Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR35576
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR35576/1
Regeling vervallen per 01-01-2025
Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Venray 2010
Geldend van 02-07-2010 t/m 31-12-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010
Intitulé
Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Venray 2010Artikel 1 – Opstellen handhavingsplan
Burgemeester en wethouders dragen in het kader van het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) zorg voor het opstellen van een handhavingsplan.
Artikel 2 – Vereisten handhavingsplan
Het in artikel 1 genoemde handhavingsplan bevat tenminste:
- a.
een gemeentelijke visie op handhaving;
- b.
een plan van aanpak met beleidsdoelen/maatregelen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen;
- c.
een plan van aanpak met beleidsdoelen/maatregelen om niet-naleving van de wet op te sporen en te bestraffen.
Artikel 3 – Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Handhavingsverordening IOAW en IOAZ gemeente Venray 2010”.
Artikel 4 – Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.
Ondertekening
Toelichting
Met deze verordening wordt invulling gegeven aan de in artikel 35, eerste lid, onderdeel c IOAW en IOAZ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de bestijding van het ten onrechte ontvangen van een uitkering alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de IOAW en IOAZ in het kader van het financiële beheer. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken.
In het kader van slagvaardig beleid is er voor gekozen om de verordening als kader te laten dienen en de nadere uitwerking van het beleid op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. De nadere uitwerking kan plaatsvinden in een handhavingsplan.
In het handhavingsplan moet worden weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 – Opstellen handhavingsplan
Hoewel de wettelijke bepaling meer gericht lijkt op fraudebestrijding-sec is in deze toch gekozen voor het ruimere begrip handhaving. De term fraudebestrijding roept teveel het beeld op van repressie en genoegdoening, terwijl handhaving meer uit gaat van het bevorderen van de spontane naleving van de wet- en regelgeving. Naast repressie is in deze optiek preventie onontbeerlijk. Het is immers altijd nog beter om fraude te voorkomen.
Artikel 2 – Vereisten handhavingsplan
Om het belang van een goede handhaving te onderstrepen, is in dit artikel aangegeven welke onderwerpen in een gemeentelijk handhavingsplan op zijn minst aan bod moeten komen.
Artikel 3 – Citeertitel
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4 – Inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl