Regeling vervallen per 01-01-2016

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015

Geldend van 20-12-2014 t/m 31-12-2015

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015

De raad van de gemeente Doetinchem;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 10 december 2014;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van een schriftelijke schriftuur wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiking van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    • c.

      langs elektronische weg, onverwijld.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11. Overgangsrecht

1.De Legesverordening 2014 van 19 december 2013, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van27 februari 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • a.

    die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • b.

    waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 8,35%.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 december 2014,

griffier voorzitter

Tarieventabel, behorende bij Legesverordening 2015

Titel 1:

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

Hoofdstuk 18

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19

Diversen

Titel 2:

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving /

omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Niet van toepassing

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingsplannen

Hoofdstuk 9

Niet van toepassing

Hoofstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3:

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Kinderopvang

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing

of andere beschikking

Titel 1:

Algemene dienstverlening

Indien bedragen uit deze legestabel van rijkswege, dan wel door derden

zijn/worden vastgesteld, zullen deze wijzigingen worden gevolgd.

Hoofdstuk 1 - Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van

een partnerschap op:

1.1.1.1

woensdag van 09.00 tot 10.00 uur

gratis

1.1.1.2

maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

374,60

woensdag van 10.00 tot 17.00 uur

374,60

maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 20.00 uur

749,25

zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur

749,25

1.1.1.3

Voor huwelijksvoltrekkingen/partnerschapregistraties in een huis

dat aangewezen is als gemeentehuis waar huwelijksvoltrekkingen of

partnerschapregistraties kunnen plaatsvinden

van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot en met 20.00 uur

749,25

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap

in een huwelijk;

1.1.2.1

zonder ceremonie

60,65

1.1.2.2

indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door

de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.2.1

woensdag van 09.00 tot 10.00 uur

60,65

1.1.2.2.2

maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

374,60

woensdag van 10.00 tot 17.00 uur

374,60

maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 20.00 uur

749,25

zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur

749,25

1.1.2.3

Voor huwelijksvoltrekkingen/partnerschapregistraties in een huis

dat aangewezen is als gemeentehuis waar huwelijksvoltrekkingen of

partnerschapregistraties kunnen plaatsvinden

van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot en met 20.00 uur

749,25

1.1.3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van

een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1 van

het Burgerlijk Wetboek

129,05

1.1.3.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap

in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1 van het

Burgerlijk Wetboek

129,05

1.1.4

Wanneer een huwelijk wordt voltrokken in tegenwoordigheid van een of

meer getuigen die aan hun normale werkzaamheden worden onttrokken,

wordt per verschijnende getuige een bedrag geheven van

23,10

1.1.5.1

Het tarief bedraagt voor benoeming voor één dag van een buitengewoon

ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde in dienst van de gemeente

Doetinchem, ten behoeve van het sluiten van een huwelijk of een

geregistreerd partnerschap

114,30

1.1.5.2

Het tarief bedraagt voor aanwijzing van een alternatieve trouwlocatie

114,30

1.1.6

Het tarief bedraagt voor:

1.1.6.1

een trouwboekje of partnerschapboekje, normale uitvoering

14,30

1.1.6.2

een trouwboekje of partnerschapboekje, luxe uitvoering

29,35

1.1.6.3

één duplicaat standaardboekje

14,30

1.1.6.4

het kalligraferen van trouwboekjes

16,15

1.1.6.5

het bijschrijven van kinderen, kalligraferen

5,05

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de

burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

17,90

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

een stuk als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet rechten

burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit

akten burgerlijke stand:

1.1.8.1

voor onder a, b en d genoemde stukken

12,70

1.1.8.2

voor onder c genoemde stukken

22,60

Hoofdstuk 2 - Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een

aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

67,10

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan

een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

67,10

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van

de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlanderd wordt

behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

67,10

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor

vreemdelingen

51,20

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 

53,05

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt

28,45

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5

genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges

vermeerderd met een bedrag van

€ 

47,30

Hoofdstuk 3 - Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,65

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met

34,10

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een zogenaamde eigen

verklaring

27,80

Hoofdstuk 4 - Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onder-

delen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of

meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie

personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.4.2.1

het verstrekken van gegevens: per verstrekking

10,45

1.4.2.2

het verstrekken van gegevens aan instellingen met een wetenschappelijk

of filantropisch doel, kerkgenootschappen en genootschappen op geeste-

lijke grondslag, geen kerkgenootschap zijnde, per verstrekking

5,15

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking

verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn

opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van gegevens: per verstrekking

10,45

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het

in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens

als bedoeld in artikel 17, tweede lid van het Besluit basisregistratie

personen

7,50

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie

personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

18,20

Hoofdstuk 5 - Verstrekkingen uit het kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de

aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

10,45

Hoofdstuk 6 - Verstrekkingen op grond van Wet bescherming

persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming

persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

0,23

met een maximum per bericht van

5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking,

moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1,

1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd,

wordt slechts de hoogste gevraagd

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als

bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

4,50

Hoofdstuk 7 - Bestuursstukken

1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1

een afschrift van de programmabegroting

11,44

1.7.2

een afschrift van de financiële monitor

2,73

1.7.3

een afschrift van de jaarstukken

11,44

1.7.4

een afschrift van de Nota bovenwijkse voorzieningen

4,15

1.7.5

een afschrift van de Nota mobiliteitsplan

4,15

Hoofdstuk 8 - Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van

digitale informatie uit het geometrisch basisbestand

1.8.1.1

per aanvraag (1/2 uur)

25,00

verhoogd met de kosten van het digitale bestand:

1.8.1.2

voor bebouwd gebied, per hectare of gedeelte daarvan

66,40

voor het buitengebied, per hectare of gedeelte daarvan

16,50

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van:

een gedeelte van de gemeentelijke basiskaart (analoog), of een gedeelte van

een verticale luchtfoto (analoog)

1.8.2.1

per aanvraag (1/2 uur)

25,00

verhoogd met de kosten van de kaart of foto op:

1.8.2.2

A-4 formaat 20 x 30 cm

12,15

1.8.2.3

A-3 formaat 40 x 30 cm

18,35

1.8.2.4

A-2 formaat 40 x 60 cm

30,50

1.8.2.5

A-1 formaat 60 x 80 cm

48,95

1.8.2.6

A-0 formaat 85 x 120 cm

73,40

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van:

digitale informatie uit het verticale luchtfotobestand

1.8.3.1

per aanvraag (1/2 uur)

25,00

verhoogd met de kosten van het digitale bestand:

1.8.3.2

per opslageenheid (1000 x 500) m²

25,00

Hoofdstuk 9 - Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.9.1

het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

het verkrijgen van gegevens; per verstrekking

10,45

1.9.3

het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

10,45

Hoofdstuk 10 - Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in

het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed

kwartier

18,40

Hoofdstuk 11 - Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.11.1

het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking

van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in

artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

63,55

1.11.2

het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met

andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van

de Huisvestingswet 2014

63,55

1.11.3

het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woon-

ruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef

en onder c, van de Huisvestingswet 2014

63,55

Hoofdstuk 12 - Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.12.1

het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande

woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

120,60

1.12.2

verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte

als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

72,40

Hoofdstuk 13 - Gemeentegarantie

1.13

Niet van toepassing

Hoofdstuk 14 - Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

de inschrijving op de sollicitantenlijst op grond van de

Marktverordening gemeente Doetinchem

1.14.1.2

voor de dinsdagmarkt

29,90

1.14.1.3

voor de donderdagmarkt

29,90

1.14.1.4

voor de zaterdagmarkt

29,90

Hoofdstuk 15 - Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

zoals bedoeld in artikel 3 van de Verordening winkeltijden gemeente

Doetinchem 2014

83,25

Hoofdstuk 16 - Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b

van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten

90,50

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van

vier jaar

226,00

1.16.1.4

voor twee kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode

van vier jaar

316,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op

de kansspelen (loterijvergunning)

36,40

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:39 van de

Algemene plaatselijke verordening

1.16.3.1

een primaire vergunning voor het exploiteren van een speelgelegenheid

7.274,90

1.16.3.2

een secundaire of daarop volgende vergunning voor het exploiteren van

een speelgelegenheid

3.637,50

1.16.4

In aanvulling op het bepaalde in dit hoofdstuk wordt:

1.16.4.1

indien naar aanleiding van een aanvraag voor een vergunning een voor-

onderzoek wordt gedaan ten behoeve van een eventuele aanvraag van

een advies bij het bureau BIBOB, het tarief verhoogd met

374,60

1.16.4.2

indien naar aanleiding van een aanvraag voor een vergunning een advies

aan het bureau BIBOB wordt gevraagd, het tarief verhoogd met

605,10

Hoofdstuk 17 - Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

het afgeven van een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 4 van de

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2012, voor

reguliere werkzaamheden binnen het grondgebied van de gemeente

486,00

1.17.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

het afgeven van een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 1, onder m,

van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2012, voor

werkzaamheden van minder ingrijpende aard binnen het grondgebied van

de gemeente

96,40

Hoofdstuk 18 - Verkeer en vervoer

De bedragen genoemd in dit hoofdstuk zijn inclusief omzetbelasting indien

deze verschuldigd is.

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.18.1

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover nood-

zakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere

transporten (= tarief RDW)

31,00

1.18.2

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling

voertuigen (= tarief RDW);

31,00

1.18.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.18.3.1

het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49

van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

1.18.3.1.1

voor de afgifte, via persoonlijk contact, van een medisch advies CIZ

142,80

vermeerderd met

1.18.3.1.2

administratiekosten

13,60

1.18.3.1.3

de kaart

16,05

vermeerderd met

1.18.3.1.4

bijkomende kosten

3,35

1.18.3.1.5

voor de toekenning, verlenging respectievelijk duplicaatverstrekking

van een gehandicaptenparkeerkaart, inclusief bijkomende kosten

29,95

1.18.3.1.6

het verkrijging van een gehandicaptenparkeerplaats

127,80

1.18.3.1.7

zelf vervangen van de kentekensticker op een gehandicaptenparkeerplaats

25,30

1.18.3.1.8

vervanging van de kentekenplaat op een gehandicapten parkeerplaats

53,80

1.18.3.1.9

het verkrijgen van een collectief vervoerspas als bedoeld in artikel 8.5 a

onder 1 van de verordening maatschappelijke ondersteuning

Doetinchem 2013

15,00

1.18.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.18.4.1

het verkrijgen van een ontheffing om met een motorvoertuig in het

voetgangersgebied te rijden en/of te parkeren, geldig voor:

1.18.4.1.1

één dag (dagkaart)

€ 

9,00

1.18.4.1.2

één week (weekkaart)

€ 

36,00

1.18.4.1.3

één maand (maandkaart)

€ 

108,00

1.18.4.1.4

één jaar (jaarkaart)

€ 

324,00

1.18.4.2

het verkrijgen van een ontheffing om met een motorvoertuig in de

parkeerverbodzone Centrum te parkeren, geldig voor:

1.18.4.2.1

één dag (dagkaart)

€ 

9,00

1.18.4.2.2

één week (weekkaart)

€ 

36,00

1.18.4.2.3

één maand (maandkaart)

€ 

108,00

1.18.4.2.4

één jaar (jaarkaart)

€ 

324,00

1.18.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.18.5.1

het verkrijgen van een ontheffing om met een taxi in het voetgangers-

gebied te rijden naar en van de taxistandplaats op het Simonsplein op

zaterdag en zondag van 00.30 tot 03.30 uur, geldig voor 1 jaar

€ 

125,05

1.18.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

1.18.6.1

het verkrijgen van een ontheffing om voor service- en onderhoudswerk-

zaamheden te mogen parkeren in gebieden/straten met een parkeerverbod

niet bedoeld in artikel 1.18.4.2

één dag (dagkaart)

€ 

9,00

één week (weekkaart)

€ 

36,00

één maand (maandkaart)

€ 

108,00

één jaar (jaarkaart)

€ 

324,00

1.18.7

Het tarief voor het wijzigen van een parkeervergunning als bedoeld

in de tarieventabel bij de Verordening parkeerbelastingen 2015

€ 

9,00

Hoofdstuk 19 - Diversen

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van:

1.19.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders

in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

per pagina

4,90

1.19.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor

niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen:

1.19.1.2.1

per pagina op wit 80 grams A4-formaat

0,11

1.19.1.2.2

per pagina op wit 80 grams A3-formaat

0,12

1.19.1.2.3

per pagina op brief- of vervolgpapier

0,13

1.19.1.2.4

per pagina op gekleurd 80 grams A4-formaat

0,13

1.19.1.2.5

per pagina op gekleurd 80 grams A3-formaat

0,15

1.19.1.2.6

per pagina full colour 100 grams A4-formaat

0,57

1.19.1.2.7

per pagina full colour 100 grams A3-formaat

1,13

1.19.2.1

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de

onderdelen 1.19.1.1 en 1.19.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor

niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

per exemplaar zwart/wit op groot formaat

per meter

4,99

per exemplaar in kleur op groot formaat

per meter

10,91

per exemplaar full colour op groot formaat

per meter

23,52

inschrijvingen

1.19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van:

1.19.3.1

inschrijving voor bouwkavels; per bouwlocatie

200,00

overig

1.19.4

Het tarief bedraagt voor de afgifte van een vergunning en/of ontheffing

op basis van een gemeentelijke regeling/verordening die niet is onder-

gebracht in een andere bepaling van deze verordening

50,10

Titel 2:

Dienstverlening vallend onder fysieke

leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste

lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van

werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit

te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de

bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699,

uitgave 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Heeft een aanvraag betrekking op een gebouw dan wordt hierbij de inhoud

en/of oppervlakte bepaald conform de richtlijnen van het normblad NEN

2580 'oppervlakten en inhouden van gebouwen'.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt,

wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan:

de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden

betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag

betrekking heeft.

Als minimale ondergrens voor de bouwkosten worden gehanteerd de door

het Nederlands Bouwkosten Instituut (NBI) bepaalde basisbedragen per

gebouwsoort voor de provincie Gelderland voor 2012, zoals benoemd

in het Onderzoeksrapport Basisbedragen Gebouwen 2012, of zoals dit

onderzoeksrapport laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.1.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,

hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn

omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het

toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben

dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

2.1.4

Digitale aanvraag:

Voor het digitaal indienen via het OmgevingsLoket Online (OLO) van een

verzoek voor het in behandeling nemen van een aanvraag wordt een

korting verleend van

150,00

Deze korting is op de met een * gekenmerkte bedragen al uitgevoerd

Voor het niet indienen via het OLO wordt voor elk met een * gekenmerkt

bedrag extra leges in rekening gebracht ten bedrage van

€ 

150,00

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een

voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

gratis

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag (schetsplan) om een omgevings-

vergunning

25%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevings-

vergunning voor het project zouden worden vastgesteld, met een

minimum van

64,70

*

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde

leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project

geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de

verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag

moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig

het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere

grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo,

uitgezonderd woningbouwcomplexen met meer dan 5 woningen waarvan

de totale bouwkosten meer dan € 500.000 bedragen, bedraagt het tarief:

indien de bouwkosten minder bedragen dan:

2.3.1.1.1

€ 50.000

: 2,04% van de bouwkosten met een minimum van

64,70

*

indien de bouwkosten

2.3.1.1.2

€ 50.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 500.000

1.020,00

*

vermeerderd met 1,88% van de bouwkosten boven

€ 50.000

2.3.1.1.3

€ 500.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 2.000.000

9.480,00

*

vermeerderd met 1,85% van de bouwkosten boven

€ 500.000

2.3.1.1.4

€ 2.000.000

bedragen of meer

37.230,00

*

vermeerderd met 1,81% van de bouwkosten boven

€ 2.000.000

doch met een maximum van

98.213,00

*

2.3.1.1.5

Woningbouwcomplexen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

woningbouwcomplexen, bedraagt het tarief 2,47% van de bouwkosten.

Betreft het een aanvraag van meerdere woningen van hetzelfde type en

voldoet deze aan de volgende voorwaarden:

-woningbouwcomplex met meer dan 5 woningen en

-de totale bouwsom bedraagt meer dan € 500.000,-,

dan wordt:

een korting op de leges berekend over de bouwsom van de woningen van

hetzelfde type.

De korting bedraagt 1% per woning vanaf de 6e woning, met een

maximum van 50%.

2.3.1.1.6

Toepassing gelijkwaardige oplossing Bouwbesluit

Indien op grond van artikel 1.3 van het Bouwbesluit op basis van gelijk-

waardigheid vergunningen worden verleend, bedraagt het tarief

300,00

Welstandstoezicht

2.3.1.2

Indien de (concept)aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarover

het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het

onder 2.2.2 en 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met het bedrag zoals

dit is bepaald in de welstandstariefregeling van het Gelders Genootschap.

2.3.1.2.1

Indien de (concept)aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarover

het advies van de projectbouwmeester moet worden ingewonnen, wordt

het onder 2.2.2 en 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met het bedrag

zoals dit is bepaald in de welstandstariefregeling van het Gelders Genootschap,

als ware er sprake van een advies van het Gelders Genootschap.

2.3.1.2.2

Indien de (concept)aanvraag betrekking heeft op een bouwplan met

cultuurhistorisch waardevolle bebouwing waarvoor het advies van het

Gelders Genootschap moet worden ingewonnen, worden de leges verhoogd

met het bedrag zoals is bepaald in de tariefregeling van het Gelders Genootschap.

Advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,

indien de aanvraag betrekking heeft op een plan waarvoor een advies van

de Stichting Advisering Agrarische Bouwplannen (SAAB) moet worden

ingewonnen en wordt beoordeeld

732,05

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,

indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang

of gereedkomen van de bouwactiviteit;

25%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges,

met een minimum van:

224,00

en een maximum van:

1.729,00

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor

het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend

na verzoek van het bevoegd gezag om de aanvullende aanvraag te completeren

0,06%

van de bouwkosten,

met een minimum van:

13,10

en een maximum van:

288,10

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien

krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag

een bodemrapport wordt beoordeeld:

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

bij een perceelsgrootte van:

2.3.1.6.1

1 m² tot en met 1.000 m²

132,50

2.3.1.6.2

1.001 m² tot en met 10.000 m²

132,50

vermeerderd voor elke 1.000 m² boven 1.000 m² met

32,30

2.3.1.6.3

10.001 m² tot en met 20.000 m²

525,65

2.3.1.6.4

meer dan 20.000 m²

525,65

vermeerderd voor elke 10.000 m² boven 20.000 m² met

256,75

Aanlegactiviteiten

2.3.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo,

bedraagt het tarief:

149,90

*

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een

bouwactiviteit

2.3.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c van de Wabo,

en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1,

eerste lid, onder a van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het

bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerst lid, onder a, onder 1° van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking)

216,80

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerst lid, onder a, onder 2° van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

216,80

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerst lid, onder a, onder 3° van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking):

indien de bouwkosten minder bedragen dan:

€ 50.000

een bedrag van

5.066,35

*

indien de bouwkosten

€ 50.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 500.000

5.066,35

*

vermeerderd met 2,06% van de kosten boven

€ 50.000

€ 500.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 2.000.000

14.336,35

*

vermeerderd met 0,43% van de kosten boven

€ 500.000

€ 2.000.000

bedragen of meer

20.786,35

*

vermeerderd met 0,20% van de kosten boven

€ 2.000.000

doch met een maximum van

28.755,00

*

2.3.3.3.1

indien over vorenbedoelde aanvraag extern advies moet worden

ingewonnen respectievelijk derden moet(en) worden ingeschakeld,

wordt het overeenkomstig artikel 2.3.3 berekende bedrag verhoogd

met de voorafgaande aan de behandeling van de aanvraag meegedeelde

kosten, blijkend uit een begroting die ter zake is opgesteld.

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke

afwijking):

216,80

*

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan):

558,60

*

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit):

427,95

*

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een

bouwactiviteit

2.3.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c van de Wabo, en

niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1,

eerste lid, onder a van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerst lid, onder a, onder 1° van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking)

216,80

*

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerst lid, onder a, onder 2° van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

216,80

*

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerst lid, onder a, onder 3° van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking):

indien de bij het plan of besluit betrokken gronden

2.3.4.3.1

minder bedragen dan 1.000 m²

5.066,35

*

2.3.4.3.2

meer dan 1.000 m² en minder dan 5.000 m²

12.888,60

*

2.3.4.3.3

meer dan 5.000 m² en minder dan 10.000 m²

18.332,45

*

2.3.4.3.4

en meer dan 10.000 m²

28.755,00

*

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke

afwijking):

216,80

*

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerst lid, onder b van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan):

558,60

*

2.3.4.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit):

427,95

*

Ingebruikneming of gebruiken bouwwerken in relatie tot

brandveiligheid

2.3.5

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo,

2.3.5.1

bedraagt het tarief:

vast

261,35

*

2.3.5.2

waarbij het tarief van 2.3.5.1 wordt verhoogd met:

bij een gebruiksoppervlakte tot maximaal 100 m²

vast

119,30

bij een gebruiksoppervlakte van 101 m² t/m 500 m²

vast

119,30

en voor deze 101 m² t/m 500 m²

per m²

1,27

bij een gebruiksoppervlakte van 501 m² t/m 2.000 m²

vast

648,00

en voor deze 501 m² t/m 2.000 m²

per m²

0,61

bij een gebruiksoppervlakte van 2.001 m² t/m 5.000 m²

vast

1.594,70

en voor deze 2.001 m² t/m 5.000 m²

per m²

0,30

bij een gebruiksoppervlakte van 5.001 m² en meer

vast

2.531,25

en voor deze 5.001 m² en meer

per m²

0,13

2.3.5.3

Een aanvraag tot het wijzigen van een gebruiksvergunning met betrekking

tot het brandveilig gebruik van de uitbreiding van een bouwwerk, zonder

dat er sprake is van een wijziging van het oorspronkelijke gebruik van het

bestaande gebouw, een bedrag overeenkomstig de berekening bedoeld

in 2.3.5.1 en 2.3.5.2 tot maximaal het aantal m² van de uitbreiding.

2.3.5.4

Een aanvraag tot het wijzigen van een gebruiksvergunning met betrekking

tot het brandveilig gebruik van de wijziging en/of uitbreiding van een bouw-

werk, waarbij de wijziging van het oorspronkelijke gebruiksoppervlak niet

meer bedraagt dan 50%, een bedrag overeenkomstig de berekening

bedoeld in 2.3.5.1 en 2.3.5.2 tot maximaal het aantal m² van de wijziging

en de uitbreiding tezamen.

2.3.5.5

Het wijzigen van een tenaamstelling

64,70

Activiteiten met betrekking tot monumenten

2.3.6

niet van toepassing

2.3.7

Sloopactiviteiten

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of

voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g

van de Wabo, of in gevallen van een monument, bedoeld in artikel 2.2,

eerste lid onder b van de Wabo:

2.3.7.1.2

tot een volume aan sloopafval van 100 m3

172,85

*

2.3.7.1.3

met een volume aan sloopafval van meer dan 100 m3

maar niet meer dan 250 m3

288,05

*

2.3.7.1.4

met een volume aan sloopafval van meer dan 250 m3

maar niet meer dan 500 m3

576,10

*

2.3.7.1.5

met een volume aan sloopafval van meer dan 500 m3

maar niet meer dan 1.000 m3

1.152,20

*

2.3.7.1.6

met een volume aan sloopafval van meer dan 1.000 m3

1.728,35

*

2.3.8

Niet van toepassing

Uitweg/inrit op provinciale weg

2.3.9

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een

uitweg waarvoor op grond van een bepaling in de Wegenverordening

Gelderland 2010 een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2,

eerste lid, onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief

64,70

*

2.3.10

Niet van toepassing

2.3.11

Niet van toepassing

2.3.12

Niet van toepassing

2.3.13

Niet van toepassing

2.3.14

Niet van toepassing

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.15

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen

plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid van de Wabo, bedraagt

het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van

de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor

de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing

van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag

voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Niet van toepassing

2.3.17

Niet van toepassing

2.3.18

Niet van toepassing

Hoofdstuk 4

Vermindering

2.4.1

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door

een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als

bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking

heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de

conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor

het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning

bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer

dan twee activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van de leges, met

uitzondering van het legesdeel in verband met de adviezen of verklaringen

van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.1.3 en

2.3.3.3.1 De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 3 activiteiten

1%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.2

bij 4 activiteiten

2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.3

bij 5 activiteiten

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.4

bij 6 activiteiten

4%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.5

bij 7 activiteiten

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.6

bij 8 activiteiten

6%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.7

bij 9 activiteiten

7%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.8

bij 10 activiteiten

8%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-

brandveilig gebruiks- of sloopactiviteiten

2.5.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een

project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, brandveilig

gebruiks- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1.1 t/m

2.3.1.1.5, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.7 intrekt, bestaat de aanspraak op

teruggaaf van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat de aanvraag door de

gemeente in behandeling is genomen,

100%

van de verschuldigde leges, met dien verstande dat minimaal

verschuldigd blijft

64,70

*

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken nadat de aanvraag door de

gemeente in behandeling is genomen,

75%

van de verschuldigde leges, met dien verstande dat minimaal

verschuldigd blijft

64,70

*

Teruggaaf als gevolg van intrekking omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-

brandveilig gebruiks- of sloopactiviteiten

2.5.2

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project

dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, brandveilig gebruiks- of

sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1.1 t/m 2.3.1.1.5, 2.3.2,

2.3.5 en 2.3.7 intrekt, op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat

aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is

ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de

vergunning geen gebruik is gemaakt.

De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit ver-

schuldigde leges, met dien verstande dat minimaal verschuldigd blijft:

64,70

*

Teruggaaf als gevolg van weigeren omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-

brandveilig gebruiks- of sloopactiviteiten

2.5.3

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel

of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, brandveilig gebruiks- of sloop-

activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1.1 t/m 2.3.1.1.5, 2.3.2, 2.3.5

en 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

2.5.3.1

De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit ver-

schuldigde leges, met dien verstande dat minimaal verschuldigd blijft:

64,70

*

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan

een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij

rechterlijke uitspraak.

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

2.5.4

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.1.3 en

2.3.1.6 wordt geen teruggaaf verleend.

2.5.5

Intrekking of afwijzing van een aanvraag omgevingsvergunning met de

activiteit afwijking van het bestemmingsplan

2.5.5.1

Indien de aanvrager een in behandeling genomen aanvraag voor een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c van de Wabo intrekt

vóórdat over de aanvraag door burgemeester en wethouders

wordt beslist, wordt teruggaaf verleend van 50% van de op grond van de

in hoofdstuk 3 verschuldigde leges.

2.5.5.2

Indien burgemeester en wethouders niet overgaan tot het verlenen van de

vergunning voor de activiteit als bedoeld in artikel 2.1, onder c van de

Wabo, wordt teruggaaf verleend van 25% van de op grond van de in

hoofdstuk 3 verschuldigde leges.

Teruggaaf als gevolg van lagere bouwkosten na gereedmelding

2.5.6

Als achteraf, binnen zes weken na gereedmelding van de bouw, kan worden

aangetoond dat de definitieve bouwkosten op basis van de

NEN-voorschriften lager zijn dan de oorspronkelijk voor de legesberekening

gehanteerde bouwsom, dan worden de te veel betaalde leges

omgevingsvergunning terugbetaald.

Bij het verzoek om teruggave dient volledig inzicht gegeven te worden in

de totale kostenopbouw volgens NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit

normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

De volgende documenten dienen in ieder geval meegeleverd te worden:

* overeenkomst van opdracht, getekend door beide partijen;

* overeenkomst van aanneming, getekend door beide partijen;

* de aanneemsom met een bijpassende begroting;

* een accountantsverklaring.

Er wordt geen teruggaaf verleend indien anders is gebouwd dan volgens de

omgevingsvergunning is toegestaan.

Hoofdstuk 6

2.6

niet van toepassing

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van

wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de

omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

64,70

*

Hoofdstuk 8

Bestemmingsplannen

Bestemmingswijziging met (bouw)activiteiten

2.8

Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

2.8.1

Indien een aanvraag wordt ingediend voor het vaststellen van een bestem-

mingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening,

worden de bouwkosten bepaald overeenkomstig artikel 2.1.1.1 en

bedraagt het tarief:

2.8.1.1

indien de bouwkosten minder bedragen dan:

€ 50.000

een bedrag van

5.066,35

indien de bouwkosten

€ 50.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 500.000

5.066,35

vermeerderd met 2,06% van de bouwkosten boven

€ 50.000

€ 500.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 2.000.000

14.336,35

vermeerderd met 0,43% van de bouwkosten boven

€ 500.000

€ 2.000.000

bedragen of meer

20.786,35

vermeerderd met 0,20% van de bouwkosten boven

€ 2.000.000

doch met een maximum van

28.755,00

2.8.1.2

Indien over de in artikel 2.8.1 bedoelde aanvraag extern advies moet

worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel 2.8.1.1 berekende

bedrag verhoogd met de voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag

aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die

ter zake is opgesteld.

2.8.1.2.1

Indien de werkelijke externe advieskosten minder bedragen dan begroot,

wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

2.8.2

Uitwerking of wijziging van een bestemmingsplan

2.8.2.1

Indien een aanvraag wordt ingediend tot uitwerking dan wel een wijziging

van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke

ordening, worden de bouwkosten bepaald overeenkomstig artikel 2.1.1.1

en bedraagt het tarief:

2.8.2.1.1

indien de bouwkosten minder bedragen dan:

€ 50.000

een bedrag van

3.800,95

indien de bouwkosten

€ 50.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 500.000

3.800,95

vermeerderd met 1,54% van de bouwkosten boven

€ 50.000

€ 500.000

bedragen of meer, doch minder dan

€ 2.000.000

10.684,00

vermeerderd met 0,30% van de bouwkosten boven

€ 500.000

€ 2.000.000

bedragen of meer

15.184,00

vermeerderd met 0,16% van de bouwkosten boven

€ 2.000.000

doch met een maximum van

21.617,90

2.8.2.2.

Indien over de in artikel 2.8.2.1 bedoelde aanvraag extern advies moet

worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel 2.8.2.1.1 berekende

bedrag verhoogd met de voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag

aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting

die ter zake is opgesteld.

2.8.2.2.1

Indien de werkelijke externe advieskosten minder bedragen dan begroot,

wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

Bestemmingswijzigingen zonder (bouw)activiteiten

2.8.3

Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

2.8.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de

Wet ruimtelijke ordening:

2.8.3.1.1

indien de bij het plan betrokken gronden

minder bedragen dan 1.000 m²

5.066,35

meer dan 1000 m² en minder dan 5.000 m²

14.366,90

meer dan 5.000 m² en minder dan 10.000 m²

20.631,70

en meer dan 10.000 m²

28.755,00

2.8.3.2

Indien over de in artikel 2.8.3.1 bedoelde aanvraag extern advies moet

worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel 2.8.3.1.1 berekende

bedrag verhoogd met de voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag

aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting

die ter zake is opgesteld.

2.8.3.2.1

Indien de werkelijke externe advieskosten minder bedragen dan begroot,

wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

2.8.4

Uitwerking of wijziging van een bestemmingsplan

2.8.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

uitwerking/wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6

van de Wet ruimtelijke ordening:

2.8.4.1.1

indien de bij het plan betrokken gronden

minder bedragen dan 1.000 m²

3.800,95

meer dan 1.000 m² en minder dan 5.000 m²

10.753,75

meer dan 5.000 m² en minder dan 10.000 m²

15.296,85

en meer dan 10.000 m²

21.617,90

2.8.4.2

Indien over de in artikel 2.8.4.1 bedoelde aanvraag extern advies moet

worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig artikel 2.8.4.1.1 berekende

bedrag verhoogd met de voorafgaand aan de behandeling van de aanvraag

aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting

die ter zake is opgesteld.

2.8.4.2.1

Indien de werkelijke externe advieskosten minder bedragen dan begroot,

wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

2.8.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van

een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden

of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid van de Wet ruimtelijke

ordening

428,30

*

2.8.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van

een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden

uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke

ordening

558,90

*

2.8.5

Vervallen

2.8.6

Intrekking of afwijzing van een aanvraag tot bestemmingsplanvaststelling,

-wijziging of -uitwerking waar om is verzocht

2.8.6.1

Indien de aanvrager een in behandeling genomen aanvraag voor de vast-

stelling, wijziging of uitwerking van een bestemmingsplan intrekt vóórdat

over de aanvraag door de gemeenteraad/burgemeester en wethouders

wordt beslist, wordt teruggaaf verleend van 50% van de op grond van dit

hoofdstuk verschuldigde leges.

2.8.6.2

Indien de gemeenteraad/burgemeester en wethouders niet overgaan tot

de vaststelling van de gevraagde vaststelling, wijziging of uitwerking van een

bestemmingsplan, wordt teruggaaf verleend van 25% van de op grond van

dit hoofdstuk verschuldigde leges.

Hoofdstuk 9

2.9

niet van toepassing

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 

64,70

2.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder:

633,85

Quick-scan

2.10.3

Het tarief bedraagt, indien de aanvraag betrekking heeft op een plan

waarvoor een quick-scan planschade moet worden uitgevoerd:

75,15

Buiten behandelingstelling

2.10.4

Het tarief bedraagt, indien een aanvraag tot het verkrijgen van een

vergunning op grond van artikel 4.5, juncto 3.18 van de Algemene

wet bestuursrecht niet verder wordt behandeld:

64,70

Wijzigen tenaamstelling

2.10.5

Het tarief bedraagt voor het wijzigen van de tenaamstelling van de

omgevingsvergunning op grond van artikel 2.25 Wabo

64,70

Titel 3:

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van:

3.1.1.1

een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

270,90

3.1.1.2

Het tarief bedraagt voor het met toepassing van artikel 30a van de

Drank- en Horecawet wijzigen van het aanhangsel van een vergunning

als bedoeld in artikel 3.1.1.1

-voor het bijschrijven van één leidinggevende

99,50

-voor elke volgende leidinggevende

32,15

(tot een maximum van € 260,-)

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als

bedoeld in in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

37,50

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank-

en Horecawet

37,50

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28

van de Algemene plaatselijke verordening

213,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van:

3.1.5.1

een primaire gedoogvergunning voor het houden van een coffeeshop

7.492,70

3.1.5.2

een secundaire - of daarop volgende gedoogvergunning voor het houden

van een coffeeshop

3.746,35

3.1.5.3

een instemmingverklaring voor nieuwe leidinggevenden

148,90

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van:

een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 2:29 van de

Algemene plaatselijke verordening (sluitingsuur horecabedrijven)

3.1.6.1

met toepassing van de beleidsregels die daarvoor door

de burgemeester zijn vastgesteld, voor de duur van een kalenderjaar:

3.1.6.1.1

voor een horecabedrijf waar uitsluitend of in hoofdzaak dranken worden

verstrekt, voor:

3.1.6.1.1.1

-één dag per week

249,30

3.1.6.1.1.2

-twee dagen per week

346,80

3.1.6.1.1.3

-drie dagen per week

444,30

3.1.6.2

met toepassing van de beleidsregels die daarvoor door

de burgemeester zijn vastgesteld, voor de duur van een kalenderjaar:

3.1.6.2.1

voor een horecabedrijf waar uitsluitend of in hoofdzaak etenswaar worden

verstrekt, voor:

3.1.6.2.1.1

-één dag per week

216,75

3.1.6.2.1.2

-twee dagen per week

286,15

3.1.6.2.1.3

-drie dagen per week

355,55

3.1.6.3

met toepassing van de beleidsregels die daarvoor door de burgemeester

zijn vastgesteld voor bijzondere tijdelijke festiviteiten, per ontheffing

37,50

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 A van

de Algemene plaatselijke verordening (het inrichten en

hebben van een terras)

110,05

3.1.8

In aanvulling op het bepaalde in dit hoofdstuk wordt:

3.1.8.1

indien naar aanleiding van een aanvraag voor een vergunning een voor-

onderzoek wordt gedaan ten behoeve van een eventuele aanvraag van

een advies bij het bureau BIBOB, het tarief verhoogd met

374,60

3.1.8.2

indien naar aanleiding van een aanvraag voor een vergunning een advies

aan het bureau BIBOB wordt gevraagd, het tarief verhoogd met

605,10

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van:

3.2.1.1

een vergunning voor het organiseren van een evenement, als bedoeld in

artikel 2:25, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening

(evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1.1

een groot evenement, als bedoeld in artikel 2:24, eerste lid

224,80

3.2.1.1.2

een middelgroot evenement, als bedoeld in artikel 2:24, tweede lid

75,00

3.2.1.1.3

een klein evenement, als bedoeld in artikel 2:24, derde lid, dat niet

voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid van de

Algemene plaatselijke verordening of een evenement als bedoeld

in artikel 2:24, vijfde lid

37,50

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van snuffelmarkt

als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening

76,15

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van:

een vergunning, als bedoeld in artikel 5:18, eerste lid van de Algemene

plaatselijke verordening, tot het innemen van een standplaats, voor

commerciële doeleinden, geldig voor

3.2.3.1

-één dag

18,75

3.2.3.2

-een week

38,90

3.2.3.3

-een maand

76,25

3.2.3.4

-een kwartaal

180,75

3.2.3.5

-een jaar

285,30

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als

bedoeld in artikel 3:4, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening,

anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting waar drie of meer personen werkzaam zijn

1.852,85

3.3.1.2

voor een escortbedrijf of een seksinrichting waar ten hoogste

twee personen werkzaam zijn

500,45

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een

wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld

in artikel 3:15, tweede lid van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting waar drie of meer personen werkzaam zijn

960,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf of een seksinrichting waar ten hoogste

twee personen werkzaam zijn

248,15

3.3.4

In aanvulling op het bepaalde in dit hoofdstuk wordt:

3.3.4.1

indien naar aanleiding van een aanvraag voor een vergunning een voor-

onderzoek wordt gedaan ten behoeve van een eventuele aanvraag van

een advies bij het bureau BIBOB, het tarief verhoogd met

374,60

3.3.4.2

indien naar aanleiding van een aanvraag voor een vergunning een advies

aan het bureau BIBOB wordt gevraagd, het tarief verhoogd met

605,10

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van

van de Huisvestingswet 2014

63,55

Hoofdstuk 5

Kinderopvang

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of

buitenschoolse opvang), voorziening voor gastouderopvang of

gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45 van de Wet kinderopvang

en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

102,85

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

het verkrijgen van:

3.6.1

een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting,

als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening 2013

85,90

3.6.1.1

waarbij het tarief van 3.6.1 wordt verhoogd met:

bij een gebruiksoppervlakte tot maximaal 100 m²

vast

38,65

bij een gebruiksoppervlakte van 101 m² t/m 500 m²

vast

38,65

en voor deze 101 m² t/m 500 m²

per m²

0,37

bij een gebruiksoppervlakte van 501 m² t/m 2.000 m²

vast

188,50

en voor deze 501 m² t/m 2.000 m²

per m²

0,25

bij een gebruiksoppervlakte van 2.001 m² t/m 5.000 m²

vast

578,45

en voor deze 2.001 m² t/m 5.000 m²

per m²

0,10

bij een gebruiksoppervlakte van 5.001 m² en meer

vast

891,70

en voor deze 5.001 m² en meer

per m²

0,06

3.6.2

het wijzigen van een tenaamstelling

64,60

Teruggaaf

3.6.3.1

Indien binnen één maand na het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in 3.6.1 doch

voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag schriftelijk wordt

ingetrokken, wordt teruggaaf van 100% van de geheven leges verleend,

onder verrekening van

64,60

3.6.3.2

Indien op een later tijdstip dan onder 3.6.3.1 bedoeld na het in behande-

ling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning

als bedoeld in de artikelen 3.6.1 doch voor het verlenen van de vergunning

deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 75%

van de geheven leges verleend, onder verrekening van

64,60

3.6.3.3

Indien de gevraagde gebruiksvergunning als bedoeld in 3.6.1 niet wordt

verleend, wordt teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, onder

verrekening van

64,60

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere

beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere

beschikking

€ 

37,50

Behoort bij besluit van de raad van 18 december 2014,

Mij bekend,

de griffier