Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet, IOAW, IOAZ Heemstede 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet, IOAW, IOAZ Heemstede 2015

De raad van de gemeente Heemstede;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 september 2014;

gelet op artikel 147, eerste lid, Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 42 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

gezien het advies van de commissie Samenleving van 21 oktober 2014;

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop personen betrokken worden bij de uitvoering van de wet bij verordening te regelen;

besluit vast te stellen de:

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet, IOAW, IOAZ Heemstede 2015

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      cliënten: personen die een uitkering ontvangen op grond van de wet dan wel op grond van het minimabeleid van de gemeenten;

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemstede;

    • c.

      IASZ: Intergemeentelijke afdeling sociale zaken;

    • d.

      gemeenten: de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Heemstede;

    • e.

      gemeenteraden: de gemeenteraden van Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Heemstede;

    • f.

      gemeenschappelijke regeling: de Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken;

    • g.

      vertegenwoordigers: vertegenwoordigers van belangenorganisaties van cliënten;

    • h.

      wet: de Participatiewet of de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) of de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ).

  • 2. Alle begrippen uit de wet, die ook in deze verordening voorkomen en niet in het eerste lid van dit artikel genoemd zijn, hebben dezelfde betekenis als bepaald in de wet.

Artikel 2. Cliëntenraad

  • 1. Het college stelt de cliëntenraad voor de cliëntenparticipatie binnen de gemeenten van de IASZ in.

  • 2. De cliëntenraad heeft tot doel de communicatie te bevorderen tussen de IASZ en haar cliënten.

Artikel 3. Taak

  • 1. De cliëntenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over de dienstverlening en de beleidsterreinen die direct verband houden met of verwant zijn aan de wet.

  • 2. De cliëntenraad adviseert niet over individuele zaken of klachten.

Artikel 4. Benoeming en ontslag leden

  • 1. Het college (her)benoemt de leden van de cliëntenraad.

  • 2. De zittingsduur van de leden is behoudens tussentijds aftreden in beginsel maximaal 4 jaar, met een mogelijkheid van herbenoeming voor maximaal 4 jaar.

  • 3. Het lidmaatschap van de cliëntenraad wordt in principe beëindigd na afloop van de cliëntrelatie, maar kan met maximaal een jaar worden voortgezet zolang nog niet in vervanging is voorzien.

  • 4. Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat het lid daar zelf schriftelijk om verzoekt.

  • 5. De benoeming ter voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt bij voorkeur binnen 2 maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 6. Leden van het cliëntenraad kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeenten. Op het moment dat een lid onderdeel gaat uitmaken van of begint met het verrichten van werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeenten eindigt zijn lidmaatschap van de cliëntenraad.

Artikel 5. Samenstelling

  • 1. De cliëntenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand van de gemeenten en bestaat uit minimaal 4 leden en maximaal 12 leden.

  • 2. De leden van de cliëntenraad zijn qua leeftijd en diversiteit zoveel mogelijk een afspiegeling van de samenleving binnen het IASZ-gebied. Het college streeft ernaar ook jongeren of hun vertegenwoordigers zitting te laten nemen in de cliëntenraad.

  • 3. De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

Artikel 6. Werkwijze

  • 1. Om te kunnen voldoen aan het in artikel 3, eerste lid gestelde wordt de cliëntenraad door de IASZ tijdig van tevoren geïnformeerd en/of om advies gevraagd.

  • 2. Ieder lid mag zowel mondeling als schriftelijk bij de voorzitter van de cliëntenraad voorstellen indienen.

  • 3. De cliëntenraad vergadert in beginsel 6 keer per jaar.

  • 4. De vergaderingen van de cliëntenraad worden in het openbaar gehouden.

  • 5. Indien over personen wordt beraadslaagd of over zaken waaromtrent een meerderheid van de aanwezig leden van de cliëntenraad dat wenst, wordt een besloten vergadering gehouden. In dat geval zijn de geheimhoudingsregels van de Gemeentewet van toepassing.

  • 6. De voorzitter draagt er zorg voor dat de oproepingen, spoedeisende zaken uitgezonderd, ten minste 10 dagen voor de te houden vergaderingen worden verzonden. Indien er sprake is van een spoedeisende zaak zal de voorzitter de leden inhoudelijk de argumenten betreffende het spoedeisende karakter mededelen.

  • 7. De oproeping vermeldt plaats, datum en uur van de vergadering alsmede de agenda.

  • 8. Tijdens de vergadering wordt geen besluit genomen als daarvoor niet ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

  • 9. Op verzoek van de voorzitter dan wel ten minste 1/3 deel van de leden kunnen leden van de colleges van de gemeenten, de gemeenteraadsleden van de gemeenten, functionarissen in dienst van de gemeenten en of andere deskundigen worden uitgenodigd voor het bijwonen van een vergadering of delen daarvan, hetzij bij de behandeling van bepaalde onderwerpen.

  • 10. Een besluitenlijst van de vergadering wordt binnen 2 weken na de vergadering verspreid. De notulen worden gelijktijdig met de oproepingen 10 dagen voor de te houden vergadering samen met de agenda toegestuurd. In de vergadering worden deze vastgesteld.

  • 11. De cliëntenraad brengt over de werkzaamheden jaarlijks een verslag uit binnen 4 maanden na het einde van het kalenderjaar waar het verslag betrekking op heeft. Dit verslag wordt ter kennis gebracht aan de colleges, de gemeenteraden en raadscommissies van de gemeenten.

Artikel 7. Faciliteiten

  • 1. Het college verschaft de cliëntenraad de fysieke faciliteiten die nodig zijn voor de uitoefening van haar taak.

  • 2. De cliëntenraad kan wanneer er middelen nodig zijn voor deskundigheidsbevordering een verzoek doen bij het college. Het college zal beoordelen of dit verzoek redelijk is.

  • 3. De leden van de cliëntenraad ontvangen een onkostenvergoeding per bijgewoonde vergadering.

  • 4. De hoogte van de onkostenvergoeding bedraagt € 28,- en wordt jaarlijks geïndexeerd met het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie.

Artikel 8. Intrekken oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie WWB Heemstede 2012, zoals vastgesteld door de raad op 26 januari 2012, wordt ingetrokken per 1 januari 2015.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2015.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet, IOAW, IOAZ Heemstede 2015.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad op 30 oktober 2014.

Toelichting Verordening clientenparticipatie Participatiewet, IOAW, IOAZ Heemstede 2015