Regeling vervallen per 01-01-2024

Nadere regels Persoonsgebonden budget jeugdhulp gemeente Langedijk 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2023

Intitulé

Nadere regels Persoonsgebonden budget jeugdhulp gemeente Langedijk 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Langedijk,

gelet op artikel 5 lid 3 van de verordening jeugdhulp gemeente Langedijk 2015 (hierna: verordening) waarin de gemeenteraad de bevoegdheid om nadere regels te stellen heeft gedelegeerd aan het college,

besluit vast te stellen de volgende:

Nadere regels Persoonsgebonden budget jeugdhulp gemeente Langedijk 2015

Artikel 1. Toepassingsgebied

De verordening Jeugdhulp geeft uitvoering aan de Jeugdwet. Deze wet zorgt voor de bestuurlijke en financiële decentralisatie van taken alsmede dat een omslag wordt gemaakt van een stelsel gebaseerd op een wettelijk recht op zorg (aanspraak), naar een stelsel op basis van een voorzieningenplicht voor gemeenten (voorziening).

In de verordening jeugdhulp heeft de gemeenteraad op onderdelen de bevoegdheid om nadere regels te stellen gedelegeerd aan het college.

Deze nadere regels zijn van toepassing op het onderwerp persoonsgebonden budget (pgb) jeugdhulp. Ter ondersteuning van de uitvoering kunnen nadere werkinstructies en protocollen worden opgesteld.

Artikel 2. Begripsbepalingen

  • 1. Aanvrager pgb; de jeugdige en zijn ouder(s)

  • 2. Plan van Aanpak pgb: een door de aanvrager pgb op te stellen plan waarin in ieder geval wordt aangegeven welke hulp hij/zij denkt nodig te hebben, bij welke aanbieder, tegen welk tarief en met welk beoogt resultaat.

  • 3. Verklaring Omtrent Kwaliteit: een getekende verklaring van een aanbieder van jeugdhulp waarin de aanbieder aangeeft te voldoen aan de in de Jeugdwet gestelde kwaliteitseisen aan aanbieders van jeugdhulp.

  • 4. Alle overige kernbegrippen die in deze nadere regels worden gebruikt, hebben dezelfde betekenis als in de definitie van de wet en de verordening.

Artikel 3. Bestaand PGB

Voor jeugdigen en hun ouders die in 2014 op grond van de AWBZ een pgb hadden dat doorloopt in 2015 geldt het overgangsrecht. Zij behouden hun pgb onder dezelfde voorwaarden als die onder de AWBZ voor hen golden, echter totdat hun indicatie afloopt (uiterlijk 31 december 2015).

Artikel 4. Plan van Aanpak; aanvraag

  • 1. Indien de jeugdige en zijn ouders een 'plan van aanpak pgb' opstellen wordt daarin in ieder geval aangegeven welke jeugdhulp zij denken nodig te hebben, bij welke aanbieder, tegen welk tarief en met welk beoogd resultaat.

  • 2. Wanneer de jeugdige en zijn ouders hierbij hulp ontvangen van iemand uit het sociale netwerk of een curator, bewindvoerder, mentor, gemachtigde, gecertificeerde instelling of aanbieder van gesloten jeugdhulp, dient deze persoon het ‘plan van aanpak pgb’ mede te ondertekenen.

  • 3. Een getekend ondersteuningsplan is tevens een aanvraag voor een PGB. Als de jeugdige jonger dan 12 jaar is, ondertekenen/ondertekent de ouder(s) de aanvraag, tussen 12 en 16 jaar ondertekent/ondertekenen de jeugdige en de ouder(s) de aanvraag, vanaf 16 jaar kan de jeugdige de aanvraag ondertekenen.

  • 4. Met een pgb kan zowel professionele hulp als hulp van het sociale netwerk worden ingekocht.

Artikel 5. Voorwaarden voor het inzetten van het sociale netwerk

  • 1. De persoon die de pgb-houder wil betrekken uit het sociale netwerk voor het leveren van jeugdhulp moet 18 jaar of ouder zijn.

  • 2. De persoon die de pgb-houder wil betrekken uit het sociale netwerk heeft aangegeven dat de jeugdhulp aan de belanghebbende voor hem niet tot overbelasting leidt.

  • 3. Het college maakt het volgende onderscheid in het sociale netwerk:

    • a.

      het netwerk binnen de leefeenheid van de jeugdige;

    • b.

      het netwerk buiten de leefeenheid van de jeugdige;

  • 4. Familie in de 1e en 2e graad van de pgb-houder wordt altijd beschouwd als sociaal netwerk.

  • 5. De pgb-houder kan alleen een persoon uit het netwerk binnen de leefeenheid van de jeugdige betrekken indien het persoonlijke verzorging en/of individuele begeleiding betreft.

  • 6. De pgb-houder kan alleen een persoon uit het netwerk buiten de leefeenheid van de jeugdige betrekken indien het persoonlijke verzorging, individuele begeleiding en/of kortdurend verblijf betreft.

  • 7. De persoon die de pgb-houder wil betrekken uit het sociale netwerk buiten de leefeenheid voor het leveren van jeugdhulp dient te beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag.

Artikel 6. Toetsing wettelijke voorwaarden pgb

  • 1. Op grond van artikel 8.1.1. lid 4a van de Jeugdwet toetst het college in het gesprek de pgb-bekwaamheid van de jeugdige en zijn ouders aan de hand van het vastgestelde protocol ‘Bekwaamheid pgb’. Zie bijlage 1

  • 2. Op grond van artikel 8.1.1. lid 4b van de Jeugdwet vraagt het college de aanvrager pgb te motiveren waarom hij de voorziening in de vorm van een pgb geleverd wenst te krijgen. Met de argumentatie moet duidelijk worden dat de aanvrager zich voldoende heeft georiënteerd op het aanbod in natura. Niet het oordeel van het college is leidend in deze, maar het oordeel van de aanvrager. Het college kan deze motivatie niet beoordelen.

  • 3. Het college stelt op grond van artikel 8.1.1. lid 4c van de Jeugdwet eisen ten aanzien van de kwaliteit van professionele aanbieders van jeugdhulp.

    • a.

      Het college toetst op basis van het plan van aanpak pgb van een aanvrager pgb vooraf of de ondersteuning voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen en evalueert dit periodiek.

    • b.

      De kwaliteit van de jeugdhulp die de aanvrager pgb wil betrekken, acht het college gewaarborgd als de professionele aanbieder van jeugdhulp voldoet aan de kwaliteitseisen zoals gesteld in de Jeugdwet (bijlage 2).

    • c.

      Het college is verantwoordelijk om te controleren of jeugdhulpvoorzieningen voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen. Naast toetsing op basis van het plan van aanpak pgb als bedoeld in lid 2 lid 2, dient aan het plan van aanpak pgb een ondertekende verklaring omtrent kwaliteit van de beoogde jeugdhulpaanbieder te worden toegevoegd.

    • d.

      Naar het oordeel van het college is de kwaliteit van de jeugdhulp die de jeugdige of zijn ouders willen betrekken, gewaarborgd als de professionele aanbieder van jeugdhulp voldoet aan de kwaliteitseisen zoals gesteld in de Jeugdwet (bijlage 2).

Artikel 7. Weigering

  • 1. Het college verstrekt alleen een individuele voorziening in de vorm van een pgb als de jeugdhulp voor een periode langer dan 13 weken noodzakelijk is.

  • 2. Het college weigert een pgb als sprake is van spoedeisende hulp.

  • 3. Het college weigert een individuele voorziening in de vorm van een pgb als de jeugdige en zijn ouders niet bekwaam zijn en/of de kwaliteit van de jeugdhulp niet gewaarborgd is.

  • 4. Het college kan een individuele voorziening in de vorm van een pgb weigeren als aan de pgb-houder in de afgelopen drie jaar een pgb is verleend waarbij niet is voldaan aan de voorwaarden van het pgb.

Artikel 8. Boven-gebruikelijke zorg

  • 1. Bij de beoordeling van aanvragen pgb wordt gebruik gemaakt van het protocol gebruikelijke zorg.

  • 2. Binnen een gezinshuishouden geldt zeven uur per week onbetaalde hulp te leveren boven het protocol gebruikelijke zorg CIZ.

  • 3. Bij toepassing van het sociaal netwerk geldt vier uur per week onbetaalde hulp te leveren boven het protocol gebruikelijke zorg CIZ.

Artikel 9. Wijze vaststelling hoogte pgb

  • 1. De wijze waarop het college de hoogte van het pgb-tarief voor professionals vaststelt is als volgt:

    • a.

      aan de hand van het plan van aanpak pgb dat door de jeugdige en zijn ouders wordt opgesteld, wordt duidelijk welk bedrag de jeugdige en zijn ouders nodig denken te hebben voor het inkopen van effectief en kwalitatief goede hulp door middel van een pgb;

    • b.

      per hulpcategorie wordt de hoogte van het goedkoopst adequate ZIN-tarief bepaald.

    • c.

      de hoogte van het pgb wordt vastgesteld op 75% van het goedkoopste adequate ZIN-tarief, mits dit bedrag toereikend is om effectieve en kwalitatief goede hulp in te kopen.

    • d.

      indien de 75% als bedoeld onder c. niet toereikend is om effectieve en kwalitatief goede hulp in te kopen, kan wegens zwaarwegende redenen van dit percentage worden afgeweken tot maximaal 100% van het goedkoopste adequate ZIN-tarief.

    • e.

      Voor de producten die vallen onder de jeugd-BPK wordt voor 2015 aangesloten op de AWBZ-tarieven 2014 voor professionals.

    • f.

      bemiddelingskosten, administratiekosten, een feestdagenuitkering en reiskosten van de zorgverlener, worden niet mee berekend in de hoogte van het pgb. Per 31 december 2014 bestaande pgb-houders AWBZ mogen in 2015 deze kosten nog wel betalen uit hun pgb zolang de oude indicatie loopt (tot uiterlijk 01-01-2016).

    • g.

      Per cliënt geldt een verantwoordingsvrij bedrag van 50 euro per jaar.

  • 2. De wijze waarop het college de hoogte van het pgb-tarief voor het sociale netwerk vaststelt is als volgt:

    • a.

      aan de hand van het plan van aanpak pgb dat door de jeugdige en zijn ouders wordt opgesteld, wordt duidelijk welk bedrag de jeugdige en zijn ouders nodig denken te hebben voor het inkopen van effectieve en kwalitatief goede hulp door middel van een pgb;

    • b.

      per hulpcategorie wordt de hoogte van het goedkoopste adequate ZIN-tarief bepaald;

    • c.

      de maximale hoogte van het pgb wordt vastgesteld op 50% van het goedkoopst adequate ZIN-tarief.

    • d.

      Voor de producten die vallen onder de jeugd-BPK wordt voor 2015 aangesloten op de AWBZ-tarieven 2014 voor het sociale netwerk.

    • e.

      bemiddelingskosten, administratiekosten, een feestdagenuitkering en reiskosten van de zorgverlener, worden niet mee berekend in de hoogte het pgb. Per 31 december 2014 bestaande pgb-houders AWBZ mogen in 2015 deze kosten nog wel betalen uit hun pgb zolang de oude indicatie loopt (tot uiterlijk 01-01-2016).

    • f.

      Per cliënt geldt een verantwoordingsvrij bedrag van 50 euro per jaar.

  • 3. De gehanteerde tarieven pgb jeugdhulp worden voor 2015 per product vastgesteld op:

    Jeugd BPK (Begeleiding, Persoonlijke Verzorging, Kortdurend Verblijf)

    Product

    Professioneel tarief

    Netwerk tarief

    Persoonlijke Verzorging

    27 euro per uur

    20 euro per uur

    Begeleiding Individueel

    36 euro per uur

    20 euro per uur

    Begeleiding Groep

    Ex vervoer: 44 euro per dagdeel

    Incl vervoer: 50 euro per dagdeel

    Niet mogelijk

    Kortdurend Verblijf

    101 euro per etmaal

    30 euro per etmaal

    AWBZ intramuraal

    75% ZIN

    Niet mogelijk

    Jeugd GGZ

    Product

    Professioneel tarief

    Netwerk tarief

    Basis generalistische GGZ

    75% ZIN

    Niet mogelijk

    Specialistische GGZ

    75% ZIN

    Niet mogelijk

    Dyslexie

    75% ZIN

    Niet mogelijk

    Jeugd & Opvoedhulp

    Product

    Professioneel tarief

    Netwerk tarief

    Residentieel

    75% ZIN

    Niet mogelijk

    Pleegzorg

    75% ZIN

    Niet mogelijk

    Dagbehandeling

    75% ZIN

    Niet mogelijk

    Ambulant

    75% ZIN

    Niet mogelijk

  • 4. Het pgb wordt vastgesteld per kwartaal.

  • 5. Indien aanvang of beëindiging van het pgb valt in een kwartaal wordt gedeeld door het aantal dagen die resteren van het kwartaal.

Artikel 10. De beoordeling; beschikking

  • 1. Het college besluit binnen een passende termijn maar tenminste binnen 8 weken op de ingediende aanvraag.

  • 2. De jeugdige en/of zijn ouder(s) komen in aanmerking voor een individuele voorziening indien:

    • a.

      de jeugdige niet op eigen kracht, of met zijn ouders of andere personen uit zijn naaste omgeving, een antwoord op zijn hulpvraag kan vinden, en;

    • b.

      er geen antwoord gevonden kan worden op zijn hulpvraag door, al dan niet gedeeltelijk, gebruik te maken van (een) overige voorzieningen;

  • 3. Bij het verstrekken van een voorziening in de vorm van een pgb wordt in de beschikking in ieder geval vastgelegd:

    • a.

      voor welke resultaat het pgb kan worden aangewend;

    • b.

      welke kwaliteitseisen gelden voor de besteding van het pgb;

    • c.

      wat de hoogte van het pgb is en hoe hiertoe is gekomen;

    • d.

      wat de duur is van de verstrekking waarvoor het pgb is bedoeld en

    • e.

      de wijze van verantwoording van de besteding van het pgb.

  • 4. Een pgb wordt afgegeven voor ten hoogste 3 jaar.

  • 5. De hoogte van het pgb wordt jaarlijks aangepast en in een beschikking meegedeeld.

  • 6. De startdatum van een pgb kan niet voor de beschikkingsdatum liggen.

  • 7. De eerste evaluatie vindt plaats binnen 6 maanden na beschikkingsdatum. En daarna jaarlijks.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze nadere regels treden in werking met ingang van 1 januari 2015

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels persoonsgebonden budget jeugdhulp Langedijk 2015.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders gemeente Langedijk, 16 december 2014
de secretaris, de burgemeester,
E.Annaert drs. J.F.N. Cornelisse
Gepubliceerd:

Bijlage 1. Protocol ‘Bekwaamheid PGB’

Het is van groot belang dat de cliënt een goed beeld heeft van wat er allemaal komt kijken bij een pgb en het college zich een beeld vormt van de bekwaamheid van de aanvrager. Per Saldo heeft een vragenlijst ontwikkeld met vragen die een lid van het sociale team met een cliënt kan bespreken. Hiermee wordt enerzijds voor de cliënt duidelijk wat er allemaal bij het beheren van een pgb komt kijken en krijgt het lid van het sociale team een beeld van de bekwaamheid van de cliënt. De vragen die in een gesprek aan bod kunnen komen zijn als volgt:

Wat maakt u een goede budgethouder?

Wat weet u van het pgb? Weet u wat rechten en plichten zijn? Als het voor u nieuw is, bent u bereid om u hierover verder te laten informeren? En welke rol kan de gemeente daar in vervullen? Vindt u het lastig of prettig om zelf een zorgverlener uit te kiezen? Vraagt u makkelijk om ondersteuning als u er zelf niet uit komt? Kunt u hulp inschakelen van iemand uit uw omgeving?

Weet u welke hulp nodig is?

  • Heeft u inzicht in het soort hulp en ondersteuning dat nodig is in relatie tot uw beperking(en)?

  • Kunt u begroten, plannen en vooruitdenken?

  • Bent u in staat om een planning, een takenlijst en een

    functieomschrijving te maken?

  • Kunt u een profielschets voor de hulp opstellen?

  • Kunt u vooraf een plan maken en een begroting?

Weet u wie u als zorgverlener wilt hebben?

  • Heeft u inzicht in het hulpaanbod: weet u waar u de hulpverlening kunt vinden?

  • Heeft u inzicht in de wegen om hulp te vinden in het formele en in het informele circuit?

  • Kunt u selecteren op kwaliteit van de hulpverlening?

Bent u een goede werkgever of opdrachtgever?

  • Kunt u de juiste hulp selecteren, door bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek te voeren?

  • Kunt u afspraken, planning en/of werk-instructies maken?

  • Kunt u zorg dragen voor het regelen van vervanging bij ziekte en voor het maken van roosters?

  • Kunt u zorgen voor waardering van uw zorgverlener? Denk aan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarde en in de menselijke verhoudingen - attentie, functioneringsgesprek, en dergelijken.

Bent u in staat de financiën te beheren en overige zaken te regelen?

  • Kunt u overleg voeren met instanties zoals de gemeente of het C

    AK of SVB?

  • Kunt u de financiën bewaken om uit te komen met uw pgb?

Bijlage 2. Kwaliteitseisen Jeugdwet 2015

 

Jeugdwet

 

Bieden van verantwoorde hulp

(Goed niveau, veilig, doeltreffend, doelmatig, cliënt- gericht, afgestemd op behoefte)

 

Voorzien van kwalitatief en kwantitatief personeel, norm van verantwoorde hulp

 

Bij verblijf is geestelijke verzorging beschikbaar die zo veel mogelijk aansluit bij godsdienst of levensovertuiging

 

Werken met familiegroepsplan, hulverleningsplan of plan van aanpak opgesteld is overleg met jeugdige en (pleeg)ouders

 

Beschikken over kwaliteitssysteem

 

VOG voor medewerkers

 

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

 

Meldplicht bij calamiteiten

 

Meldplicht geweld bij verlening van jeugdhulp

 

Klachtenregeling

• Commissie bestaande uit minimaal 3 leden, voorzitter werkt niet voor organisatie

• Diegene op wie de klacht betrekking heeft mag niet deelnemen

• Vastleggen termijn & regelement afhandeling

• Mogelijkheid voor mondelinge toelichting klager en beklaagde 

Cliëntenraad

(bij meer dan tien cliënten)

 

Jaarlijkse verantwoording

 

Toestemmingsvereiste tenzij gesloten jeugdhulp

 

Vertrouwenspersoon zijn taak laten uitvoeren