en forensenbelasting |
Zorg en Welzijn - Team Backoffice - Sociaal Team - Toegangsteam - Ondersteuningsteam |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Jeugdwet Gehandicaptenparkeerkaart, Leerlingenvervoer |
Uitvoering - Openbare Ruimte - Civiel en Verkeer - Handhaving - Ruimtelijke ontwikkeling - Projecten |
Wet Ruimtelijke Ordening, Woningwet, Besluit en regeling omgevingsrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Wet Milieubeheer Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Opsporingsambtenaren Algemene Plaatselijke verordening, Drank en Horecawet, Winkeltijdenwet |
Beleid ·Mens en Omgeving |
Leerplichtwet, Wet Kinderopvang Rampenbestrijding, Huisvestigingswet |
Interne dienstverlening - Automatisering - Databeheer - Document Inf. Voorziening - Facilitaire Zaken - HR - Financieel Beheer - Controllers - Bestuurssecretariaat |
Archiefwet Ambtenarenwet, Gemeentewet, Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers, en de gemeentelijke uitkerings-en pensioenverordening, Grondwet, Rechts- positiebesluit raad-en commissieleden Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen, Wet 29/09/1815, Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw, Instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw, Wet veiligheidsregio’s, Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen |
Sociale Dienst Oost Achterhoek t.b.v. de inwoners van de gemeente Winterswijk |
Wet sociale werkvoorziening, Participatiewet |
In de bij dit stuk behorende bijlage (profiel per taak) is per organisatieonderdeel opgenomen welke persoonsgegevens voor de uitvoering van de taak ingezien kunnen worden.
Bijlage 2, behorende bij artikel 2 Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen van de gemeente Winterswijk 2015.
(Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet basisregistratie personen verzocht heeft om geheimhouding).
Gewichtig maatschappelijk belang brp |
Categorie derde brp |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners. Tegengaan van analfabetisme |
Bibliotheken |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse EU-overheden, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang bij de uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau art. 76 Wbp), dan wel persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie. |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse rechtspersonen (bijvoorbeeld instellingen voor sociale zorg en zekerheid) |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Crematoria, begraafplaatsen (niet gemeentelijke) |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisatie die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondswervende organisaties met erkenning van het Centraal Bureau Fondswerving (CBF) |
Bevorderen van de inburgering |
Inburgeringsbureaus (niet gemeentelijk) |
Ondersteunen van organisaties en instellingen die de belangen van de inwoners van de gemeente vertegenwoordigen |
Instellingen of organisaties die werkzaamheden binnen de gemeente verrichten op het terrein van: ·Maatschappelijke dienstverlening ·Algemene/geestelijke gezondheidszorg ·Kinderopvang ·Jeugdwelzijnswerk ·Ouderenzorg ·Gehandicaptenzorg ·Werkvoorziening |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van de gezondheid van inwoners |
Sportorganisaties en verenigingen |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Ondersteunen van maatschappelijke of filantropische doelen. Bijvoorbeeld het Rode Kruis, Astmafonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank etc. ) |
Instellingen, verenigingen of stichtingen met een maatschappelijk of filantropisch doel |
Bevordering van vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijk verdeling van sociale woonruimte en het tegengaan van woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen medische zorg, innen van rekeningen i.v.m. die zorg |
Ziekenhuizen |
Toelichting
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Winterswijk 2014. De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet brp die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet brp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is er sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Winterswijk.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Winterswijk woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Winterswijk op grond van artikel 3.2 Wet brp.
Zolang de Wet brp door de gemeente Winterswijk wordt uitgevoerd met behulp van systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Winterswijk beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de basisregistratie zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Winterswijk woonachtig zijn, dient de gemeente Winterswijk het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Winterswijk. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkte set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9 lid 4 van de Wet brp kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeerartikel
Dit reglement treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015, omdat met ingang van die datum bijlage 1 moet worden geactualiseerd, met name in verband met de nieuwe wetgeving in het sociaal domein en de in verband daarmee doorgevoerde wijziging in de ambtelijke organisatie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl