Verordening fractieondersteuning

Geldend van 01-01-2015 t/m heden

Intitulé

Verordening fractieondersteuning

Paragraaf 1: Fractieondersteuning

Artikel 1

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde van de gemeenteraad, kunnen jaarlijks aanspraak maken op een financieel budget als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Dit budget bestaat uit een vast deel van € 500,- voor elke fractie. Daarnaast bestaat dit budget voor elke fractie uit een variabel deel bestaande uit een bedrag van € 200,- per raadszetel.

  • 3.

    De griffier beheert dit budget en uitbetaling van kosten geschiedt op declaratiebasis.

Artikel 2

  • 1.

    Fracties besteden het budget om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijlage: Tabel fractieondersteuning bevat een overzicht van de posten waar het budget wel en niet voor gebruikt mag worden.

  • 3.

    Het definitieve oordeel over de bestedingen wordt geveld door de accountant.

Artikel 3

Het budget voor fractieondersteuning wordt per fractie per jaar vastgesteld.

Artikel 4

  • 1.

    Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt het budget.

    • a.

      Bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

    • b.

      Bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2.

    Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 1, tweede lid, vastgestelde budget voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3.

    Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie toegekende budget verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Artikel 5

Het niet bestede budget vervalt aan het einde van het betreffende boekjaar.

Artikel 6

  • 1.

    Elke fractie legt de declaratie die vanuit het budget voor de fractieondersteuning vergoed moet worden voor aan de griffier.

  • 2.

    De griffier toetst financieel of de ingediende declaratie voldaan kan worden uit het budget voor de fractieondersteuning.

  • 3.

    De eindcontrole vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant brengt een verslag van bevindingen uit aan de griffier. Dit verslag is bindend.

Paragraaf 2 Slotbepaling

Artikel 7

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening fractieondersteuning”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus besloten door de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 11 december 2014.
De voorzitter,
De griffier,

Bijlage: Tabel fractieondersteuning

WEL[*]

- raadswerkzaamheden

  • -

    betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen alleen ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie

  • -

    personele ondersteuning (secretarieel, organisatorisch, inhoudelijk, onderzoek, coaching)

  • -

    inhuren van (externe of ambtelijke) adviseurs

  • -

    opzetten en onderhouden van een website (inclusief social media)

  • -

    financiële en facilitaire ondersteuning bij uitwerken van initiatieven volksvertegenwoordigende rol

  • -

    organiseren bijeenkomsten (zaalhuur, consumpties, organisatie, publiciteit)

  • -

    fractie excursies, werkbezoeken e.d.

  • -

    opleidingen gericht op functioneren v.d. fractie als geheel

  • -

    administratiekosten t.b.v. gehele fractie

  • -

    fractievergaderingen op locatie

  • -

    fractie nieuwsbrief

  • NIET[**]

  • -

    uitgaven in strijd met wettelijke bepalingen en overige regelingen

  • -

    betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie

  • -

    financiering van verkiezingscampagne (o.a. advertenties)

  • -

    opleidingen voor individuele raads- en commissieleden voor zover deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers

  • -

    giften

  • -

    presentjes/bloemen/kaarten e.d. t.b.v. relaties

  • -

    lief en leed-pot

  • -

    uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen (geen aanvulling op raadsvergoedingen)

  • -

    individuele / persoonlijke onkosten raadsleden (cursussen, congressen, opleidingen) (deze dienen bekostigd te worden uit de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden, artikel 7)

  • -

    controle of contra-expertise

  • -

    individuele administratiekosten

  • -

    ontvangst van andere raads- en/of statenfracties

[*] WEL: de betreffende kosten mogen wel worden vergoed vanuit de door de gemeente beschikbaar gestelde jaarlijkse budget voor fractieondersteuning.

[**] NIET: de betreffende kosten mogen niet worden vergoed vanuit de door de gemeente beschikbaar gestelde jaarlijkse budget voor fractieondersteuning.

Toelichting Verordening Fractieondersteuning

Artikelsgewijs

Artikel 1

Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning wordt in de gemeentebegroting opgenomen en wordt dus door de raad vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied, is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.

Artikel 2

De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat het budget besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor het budget niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met het budget verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet) aanvullen met het budget voor fractieondersteuning.

Opleidingen voor individuele raads- en commissieleden moeten bekostigd worden uit het daarvoor beschikbare budget. In Wijchen is dat geregeld door middel van artikel 7 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden. Dit houdt in dat de kosten van deelname van een raadslid aan cursussen, congressen, seminars en symposia die in het gemeentelijk belang door of namens de gemeente worden aangeboden of verzorgd voor rekening komen van de gemeente. Als het voorgaande niet het geval is, dient het raads- of commissielid een gemotiveerde aanvraag in, de kosten komen voor rekening van de gemeente als deelname van belang is in verband met de vervulling van het raadslidmaatschap. Na afloop van de cursus, het congres, seminar en symposium schrijft het raads- of commissielid een kort verslag van deze bijeenkomst die dan geplaatst wordt in de raadsmail.

In de bijlage bij deze Verordening staat een tabel met daarin vermeld waar de fractieondersteuning wel en niet voor gebruikt kan worden. De lijst biedt een kader voor het toetsen.

Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties wordt niet wenselijk geacht, aangezien het vaak politiek getinte ondersteuning betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen.

Artikel 3

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 4

Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden.

Artikel 5

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 6

Het risico of een declaratie wel of niet vergoed wordt, ligt bij de aanvrager. De indiener kan geen recht op vergoeding van gemaakte kosten claimen, toetsing geschiedt door de griffier en de financieel consulent van de afdeling griffie. De toetsing zal binnen twee weken geschieden en er zal schriftelijke terugkoppeling (per e-mail) plaatsvinden.

De uiteindelijke controle van het verslag kan door de accountant meegenomen worden met de controle op de jaarrekening. Uit het verslag en de accountantsverklaring kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.

Artikel 7

De verordening treedt in werking op 1 januari 2015.