Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR365038
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR365038/1
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
Geldend van 10-10-2009 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2009
Intitulé
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethoudersHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden;
gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen het:
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging
-
1. Het college regelt:
- a.
de verdeling van zijn werkzaamheden;
- b.
de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders;
- c.
de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.
- a.
-
2. Een lid van het college dat verhinderd is zijn werkzaamheden uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.
Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen
-
1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op dinsdag en voorts zo dikwijls als de voorzitter of een wethouder het nodig acht.
-
2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen.
-
3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.
Artikel 3 Verhindering
-
1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.
-
2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.
Artikel 4 Agenda
-
1. Voor elke vergadering draagt de secretaris zorg voor toezending van de vergaderstukken aan de leden van het college. De volledige verzameling vergaderstukken ligt vanaf vrijdag in de kamer van de secretaris ter inzage.
-
2. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige aanlevering zoals vastgelegd in “routing b&w-stukken” niet is gebeurd, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, worden door de betreffende portefeuillehouder, na overleg met de secretaris, ter vergadering ingebracht. Ten aanzien van spoedeisende zaken geldt dat deze wel moeten zijn beoordeeld door zowel juridische als financial control, hetgeen moet blijken uit de daartoe gestelde parafen van de betreffende functionarissen.
Artikel 5 Parafenbesluit
-
1. Een parafenbesluit is een besluit dat buiten de collegevergadering om tot stand komt door middel van een conceptbesluit waarop binnen een circulatietermijn van twee werkdagen door geen van de collegeleden is aangegeven dat bespreking in een vergadering is gewenst en waarop binnen die circulatietermijn door ten minste 2 leden van het college voor akkoord is geparafeerd.
-
2. Direct na het plaatsen van de laatste paraaf dateert de secretaris het parafenbesluit.
-
3. Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening van de secretaris.
-
4. Voorzover de aard en de inhoud van de besluiten zich daartegen niet verzetten, draagt de secretaris zorg voor toezending van de parafenbesluiten aan de raad en voor openbaarmaking alsmede bekendmaking van de parafenbesluiten, overeenkomstig artikel 9 van dit reglement.
Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning
De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.
Artikel 7 Deelneming derden aan de vergadering
Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.
Artikel 8 Stemmingen
- 1.
Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.
- 2.
Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.
- 3.
a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes; b. Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot; c. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.
Artikel 9 Verslag en besluitenlijst
-
1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, een kort verslag en de besluitenlijst(en) van de vergadering.
-
2. Het verslag bevat tenminste:
- a.
de namen van de afwezige leden;
- b.
de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging.
- a.
-
3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.
-
4. Het verslag en de openbare besluitenlijst(en) worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
-
5. Het college hanteert drie verschillende besluitenlijsten, met daarop een formulering van de door het college genomen besluiten:
- a.
de openbare besluitenlijst met directe openbaarheid; b. de openbare besluitenlijst met uitgestelde openbaarheid; c. de niet-openbare besluitenlijst.
- a.
-
6. De in het vijfde lid bedoelde openbare besluitenlijst sub a wordt zo spoedig mogelijk na de vergadering en de openbare besluitenlijst sub b wordt na bekendmaking aan betrokkenen ter kennisneming toegezonden aan de raad en openbaar gemaakt door toezending aan de pers en publicatie in D’n Uitkijk.
-
7. Voor de niet-openbare besluitenlijst sub c geldt (tijdelijke) geheimhouding als bedoeld in artikel 55 Gemeentewet.
Artikel 10 Openbare vergadering
-
1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.
-
2. De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 oktober 2009.
Ondertekening
Toelichting op het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl