Regeling vervallen per 18-04-2018

Reglement op de auditcommissie

Geldend van 13-01-2015 t/m 17-04-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Reglement op de auditcommissie

Nr. 22

De raad van de gemeente Alkmaar;

Gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;

gelet op het advies van de Raadscoördinatiecommissie Fusie;

BESLUIT

Het Reglement op de auditcommissie als volgt vast te stellen:

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    een lid: een lid van de auditcommissie;

  • b.

    de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie of diens vervanger;

  • c.

    de griffier: de griffier van de gemeenteraad danwel een door hem aan te wijzen medewerker;

  • d.

    de raad: de gemeenteraad van Alkmaar;

  • e.

    de accountant: de accountant benoemd door de raad overeenkomstig artikel 213 lid 2 Gemeentewet.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De auditcommissie:

    • a.

      staat de raad bij in het uitvoeren van zijn controlerende verantwoordelijkheden en bevoegdheden;

    • b.

      bereidt, in overleg met het college, de aanbesteding van de accountantscontrole en selectieprocedure van de accountant voor;

    • c.

      stelt in geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole voor de selectie van de accountant de selectiecriteria vast en per selectiecriterium de bijbehorende weging;

    • d.

      adviseert de raad met betrekking tot:

      • 1.

        de te benoemen accountant;

      • 2.

        het accountantsrapport;

    • e.

      verleent de opdracht aan de accountant tot controle van de jaarrekening op basis van een controle protocol;

    • f.

      kan te allen tijde de accountant opdracht geven tot aanvullend of bijzonder onderzoek in directe relatie tot de controlebevindingen van de accountant;

    • g.

      voert overleg met de accountant over:

      • 1.

        het controle protocol;

      • 2.

        de tussentijdse rapportages en controles;

      • 3.

        de accountantsverklaring en het accountantsrapport;

      • 4.

        de evaluatie van zijn functioneren na afloop van de contractperiode dan wel alvorens tot verlening van de contractperiode over te gaan.

  • 2.

    De raad kan de auditcommissie aanwijzingen en opdrachten geven voor de uitoefening van haar taken en bevoegdheden.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De auditcommissie bestaat uit minimaal drie en maximaal vijf raadsleden.

  • 2.

    De auditcommissie kan zich bij haar werkzaamheden laten bijstaan door de griffier.

Artikel 4 Voorzitter

De leden van de auditcommissie bepalen onderling wie van hen voorzitter en vicevoorzitter is.

Artikel 5 Zittingsduur

Het lidmaatschap eindigt op het moment dat het lid niet meer voldoet aan de hoedanigheid op grond waarvan hij conform artikel 3 lid geworden is van de auditcommissie.

Artikel 6 Informatievoorziening

  • 1.

    De auditcommissie informeert de raad vroegtijdig en actief.

  • 2.

    De informatie omvat in ieder geval:

    • a.

      de verslagen van de vergaderingen van de auditcommissie;

    • b.

      het controleprotocol;

    • c.

      de tussentijdse rapportages en controles;

    • d.

      het accountantsrapport;

    • e.

      de evaluatie van het functioneren van de accountant;

    • f.

      de accountantsselectie.

Artikel 7 Slotbepalingen

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de auditcommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1.

    Het reglement op de auditcommissie van de gemeente Alkmaar, vastgesteld bij raadsbesluit van 26 januari 2012, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit reglement op de auditcommissie treedt in werking op één dag na bekendmaking ervan in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 januari 2015.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement op de auditcommissie Alkmaar 2015.

Ondertekening

Alkmaar, 2 januari 2015
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier