Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR339989
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR339989/1
Regeling vervallen per 10-11-2020
Privacyreglement Basisadministratie Personen
Geldend van 11-11-2011 t/m 09-11-2020
Intitulé
Privacyreglement Basisadministratie PersonenPrivacyreglement Basisadministratie Personen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld
gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen
besluiten:
Het Privacyreglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Barneveld vast te stellen
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
a. |
de wet: |
de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; |
b. |
Besluit |
het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
c. |
verordening: |
de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 21 september 2011; |
d. |
basisadministratie: |
de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Barneveld als bedoeld in artikel 2 van de wet; |
e. |
basisregistratie personen: |
de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Barneveld; |
f. |
GBA-V: |
de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit; |
g. |
autorisatiebesluit: |
een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten; |
h. |
ingeschrevene: |
degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen; |
i. |
geregistreerde: |
degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Barneveld en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen; |
j. |
authentiek gegeven: |
een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt; |
k. |
aangehaakt gegeven: |
in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet; |
l. |
verantwoordelijke: |
het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit; |
m. |
bewerker: |
degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd; |
n. |
beheerder: |
de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit; |
o |
afnemer: |
bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht; |
p. |
binnengemeentelijke afnemer: |
elke afnemer die een orgaan is van de gemeente; |
q. |
derde: |
elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde; |
r. |
vrije derde: |
een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet. |
|
|
|
Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen
1. Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het hoofd van de afdeling Publiekszaken .
2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
c. verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen;
Artikel 3 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens ( zie bijlage 1)verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de
GBA-V
1. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:
a. de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publiekszaken;
b. de systeem- en databasebeheerder van de afdeling I&A;
c. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 2 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
3. Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
4. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in bijlage 4 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8 Overige verstrekkingen en verstrekkingen ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 5 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Gegevenstrekking ten behoeve van onderzoeksdoeleinden ( b.v. door middel van selecties) vindt plaats op basis van artikel 109 van de wet en artikel 67 van het Besluit (Zie bijlage 4)
Artikel 9 Terugmeldplicht
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder;
2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;
3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.
4. In bijlage 5 worden, zo ver van toepassing, de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
Artikel 10 Protocolplicht
De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.
Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking
1. Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder;
2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;
3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 12 Recht op correctie
1. Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;
2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;
3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.
Artikel 14 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 15 Vernietiging
Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.
Artikel 16 Slotbepaling
1. Dit reglement treedt in werking op 11 november 2011.
2. Het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, zoals vastgesteld op 15 augustus 2008, wordt ingetrokken.
3. Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement BRP gemeente Barneveld 2011”.
Ondertekening
BIJLAGE 1
Overzicht authentieke gegevens over de ingeschrevene zijn:
Categorie |
Groep |
Element(en) |
1. Gegevens over de Burgerlijke Staat |
Naam: |
-Geslachtsnaam -Voornamen. |
Geboorte: |
-Geboortedatum; -Geboorteplaats; -Geboorteland en zo nodig gebiedsdeel |
|
Geslacht. |
||
Ouders: |
-Geslachtsnaam; -Voornamen; -Geboortedatum |
|
Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen |
-Datum huwelijkssluiting of datum – aangaan geregistreerd partnerschap; -Datum ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap |
|
Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners |
-Geslachtsnaam; -Voornamen; -Geboortedatum |
|
Kinderen: |
-Geslachtsnaam; -Voornamen; -Geboortedatum. |
|
Overlijden |
-Overlijdensdatum. |
|
Datum ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens |
-Datum ingang rechtsgeldigheid; -Datum beëindigingrechts geldigheid. |
|
2. Gegevens over de Nationaliteit |
Nationaliteit |
-Nationaliteit of nationaliteiten -Een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezit -Een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld -De aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit -De aantekening dat de betrokkene op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander behandeld wordt |
Gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling |
Verblijfstitel |
De aantekening over het verblijfsrecht; Datum ingang verblijfsrecht; Datum beëindiging verblijfsrecht |
4. Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland |
Gemeente van inschrijving Adres, voor zover het betreft een woonadres |
Gemeente. Straatnaam en zo nodig gemeentedeel; Huisnummer; Aanduiding bij huisnummer; Letter bij huisnummer; Toevoeging bij huisnummer; locatiebeschrijving en zonodig gemeentedeel |
|
||
Gegevens over het Burgerservicenummervan de ingeschrevene |
Burgerservicenummer |
Burgerservicenummer ingeschrevene |
Gegevens over de Burgerservicenummer van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen |
Burgerservicenummer |
-Burgerservicenummer ouder; -Burgerservicenummer echtgenoot dan wel geregistreerde partner; -Burgerservicenummer eerdere echtgenoot; -Burgerservicenummer eerdere geregistreerde partner; -Burgerservicenummer kind. |
Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner |
Naamgebruik |
-De aantekening dat de ingeschrevene de eigen geslachtsnaam voert; -De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregi- streerde partner voert; -De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de, eerdere echtgenoot of de eerdere geregi- streerde partner vooraf doet gaan aan de eigen geslachtsnaam; -De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner doet volgen op de eigen geslachtsnaam. |
BIJLAGE 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Barneveld hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, blijkt uit het feit dat in de kolom Gegevensset GBA-V de benodigde gegevens zijn aangekruist.
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset Basisregistratie |
Gegevensset GBA-V |
Financiën (FIN) |
Besluit Begroting en verantwoording (BBV). Gemeentelijke Belastingen WOZ. |
De authentieke gegevens |
Persoonsniveau: Persoonlijst met de categorieën: Persoon, Ouder 1, Ouder 2, Nationaliteit, Huwelijk, Inschrijving en Kind Adresniveau: Bewoners van het adres aangevuld met de persoonlijsten van de bewoners |
Facilitaire Dienstverlening (FDV) |
Algemene Plaatselijke verordening |
De authentieke gegevens |
Idem |
Werk Zorg en Inkomen (WZI) |
WBB, IOAW,IOAWZ |
De authentieke gegevens |
Idem |
Beheer openbare ruimten BOR) |
Algemene Plaatselijke verordening |
De authentieke gegevens |
Idem |
Bestuur en Management ondersteuning (BMO) |
Wet Algemeen Bestuursrecht, Algemene Plaatselijke verordening |
De authentieke gegevens |
Idem |
Leefomgeving |
WABO |
De authentieke gegevens |
Idem |
Vastgoed en Infrastructuur (V&I) |
Parkeer verordening Huisvesting |
De authentieke gegevens |
Idem |
Onderwijs Cultuur Jeugd en Sport (OCJS) |
Leerplichtwet |
De authentieke gegevens |
Idem |
Personeel en Organisatie( P&O) |
Pensioen raadsleden en wethouders, Wachtgelden gemeentepersoneel |
De authentieke gegevens |
Idem |
Informatisering en Automatisering (I&A) |
Systeem en databasebeheer |
Alle gegevens |
Alle gegevens |
Afdeling Publiekszaken |
Uitvoering wet GBA Burgerlijk wetboek, Paspoortwet, Naturalisatie,Kieswet |
Alle gegevens |
Alle gegevens |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
BIJLAGE 3
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
Afd. RBW |
Uitvoering bouwwetgeving en handhaving |
Mutatiegegevens: vestigingen, immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden |
Afd. LEF |
Uitvoering Milieu wetgeving |
Mutatiegegevens; geboorten |
Afd. BOR |
Uitvoering beheerwerkzaamheden |
immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden |
Afd. PUB |
Uitvoeren controle werkzaamheden in het kader van de wet GBA |
Mutatiegegevens: vestigingen, immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden, huwelijken en geboorten |
|
|
|
BIJLAGE 4
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Key2Onderwijs |
Leerplichtwet en onderwijswet |
Authentieke gegevens |
Key2Financien |
Debiteuren en crediteuren adm. |
idem |
Key2Datadistributie/ gegevensmagazijn |
Distributie gegevens uit basisregistratie personen naar organisatieondedelen |
Idem |
Key2Adressen/BAG |
Beheer adressen |
Idem |
Key2Klantencontact |
Koppelen telefoongesprekken aan personen |
Idem |
NedBrowser |
Koppelen personen aan kaartmateriaal |
Idem |
GWS4all |
Uitvoeren sociale wetegeving |
Idem |
BWT4all/MVSuite |
WABO / handhaving |
Idem |
Key2Begraven |
Uitvoering wet op de lijkberzorging |
Idem |
GouwBelastingen |
Uitvoering div soorten belastingen |
Idem |
BIJLAGE 5
Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP) www.cbpweb.nl |
Ter uitvoering van de opgedragen taken en er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang! Advies: toestemming burger vragen. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte berde) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Inburgeringsbureaus (niet gemeentelijk) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Onderwijsinstellingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ouderenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja[1] |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Reclassering/verslaafden-zorg |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vakorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
BIJLAGE 6
Gegevensverstrekking voor wetenschappelijk onderzoek (art. 109 Wet GBA)
Uit de basisadministratie worden slechts gegevens voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden verstrekt voor zover wordt voldaan aan de hieronder genomede voorwaarden
Voorwaarden |
het verzoek daartoe is gedaan door een instelling, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, een onderzoeksafdeling van een bestuursorgaan of een onderzoeksbureau het onderzoek een algemeen belang dient, c. de verwerking voor het betreffende onderzoek noodzakelijk is d. de verzoeker heeft aangetoond dat de nodige voorzieningen zijn getroffen ten einde te verzekeren dat de verdere verwerking van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van het onderzoek en dat ook overigens is voorzien in zodanige waarborgen dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet onevenredig wordt geschaad, en e. de gegevens slechts in geanonimiseerde vorm aan derden beschikbaar worden gesteld, tenzij de ingeschrevene uitdrukkelijk met de voorgenomen openbaarmaking van de hem betreffende gegevens heeft ingestemd. |
|
|
Het verzoek moet zijn gedaan door een onderzoeksafdeling van een bestuursorgaan, een
onderzoeksbureau of een instelling bedoelt in art. 1.2 van de Wet op het hoger en
wetenschappelijk onderzoek (dit zijn alle, door de minister erkende, instellingen voor hoger en academisch onderwijs, waaronder ook academische ziekenhuizen, de Open Universiteit en de Koninklijke Bibliotheek
De ontvanger treft voorzieningen om te zorgen dat gegevens niet voor andere doeleinden
worden gebruikt. De beheerder moet zich ervan vergewissen dat de gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Het onderzoeksinstituut moet zoveel informatie verschaffen dat deze beoordeling gemaakt kan worden.
Een verzoek om een selectie uit de GBA waarbij de personen niet individueel worden benaderd en de
onderzoeksresultaten zijn ontdaan van identificerende kenmerken, zal in de regel de privacytoets makkelijk doorstaan en kunnen worden verstrekt.
BIJLAGE 7
Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.
|
Organisatieonderdeel |
Gegevens |
n.v.t. |
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl