Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR346644
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR346644/1
Regeling vervallen per 01-01-2016
Legesverordening 2015
Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2015
Intitulé
Legesverordening 2015De raad van de gemeente Waalwijk;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 4 november 2014;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet,
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Legesverordening 2015
“Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015”
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
- d.
’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
- a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
- b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse
identiteitskaart of een reisdocument.
Een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
- b.
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
- c.
het raadplegen van de bij de Gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;
- d.
vervallen per 1-1-2015.
- e.
het verstrekken van een attestatie de vita welke dient ter verkrijging of behoud van een pensioenuitkering door een persoon die staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Waalwijk en de aanvraag vergezeld gaat van een pensioenstrook met een concreet schriftelijk verzoek van het pensioenfonds, een en ander als bedoeld in artikel 93 van de Pensioenwet;
- f.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevings-vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).
- g.
Diensten welke betrekking hebben op een evenement dat wordt aangevraagd door een persoon of organisatie die van de gemeente hiervoor structureel subsidie volgens artikel 4:21, 1e lid Awb ontvangt;
- h.
Diensten welke betrekking hebben op een evenement dat uitsluitend ten doel heeft het inzamelen van geld ten behoeve van een algemeen nutbeogende instelling
(ANBI).
2.Verhoging van de leges voor reisdocumenten als bedoeld in artikel 1.2.4 van
hoofdstuk 2 én rijbewijzen als bedoeld in artikel 1.3.3 van hoofdstuk 3 van de
tarieventabel behorende bij deze verordening, blijft achterwege als uit een
proces-verbaal van de politie blijkt, dat diefstal of beroving de reden is dat het vorig
reisdocument of rijbewijs niet ingeleverd kan worden.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel;
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges in één termijn worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
1.Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze
verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend
overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen
bepaling.
2.Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de
teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van
de belastingaanslag.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn.
- b.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen
drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het
Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van
titel 1 van de tarieventabel betreft:
- 1.
hoofdstuk 1 (akten burgerlijke stand);
- 2.
hoofdstuk 2 (reisdocumenten);
- 3.
hoofdstuk 3 (rijbewijzen);
- 4.
hoofdstuk 4 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen;
- 5.
onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);
- 6.
hoofdstuk 11 (kansspelen);
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of
latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel
1.De “Legesverordening 2014” alsmede de bijbehorende tarieventabel van 19
december 2013, en “de eerste wijziging Legesverordening 2014” van 10 juli 2014 worden ingetrokken met ingang van 1 januari 2015, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015;
- 4.
Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2015”.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 december 2014.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE WAALWIJK
De griffier, De voorzitter,
G.H. Kocken, Drs. A.M.P. Kleijngeld
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl