Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Sittard-Geleen 2014

Geldend van 26-09-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Sittard-Geleen 2014

De Raad van de gemeente Sittard-Geleen,

Gezien het voorstel van het college van 12 augustus 2014, gemeenteblad 2014 , nummer 089,

gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;

b e s l u i t :

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Sittard-Geleen 2014

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen, aan een overheidsorgaan gegevens uit de basisregistratie, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college. Waarbij als uitgangspunt geldt dat slechts gegevens worden verstrekt voor de goede vervulling van de taak van het overheidsorgaan.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen als:

    • a.

      de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of

    • b.

      de verstrekking in overeenstemming is met het bepaalde krachtens het derde lid.

  • 2. Verstrekking overeenkomstig het eerste lid, vindt enkel plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:

    • a.

      de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt; en

    • b.

      de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.

Artikel 3 Openbaarmaking nadere regeling

De uitwerking van de nadere regeling als bedoeld in artikel 1 en artikel 2, wordt door het college in een regeling/overzicht vastgelegd. Deze regeling/overzicht wordt op de gemeentelijke website geplaatst.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met de datum van inwerkingtreding van de Wet basisregistratie personen, 6 januari 2014.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Sittard-Geleen 2014 (Verordening BRP).

Ondertekening

Aldus besloten door de raad der gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van 25 september 2014.

De griffier
drs. J.Vis
De voorzitter
drs. G.J.M.Cox

Nadere regeling zoals bedoeld in artikel 1 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Sittard-Geleen 2014 (Verordening BRP).

[vervallen]

Overzicht zoals bedoeld in artikel 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Sittard-Geleen 2014 (Verordening BRP).

[vervallen]

Toelichting bij de Verordening BRP Sittard-Geleen 2014

Algemeen

Deze verordening geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen.

Deze wet vervangt de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ( Wet GBA ) en vormt het nieuwe wettelijke kader voor de basisregistratie personen. Deze wet vormt de juridische vertaling van de nieuwe ontwikkelingen die zich op het terrein van de Nederlandse bevolkingsadministratie voordoen. De belangrijkste daarvan zijn: de technische modernisering van de basisregistratie, de uitbreiding van de basisregistratie met de opneming van gegevens over niet-ingezetenen, de verbetering van de kwaliteit van de basisregistratie en de verbetering van de dienstverlening en de vermindering van de administratieve lasten in verband met de basisregistratie. Deze wet is ook in juridisch opzicht vernieuwend ten opzichte van zijn voorganger doordat het meer ruimte biedt om rekening te houden met toekomstige ontwikkelingen.

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). Dit heeft tot gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de verstrekkingen uit de GBA aangepast moet worden.

Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid. De onderhavige verordening voorziet er in dat het college van burgemeester en wethouders, binnen de vastgestelde kaders, nadere invulling geeft aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn overgenomen uit artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Sittard-Geleen.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

Met dit artikel wordt het college de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisregistratie over ingezetenen te verstrekken aan overheidsorganen. Het wordt aan het college overgelaten welke gegevens de overheidsorganen verstrekt krijgen.

De gemeente moet zich houden aan de beoordelingscriteria die hiervoor zijn neergelegd in de BRP-regelgeving.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Sittard-Geleen woonachtig zijn, dient de gemeente Sittard-Geleen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Zo zijn notarissen, curators en advocaten e.d. al een verplichte afnemer daar zij gegevens uit de BRP nodig hebben voor het uitoefenen van hun taak op grond van een algemeen verbindend voorschrift. Ook pensioenfondsen maken verplicht gebruik van de gegevens uit de BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over ingezetenen van de gemeente Sittard-Geleen. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen, door het college vast te stellen categorieën derden die zulke werkzaamheden uitvoeren. Het college heeft de bevoegdheid om deze actueel te houden en tussentijds te wijzigen.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Algemene gegevens zijn de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3 Openbaarmaking nadere regeling

Het college zal uitvoering geven aan de in de verordening toe te kennen bevoegdheden in een nadere regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met de dag waarop de Wet basisregistraties personen in werking is getreden.