Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR358393
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR358393/1
Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen
Geldend van 01-01-2015 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente KampenHet college van burgemeester en wethouders van Kampen;
Gelezen het voorstel van 16 december 2014, 14ADV00661;
Gelet op titel 4.2 en 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de Algemene subsidieverordening Kampen en daarop gebaseerde subsidieregelingen;
Besluit vast te stellen de
Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen
§ 1 Begripsomschrijvingen
Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen
Het college van burgemeester en wethouders van Kampen;
Gelezen het voorstel van 16 december 2014, 14ADV00661;
Gelet op titel 4.2 en 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de Algemene subsidieverordening Kampen en daarop gebaseerde subsidieregelingen;
Besluit vast te stellen de
Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- a.
ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Kampen;
- b.
nadere regels: subsidieregelingen gemeente Kampen;
- c.
onvolledige aanvraag: een door de aanvrager ingediende aanvraag om subsidieverlening of subsidievaststelling, waarbij het aanvraagformulier niet volledig is ingevuld of waarbij de vereiste bescheiden geheel of gedeeltelijk ontbreken;
- d.
termijnoverschrijding: overschrijding van de aanvraagtermijn, zoals bedoeld in de ASV of termijnen genoemd in de nadere regels met betrekking tot verlening en vaststelling van subsidie.
§ 2 Sancties aanvraag subsidieverlening
Artikel 2 Te laat ingediende aanvraag subsidieverlening
-
1. Als een aanvrager van een subsidie zoals bedoeld in de ASV of nadere regels, een aanvraag om subsidie indient op of na 1 december dan wel 2 maanden na de aanvraagtermijn, zoals bepaald in de ASV of de nadere regels, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
-
2. Als een aanvrager van een subsidie, zoals bedoeld in de ASV of nadere regels, een aanvraag om subsidie indient na 1 oktober maar vóór 1 december dan wel korter dan 2 maanden na de aanvraagtermijn, zoals bepaald in de ASV of de nadere regels, wordt de aanvraag wel in behandeling genomen, maar wordt het subsidiebedrag – voor zover subsidie met inachtneming van ASV en nadere regels wordt verleend – verlaagd.
-
3. Bij termijnoverschrijdingen, zoals bedoeld in het tweede lid, wordt het te verlenen subsidiebedrag verlaagd met:
- a.
5% van het te verlenen subsidiebedrag met een minimum van € 50,-- en een maximum van € 25.000,-- als de aanvraag wordt ontvangen:
- -
op of na 1 oktober en vóór 1 november; dan wel
- -
op of na de aanvraagtermijn, zoals bepaald in de ASV of de nadere regels, en vóór 1 maand na het verstrijken van die termijn;
- -
- b.
10% van het te verlenen subsidiebedrag met een minimum van € 100,-- en een maximum van € 50.000,-- als de aanvraag wordt ontvangen:
- -
op of na 1 november en vóór 1 december; dan wel
- -
op of na 1 maand en vóór 2 maanden na de aanvraagtermijn, zoals bepaald in de ASV of de nadere regels.
- -
- a.
Artikel 3 Onvolledig ingediende aanvraag subsidieverlening
-
1. Als een aanvrager een onvolledige aanvraag tijdig indient, wordt deze in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen tenminste 10 werkdagen aan te vullen.
-
2. Als een aanvrager de aanvraag, zoals bedoeld in het eerste lid, volledig heeft aangevuld maar niet binnen de hersteltermijn, is artikel 2, derde lid van overeenkomstige toepassing.
Artikel 4 Recidive
Als een aanvrager binnen een termijn van vier subsidiejaren opnieuw tekort schiet en de subsidie is verlaagd op grond van artikel 2 of 3 van deze beleidsregel, wordt het van toepassing zijnde verlagingspercentage verdubbeld dan wel vindt verdubbeling van het minimum op te leggen sanctiebedrag plaats.
§ 3 Sancties aanvraag subsidievaststelling
Artikel 5 Te laat ingediende aanvraag subsidievaststelling
-
1. Bij ontvangst van de (onvolledige) aanvraag tot vaststelling op of na 1 juli dan wel 2 maanden na de aanvraagtermijn voor vaststelling, zoals bepaald in de ASV of de nadere regels, wordt de subsidie ambtshalve vastgesteld.
-
2. Als een ontvanger van een subsidiebedrag van meer dan € 10.000,-- een aanvraag om subsidievaststelling indient op of na 1 mei maar vóór 1 juli, dan wel korter dan 2 maanden na de aanvraagtermijn, zoals bepaald in de ASV of de nadere regels, wordt het vast te stellen subsidiebedrag verlaagd.
-
3. Bij termijnoverschrijdingen, zoals bedoeld in het tweede lid, wordt het vast te stellen subsidiebedrag verlaagd met:
- a.
5% van het vast te stellen bedrag met een minimum van € 50,-- en een maximum van € 25.000,-- als de aanvraag wordt ontvangen:
- -
op of na 1 mei en vóór 1 juni; dan wel
- -
op of na de aanvraagtermijn voor vaststelling, zoals bepaald in de nadere regels, en vóór 1 maand na het verstrijken van die termijn;
- -
- b.
10% van het vast te stellen bedrag met een minimum van € 100,-- en een maximum van € 50.000,-- als de aanvraag wordt ontvangen:
- -
op of na 1 juni en vóór 1 juli; dan wel
- -
op of na 1 maand en vóór 2 maanden na de aanvraagtermijn, voor vaststelling zoals bepaald in de nadere regels.
- -
- a.
Artikel 6 Te laat ingediende verantwoordingsgegevens op verzoek
-
1. Als een ontvanger van een subsidiebedrag tot en met € 10.000,-- bij toepassing van artikel 13, tweede lid van de ASV, niet heeft voldaan aan de termijn die voor het aanleveren van inlichtingen wordt gesteld, wordt het vast te stellen subsidiebedrag verlaagd.
-
2. Bij termijnoverschrijdingen, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt het vast te stellen subsidiebedrag verlaagd met:
- a.
5% van het vast te stellen bedrag met een minimum van € 50,-- en een maximum van € 25.000,-- als de aangevraagde inlichtingen worden ontvangen binnen 1 maand na verstrijken van de gestelde termijn;
- b.
10% van het vast te stellen bedrag met een minimum van € 100,-- en een maximum van € 50.000,-- als de aangevraagde inlichtingen worden ontvangen na meer dan 1 maand na het verstrijken van de gestelde termijn.
- a.
Artikel 7 Onvolledig ingediende aanvraag subsidievaststelling
-
1. De ontvanger die een onvolledige aanvraag om vaststelling van subsidie tijdig indient, wordt in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen tenminste 10 werkdagen aan te vullen.
-
2. Als de ontvanger de aanvraag, zoals bedoeld in het eerste lid, volledig heeft aangevuld maar niet binnen de hersteltermijn, is artikel 5, derde lid van overeenkomstige toepassing.
§ 4 Slotbepalingen
Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2015.
-
2. Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel sancties subsidieaanvragen gemeente Kampen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 16 december 2014.
Artikelsgewijse toelichting
Artikel 2
Als bij een subsidie aanvraag termijnoverschrijding plaatsvindt, zal een sanctie worden opgelegd als genoemd onder het derde lid van dit artikel.
Bij overschrijding van de aanvraagtermijn en hersteltermijn kan de aanvraag op basis van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) buiten behandeling worden gelaten. Dit artikel regelt o.a.
de bevoegdheid van het college om een aanvraag, die niet voldoet aan de wettelijke vereisten voor die aanvraag (de indieningsdatum), niet in behandeling te nemen. Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen, betekent dat het bestuursorgaan niet inhoudelijk hoeft te motiveren waarom de aanvraag niet wordt gehonoreerd. Van deze bevoegdheid maakt het college gebruik wanneer een aanvraag wordt ontvangen na de termijn, die in het vierde lid onder b genoemd wordt.
Artikel 3
In dit artikel wordt bepaald dat wanneer een aanvraag op tijd ingeleverd wordt, maar niet volledig is, de aanvrager de gelegenheid krijgt de aanvraag aan te vullen. Hierbij wordt een redelijke termijn in acht genomen. Doorgaans zal 10 werkdagen voldoende zijn. Van de genoemde termijn kan afgeweken worden.
Artikel 4
Wanneer de aanvrager binnen een periode van vier subsidiejaren (kalenderjaren) opnieuw (lees: voor een tweede keer binnen vier jaar) een aanvraag voor een subsidie te laat indient , wordt het van toepassing zijnde verlagingpercentage verdubbeld, dan wel vindt verdubbeling van het minimum op te leggen sanctiebedrag plaats.
Artikel 5
Het eerste lid regelt de ambtshalve vaststelling bij ontvangst van de (niet complete) gegevens na meer dan 2 maanden. Dit gebeurt op basis van artikel 4:44 lid 4 Awb. Bij toepasselijkheid van dit artikel is het college bevoegd een inschatting te maken van de kosten van de gesubsidieerde activiteit o.a. op basis van de op dat moment beschikbare gegevens. Deze vaststelling kan lager uitvallen dan de vaststelling op basis van de werkelijke kosten. Op dit (lager) bedrag vast te stellen bedrag wordt overeenkomstig het sanctiebeleid 10% gekort, met een minimum van € 100,--..
Artikel 6
Een onderscheid wordt gemaakt tussen subsidies, onder en boven de € 10.000,--. Voor eerstge-noemde subsidie kan sprake zijn van verlening en vaststelling ineens of een ambtshalve vaststelling. Daar waar het college een subsidie tot € 10.000,-- ambtshalve vaststelt en op basis van een steekproef verantwoordingsgegevens worden opgevraagd, geldt bij overschrijding van de gestelde termijn het sanctiebeleid genoemd in dit artikel onder het tweede lid.
Algemene toelichting
Deze beleidsregels zien toe op alle subsidies, waarop de ASV en nadere regels van toepassing zijn. Zowel voor structurele, als eenmalige subsidies. Deze nadere regels zijn een verlengstuk van een monitorings- en verantwoordingsbeleid en werken aanvullend aan de ASV. In het kort komt het erop neer dat subsidie ontvangers financieel gesanctioneerd worden (korting van 5 of 10%) als zij niet voldoen aan de hun opgelegde verplichting om voor een bepaalde datum gegevens aan te leveren.
De ASV gaat uit van termijnen. Hierop is de Algemene Termijnenwet van toepassing. Deze wet schrijft voor dat een in een wet gestelde termijn, die eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, wordt verlengd tot de eerstvolgende dag, die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is. Algemeen erkende feestdagen in de zin van deze wet zijn: de Nieuwjaarsdag, de Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, de beide Kerstdagen, de Hemelvaartsdag, de dag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd en de vijfde mei. Goede Vrijdag valt er ook onder.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl