Regeling vervallen per 15-02-2020

Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar

Geldend van 01-06-2017 t/m 14-02-2020

Intitulé

Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het voorstel van wethouder Financiën, Organisatie, Haven, Binnenstad, en Sport van 9 mei 2017, kenmerk 2067124;

gelet op artikel 231 van de Gemeentewet en artikel 1, tweede lid, van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);

besluit vast te stellen:

Wijziging Aanwijzingsbesluit met betrekking tot de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar)

Artikel 1 WOZ-ambtenaar

Voor de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken wordt aangewezen: de directeur van de vakeenheid Belastingen, tevens genoemd de Directeur Belastingen Rotterdam.

Artikel 2 Heffingsambtenaren

  • 1. Voor de uitoefening van de bevoegdheden en verplichtingen genoemd in artikel 231, tweede lid, onderdelen b en c, van de Gemeentewet, is voor elk van de in de middelste kolom van de tabel in lid 2 van dit aanwijzingsbesluit genoemde belastingen de in de rechter kolom genoemde functionaris aangewezen als heffings- en invorderingsambtenaar.

  • 2.

    Gemeentelijke belastingen 

    Heffings-en invorderingsambtenaren

    a.

    Afvalstoffenheffing

    directeur Belastingen.

    b.

    Bedrijfsreinigingsrecht

    directeur Belastingen.

    c.

    BIZ-bijdrage

    directeur Belastingen.

    d.

    Hondenbelasting

    directeur Belastingen.

    e.

    Leges aanvragen voor ontheffingen van de Milieuzone in Rotterdam

    Hoofd Bouw- en Woningtoezicht cluster Stadsontwikkeling.

    f.

    Leges in de zin van de Algemene Legesverordening

    indien de desbetreffende aanvraag voor een vergunning, verstrekking of dienst in behandeling is genomen door een cluster en in een van de overige onderdelen van dit aanwijzingsbesluit geen aanwijzing van een heffingsambtenaar heeft plaatsgevonden, de directeur van het cluster.

    g.

    Leges Publiekszaken in de zin van de Legesverordening Publiekszaken

    directeur vakeenheid Publiekszaken Rotterdam.

    h.

    Leges wet omgevingsvergunning (WABO)

    Hoofd Bouw- en Woningtoezicht cluster Stadsontwikkeling.

    i.

    Lijkbezorgingsrechten

    Concerndirecteur Stadsbeheer.

    j.

    Logiesbelasting

    directeur Belastingen.

    k.

    Onroerende-zaakbelastingen

    directeur Belastingen.

    l.

    Parkeerbelasting

    directeur Belastingen; directeur Toezicht en Handhaving Cluster Stadsbeheer, voor zover de betreffende aanvraag voor een vergunning, in de zin van de Verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen door hem in behandeling is genomen.

    m.

    Precariobelasting

    directeur Belastingen.

    n.

    Precariobelasting standplaatsen

    Hoofd Bouw- en Woningtoezicht cluster Stadsontwikkeling.

    o.

    Rechten markten

    directeur Toezicht en Handhaving Cluster Stadsbeheer.

    p.

    Rechten openbare werken

    Concerndirecteur Stadsbeheer.

    q.

    Reclamebelasting

    directeur Belastingen.

    r.

    Rioolheffing

    directeur Belastingen.

    s.

    Roerende woon- en bedrijfsruimteheffing

    directeur Belastingen.

    t.

    Liggeld woonschepen

    Concerndirecteur Stadsontwikkeling.

  • 3. In gevallen waarin artikel 2, lid 2 van dit aanwijzingsbesluit niet voorziet, is de directeur Belastingen aangewezen.

Artikel 3 Uitzonderingen

In afwijking van artikel 2 is uitsluitend de directeur Belastingen aangewezen:

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2017.

Artikel 5 Intrekking oude regeling

Het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar (gemeenteblad 2015-11) wordt ingetrokken met dien verstande dat het van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór deze inwerkingtreding hebben voorgedaan.

Artikel 6 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van

9 mei 2017.

De secretaris,
Ph.F.M. Raets,
De burgemeester,
B.J. Eerdmans, l.b.

Dit gemeenteblad 2017, nummer 57, is uitgegeven op 12 mei 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)