Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR343875
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR343875/1
Regeling vervallen per 31-08-2016
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014
Geldend van 01-01-2014 t/m 30-08-2016
Intitulé
Legesverordening 2014
De raad van de gemeente Veenendaal; |
|
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 september 2013, nummer 2013.00083-6; |
|
gelet op |
de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet; |
besluit: |
vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014 (Legesverordening 2014). |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
a.dag: |
de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt; |
b.week: |
een aaneengesloten periode van zeven dagen; |
c.maand: |
het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand; |
d.jaar: |
het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar; |
e.kalenderjaar: |
de periode van 1 januari tot en met 31 december. |
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:
- a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel;
- b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Vrijstelling
Leges worden niet geheven voor:
- a.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
- b.
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
- c.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 10, derde lid, van de crisis- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen één maand na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn;
- b.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
- 1.
onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);
- 2.
hoofdstuk 2 (reisdocumenten);
- 3.
hoofdstuk 3 (rijbewijzen);
- 4.
onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);
- 5.
hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);
- 6.
onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);
- 7.
hoofdstuk 16 (kansspelen);
- 1.
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
- 1.
De ‘Legesverordening 2013’ van 25 oktober 2012, sedertdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.
- 3.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
- 4.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.
- 5.
Deze verordening kan worden aangehaald als 'Legesverordening 2014'.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 31 oktober 2013,
de heer mr. E.J. Kruijswijk Jansen de heer mr. A.W. Kolff
raadsgriffier voorzitter
Bijlage Tarieventabel leges
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014
Indeling tarieventabel
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16 Kansspelen
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Diversen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/ beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving
Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
1.1.1 |
Het tarief voor: -de voltrekking van een huwelijk, c.q. sluiting van een geregistreerd partnerschap; -de trouwbevestiging; -de omzetting van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met ceremonie; bedraagt: |
||
1.1.1.1 |
Indien deze plaatsvindt op het gemeentehuis of op een als zodanig permanent aangewezen locatie en aanvangt op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09.00 uur en 16.00 uur en donderdag tussen 9.00 uur en 19.00 uur: |
€ |
400,00 |
1.1.1.2 |
Indien deze plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis of een als zodanig permanent aangewezen locatie en aanvangt op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09:00 uur en 16:00 uur en donderdag tussen 9.00 uur en 19.00 uur: |
€ |
565,00 |
1.1.1.3 |
Indien deze plaatsvindt op het gemeentehuis of op een als zodanig permanent aangewezen locatie en aanvangt op andere tijden dan van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 16:00 uur: |
€ |
600,00 |
1.1.1.4 |
Indien deze plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis of een als zodanig permanent aangewezen locatie: |
€ |
765,00 |
1.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het vertrekken van een attestatie de vita (international bewijs van in leven zijn) |
* |
|
1.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: |
||
1.1.4.1 |
een trouwboekje of partnerschapsboekje in normale uitvoering |
€ |
20,00 |
1.1.4.2 |
een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering |
€ |
40,00 |
1.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
15,20 |
1.1.6 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. |
* |
* Door of namens de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden).
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2.1 |
Het tarief (inclusief eventuele wettelijk verplichte rijksleges) bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.2.1.1 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
* |
|
1.2.1.2 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) |
* |
|
1.2.1.3 |
tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) |
* |
|
1.2.1.4 |
tot het vertrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar |
* |
|
1.2.1.5 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder |
* |
|
1.2.2 |
De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met de door of namens de minister vastgestelde rijksleges. |
||
1.2.3 |
Het tarief voor het onderzoek en het afgeven van een verklaring van vermissing, indien de aanvrager eerder een reisdocument werd verstrekt en hij bij de aanvraag dit (oude) document niet kan overleggen, bedraagt: |
€ |
35,00 |
* Door of namens de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden).
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1 |
Het tarief (inclusief eventueel wettelijk verplichte rijksleges) bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
* |
|
1.3.2 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met de door of namens de minister vastgestelde rijksleges. |
||
1.3.3 |
Het tarief voor het onderzoek van vermissing, indien de aanvrager eerder een rijbewijs werd verstrekt en hij bij de aanvraag dit (oude) document niet kan overleggen, bedraagt: |
€ |
35,00 |
1.3.4 |
Rijbewijzen en reisdocumenten, die op dezelfde datum als vermist zijn geregistreerd bij de aanvraag van een nieuw document, worden als één vermissing geteld. |
* Door de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden ) .
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon dan wel één persoonslijst waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) dan wel de aan de GBA aangehaakte gegevens moet worden geraadpleegd. |
||
1.4.2. |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.4.2.1 |
tot het verkrijgen van een (internationaal) gewaarmerkt afschrift uit of een bewijs van opneming in de GBA (kortweg: een uittreksel): |
€ |
14,50 |
1.4.2.2 |
tot het verkrijgen van een gewaarmerkt afschrift van de persoonslijst uit de GBA: |
€ |
15,00 |
1.4.2.2.1 |
tot verificatie van een persoonsgegeven in de GBA, anders dan in de vorm van een persoonslijst of een gewaarmerkt afschrift, per persoon: |
€ |
4,70 |
1.4.2.2.2 |
bij een aanvraag betreffende 500 of meer personen, per persoon: |
€ |
4,20 |
1.4.2.2.3 |
bij een aanvraag betreffende 1.000 of meer personen, per persoon: |
€ |
3,60 |
1.4.2.2.4 |
bij een aanvraag betreffende 5.000 of meer personen, per persoon: |
€ |
3,10 |
1.4.3 |
tot selectie van personen aan de hand van een geautomatiseerde selectie in de GBA, per selectie, voor ieder uitgeselecteerd persoon |
€ |
0,29 met een minimum van totaal € 211,20 |
1.4.4 |
tot het verkrijgen van overzichten met stand- of stroomstatistiek, waarbij geen persoonsgegevens worden verstrekt, per statistiek: |
€ |
82,20 |
1.4.5 |
tot het verkrijgen van een afschrift van het gemeentelijk statistisch jaaroverzicht per 1 januari: |
€ |
29,20 |
1.4.6 |
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de door of namens de minister vastgestelde rijksleges. |
||
1.4.7 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
15,20 |
* Door de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges(afgerond op € 0,10 naar beneden).
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
€ |
14,50 |
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: |
||
1.6.1.1 |
bij verstrekking, per pagina |
€ |
0,80 |
1.6.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens |
€ |
14,50 |
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.7.1.1 |
een afschrift van de gemeentebegroting met toelichting |
€ |
86,90 |
1.7.1.2 |
een afschrift van de gemeenterekening met toelichting |
€ |
127,50 |
1.7.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.7.2.1 |
tot het verstrekken van: |
||
1.7.2.1.1 |
een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina |
€ |
0,80 |
1.7.2.1.2 |
een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina |
€ |
0,80 |
1.7.2.2 |
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: |
||
1.7.2.2.1 |
op de verslagen van de raadsvergaderingen, indien toegezonden |
€ |
64,50 |
1.7.2.2.2 |
op de verslagen van de raadsvergaderingen, indien afgehaald |
€ |
21,40 |
1.7.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.7.3.1 |
tot het verstrekken van: |
||
1.7.3.1.1 |
een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina |
€ |
0,80 |
1.7.3.1.2 |
een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina |
€ |
0,80 |
1.7.3.2 |
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: |
||
1.7.3.2.1 |
op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie, indien toegezonden |
€ |
64,50 |
1.7.3.2.1.1 |
op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie, indien afgehaald |
€ |
21,80 |
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.8.1.1 |
tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: |
||
1.8.1.1.1 |
per pagina van A4-formaat |
€ |
1,60 |
1.8.1.1.2 |
per pagina van A3-formaat |
€ |
3,20 |
1.8.1.1.3 |
per pagina van A2-formaat |
€ |
6,40 |
1.8.1.1.4 |
per pagina van A1-formaat |
€ |
12,80 |
1.8.1.1.5 |
per pagina van A0-formaat |
€ |
25,60 |
1.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: |
||
1.8.2.1 |
de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet |
€ |
10,40 |
1.8.2.2 |
de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 |
€ |
15,20 |
1.8.2.3 |
het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 |
€ |
15,20 |
1.8.2.4 |
het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
€ |
15,20 |
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.9.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, de door of namens de minister vastgestelde rijksleges |
* |
|
1.9.2 |
tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn |
€ |
14,50 |
1.9.3 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
€ |
14,50 |
1.9.4 |
tot het voor echt verklaren (waarmerken) van een copie |
€ |
14,50 |
* Door de minister bepaald (maximum) tarief; inclusief eventuele rijksleges (afgerond op € 0,10 naar beneden).
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
1.10.1 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
15,20 |
1.10.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
||
1.10.2.1 |
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina |
€ |
0,80 |
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
1.11 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.11.1 |
tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet |
€ |
0,00 |
1.11.2 |
tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet |
€ |
0,00 |
1.11.3 |
tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet, voor elke in dat register vermelde woningzoekende |
€ |
0,00 |
1.11.4 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet |
€ |
128,00 |
1.11.5 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet |
€ |
128,00 |
1.11.6 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet |
€ |
128,00 |
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
1.12 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.12.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet |
€ |
64,00 |
1.12.2 |
tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet |
€ |
64,00 |
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
Niet van toepassing |
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Niet van toepassing |
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
1.15 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.15.1 |
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet |
€ |
60,40 |
1.15.2 |
tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander |
€ |
30,20 |
1.15.3 |
tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing |
€ |
30,20 |
Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
||
1.16.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
€ |
57,60* |
1.16.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat |
€ € |
34,70* 22,50* |
1.16.1.3 |
voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 3 jaar |
€ |
172,80* |
1.16.1.4 |
voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 3 jaar en voor iedere volgende speelautomaat |
€ € |
171,60* 67,50* |
1.16.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
€ |
11,50* |
* wettelijk maximum
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Niet van toepassing |
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
Niet van toepassing |
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
1.19 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.19.1 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met een geldigheidsduur van maximaal 12 maanden. |
€ |
36,40 |
1.19.2 |
voor het wijzigen van het kenteken van de ontheffing als bedoeld in het vorige lid |
€ |
0,00 |
1.19.3 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling Voertuigen |
€ |
36,40 |
1.19.3 |
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
€ |
117,60 |
1.19.3.1 |
bij toekenning van de kaart wordt gerestitueerd |
€ |
58,80 |
1.19.3.2 |
een vervolgkaart tot het verkrijgen van een gehandicapten-parkeerkaart |
€ |
29,20 |
1.19.3.3 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging of een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart |
€ |
17,70 |
1.19.3.4 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats |
€ |
58,80 |
1.19.3.5 |
een vervolgaanvraag tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats |
€ |
29,20 |
1.19.3.6 |
een aanvraag tot verplaatsing van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats |
€ |
29,20 |
1.19.3.7 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging van een kenteken ten behoeve van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats |
€ |
9,40 |
Hoofdstuk 20 Diversen
1.20.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
1.20.1.1 |
Tot het verkrijgen van een rioolaansluitvergunning |
€ |
158,20 |
1.20.1.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de plaatsing van, het houden tot c.q. ontheffing van een: |
||
1.20.1.2.1 |
sandwich/ driehoeksborden/ aankondigingsborden |
€ |
83,20 |
1.20.1.2.2 |
draaiorgel |
€ |
83,20 |
1.20.1.2.3 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning: |
€ |
83,20 |
1.20.1.2.4 |
Inschrijving op de wachtlijst, per jaar |
€ |
83,20 |
1.20.1.2 |
Tot het verstrekken van een afschrift van de Verordening aansluitvoorwaarden gemeente Veenendaal |
€ |
17,40 |
1.20.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.20.2.1 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
0,80 |
1.20.2.2 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, op papier dan wel digitaal: |
||
1.20.2.2.1 |
per pagina van A4-formaat |
€ |
0,80 |
1.20.2.2.2 |
per pagina van A3-formaat |
€ |
1,60 |
1.20.2.2.3 |
per pagina van A2-formaat |
€ |
3,20 |
1.20.2.2.4 |
per pagina van A1-formaat |
€ |
6,40 |
1.20.2.2.5 |
per pagina van A0-formaat |
€ |
12,80 |
1.20.2.2.6 |
Kaarten,tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
||
1.20.2.2.7 |
voor een raamblad huisnummerkaart (0,63 m2) |
€ |
10,50 |
1.20.2.2.8 |
voor een huisnummerkaart (6,75 m2) (schaal 1:2000) |
€ |
34,10 |
1.20.2.2.9 |
voor een huisnummerkaart (2 m2) (schaal 1:4000) |
€ |
17,30 |
1.20.2.2.10 |
voor een wegenkaart (1,26 m2) (schaal 1:5000) |
€ |
14,90 |
1.20.2.2.11 |
voor een wegenkaart (0,385 m2) (schaal 1:10000) |
€ |
4,90 |
1.20.2.2.12 |
voor een stadsplattegrond |
€ |
15,20 |
1.20.2.2.13 |
voor een stadskaartenboek |
€ |
59,50 |
1.20.2.2.14 |
voor de overige kaarten en tekeningen per 1000 cm2 |
€ |
1,90 |
1.20.2.3 |
Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ |
71,00 |
1.20.2.4 |
stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
0,80 |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
||
2.1.1.1 |
aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||
2.1.1.2 |
bouwkosten: het product van de normkosten voor het uit te voeren werk en de inhoud c.q. oppervlakte c.q. lengte van het bouwwerk conform de bij deze verordening behorende bijlage. Voor bouwwerken die niet passen binnen het regime van vaststelling van normatieve bouwkosten geldt de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van techtnische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||
2.1.1.3 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
||
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
||
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/ beoordeling conceptaanvraag
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
2.2.1.1 |
tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de regels van het bestemmingsplan en redelijke eisen van welstand vergunbaar verhoogd met de door de adviescommissie welstand en monumenten bij de gemeente in rekening gebrachte kosten |
€ |
225,00 |
2.2.1.2 |
om een integrale afweging bij een strijdige situatie met de regels van het bestemmingsplan en vooruitlopend op een verzoek om vergunning op grond van de Wabo dan wel een herziening van het bestemmingsplan |
€ |
789,00 |
2.2.2 |
tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. |
50% |
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
||
2.3.1 |
Bouw activiteiten |
||
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.1.1.1 |
indien de bouwkosten minder dan € 150.000 bedragen: |
3,77% |
|
van de bouwkosten, met een minimum van: |
€ |
205,00 |
|
2.3.1.1.2 |
het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.1 berekende bedrag zijnde |
€ |
5.655,00 |
wordt verhoogd met een percentage van |
3,44% |
||
over het deel van de bouwkosten dat ligt tussen de € 150.000,00 en € 750.000,00; |
|||
2.3.1.1.3 |
het maximum van het onder artikel 2.3.1.1.2 berekende bedrag zijnde: |
€ |
26.295,00 |
wordt verhoogd met een percentage van |
3,16% |
||
over het deel van de normatieve bouwkosten dat ligt tussen de € 750.000,00 en € 10.000.000,00; |
|||
2.3.1.1.4 |
indien de bouwkosten € 10.000.000 of meer bedragen: |
€ |
318.595,00 |
W elstandstoets |
|||
2.3.1.2 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is |
€ |
130,00 |
2.3.1.2.2 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met de door de adviescommissie Welstand en Monumenten Midden Nederland bij de gemeente in rekening gebrachte kosten |
||
Verplicht advies agrarische commissie |
|||
2.3.1.3 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: |
€ |
0,00 |
Achteraf ingediende aanvraag |
|||
2.3.1.4 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges |
150% |
|
Beoordeling aanvullende gegevens |
|||
2.3.1.5 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: |
€ |
0,00 |
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
||
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
421,00 |
|
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: |
|||
2.3.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
229,00 |
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
229,00 |
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
1,04% |
|
van de bouwkosten met een minimum van |
€ |
1.071,00 |
|
en een maximum van |
€ |
43.278,00 |
|
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): |
€ |
461,00 |
2.3.3.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ |
1.071,00 |
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; |
|||
2.3.3.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): |
1,04% |
|
van de bouwkosten met een minimum van |
€ |
1.071,00 |
|
en een maximum van |
€ |
43.278,00 |
|
2.3.3.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): |
1,04% |
|
van de bouwkosten met een minimum van |
€ |
1.071,00 |
|
en een maximum van |
€ |
43.278,00 |
|
2.3.3.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ |
461,00 |
2.3.4 |
Planologisch strijdig g ebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|||
2.3.4.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
254,00 |
2.3.4.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
254,00 |
2.3.4.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
2.3.4.3.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.3.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
2.3.4.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) |
€ |
508,00 |
2.3.4.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ |
1.190,00 |
2.3.4.6.1 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
2.3.4.6.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.6.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
2.3.4.7.1 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
2.3.4.7.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.7.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
2.3.4.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ |
508,00 |
2.3.5 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
721,00 |
|
2.3.6 |
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten |
||
2.3.6.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening van de Gemeente Veenendaal 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
||
2.3.6.1.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: |
€ |
225,00 |
2.3.6.1.2 |
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: |
€ |
225,00 |
2.3.6.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
€ |
0,00 |
2.3.7 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
421,00 |
|
Aanleggen of veranderen weg |
|||
2.3.8 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
166,00 |
2.3.8.a |
Reclameobjecten op of aan panden en bouwwerken (incl. lichtreclame) |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de plaatsing van, c.q. het wijzigen van een (verlicht) reclameobject waarvoor op grond van artikel 4.16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist als bedoeld in artikel 2.2 eerste lid , aanhef en onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
234,00 |
|
2.3.9 |
Uitweg/inrit |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
166,00 |
|
2.3.10 |
Kappen |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
166,00 |
|
2.3.11 |
Opslag van roerende zaken |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
|||
2.3.11.1 |
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: |
€ |
0,00 |
2.3.11.2 |
indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: |
€ |
0,00 |
2.3.12 |
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 |
||
2.3.12.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€ |
461,00 |
2.3.12.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 |
€ |
461,00 |
2.3.13 |
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief |
€ |
461,00 |
|
2.3.14 |
Andere activiteiten |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: |
|||
2.3.14.1 |
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
71,00 |
2.3.14.2 |
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.14.2.1 |
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: |
€ |
71,00 |
2.3.14.2.2 |
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
2.3.15 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|||
2.3.15.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
2.3.15.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
||
2.3.16 |
Beoordeling bodemrapport |
||
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
|||
2.3.16.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport |
€ |
193,00 |
2.3.16.2 |
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport |
€ |
193,00 |
2.3.17 |
Advies |
||
2.3.17.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
2.3.17.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
2.3.18 |
Verklaring van geen bedenkingen |
||
2.3.18.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
||
2.3.18.1.1 |
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ |
1.081,00 |
2.3.18.1.2 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ |
1.081,00 |
2.3.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in artikel 2.2.1.1 of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in artikel 2.2.2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. |
||
2.4.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: |
||
2.4.2.1 |
bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
5% |
|
2.4.2.2 |
bij 10 tot 15 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
10% |
|
2.4.2.3 |
bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges. |
15% |
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
|||
2.5.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
40% |
|
2.5.1.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 6 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
30% |
|
2.5.1.3 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 6 weken en binnen 20 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
20% |
|
2.5.2 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
20% |
||
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
2.5.3.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
20% |
|
2.5.3.2 |
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
||
2.5.4 |
Minimumbedrag voor teruggaaf |
||
Een bedrag minder dan wordt niet teruggegeven |
€ |
205,00 |
|
2.5.5 |
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen |
||
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. |
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: |
€ |
157,00 |
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project |
||
2.7.1 |
bij een vergunning waar nog geen aanvang is gemaakt |
€ |
100,00 |
2.7.2 |
bij een vergunning waar reeds een aanvang is gemaakt |
€ |
200,00 |
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
789,00 |
2.8.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
789,00 |
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
[vervallen]
Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving
2.10.1 |
Voor toepassing van dit hoofdstuk geldt de tekst van de Woningwet en Wet ruimtelijke ordening zoals deze luidden op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wabo |
||
2.10.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een gewijzigde aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet: van de tarieven genoemd onder subonderdeel 2.3.1.1 |
50% |
|
2.10.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag tot het verlenen van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56 a van de Woningwet van de tarieven genoemd onder subonderdeel 2.3.1.1. |
50% |
|
2.10.4 |
met betrekking tot de aanvragen bedoeld in de onderdelen 2.10.1 en 2.10.2 zijn de subonderdelen 2.3.1.2 tot en met 2.3.1.5 en 2.3.16 en 2.3.17 van hoofdstuk 3 en hoofdstuk 5 van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat: |
||
2.10.4.1 |
subonderdeel 2.3.3.1. toepassing vindt als artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, of artikel 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (binnenplanse wijziging of ontheffing; ontheffing binnen beheersverordening); |
||
2.10.4.2 |
subonderdeel 2.3.3.2 toepassing vindt als 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening worden toegepast (ontheffing van bestemmingsplan op grond van algemene maatregel van bestuur); |
||
2.10.4.3 |
subonderdeel 2.3.3.3 toepassing vindt als artikel 3.10 of artikel 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (projectbesluit of buitentoepassingverklaring beheersverordening; |
||
2.10.4.4 |
subonderdeel 2.3.3.4 toepassing vindt als artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (tijdelijke ontheffing van het bestemmingsplan) |
||
2.10.4.5 |
Subonderdeel 2.3.3.5 toepassing vindt als artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast (ontheffing van exploitatieplan) |
Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking
2.11 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€ |
71,00 |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
€ |
666,10 |
3.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet in combinatie met een exploitatievergunning op grond van de APV |
€ |
832,70 |
3.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet in combinatie met een exploitatievergunning op grond van de APV waarbij terras wordt ingenomen op gemeentegrond |
€ |
999,20 |
3.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet in combinatie met een exploitatievergunning op grond van de APV, waarbij terras wordt ingenomen op gemeentegrond en een doorlopend afwijkend sluitingsuur |
€ |
1.332,30 |
3.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het wijzigen van het aanhangsel in verband met de wijziging leidinggevende op de vergunning als bedoeld in artikel 30A van de Drank- en horecawet en/of de APV |
€ |
166,50 |
3.1.6. |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet |
€ |
166,50 |
3.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ |
83,20 |
3.1.8 |
Indien voor een vergunning als bedoeld onder 3.1.1. een zogenaamde BIBOB-intake en screening plaatsvindt, wordt het onder 3.1.1. genoemde bedrag verhoogd met |
€ |
510,00 |
3.1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een incidentele ontheffing van het sluitingsuur voor inrichtingen als bedoeld in de APV voor de periode van één dag |
€ |
83,20 |
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft: |
||
3.2.1.1 |
een evenement (categorie 1) |
€ |
166,50 |
3.2.1.2 |
een middelgroot evenement (categorie 2), waarvan de aanvraag behandeld moet worden in de adviescommissie, een tijdelijke gebruiksvergunning nodig is, afstemming en coördinatie en een inspectie terrein plaatsvindt |
€ |
1.498,90 |
3.2.1.3 |
een groot evenement (categorie 3), waarvan de aanvraag behandeld moet worden in de adviescommissie, een tijdelijke gebruiksvergunning en Calamiteitenplan nodig is en afstemming en coördinatie en een inspectie terrein plaatsvindt |
€ |
3.830,50 |
3.2.2 |
een herdenkingsplechtigheid |
€ |
166,50 |
3.2.3 |
een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg |
€ |
83,20 |
3.2.4 |
een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg |
€ |
83,20 |
3.2.5 |
Indien voor het verlenen van de vergunningen genoemd in deze paragraaf geluidsmetingen plaats vinden, worden de in deze paragraaf genoemde tarieven per uur geluidsmeting verhoogd met: |
€ |
80,60 |
3.2.6 |
Indien voor het verlenen van de vergunningen genoemd in deze paragraaf een hygienisch advies aan de GGD moet worden gevraagd, dan wordt het tarief van de vergunning verhoogd met: |
€ |
173,40 |
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: |
||
3.3.1 |
een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening: |
||
3.3.1.1 |
voor een seksinrichting |
€ |
612,00 |
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet |
€ |
194,00 |
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
[vervallen]
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
3.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening |
||
3.6.1 |
tijdelijke bouwsels |
€ |
95,00 |
3.6.2 |
markten en braderieën |
€ |
474,00 |
3.6.3 |
evenementen (voor zover niet verrekend al in 3.2.1.2., 3.2.1.3.) |
€ |
474,00 |
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ |
71,00 |
3.7.1 |
Indien voor een vergunning anders dan bedoeld onder 3.1.1. een zogenaamde BIBOB-intake en screening plaatsvindt, wordt het tarief van de vergunning verhoogd met |
€ |
510,00 |
Behorende bij de legesverordening 2014, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 31 oktober 2013,
de heer mr. E.J. Kruijswijk Jansen de heer mr. A.W. Kolff
raadsgriffier voorzitter
Bijlage bij titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Lijst van bouwkosten (normkosten) als bedoeld in titel 2
Woningen |
[in euro’s] |
|||||||||||||
Woningen met een plat dak |
Aantal m 3 |
|||||||||||||
omschrijving |
type |
uitvoering |
tot 150 |
150 tot 250 |
250 tot 500 |
vanaf 500 |
||||||||
vrijstaand |
305 |
330 |
295 |
285 |
||||||||||
geschakeld |
300 |
255 |
225 |
215 |
||||||||||
in een rij |
295 |
240 |
210 |
200 |
||||||||||
Woningen met een hellende kap |
||||||||||||||
vrijstaand |
265 |
300 |
290 |
280 |
||||||||||
geschakeld |
260 |
250 |
245 |
235 |
||||||||||
in een rij |
255 |
240 |
225 |
215 |
||||||||||
R ecreatiewoning |
264 |
250 |
240 |
230 |
||||||||||
Bijzondere woongebouwen |
per m 3 |
|||||||||||||
tot 1500 |
1500 tot 2500 |
2500 tot 5000 |
vanaf 5000 |
|||||||||||
Hoogbouw (Flats, appartementen etc.) |
||||||||||||||
3-laags |
315 |
300 |
290 |
275 |
||||||||||
4-laags en meer |
300 |
280 |
270 |
265 |
||||||||||
Bijgebouwen |
per m 3 |
|||||||||||||
garage |
||||||||||||||
vrijstaand |
steen |
plat dak |
159 |
|||||||||||
hellend dak |
167 |
|||||||||||||
hout |
plat dak |
141 |
||||||||||||
hellend dak |
149 |
|||||||||||||
aangebouwd |
steen |
plat dak |
114 |
|||||||||||
hellend dak |
121 |
|||||||||||||
hout |
plat dak |
99 |
||||||||||||
hellend dak |
105 |
|||||||||||||
berging |
||||||||||||||
vrijstaand |
steen |
plat dak |
182 |
|||||||||||
hellend dak |
192 |
|||||||||||||
hout |
plat dak |
162 |
||||||||||||
hellend dak |
171 |
|||||||||||||
aangebouwd |
steen |
plat dak |
131 |
|||||||||||
hellend dak |
139 |
|||||||||||||
hout |
plat dak |
114 |
||||||||||||
hellend dak |
121 |
|||||||||||||
carport |
||||||||||||||
vrijstaand |
plat dak |
191 |
||||||||||||
hellend dak |
201 |
|||||||||||||
aangebouwd |
plat dak |
157 |
||||||||||||
hellend dak |
165 |
|||||||||||||
tuinhuis |
hout |
plat dak |
132 |
|||||||||||
hellend dak |
139 |
|||||||||||||
serre |
niet geïsol. |
338 |
||||||||||||
geïsoleerd |
439 |
|||||||||||||
erker |
geïsoleerd |
483 |
||||||||||||
kelder |
385 |
|||||||||||||
dakkapel |
per m1 |
1219 |
||||||||||||
Fabrieken Aantal m 3 |
||||||||||||||
omschrijving |
Hoogte/lagen |
tot 750 |
750 tot 1500 |
1500 tot 5000 |
5000 tot 15000 |
Vanaf 15000 |
||||||||
werkplaats |
||||||||||||||
niet geïsoleerd |
tot 5,50 m |
100 |
80 |
70 |
65 |
60 |
||||||||
vanaf 5,50 m |
80 |
70 |
60 |
55 |
50 |
|||||||||
geïsoleerd |
tot 5,50 m |
105 |
90 |
80 |
75 |
70 |
||||||||
vanaf 5,50 m |
90 |
75 |
65 |
60 |
55 |
|||||||||
productiehal |
||||||||||||||
niet geïsoleerd |
tot 5,50 m |
105 |
85 |
75 |
70 |
65 |
||||||||
vanaf 5,50 m |
85 |
75 |
65 |
60 |
55 |
|||||||||
geïsoleerd |
tot 5,50 m |
110 |
95 |
85 |
80 |
75 |
||||||||
vanaf 5,50 m |
90 |
80 |
70 |
65 |
60 |
|||||||||
Pakhuizen, op- en overslag, magazijnen fabrieken |
||||||||||||||
O pslaghal |
||||||||||||||
niet geïsoleerd |
tot 5,50 m |
95 |
80 |
70 |
65 |
45 |
||||||||
vanaf 5,50 m |
75 |
65 |
55 |
50 |
30 |
|||||||||
geïsoleerd |
tot 5,50 m |
115 |
95 |
85 |
80 |
60 |
||||||||
vanaf 5,50 m |
95 |
80 |
70 |
65 |
45 |
|||||||||
G arage |
||||||||||||||
niet geïsoleerd |
tot 5,50 m |
105 |
85 |
75 |
70 |
|||||||||
vanaf 5,50 m |
85 |
70 |
60 |
60 |
||||||||||
geïsoleerd |
tot 5,50 m |
125 |
105 |
95 |
90 |
|||||||||
vanaf 5,50 m |
105 |
90 |
75 |
70 |
||||||||||
R omneyloods |
tot 5,50 m |
26 |
22 |
19 |
19 |
|||||||||
vanaf 5,50 m |
22 |
18 |
16 |
16 |
||||||||||
Kantoren Aantal m 3 |
||||||||||||||
tot 1500 |
1500 tot 5000 |
5000 tot 10000 |
10000 tot 30000 |
Vanaf 30000 |
||||||||||
vierkant |
1-laags |
380 |
355 |
290 |
270 |
325 |
||||||||
2-laags |
330 |
305 |
270 |
250 |
300 |
|||||||||
3-laags |
305 |
285 |
250 |
235 |
285 |
|||||||||
4 - 7 laags |
295 |
275 |
240 |
230 |
280 |
|||||||||
vanaf 7 laags |
350 |
330 |
290 |
280 |
340 |
|||||||||
rechthoekig |
1-laags |
400 |
375 |
335 |
315 |
380 |
||||||||
2-laags |
350 |
320 |
285 |
270 |
325 |
|||||||||
3-laags |
320 |
295 |
265 |
250 |
300 |
|||||||||
4 - 7 laags |
310 |
290 |
255 |
245 |
295 |
|||||||||
vanaf 7 laags |
370 |
350 |
305 |
295 |
350 |
|||||||||
andersvormig |
1-laags |
415 |
385 |
345 |
325 |
390 |
||||||||
2-laags |
360 |
330 |
290 |
280 |
335 |
|||||||||
3-laags |
330 |
310 |
275 |
260 |
310 |
|||||||||
4 - 7 laags |
320 |
300 |
265 |
255 |
305 |
|||||||||
vanaf 7 laags |
385 |
360 |
320 |
305 |
365 |
|||||||||
Winkels Aantal m 3 |
|||||||||
omschrijving |
Hoogte/lagen |
tot 5000 |
vanaf 5000 |
||||||
Winkelcentrum |
165 |
150 |
|||||||
Warenhuis |
135 |
130 |
|||||||
t ot 750 |
750 tot 1500 |
1500 tot 5000 |
vanaf 5000 |
||||||
Detailhandel |
255 |
215 |
190 |
180 |
|||||
Showroom |
tot 5,50 m |
165 |
140 |
120 |
115 |
||||
vanaf 5,50 m |
140 |
115 |
100 |
95 |
|||||
DHZ-hal |
tot 5,50 m |
150 |
125 |
110 |
105 |
||||
vanaf 5,50 m |
125 |
105 |
90 |
85 |
|||||
Hotel, restaurants, cafes, bars |
|||||||||
bar/ café |
320 |
301 |
283 |
272 |
|||||
cafetaria |
301 |
283 |
250 |
241 |
|||||
restaurant |
307 |
288 |
255 |
245 |
|||||
tot 5000 |
vanaf 5000 |
||||||||
wegrestaurant |
318 |
299 |
|||||||
hotel/ conferentiecentrum |
379 |
356 |
|||||||
motel |
337 |
317 |
|||||||
Gebouwen voor gezondheidszorg, sociale verzorging |
|||||||||
per m 3 |
|||||||||
Ziekenhuis |
vierkant |
370 |
|||||||
rechthoekig |
392 |
||||||||
andersvormig |
404 |
||||||||
gezondheidscentrum |
289 |
||||||||
Praktijkgebouw |
323 |
||||||||
Verzorgingshuis |
259 |
||||||||
Gebouwen voor onderwijs cultuur en wetenschap |
Aantal m 3 |
||||||||
Scholen |
0 - 5000 |
vanaf 5000 |
|||||||
schoolgebouw |
1-laags |
340 |
285 |
||||||
2-laags |
305 |
255 |
|||||||
3-laags |
290 |
210 |
|||||||
4-laags |
280 |
275 |
|||||||
5-laags en meer |
270 |
225 |
|||||||
per m 3 |
|||||||||
Noodlokalen |
261 |
||||||||
Sporthallen |
per m 3 |
||||||||
gymzaal |
200 |
||||||||
sporthal |
125 |
||||||||
Landbouwbedrijfsgebouwen |
Basisbedrag |
||||||||
stallen groenlabel |
|||||||||
Melkkoeien |
per plaats |
4157 |
|||||||
Rundvee |
per plaats |
548 |
|||||||
Vleesvarkens |
per plaats |
332 |
|||||||
Biggen |
per plaats |
195 |
|||||||
Dragende zeugen |
per plaats |
914 |
|||||||
Kraamzeugen |
per plaats |
2161 |
|||||||
Kippen |
per plaats |
10 |
|||||||
Mestkelder |
tot 250 |
per m3 |
108 |
||||||
vanaf 250 |
per m3 |
90 |
|||||||
Kippenstallen |
tot 500 |
per m3 |
103 |
||||||
vanaf 500 |
per m3 |
77 |
|||||||
Veldschuren |
tot 300 |
per m2 |
65 |
||||||
300 – 1000 |
per m2 |
62 |
|||||||
>= 1000 |
per m2 |
59 |
Bij een functiewijziging in een bestaand gebouw worden de normkosten bepaald op 50 % van de
berekende normkosten van de nieuwe functie.
Bij een interne verbouwing worden de normkosten bepaald op 50 % van de berekende kosten van de op het perceel aanwezige functie.
Behorende bij de legesverordening 2014, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 31 oktober 2013,
de heer mr. E.J. Kruijswijk Jansen de heer mr. A.W. Kolff
raadsgriffier voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl