Subsidieverordening brede impuls combinatiefuncties

Geldend van 13-12-2024 t/m heden

Intitulé

Subsidieverordening brede impuls combinatiefuncties

De raad van de gemeente Enschede;

gelezen het voorstel van het college van 10 april 2012 , 1200051314

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2009;

besluit vast te stellen de:

Subsidieverordening brede impuls combinatiefuncties

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Asv 2009: Algemene subsidieverordening 2009;

  • c.

    combinatiefunctionaris: een functionaris in dienst bij één werkgever maar werkzaam in twee of meer

    sectoren, te weten onderwijs, sport en/of cultuur voor minimaal acht uur per sector;

  • d.

    buurtsportcoach: een combinatiefunctionaris in dienst bij één werkgever maar werkzaam in de

    sportsector en een of meer sectoren, zoals onderwijs, cultuur, welzijn, gezondheidof buitenschoolse opvang/ kinderopvang voor minimaal acht uur per sector;

  • e.

    samenwerkingsovereenkomst: de overeenkomst opgesteld en ondertekend door de organisaties

    waar de combinatiefuntionaris aangesteld wordt en waarin de werkzaamheden en de wijze van

    samenwerking tussen de organisaties wordt vastgelegd;

  • f.

    het college: het college van Burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Afstemming ASV

Voor zover in deze verordening daarvan niet wordt afgeweken, is de geldende ASV van de gemeente Enschede van toepassing.

Hoofdstuk 2 Subsidiebepalingen

Artikel 3 Toepassingsbereik; doel

  • 1. Deze verordening is een bijzondere subsidieverordening als bedoeld in artikel 3 van de Asv 2022.

  • 2. Deze verordening heeft tot doel de subsidiëring van combinatiefunctionarissen te weten de buurtsportcoach, cultuurfunctionaris, clubkadercoach, verenigingsmanager, sportparkmanager en beweegcoach, te regelen.

  • 3. Met het aanstellen van een combinatiefunctionaris wordt het creëren van een brugfunctie tussen de verschillende sectoren beoogd. Dit wordt in de profielen zoals hieronder beschreven nader toegelicht.

  • 4. Met het aanstellen van een buurtsportcoach wordt het volgende beoogd:

    • a.

      het toenemen van het sport- en beweegaanbod en een gezonde en actieve leefstijl waarbij de nadruk ligt op de jeugd tot 18 jaar;

    • b.

      het creëren van een brugfunctie tussen de sectoren;

    • c.

      het organiseren en daarmee het daadwerkelijk realiseren van meer en passend sport- en beweegaanbod in Enschede.

  • 5. Met het aanstellen van een cultuurfunctionaris wordt het volgende beoogd:

    • a.

      het creëren van een brugfunctie tussen cultuur en onderwijs of sport of welzijn of gezondheid of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • b.

      het stimuleren van actieve cultuurparticipatie met culturele initiatieven in onderwijs, sport, welzijn, gezondheid en/of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • c.

      het breder realiseren van cultuureducatie, aanvullend op het bestaande (o.a. binnenschoolse) cultuureducatie aanbod.

  • 6. Met het aanstellen van een clubkadercoach wordt het volgende beoogd:

    • a.

      het versterken van sport- en beweegaanbieders;

    • b.

      het stimuleren van veilig, didactisch en pedagogisch verantwoord sportklimaat en sportplezier;

    • c.

      de kwaliteit en kwantiteit van (jeugd)trainer-coaches en begeleiders te waarborgen;

    • d.

      het versterken of vitaliseren van de sportclub door een verbindende rol tussen bestuur en sportkader.

  • 7. Met het aanstellen van een verenigingsmanager wordt het volgende beoogd:

    • a.

      het versterken en vitaliseren van de sportclub;

    • b.

      het ontwikkelen en implementeren van algemeen beleid.

  • 8. Met het aanstellen van het een sportparkmanager wordt het volgende beoogd:

    • a.

      het versterken en vitaliseren van het sportpark;

    • b.

      het ontwikkelen en coördineren van gezamenlijke activiteiten op het sportpark;

    • c.

      het analyseren van samenwerkingsmogelijkheden tussen de verschillende clubs op het sportpark.

  • 9. Met het aanstellen van een beweegcoach wordt het volgende beoogd:

    • a.

      het stimuleren van mensen die te weinig of niet sporten en bewegen door nieuw aanbod te creëren;

    • b.

      het creëren van een brugfunctie tussen sport & bewegen, beweegaanbieders, welzijn, ouderenzorg, jeugdzorg, gezondheidszorg en gehandicaptenzorg.

Artikel 4 Subsidiecriteria

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor een deel van de kosten van een buurtsportcoach indien aan de volgende criteria wordt voldaan. De buurtsportcoach:

    • a.

      wordt voor tenminste één jaar aangesteld;

    • b.

      betreft een niet persoonsgebonden functie;

    • c.

      is, naast werkzaam in de sportsector, ook werkzaam in tenminste één andere sector zoals onderwijs, cultuur, welzijn, gezondheid of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • d.

      draagt bij aan de sociale samenhang in de wijk of buurt doordat de samenwerkende organisaties opereren als maatschappelijk ondernemers.

  • 2. Subsidie kan worden verstrekt voor een deel van de kosten van een cultuurfunctionaris indien aan de volgende criteria wordt voldaan. De cultuurfunctionaris:

    • a.

      wordt voor tenminste één jaar aangesteld;

    • b.

      betreft een niet persoonsgebonden functie;

    • c.

      is, naast werkzaam in de cultuursector, ook werkzaam in tenminste één andere sector zoals onderwijs, sport, welzijn, gezondheid of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • d.

      draagt bij aan de verbindingen in de buurt en wijk en stimuleert actieve cultuurparticipatie met culturele initiatieven in welzijn, jongerenwerk en/of school.

  • 3. Subsidie kan worden verstrekt voor een deel van de kosten van een clubkadercoach indien aan de volgende criteria wordt voldaan. De clubkadercoach:

    • a.

      wordt voor tenminste één jaar aangesteld;

    • b.

      betreft een niet persoonsgebonden functie;

    • c.

      is, naast werkzaam in de sportsector, ook werkzaam in tenminste één andere sector zoals onderwijs; cultuur, welzijn, gezondheid of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • d.

      draagt bij aan het functioneren van sporttechnisch en/of bestuurlijk kader door het stimuleren van een veilig, didactisch en pedagogisch verantwoord sportklimaat en sportplezier.

  • 4. Subsidie kan worden verstrekt voor een deel van de kosten van een verenigingsmanager indien aan de volgende criteria wordt voldaan. De verenigingsmanager:

    • a.

      wordt voor tenminste één jaar aangesteld;

    • b.

      betreft een niet persoonsgebonden functie;

    • c.

      is, naast werkzaam in de sportsector, ook werkzaam in tenminste één andere sector zoals onderwijs, cultuur, welzijn, gezondheid of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • d.

      draagt bij aan het versterken en/of vitaliseren van de sportclub door aanspreekpunt te zijn tussen bestuur, het sportkader en vrijwilligers en het ontwikkelen en implementeren van algemeen beleid in de sportclub.

  • 5. Subsidie kan worden verstrekt voor een deel van de kosten van een sportparkmanager indien aan de volgende criteria wordt voldaan. De sportparkmanager:

    • a.

      wordt voor tenminste één jaar aangesteld;

    • b.

      betreft een niet persoonsgebonden functie;

    • c.

      is, naast werkzaam in de sportsector, ook werkzaam in tenminste één andere sector zoals onderwijs, cultuur, welzijn, gezondheid of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • d.

      draagt bij aan het versterken of vitaliseren van het sportpark en vervult een rol bij het ontwikkelen en coördineren van gezamenlijke activiteiten op het sportpark.

  • 6. Subsidie kan worden verstrekt voor een deel van de kosten van een beweegcoach indien aan de volgende criteria wordt voldaan. De beweegcoach:

    • a.

      wordt voor tenminste één jaar aangesteld;

    • b.

      betreft een niet persoonsgebonden functie;

    • c.

      is, naast werkzaam in de sportsector, ook werkzaam in tenminste één andere sector zoals onderwijs, cultuur, welzijn, gezondheid of buitenschoolse opvang/kinderopvang;

    • d.

      draagt eraan bij dat voor mensen uit een kwetsbare groep en mensen die achterblijven bewegen mogelijk gemaakt wordt door sterke aanbieders in bewegen te creëren waarbij kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid geregeld is.

Artikel 5 Vereisten subsidieaanvraag

  • 1. De aanvraag gaat vergezeld van een ondertekende samenwerkingsovereenkomst met alle organisaties waar de functionaris werkzaamheden voor gaat verrichten. Uit deze samenwerkingsovereenkomst blijkt:

    • a.

      dat de aanvrager zorg draagt voor cofinancering van de functionaris;

    • b.

      dat de betrokken organisaties in Enschede zijn gevestigd;

    • c.

      welke organisatie optreedt als werkgever of opdrachtgever (bij een ZZP'er) van de aan te stellen functionaris;

    • d.

      hoe de inzet van de functionaris bij de betrokken organisaties is geregeld;

    • e.

      op welke van de in artikel 4 genoemde terreinen de betrokken organisaties werkzaam zijn;

    • f.

      dat de functionaris een samenhangend takenpakket heeft dat voor een reëel profiel zorgt.

  • 2. Verder gaat de aanvraag vergezeld van:

    • a.

      een activiteitenplan waarin de aanvrager de beoogde activiteit(en) omschrijft zoals bepaald in artikel 3 van deze subsidieregeling, welk profiel uit artikel 3 de functionaris vervult en hoe de aanvrager bijdraagt aan het doel uit artikel 3 van deze verordening;

    • b.

      een sluitende begroting van alle kosten die met de functionaris samenhangen.

  • 3. Daarnaast geldt voor het inzetten van een beweegcoach het volgende. Als een functionaris voor bewegingsonderwijs tijdens onderwijstijd wordt ingezet, moet een afbouwplan ingediend worden waarmee aangetoond wordt dat deze functionaris uiterlijk 31 december 2026 niet meer voor bewegingsonderwijs tijdens onderwijstijd wordt ingezet.

Artikel 5a Subsidieperiode en subsidieaanvraagtermijn

  • 1. Bij een nieuwe functie kan een subsidie tot uiterlijk 31 december 2025 aangevraagd worden met een maximale subsidieperiode t/m 31 december 2026.

  • 2. Bij het verlengen van een bestaande combifunctionaris functie kan de subsidie tot uiterlijk 1 oktober 2026 aangevraagd worden voor een subsidieperiode t/m 31 december 2026.

Artikel 6 Subsidiehoogte en subsidiabele kosten

Subsidie bedraagt 40% van de loonkosten met een maximale bijdrage van € 30.000,- voor één jaar voor een fulltimefunctie van 36 uur of een naar rato brekend bedrag bij een parttimefunctie.

Artikel 7 Subsidieplafond; verdeling beschikbaar subsidiebedrag

  • 1. Er is een subsidieplafond dat jaarlijks vastgesteld wordt door het college.

  • 2. Aanvragen worden afgehandeld in volgorde van binnenkomst.

Artikel 8 Aanvullende subsidieverplichting

Naast de verplichtingen genoemd in de wet en de Asv 2009 gelden voor de ontvanger de volgende verplichtingen:

  • -

    bij het voortijdig beëindigen van de combinatiefunctie informeert de aanvrager de gemeente onmiddellijk.

Hoofdstuk 3 Procedurele bepalingen

Artikel 9 Beslistermijn; subsidieverlening; voorschotten

  • 1. Het college beslist binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 2. Het college kan voornoemde termijn, met redenen omkleed, eenmalig met 4 weken verlengen.

    Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan aanvrager.

  • 3. Het college beslist in geval van toekenning tot subsidieverlening.

Artikel 10 Voorschotverlening

[Vervallen]

Artikel 11 Aanvraag subsidievaststelling

  • 1. De subsidieontvanger dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 12 weken na beëindiging van de combinatiefunctieeen aanvraag tot subsidievaststelling in.

  • 2. De aanvraag tot subsidievaststelling gaat vergezeld van:

    • a.

      een inhoudelijk verslag van de activiteiten;

    • b.

      bij een voortijdige beëindiging de reden van de beëindiging;

    • c.

      een gespecificeerd overzicht van de werkelijke inkomsten en uitgaven;

Artikel 12 Subsidievaststelling

  • 1. Binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling genoemd in hetvoorgaande artikel stelt het college de subsidie vast.

  • 2. De subsidiebeschikking vermeldt de wijze van betalen van het subsidiebedrag en een verrekening van voorschotten.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan van de artikelen van deze verordening afwijken in onvoorziene gevallen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 15 Intrekking oude verordening

De Subsidieverordening combinatiefuncties onderwijs, sport en cultuur 2009, vastgesteld door de raad op 5 oktober 2009 wordt ingetrokken.

Artikel 16 Overgangsrecht

  • 1. Deze verordening is van toepassing op aanvragen om subsidie die zijn ingediend op of na de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

  • 2. Op subsidies die zijn verstrekt voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening, is de Subsidieverordening combinatiefuncties onderwijssport en cultuur 2009 van toepassing.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2012.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Subsidieverordening brede impuls combinatiefuncties.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 28 januari 2013.

De Griffier, R.M. Jongedijk

De Voorzitter, P.E.J. den Oudsten