Regeling vervallen per 01-01-2019

Financiële verordening gemeente Marum 2017

Geldend van 17-02-2017 t/m 31-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Algemeen

Overheidsorganisatie Marum
Organisatietype Gemeente
Officiële naam regeling Financiële verordening gemeente Marum 2017
Citeertitel Financiële verordening gemeente Marum 2017
Vastgesteld door gemeenteraad
Onderwerp financiën en economie
Eigen onderwerp
Indeling regeling Overig
Regeling onder de Omgevingswet Nee
Externe bijlagen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Financiële verordening gemeente Marum 2015, vastgesteld op 16 maart 2015

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen Dit overzicht bevat alleen gepubliceerde versies.

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-02-2017 01-01-2017 01-01-2019 NADERE TOELICHTING/WIJZIGINGEN TEN OPZICHTE VAN VORIGE VERORDENING Artikel 1 In dit artikel worden een aantal begrippen gedefinieerd. Artikel 17, lid 2, begrip “administratie” is overgeheveld naar artikel 1, lid d. Artikel 2 Artikel 2, lid 2 De raad stelt op basis van een voorstel van het college de programma-indeling vast. Artikel 2, lid 3 De raad stelt op basis van een voorstel van het college per programma de beleidsindicatoren vast. Artikel 3 In artikel 3, lid 2 wordt aangegeven dat in de begroting en de jaarstukken een overzicht van algemene dekkingsmiddelen, het overzicht van de overhead, de vennootschapsbelasting en onvoorzien moeten worden opgenomen. Artikel 9 Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut moeten met ingang van 2017 ook worden geactiveerd. In artikel 20, lid 2 wordt aangegeven dat voor deze investeringen die voor 1 januari 2017 zijn gedaan, de Financiële verordening gemeente Marum 2015 van toepassing blijft zoals deze gold op de datum voor de inwerkingtreding van deze verordening. Artikel 11 In artikel 11, lid 4 is opgenomen dat er geen rente toegevoegd worden aan de reserves en voorzieningen. Dit is opgenomen naar aanleiding van de Notitie rente van de Commissie BBV. Artikel 11 Hier wordt één en ander genoemd ten aanzien van reserves en voorzieningen. Ten opzichte van de “oude” Financiële verordening is dit nieuw. In het BBV is al het nodige geregeld met betrekking tot reserves en voorzieningen. Wat in het BBV staat wordt hier niet herhaald. Artikel 12 Is herschreven. Er is beschreven hoe nu de tarieven wordt berekend en waarmee rekening moet worden gehouden. Dat één en ander extracomptabel wordt berekend. Ook wordt aangegeven dat het overheadpercentage extracomptabel wordt toegerekend en dat dit in de begroting is opgenomen. Door het vaststellen van de begroting wordt ook het overheadpercentage vastgesteld. Artikel 20 en 21 Betreffen het intrekken van de Financiële verordening gemeente Marum 2015 en de inwerkingtreding van de nieuwe Financiële verordening met ingang van 1 januari 2017.

01-02-2017

Gemeenteblad 2017 nr.

17.02.10
03-04-2015 01-01-2015 31-12-2016 NADERE TOELICHTING/WIJZIGINGEN TEN OPZICHTE VAN VORIGE VERORDENING Artikel 1 In dit artikel wordt een aantal begrippen gedefinieerd. Ten opzichte van de oude verordening is de definitie van administratie niet meer opgenomen. Dit komt terug is artikel 19, lid 2. Daarnaast wordt ook het begrip overheidsbedrijf gedefinieerd om nadere invulling te kunnen geven aan de verplichtingen die volgen uit de Mededingingswet voor het vaststellen van de hoogte van prijzen. Deze opname is conform het VNG-model.. Artikel 2 De raad stelt op basis van een voorstel van het college de programma-indeling vast. Artikel 2, lid 3 Planning van de oude verordening komt niet weer terug in de nieuwe. De praktijk is dat via de Lange Termijn Agenda richting de raad kenbaar gemaakt wanneer de afzonderlijke P&C-instrumenten in de raad aan de orde komen. Artikel 3 In de oude verordening was aangegeven dat er naast de verplichte paragrafen ook de niet verplichte paragrafen werden opgenomen. Dit artikel komt niet terug omdat de gemeente sowieso de verplichte paragrafen moet opnemen. Op basis van artikel 2, lid 4 kan de raad bepalen welke zaken hij nog meer in een paragraaf wil terugzien. Artikel 4 Met betrekking tot het vaststellen is gekozen voor de praktische oplossing die past bij de grootte van de gemeente. Het VNG-model geeft ook aan dat de post onvoorzien specifiek benoemd moet worden. We hebben de passage niet opgenomen omdat dit wordt benoemd in de Gemeentewet (artikel 194, lid 2). Artikel 5 Komt in grote lijnen overeen met de oude artikel 4 maar ook het VNG-model. Artikel 6 Komt overeen met de oude verordening en het VNG-model. Er wordt een bedrag genoemd waarbij de afwijkingen moeten worden toegelicht. Dit sluit ook aan bij de oude financiële verordening. Artikel 7 Dit artikel is een nadere invulling van de informatieplicht van het college aan de raad. Het college hoort eerst de raad (wensen en bedenkingen) voordat zij een besluit neemt. Dit staat niet in de oude financiële verordening. Dit is nu wel opgenomen waarbij het VNG-model als richtlijn is gehanteerd. Artikel 8 Sluit aan op de Wet Houdbare overheidsfinanciën. Dit artikel is conform het VNG-model. Artikel 9 Komt in de plaats van artikel 6 van de oude financiële verordening. Kleine investeringen van € 5.000 of lager worden niet meer geactiveerd. Artikel 10 In de oude financiële verordening staat nu niets over een voorziening oninbare vorderingen. Dit wordt nu vastgelegd middels deze artikel 10. Dit artikel is gebaseerd op het VNG-model. Artikel 11 Hier wordt het één en ander genoemd ten aanzien van reserves en voorzieningen. Ten opzichte van de oude financiële verordening is dit nieuw. In de BBV is al het nodige geregeld met betrekking tot reserves en voorzieningen. Wat in de BBV staat wordt hier niet herhaald. Artikel 12 Is artikel 7 Kostprijsberekening zoals opgenomen in de oude financiële verordening. Artikel 12 is wat compacter omdat overbodige zaken zijn weggelaten. Artikel 13 Is conform het VNG-model opgenomen. Dit artikel is toegevoegd omdat de gemeente andere partijen (overheidspartijen en derden) niet mag bevoordelen. Uitzondering hierop is als de activiteiten worden gedaan in het kader van een publiek belang. Artikel 14 Wordt aangegeven dat de raad jaarlijks een voorstel tegemoet kan zien voor het vaststellen van de belastingtarieven. In de oude financiële verordening is deze passage niet opgenomen. Artikel 15 Dit artikel is compacter ten opzichte van de oude financiële verordening (artikel 9). In dit artikel wordt aangegeven dat het college de financieringsfunctie gaat uitwerken in een Treasurystatuut. Daarin zal ook aandacht worden geschonken aan bijvoorbeeld: risicobeheer, renterisico, financiering, langlopende leningen etc. Het Treasurystatuut zal ter kennisname aan de raad worden verstrekt. Tussentijds is de raad op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de paragraaf financiering in de reguliere P&C-instrumenten. Artikel 16 Aangezien ten aanzien van de verplichte paragrafen al veel geregeld is in het BBV is dit niet zo uitgebreid als het VNG-model. Wel wordt aangegeven in artikel 16 dat in beginsel eens in de vier jaren de nota’s waarop de paragrafen gebaseerd zijn zullen worden geactualiseerd. Dit artikel is nieuw ten opzichte van de oude financiële verordening. Omdat in het BBV met betrekking tot de paragrafen al het nodige is geregeld zou het weer benoemen in de financiële verordening dubbel zijn. Ten opzichte van het VNG-model is dus de regelgeving met betrekking tot de paragrafen compacter. Bovendien sluit het aan op de dagelijkse praktijk van de gemeente Marum. Artikel 17 Dit artikel vervangt artikel 13 van de oude financiële verordening. Eén en ander is conform het VNG-model. Artikel 18 en 19 Wordt één en ander gezegd over de financiële organisatie en de interne controle. Dit is conform het VNG-model.

16-03-2015

AchtDorpenNieuws, 2 april 2015 en Digitaal gemeenteblad

15.02.13